handdator

Visa fullständig version : Ny Octoram på Hobbyking



magnusvr
2012-11-15, 10:29
Har beställt en!

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26455__Hobbyking_X930_Glass_Fiber_Octocopter_Fra me_895mm.html

34017

Tänkte egentligen bygga en egen Hexa (igen), men känner jag mig själv blir det aldrig klart. Beställde ramen ovan för att komma igång.
Har sedan innan 9 motorer som väntar (beställde 3 för många, så varför inte köra octo?).

Det blir ett bygge med:
8x Turnigy D3536-910kv motorer, 350W var på 4S.
Börjar med 12"-proppar, billiga. Får se om jag går vidare till trä sedan när jag hittat rätt storlek och vinkel. Har också köpt 10x45 samt 11" för att kunna testa lite.
Plush 40Amp reglage. Har inte kollat om det är sorten som går att flasha om än.
2st 3300mAh 25-50C 4S lipo att börja med, större ackar sedan om det blir mer flyga av. Fick dessa till bra pris på kampanj.
Hobbykinbgs Bumblebee Gimbal är också på order, men slut i lager.

Börjar också med KK-kontroller för att komma igång, men en fullkittad APM2.5 står på inköpslistan i år.

Planen är att flyga med en Nex-5 och Gopro på en gång, samt en 5,8Ghz videolänk.

Nu ska jag bara plugga på hur man balanserar proppar och motorer..

/Magnus

Kenneth E
2012-11-15, 11:01
Priset är fantastiskt, kan inte bygga det billigare själv. Den svaga punkten i HK octa verkar vara ben infästningen till centerplattan. Detta med tanke på att en octa väger en hel del. Med KK Kort blir den lätt att flyga men tipsar om att köra den FPV, svårt att lokalisera läget i luften på den(min erfarenhet).

Lycka till
Balsa regn

magnusvr
2012-12-05, 22:17
Hej!
Nu har både jag och Hobbyking-paketen anlänt från en utlandsresa.
Har ikväll packat upp och monterat ramen.

Initiala reflektioner:
* Tjockare glasfiber än man trodde, skidsen och motorfästena är hela 3mm tjocka, känns ganska massiva på ett bra sätt.
* Jag har monterat glasfiberdelar förut, detta var den mest välpassande byggsatsen jag upplevt. Behövde inte Dremla någonting. Fuskade lite och använde hammaren för att få i den sista biten, men det sitter nu också väldigt tight och bra.
* Gott om plats inuti Alu-armarna att dra kablage om man vill.
* Snyggt fräst, rena mjuka jämnrunda former. Inte en massa fnas.

Summerat: Bättre upplevelse än förväntat. För priset är det oslagbart anser jag.

Vad hittar vi i lådan? Ser inte så mycket ut?

34756

Delarna uppradade.
34757

Benen monterade
34758

Sedan gick det som det alltid gör när jag meckar, vad annars? Ett ben på varje håll. Suck. Banka isär. Gör om gör rätt! :banghead:

En övre och en undre basplatta, med nylonfästen för KK Multicontroller eller liknande.
Det finns också 4 försänkta skruvar som pekar neråt, under basplattan. Det framgår ingenstans vad de är till, mer än att det ska sitta en mutter under. Konstigt, men väldigt bra för mig som tänker bygga någon form av Gimbal-fäste under.

34759

Gott om plats inuti armen.

34760

Armarna löst monterade. Köpte också en Gimbal från BumbleBee, den ska monteras på på något sätt. Det ska gå!
Ja, jag fuskade lite med hammaren.

34761

Ovan tog en knapp timme i lugn och ro.
I nästa avsnitt, montering av motorer och fartreglage.

/Magnus

magnusvr
2012-12-23, 10:24
Svar till mig själv, om någon undrar. Det går sakta framåt, har spenderat några timmar med att löda kontakter och skarva kablar till motorerna. Funderar på hur jag ska bygga eldistrubitionen, lutar åt att jag åker ner till Mekonomen och köper ett par kopparringar som man har när man byter olja på motorn. Bauhaus hade inget som passade. På dem lödar jag sedan fast en massa kontakter.

Stiffe
2012-12-23, 12:24
Du skulle behövt en sån här http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=85_116&products_id=742&osCsid=3bfaf9f24e43aff4b619eefd036f53ad

Bägtjesen
2012-12-23, 13:04
"Fördelaren" från ElectronicaRC verkar vara lite klen för de strömmarna? Har tidigare tittat på http://www.buildyourowndrone.co.uk/Hexa-and-Octo-Copter-Power-Distribution-PCB-p/ac-pdbhex.htm. Räknade på det för mitt eget okto-bygge med 5S * 2* 5000mAh dock ligger mina motorer på lite högre effekt. Men ändå - du vill absolut inte ha något som självgenererar värme. Jag har på andra fora blivit avrådd från liknande kretskortslösningar även om de i vissa fall har har gått att använda om man kunnat löda på extra mycket lödtenn. Tänk på att ju smalare ledningarna ev är - dess bättre fungerar de som "smältproppar". Inget får ju vara smalare än sammanlagda ledningarna från dina båda ackar.

Stiffe
2012-12-23, 22:45
"Fördelaren" från ElectronicaRC verkar vara lite klen för de strömmarna? Har tidigare tittat på http://www.buildyourowndrone.co.uk/Hexa-and-Octo-Copter-Power-Distribution-PCB-p/ac-pdbhex.htm. Räknade på det för mitt eget okto-bygge med 5S * 2* 5000mAh dock ligger mina motorer på lite högre effekt. Men ändå - du vill absolut inte ha något som självgenererar värme. Jag har på andra fora blivit avrådd från liknande kretskortslösningar även om de i vissa fall har har gått att använda om man kunnat löda på extra mycket lödtenn. Tänk på att ju smalare ledningarna ev är - dess bättre fungerar de som "smältproppar". Inget får ju vara smalare än sammanlagda ledningarna från dina båda ackar.


Jag använder den på både min Hexa och Quad utan problem , nu kör jag bara med 2216 motorer iofs , det finns en kraftigare variant för 100 A http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=85_116&products_id=743&osCsid=3bfaf9f24e43aff4b619eefd036f53ad

evilaid
2012-12-24, 17:38
"Fördelaren" från ElectronicaRC verkar vara lite klen för de strömmarna? Har tidigare tittat på http://www.buildyourowndrone.co.uk/Hexa-and-Octo-Copter-Power-Distribution-PCB-p/ac-pdbhex.htm. Räknade på det för mitt eget okto-bygge med 5S * 2* 5000mAh dock ligger mina motorer på lite högre effekt. Men ändå - du vill absolut inte ha något som självgenererar värme. Jag har på andra fora blivit avrådd från liknande kretskortslösningar även om de i vissa fall har har gått att använda om man kunnat löda på extra mycket lödtenn. Tänk på att ju smalare ledningarna ev är - dess bättre fungerar de som "smältproppar". Inget får ju vara smalare än sammanlagda ledningarna från dina båda ackar.

Nyfiken:
Vad har du för rigg där du kör 5S accar?
Motorer och reglage?

Mvh

Bägtjesen
2012-12-26, 12:12
Det är ett CarbonCore 1000 (1m) med Hi-Model 40A ESC och Tiger Motors MT 2826/8 550Kv med APC 13x4E och EP. 2x5000mAh Zippy. Den är specad för att säkert lyfta och hantera en last på 3kg.

Om jag minns rätt så räknade vi fram att den inte skall gå för fullt men teportat kunna dra 224A från 18,5V.

Jag såg att det det var ett annat inlägg också med en kraftigare "fördelare" från ElectronicaRC. Skall titta på det som alternativ, annars är jag inne på något liknande koppar varianten, men jag har räknat på resistansen hos andra metaller också kontra deras specifika vikt, och silverlod är inte uteslutet.

Bägtjesen
2012-12-26, 12:52
"Teportat" skall naturligtvis ha varit temporärt...

När jag räknar på bygget som magnusvr tänker göra så 350W för varje motor och nyladdad 4S nominellt 14.8V Lipo ger ca 23,65A per motor eller totalt mer än 189A.

Vid lite urladdat Lipo - 3,3 Volt/cell 4s totalt 13,2 - och man söker samma effekt, 350W, ligger strömmen på ca 212A! Detta bör man nog ha i minnet när man väljer kabeldimensioner (gemensam kabel från Lipos eller var sitt par till "fördelaren"?).

en "fördelare" som klarar 100A klarar som värst miondre än hälften av behovet. "Rather safe that sorry"?

Kenneth E
2012-12-26, 13:48
Visst tror jag att man skall dimensionera efter full effekt, men trolig effekt blir nog Max. 10-15A vid hovring per motor. Fler motorer ger mer lyftkraft per W och motor.

Följer spännt denna tråd.

Balsa regn

magnusvr
2012-12-27, 11:21
Hej Gott folk!

Det närmar sig. Irriterande när man i flera månader siktat på att bygga klart under julhelgen, så saknar man 20cm kabel i rätt dimension! Tur att det finns vänner i närheten mer bra förråd. :)

El-distrubition version 0.1 blev en hybridlösning:
In: 2 st 10cm parallellkopplade AWG12 med de stora röda 4mm kontakterna, ska klara ca 150A styck kont.
Ut: Hobbykings hexa-dist-sladd med AWG10 in och 6xAWG14 ut. Denna ska driva 6 av motorerna.
Ut2: En AWG14-sladd till en XT60, till APM's nya Powermodul. Denna ska driva 2 motorer då powermodulen klarar max 100A.
Jag hade KANSKE kunna köra allt genom denna, men jag vill inte vara i närheten av gränsen.
På detta vis får jag strömavläsning på 1/4 av effekten, så jag får själv multiplicera i huvudet. Ska kontakta de som gör Mission-planner mjukvaran och be om en Pre-scaler-funktion. :)

Ovan sladdar är ihopmonterade i en ihoplödad dubbel sockerbit modell grövre.

Lägger ut bild senare, men jag tror det ska kunna klara strömmarna.
Och som Kenneth sade, detta är en grovt överdimensionerad lösning, tror jag att jag kommer att lasta mer än 50% av max under grov flygning.

/M

magnusvr
2012-12-27, 19:20
Hej igen!

Idag är kidsen hos mormor, jösses vad underbart att få jobbar en hel eftermiddag ostört! Lycka!

Jag har gjort klart min "PDU, Power Distribution Unit" som det heter inom IT.
Såhär får det bli tills vidare. Kommer någon med en snygg färdig lösning som klarar uppåt 300Amp så är jag intresserad. :)

35317
Kontaktdon från en sockerbit modell större. Sammanlödade. Kablar AWG 10 och 12 till ackar/kabelknippe mot ESC:er.
35318
PDU färdig. 2 Ackar in, 8 ESC och en Powermodul till APM ut.
35319
Trångt i mitten, men helt OK. Hittade några M3 distanser (från ett gammalt datorchassie?) som passar bra att bygga vidare på. APM:en och all utrustning behöver något att sitta på.
35320
Tillverkade en platta i kolfiber som APM:en kan sitta på. Fäst i tre skruvar mot ramens glasfiber. Hål för genomföring av kablage.
Imorgon blir det nog en till platta ovanpå, där jag sätter GPS-mottagaren och Telemetri-länken, kanske också själva RC-mottagaren.

Någonstans ska det också bli plats för OSD, videosändare och BEC.

magnusvr
2012-12-27, 19:33
Angående el-frågan så är det denna motorn jag köpt:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18229__Turnigy_D3536_9_910KV_Brushless_Outrunner _Motor.html

Turnigy D3536/9 910KV Brushless Outrunner Motor

Spec.
Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8V
RPM: 910kv
Max current: 25.5A
No load current: 1.5A
Max power: 370W
Internal resistance: 0.063 ohm
Weight: 102g (including connectors)
Diameter of shaft: 5mm
Dimensions: 35x36m
Prop size: 7.4V/12x5 14.8V/10x7
Max thrust: 1050g

Tanken är som sagt att den ska vara väldigt överdimensionerad och att jag bara ska använda kanske 30-50% av kraften normalt sett.
Jag börjar med 12x45-proppar och mäter / ser hur det går.

/M

Kenneth E
2012-12-28, 09:07
Skall du köra på 2S rekommenderas 12 x 5"
För fyra celler gäller endast 10 x 7"

Skall du köra på 4S och 12 x 4.5" bör du nog se upp så du inte bränner upp något, då det är på gränsen, räknade lite på det och kom fram till ett realistiskt varvtal på 9610 rpm, klarar slow flyer propparna det?

Balsa regn

magnusvr
2012-12-28, 18:22
Jo, jag får helt klart mäta strömmen. Det kommer nog också att bero på hur jag lastar den.
Med bara en GoPro eller med GoPro, all FPV-utrustning samt en systemkamera...

Jag har 10x45 hemma, samt nånting med 11x samt 12x7. Får prova mig fram lite. :)

Idag har jag gjort våning 2 (kolfiber) på elektronik-centralen. Har monterat APM, GPS, RC-mottagare och Telemetri, samt kopplat ström i riggen och konfat fartreglagen. Håller just nu på att få igång radio-telementrin. När jag har länk ska jag binda mot min Futaba och börja konfa den. Börjar se ljuset i tunneln...

/M


Skall du köra på 2S rekommenderas 12 x 5"
För fyra celler gäller endast 10 x 7"

Skall du köra på 4S och 12 x 4.5" bör du nog se upp så du inte bränner upp något, då det är på gränsen, räknade lite på det och kom fram till ett realistiskt varvtal på 9610 rpm, klarar slow flyer propparna det?

Balsa regn

Kenneth E
2012-12-28, 20:27
Jag har idag provat min okta med 1.2kg last och den hoverade på exakt halvtid linjärt. 4 celler och 700kv och 11x4.5, stiger som en raket, cirka 10 min rundflygning.

Bara som referens för din del
2 x 2 S3300mAh vikt 4 kg

Balsa regn

Kenneth E
2012-12-28, 20:28
Jag har idag provat min okta med 1.2kg last och den hoverade på exakt halvgas linjärt. 4 celler och 700kv och 11x4.5, stiger som en raket, cirka 10 min rundflygning.

Bara som referens för din del
2 x 4S3300mAh vikt 4 kg

Balsa regn

magnusvr
2012-12-28, 22:50
Grattis! Låter perfekt!

För min egen del: ett litet baksteg.
Kopplade in allt ikväll, kalibrerade radio, hade igång APM, fick GPS-lock (inomhus!), fick till slut telemetrin att funka, kalibrerade ESC:erna, testade att spinna upp motorerna lite.. allt funkade! Lycklig! Bara att strapsa fast sladdarna och sedan ut för första provturen imorgon!

Testade att spinna mptprerna en gång till, lite fortare, sen en gång till och var på kanske 5-10% gas när "POOOOOOOFFFFFFF", jag har skapat en rökmaskin! JÄKLAR vad rök den gjorde!
Tror det varade ca en sekund innan jag slet ut lipot.

Antagligen är det något med min Eldistribution som gått åt skogen. Misstänker en avskavd sladd eller något, med kortslutning som följd.
Lipot verkade inte ha tagit skada, det var fint balanserad på 4,18 volt efteråt.
Ska montera ner imorgon och kolla upp det... hoppas inget dyrt blivit fräst.

/Magnus

Kenneth E
2012-12-28, 23:14
Skit händer ibland, hoppas inget allvarligt hänt.

Balsa regn

magnusvr
2012-12-29, 12:22
Skit händer ibland, hoppas inget allvarligt hänt.

Balsa regn

Det verkar OK. APM:en funkar när man kopplar in den på USB.

Det var lite tajt att få in sladdarna mellan bommarna i navet, och nu verkar krympplasten på två kontakter ha skavts av utav skruvarna som håller kolfiberplattan som håller APM:en. Alltså har kolfiberplattan varit inkopplad med + och - i varsin ände, med ca 10 cm emellan. Det var alltså kolfiberplattan som rök igår! Den är också helt svälld och spröd runt skruvhålen, och skruvarna från ovansidan är helt svarta. :)

Spännande! Galen kraft i Lipo-batterier...

Nu tror jag att jag bara behöver dra om elen, denna gången får alla sladdar gå UNDER bommarna/navet, istället för in bredvid bommarna. Blir inte lika snyggt, men det är bättre än att göra röksignaler när man flyger.

/M

Sickan
2012-12-29, 12:33
men det är bättre än att göra röksignaler när man flyger.

/M

Fast då kanske man hittar den om den rymmer ;)

--
S

magnusvr
2012-12-29, 19:25
Fast då kanske man hittar den om den rymmer ;)

--
S

Funkar det bra ska jag sälja lösningen till dig. ;o)

Allt verkar bra, har kopplat in allt, konfat så långt jag kan, ställt in failsafe, kollat motorriktningar, borrat upp propellrar (jäkla 8mm axel på propellerfästena, vet någon en bättre lösning när man har 5mm motoraxel?)

Allt klart för testflyg imorgon. Nervös? JAPP!!

/Magnus

Sickan
2012-12-29, 20:06
Allt klart för testflyg imorgon. Nervös? JAPP!!

/Magnus

Lycka till! :)

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

magnusvr
2012-12-30, 11:58
Mjahapp, bra och dåliga nyheter efter första provlyftet...

Bra: Den lyfter! Direkt! ett hack (3%) på trotteln så står den och lite lätt studsar på marken, två hack så lyfter den! Normalt sett vill man väl iofs att den ska hovra på 50%, inte 3%. Inte så bra heller när man ska gå ner sen, drar man ner ett hack för att gå ner lite grand, så stänger den motorerna.... lite för mycket lyftkraft känner jag. :)
Ska väl gå att PID:a in på något sätt... jag är inte så bra på Expo och det där på radion.

Dåligt: Den är väldigt nervös och stressad, vilket slutade med att jag hamnade i studsmattan. Upp och ner i gräset. Ett motorfäste och en propp behöver bytas, men det bygger jag snabbt ett nytt i kolfiber. Klantigt av mig att prova i trädgården, skulle såklart haft mer utrymme. Men jag tänkte ju bara se om den hovrade, sedan glömde jag det och provade att flyga lite fram och tillbaka... Har heller inte hunnit vänja mig vid utslagen än, blir inte klok på om den är trögare eller snabbare i kontrollerna än vad jag är van vid.

Nu börjar det stora äventyret att läsa på om hur PID-tuning fungerar.

/M

simonarvestrand
2012-12-30, 12:06
Har du kalibrerat reglagen ? låter som du har en väldigt kort 0-100 sträcka om den lyfter vid 3%.
Pid parametrarna har med reglering att göra inte vid vilken % sticka den skall hovra vid.

Nr1 se till att reglagen är kalibrerade korrekt
nr2 se till att endpointsen i radion är rätt på trottlekanalen
nr3 om allt annat är rätt justera trottlekurvan i radion

bjerred
2012-12-30, 12:11
Magnus,
grattis för din djärvhet att våga flyga utomhus! Får vi be om en kamera på markstativ redan vid nästa provflygning?
Akta bara så att inte det bär iväg ut över Öresund!
Fint solsken nu, men det blåser nog lite för mycket för mig.
Lars
(Flygrädd)

magnusvr
2012-12-30, 12:18
Har du kalibrerat reglagen ? låter som du har en väldigt kort 0-100 sträcka om den lyfter vid 3%.
Pid parametrarna har med reglering att göra inte vid vilken % sticka den skall hovra vid.

Nr1 se till att reglagen är kalibrerade korrekt
nr2 se till att endpointsen i radion är rätt på trottlekanalen
nr3 om allt annat är rätt justera trottlekurvan i radion

Jo, jag körde kalibreringen i APM, endpoints såg bra ut. Jag har nog bara sjukt mycket lyftkraft just nu. Galet stora motorer, för stora proppar (12x45) , ingen last.
däremot var trottelkurvan en bra idé, den ska jag pilla på!

sen som grädde på moset har min radio börjat strula, den varnar för signal/räckvidd vid bara ett par meter. Även på andra modeller/mottagare. Misstänker att en sladd är av, får öppna den också.
Tar nog paus med detta idag och samlar lite mod.

/M

magnusvr
2012-12-30, 12:22
Just det, ESC'erna är också kalibrerade, men jag kom just att tänka på att det kanske måste göras i rätt ordning, vilket det nog inte är när jag stegar bak i historien...Tack!! :)
jag kalibrerade nog esc först, sedan Apm med endpoints...

magnusvr
2012-12-30, 12:23
Tack Lars, jag är också flyrädd, minst sagt..

magnusvr
2012-12-30, 16:15
Hej igen!

Nu skulle jag uppskatta några tips, känns som jag missar något.
Kalibrerade om alla ESC:er, allt verkade stämma. När jag vid kalibrering kör "rakt igenom" APM så startar motorerna ändå ganska snabbt (utan proppar), så jag tror inte problemet har med APM att göra.

Jag har en Futaba FF7 med FrSky 2.4-modul.
Har kollat överallt, men hittar ingen throttle-kurva i inställningarna. Verkar bara finnas för heli-mode?

Jag byggde ett nytt motorfäste i kolfiber och fixade allt och testade (se film) men den är minst lika galen än. Denna gången fick den också en liten egen flipp och drog snabbt åt sidan, då satte jag snabbt ner den.
Throttlen är reverserad i radion, såsom jag måste göra på alla modeller jag kör på den radion.

I videon ser ni att jag startat motorerna med ett "klick" på spaken, vid andra kliicket lyfter den, sedan sticker den lite själv och jag stänger av.

http://www.youtube.com/watch?v=LZpZm8o907M

Mvh
Magnus

magnusvr
2012-12-30, 17:24
Hej igen!

Här kommer lite funderingar...
När jag nu gått igenom dagen i huvudet och fått lite tid att reflektera, är det nog som Kenneth nämnt innan, fel proppar i kombination med för mycket kraft och för lite vikt. Den är helt enkelt för stark.

Lösning: Mindre/sämre proppar och/eller mer last.
Jag har ju räknat på maxlast i eCalc-programmet, nu har jag ingen alls last.
Får se om jag hittar andra proppar i verkstan imorgon, annars blir det nog till att räkna om lite och beställa andra.
Ska också testa att hänga på 3kg last i mitten och se vad som händer.

Normalt sett hade man nog kunnat lösa det med throttelkurvan, men min radio verkar sakna sådan i "Acro"-läget.

/Magnus

bjerred
2012-12-30, 18:54
Magnus,
så höll min hexa med APM2.0 på tills jag vågade släppa throttle till mittläget. Då gick den upp någon meter där den många gånger (men inte alla!!!) H höll sig tämligen lugn. Med din enorma lyftkraft måste du vara försiktig.
Innan jag vågade släppa upp den fick en stuntman hålla den över sig med raka armar för att känna vad den ville när den kommit upp från markturbulensen.
Min sändare fjädrar till spakarnas mittläge. Mittläge betyder håll höjden. Det ska APM klara själv. Den känner ju acc också i höjdled.
Bra att du har kameran igång.
Många med mig följer försöken och håller tummarna.
Lars

magnusvr
2012-12-30, 19:18
Tack Lars och ni andra!
uppskattar ert deltagande och intresse, det är till stort stöd när grejorna inte vill som jag.
Jag var just ute och inventerade, med tre olika märke/modeller har jag precis så att det räcker med 10x4.7 SF-proppar. Dessa ska jag borra upp till 8mm och prova imorgon.

Första gången jag provade, innan jag satte den i studsmattan, flög den faktiskt "stabilt", om man bortser från explosiviteten. Men jag tycker nog att den höll sig plant ganska bra. Kunde man bara få den lugn så...
Imorgon blir det som sagt nya mindre proppar och något kilos last...håll tummarna! :)

/Magnus

searay
2012-12-30, 19:26
Jag följer detta med spänning och hoppas det löser sig :)
jag väntar själv hem en apm,var ute och flög tre laddningar med nazan idag utan problem :)

Sickan
2012-12-30, 20:34
I videon ser ni att jag startat motorerna med ett "klick" på spaken, vid andra kliicket lyfter den, sedan sticker den lite själv och jag stänger av.

Det där klicken, hur stora är de? Jag hade ett raster på min Jeti innan men det var jag tvungen att ta bort. Ett klick upp och min Cinestar steg, ett klick tillbaka och den sjönk. Åkte lite som en jojo :)

Jag tror i och för sig inte att det är det som är problemet, är också lite tveksam till att motor/prop-kombinationen är hela problemet. Men säkert bidragande, vad flyger du med för ack, skulle du kunna gå ner en cell och testa? Jag skulle gå över allt en gång till vad gäller kalibrering och inställningarna i mission planner. När jag testade APM 2.5 så kunde jag smyga upp det utan problem.

Hoppas det löser sig!

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

magnusvr
2012-12-30, 21:09
Det var en bra idé, jag kör 4S men kan testa 3S.
Mina hack är ca 1mm, ganska lagom. De är inte tvingande utan mer som indikatorer på att man rört på spaken.

Återkommer imorgon! :)

magnusvr
2012-12-31, 12:32
Jahapp, satte på 10x4.7-proppar, fortfarande på 4S dock. Lite osäker på min mina 3S-batterier pallar, dessutom har jag ingen adapter för kontakterna färdig.

Hur som helst, den var lika galen nu. Fick upp den på en knapp meter, men det var som en jojo, upp ner, upp ner, på de två första millimetrarna på spaken.

Just det, glömde ju vikta ner den!!

Under dagen ska jag ut och tillverka nytt motorfäste, nummer två gick sönder denna gången. :)
Tror jag lika gärna kan starta serieproduktion.

Ska nog också förbättra ramen lite, motorfästena är en onödigt svag punkt. Kan sätta en skyddsplanka undertill som får ta smällen istället.

Under morgonen råkade jag beställa en Turnigy 9XR-radio också. Den tar säkert en månad på sig att komma hit, men ska det hålla på såhär är det värt väntan. Jag har fått bekräftat att min Futaba FF7 inte har Throttle Curve-funktion i Acro-läge. Man kan ju klura på varför?

/M

magnusvr
2012-12-31, 12:35
Film till andra försöket:

http://www.youtube.com/watch?v=lzsAv9nTbhM (http://www.youtube.com/watch?v=lzsAv9nTbhM)

Kenneth E
2012-12-31, 14:11
Helt klart övermotoriserad, ta nu detta tips på allvar innan en olycka inträffar.

Minska propparna minst 2 tum, du kan kapa de du har för de kan du ändå inte använda till denna setupen annars byt ut dem, jag känner igen fenomenet på övermotoriserade modeller jag haft sedan tidigare.

Även med tre celler och dessa proppar blir det för mycket, du behöver inte vara orolig om du tror att du tappar kraft. Du får istället kontrollerbar kraft lite högre upp i varvtalsregistret.

Du kommer att ha kraft tillräckligt för att lyfta en gammal VHS camcorder.

Balsa regn

magnusvr
2012-12-31, 15:28
Helt klart övermotoriserad, ta nu detta tips på allvar innan en olycka inträffar.

Minska propparna minst 2 tum, du kan kapa de du har för de kan du ändå inte använda till denna setupen annars byt ut dem, jag känner igen fenomenet på övermotoriserade modeller jag haft sedan tidigare.

Även med tre celler och dessa proppar blir det för mycket, du behöver inte vara orolig om du tror att du tappar kraft. Du får istället kontrollerbar kraft lite högre upp i varvtalsregistret.

Du kommer att ha kraft tillräckligt för att lyfta en gammal VHS camcorder.

Balsa regn

Tack Kenneth, men att klippa i propparna känns komplicerat och svårt att få bra.. Jag tänkte därför först att beställa 8", men insåg att deras nav nog är för små för att borra upp till mina 8mm axlar. Det var på håret att det gick att borra upp mina 1045:or. Dessutom är det nog inte tillräckligt. Att gå från 12" till 10" gav ingen märkbar skillnad, och att gå ända ner till 6"....känns bara fel, eller hur?

Jag kommer nog ändå att försöka hitta en lösning med trottelkurva typ (5-12-25-50%) och på det viset få ner varvtalet och effekten. På så vis har jag förvisso kastat ett par dollar i sjön på varje motor (hade klarat mig med klenare), men kraften finns där för framtiden om jag skulle behöva den.
Fördelen med denna modell är att jag kommer ner i varvtal, typ en låg-kv-motor som jag egentligen skulle haft.
Visade sig att varken min Futaba eller HK-radio har trottelkurva i acro-läget. Störigt. Hoppas den nya 9XR har det.

Jag respekterar ditt råd men tror det blir svårt rent praktiskt...eller?
Att tynga ner den som jag själv föreslog bär också emot.
Vad tror du om trottelkurva-tanken?

Tack för inputen!

/Lite bekymrad.

Kenneth E
2012-12-31, 16:38
Det kommer inte att hjälpa i ditt fall, med någon vettig trottelkurva. det enda du kan göra är att minska endpunktlägena, men tror då att du inte kan initiera din controller.

Att kapa propellerar är inte svårt, ta fram en passare och rista ett sträck på varje blad från centrum, sedan kapar du och snyggar till med sandpapper så det inte finns några skarpa kanter. Detta är ett enkelt sätt att plocka fram rätt storlek på propparna, så slipper du köpa nya varje du skall byta storlek, man gör denna justering på ett set endast.

Jag kör själv på 10x4.5 med 1000kv, så du borde också ligga där i närheten.

En sak man kan göra på KK2 är att programera kortet så det finns en sk. tomgångsinställning på motorerna, det är inte så att du har den aktiverad och du har typ minsta varvtal på 3000rpm.

Har du kollat varvtalet?

Balsa regn

SteffeB
2012-12-31, 16:52
Plocka bort fyra armar så börjar du närma dig. ;)

SteffeB
2012-12-31, 16:57
Jag har själv RcTimers 3536 910kv motorer och har lyft totalt 6kg med min hexa utan problem. 11x4,7 proppar. Du borde då kunna lyfta 4kg med en quad...

magnusvr
2013-01-01, 17:38
Steffe: Jag har tänkt tanken idag kan jag säga.
Men det är lite framgång med Trottelkurvan, ska kaliberera om lite så får vi se imorgon. Hade den igång idag med alldeles för lite kraft, så det är ju positivt. Hann inte göra klart. :)
Jag tycker ändå på något vis att jag borde kunna använda mina 910kv motorer på 50% effekt och därmed få 480kv motorer. :)

magnusvr
2013-01-02, 13:38
Hej alla vänner!

Här är mulet, men det gör inget för jag skiner som en sol!

Idag blev jag klar med att lura systemet. På radion programmerade jag in Heli-90-läge, och satte 0% Swash på kanal 6, 100% på kanal 1 och 2.
Därmed blir det samma som "Acro". Därmed kan jag också sätta två throttelkurvor, en för "normal" och en för "Idle Up", som det är på helikoptrar. Växlar mellan dessa med knapp på radion. "Idle Up" läget har jag märkt med "Kalibrering" och dödskallar...Klart, man kan ju behöva använda det någon gång om man ska lyfta något riktigt tungt eller tappar 4 motorer...

Jag satte Normal-kurvan till "0-8-15-25-30" ungefär, och "Idle"-kurvan till "0-25-50-75-100".
Sedan kalibrerade jag både ESC och APM efter "Idle"-läget.
Sedan startade slog jag över till "Normal" och FLÖG!
Fick ge mer spak än väntat, hovrade nog runt 75% utslag, så gissningsvis 25% av maxkraft.
Skumt eftersom den var så väldigt het på gröten vid redan ca 5% tidigare. Jaja...

Hur som helst, här kommer en av Youtubes tråkigaste videos. Ser ni hur solen lyser till lite extra just när jag får upp den i hovring vid 0:20? Det är ett tecken, kan inte ses på något annat vis. Nu kommer allt att gå bra framöver! :)

Den ser wobbligare ut på filmen än det kändes i verkligheten. Körde i Stabilize, vet inte hur den ska uppföra sig riktigt. Men den hovrade ungefär lika bra som mina andra med KK-gjort, fullt kontrollerbart. Flög lite fram och tillbaka och runt efter videons slut också, kände att jag hade kontroll.

http://www.youtube.com/watch?v=v1teF7sVCUY

Nu är nästa steg att höja Normal-kurvan lite för att få hovring vid 50% spak, sedan får vi se. Dags att ge sig på PID antar jag.
Grov uppskattning efter kontroll av loggar säger att den drog ca 8-10Amp vid hovring.

Angående ramen så har jag byggt ett par nya motorfäste då dessa sitter lite dumt längst ut på bommarna. Har väl knäckt två eller tre under de första vilda försöken. Byggde först i 2mm kolfiber men den var lite för mjukt och fick motorn att vibrera våldsamt vid vissa varv.
Därför har jag nu byggt nya i det senaste NASA-klassade materialet: Biltemas isskrapor!
Har också byggt "tungor" som sticker ut under motorfästen och ger lite skydd vid markstötning. Dessa flexar lite lagom sådär.

35517

Kenneth: JAg vill verkligen poängtera att jag värderar och uppskattar dina förslag, men jag ville testa detta först då det var enklast och i mitt lilla huvud låter rimligt. Vi får se hur det fungerar i praktiken efterhand, kanske har nackdelar som inte märks än.

/Magnus

Kenneth E
2013-01-02, 15:01
Nämen titta, den flyger, du har rätt det gäller att inte ge sig.

Nu är du på rätt bana i allafall, lycka till med framtida inställningar.

Hoppas jag får se den flyga senare i år, fullt utrustad naturligtvis. Skoj att se något annat än Naza.

God fortsättning

Sickan
2013-01-02, 15:51
Super!!

--
S

tvbcom
2013-01-02, 16:08
Jag har en APM2.5 på min vattentäta quad.
Försökte flera ggr kalibrera ESC via APM, funkade aldrig.
Så, jag kalibrerade direkt från RX, en esc i taget, sen funkade det kanon.
Kanske värt att prova!

Sickan
2013-01-02, 16:11
Jag har en APM2.5 på min vattentäta quad.
Försökte flera ggr kalibrera ESC via APM, funkade aldrig.
Så, jag kalibrerade direkt från RX, en esc i taget, sen funkade det kanon.
Kanske värt att prova!

Jag har samma erfarenhet som du :)

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

evilaid
2013-01-02, 22:27
samma här, många försök och läsande av wiki men det var bara att ge upp och göra det via Rx..
Den funktionen verkar inte vara något att försöka med :)

magnusvr
2013-01-05, 09:57
Hej!

Vädergudarna är med mig! Behövde vindstilla för att kunna göra auto-tuning, där man "armar" spaken höger i 13 (20?) sekunder, sedan hovrar på en meters höjd i 45 sekunder. Man kunde verkligen känna hur den blev bättre och bättre under tiden.
Efteråt kan jag nu bara ge gas, så stiger den och står ganska stabilt. Inga drifts. Helt underbart.
Nu flyger jag stabilize, men den svarar helt perfekt. Kan kasta runt den lite, helt under kontroll och snäll.

http://www.youtube.com/watch?v=jaj6oTlDSUE

Allt bara funkar. Nu vet jag faktiskt inte vad nästa steg blir. :) Testa andra flyglägen antar jag.
Har inte rört PID:arna ännu....

http://www.youtube.com/watch?v=jaj6oTlDSUE

Mot slutet kastar jag runt den lite mer.

/Magnus

/M

searay
2013-01-05, 10:33
Snyggt,nu börjar det likna något :) :)

Sickan
2013-01-05, 10:47
Kul att du fick ordning på den :) Bra jobbat!

--
S

magnusvr
2013-01-05, 19:24
En lite bättre video efter dagens tester:
http://www.youtube.com/watch?v=inR_g5y1QUg&feature=youtu.be
(http://www.youtube.com/watch?v=inR_g5y1QUg&feature=youtu.be)
I Stabilize-mode: Jag lyfter genom att endast gasa. Jag kan sedan när den lugnat sig sätta throtteln, ställa radion och gå och fika. Den är underbart stabil. Det var visserligen helt vindstilla idag.
Jag kan också ge full spak framåt en stund, släppa, och den stannar själv. Likadant åt de andra hållen. Jag är så lycklig....

Det enda som inte är bra är Yaw, alltså när jag roterar den. Den vill stiga eller sjunka. Genom PID-konfning fick vi den bättre, men den stiger fortfarande när man roterar höger, dock sjunker den inte när man roterar vänster.

Jag tror detta beror på att jag har tre olika sorters propellrar. :) En del Hobbykings billigaste SF, uppborrade från 3 till 8mm med billig borrmaskin... Jag ska beställa nya proppar av samma sort så tror jag detta löser sig.
Vågade inte testa annat än Stabilize idag pga detta.



/Magnus

Sickan
2013-01-05, 20:31
Det enda som inte är bra är Yaw, alltså när jag roterar den. Den vill stiga eller sjunka. Genom PID-konfning fick vi den bättre, men den stiger fortfarande när man roterar höger, dock sjunker den inte när man roterar vänster.

Det var mitt största problem men jag har sett att de jobbat med det i både v. 2.8 och i v. 2.9 ( Improved stability patch to reduce "climb-on-yaw" problem) men jag har inte kört min sedan v. 2.7.

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

bjerred
2013-01-05, 23:41
Grattis! Kanske är det dags att hissa ner min hexa, hjärntvätta den med senaste FW.
Var det bara vädret som ändrats sedan dina vingliga försök i trädgården?
Sättet att starta genom att djärvt dra på throttle direkt är nog av stor betydelse, åtminstone för APM2.
Men det är inte så lätt om man är så flygrädd som jag. Du har ju flugit förr.
Än en gång ett stort GRATTIS!
Tack för att du visar framstegen på youtube.
Lars

magnusvr
2013-01-06, 07:46
Grattis! Kanske är det dags att hissa ner min hexa, hjärntvätta den med senaste FW.
Var det bara vädret som ändrats sedan dina vingliga försök i trädgården?
Sättet att starta genom att djärvt dra på throttle direkt är nog av stor betydelse, åtminstone för APM2.
Men det är inte så lätt om man är så flygrädd som jag. Du har ju flugit förr.
Än en gång ett stort GRATTIS!
Tack för att du visar framstegen på youtube.
Lars

Tack Lars!
Tricket är nog att köra 2.8.1 och köra auto-tuningen under vindstilla förhållanden. Det ska vara lugnt väder idag också, så passa på! :)
jag kunde känna hur den lärde sig och lugnade sig medan jag hovrade i Tuning-läge.
Som sagt, Arma i 15 sekunder istället för normala 4. Sedan hovra på minst en meter höjd i ca 45 sek, så stilla du kan. Efter kanske 5-10 sekunder började den själv lugna ner sig.

/M

bjerred
2013-01-06, 12:36
Magnus,
vad menar du med "så stilla du kan"? Låter du inte den sköta sig helt själv?
Fint flygväder i västra Skåne nu. TBS Disco med CC3D i trädgården och ut och tillbaka till köksbordet för parameterändring.
Lars

magnusvr
2013-01-06, 12:41
Magnus,
vad menar du med "så stilla du kan"? Låter du inte den sköta sig helt själv?
Fint flygväder i västra Skåne nu. TBS Disco med CC3D i trädgården och ut och tillbaka till köksbordet för parameterändring.
Lars

När man kör autotune så är målet att lära den hovra. Du ska alltså hålla dig så stilla du kan i luften, så registrerar APM hur du gör, på något vis. Efteråt behöver man aldrig kompensera åt något håll, bortsett från vind-drift som går att den seglar iväg.
Så, fäst ögonen vi en punkt på marken och jobba för att hovra precis ovan för den, en knapp minut.

När väl tuningen är gjord står den stilla av sig själv.

/M

bjerred
2013-01-06, 13:24
Tack för klargörandet!
Lars

magnusvr
2013-01-06, 13:58
Nu kunde jag inte hålla mig, trots sånt där blött ovanifrån så var ju vinden som bortblåst, perfekt att testa vidare i.

Loiter:
Med noterbar puls tog jag upp henne i luften på ca 5 meter, slog över till Loiter. Inget hände, den stod still, precis som den gör i Stabilise och vindstilla. Sedan började den sakta glida lite (halvmeter) och vips så ryckte den till i rätt riktning! En kort rapp bankning så var den tillbaka igen. Sedan gick den fram och tillbaka lite men höll sig inom 2-3 meter. Ska ställa ner den så att den är lite lugnare och mjukare.
Tyvärr höll den inte höjden så bra, den gick under ca 20 sekunder sakta från 5-6 meter ner till 2 meter. Då slog jag över i stabilise igen. Jag har inte rört en enda PID för Loiter, så det ska jag kolla vidare på.
Just nu när jag skriver detta, inser jag att det kan ha med min throttelkurva och Loiter-läget att göra... hmm, får nog läsa på hur spakarna fungerar i Loiter-läge igen.
Jag har ingen Sonar och jag vet inte hur nogrann barometern är, kan tänka mig att den har någon/några meter i upplösning.

Testade också RTL.
Startade, flög bort ca 25 meter rakt från mig, lade mig på 5 m höjd, slog till RTL. Inget hände på några sekunder (tror den väntar ca 10 sekunder innan den gör något), sedan steg hon ganska lugnt upp till ca 15 meter (som jag sett att default är), backade tillbaka, kom nog lite väl långt bak men det är svårt att se när man står nästan rakt under... började sedan sjunka lugnt, rakt ner, jag tänkte att "oj vad den håller höjden dåligt" då jag trodde att den skulle stanna vid 15m, så vid 2 meter slog jag över till stab och landade själv.
Efteråt kom jag på att den faktiskt kanske försökte landa, insåg att jag måste kolla upp hur RTL är inställt. :)

Såhär långt går det som en dröm. Ofattbart bra på standardinställningarna. Men det är klart, helt vindstilla, tacksammare väder får man leta efter.
Tyvärr ingen video då jag var själv och det regnade.

Igår beställde jag RC-timers Kolfiberförstärka nylonproppar, 10x45 Eletric tror jag det blev, alltså inte slow-flyer. Jag börjar med det, egentligen ville jag har 10x6, men det var svårt att hitta, samt dyrt. Jag börjar såhär och känner efter lite till.

Återstår att göra:
* Nya proppar som är likadana runt om, så kanske Yaw funkar bättre. Alternativt vänta till v 2.9 anses stabil. Det är inte värre än att jag kan leva med det som det är nu.
* Fästa kameragimbal, påbörjat. Konfa så att APM:en sköter tilt på kameran.
* Flytta över FPV-utrustningen.
* Fixa ett snyggt lock över elektroniken. CD-torn?
* Testa vidare med PID:ar för Loiter, Stabilize och RTL.
* Hänga på kamera och ta lite coola bilder.
* Löda kopplingar till mina RC-bil batterier så att jag kan köra med dem på octan. Har 4 st 5000mAh 20C 2S, så två parallella serier med 4 batterier samtidigt borde bli bra.

Tack för ert intresse! :-)

/Magnus

bjerred
2013-01-06, 17:50
Magnus,
Tack för utförlig rapport, precis som flygrädda behöver.
Jag har CD-torn fastskruvat i basplattan med gummidistanser. Mittpelaren bortopererad så att kablaget kan komma in. Glöm bara inte att barometern behöver tvärdrag: hål i kupolens mitt.
Lars

bjerred
2013-01-30, 11:13
Magnus,
hur framskrider förbättringarna?
Lars

magnusvr
2013-01-30, 11:25
Magnus,
hur framskrider förbättringarna?
Lars

Tack för frågan!
Sakta men osäkert! :) Ont om tid och dåligt/kallt väder..
Den är fortsatt stabil, jag har hängt på en kamera men haft radioproblem, väntar på en ny radio och också FPV-sändare. Radion jag har nu har bara 6 kanaler, räcker inte till allt.

Loiter och RTL fungerar. Har ställt in den på autoland men inte vågat prova än. GPS:ens noggrannhet verkar vara "sådär", sist ville den landa i huvudet på mig istället för 5 meter framför mig, där jag startade. Glömde dock kolla om jag hade fix innan jag lyfte, så jag väntar med domslutet där. Ska uppdatera Arducopter till 2.9 och Mediatek GPS till 1.9 om en vecka, är på långkurs i Stockholm för tillfället.

Upptäckt att en 2-axis Gimbal är ett måste, jag har bara 1 axis. Blir väldigt sneda bilder i vinden. :)
Också upptäckt att det är ganska skakigt när man filmar. Ska balansera motorerna med iPhone, och fick också nya proppar som ska borras och balanseras.

Har också beställt 10mm lysdioder att sätta baktill för att enklare se armed/fix-status.
Har också beställt centrumskiva och plastkupol från en Turnigy HAL, som ska monteras.
Har också en FPV-kamera som ska monteras på något bra sätt.

Mycket kvar, hoppas vara färdig tills vädret blir finare i vår. :)

Hur går det själv?

/Magnus

searay
2013-01-31, 09:15
Kul att du kämpar på med apmen,jag håller också och brottas med den tycker inte den är helt lätt att handskas med,jag har fått min att flyga riktigt bra med 2,8. Har autolandat den flera gångerdock kommer den ner väldigt fort,och studsar omkring som en boll men det funkar,ska vara bättre i nya 2,9 har jag sett,jag har även låtit den flyga ett uppdrag efter waypoints,det verkar fungera det med, den flög omkring själv iallafall men vädret var sämsta tänkbara, kraftig vind och den landade inte själv men det berodde på att jag glömt programera det,dock var starten häftig då den sköt iväg i full fart direkt,själv stod jag skräckslagen och såg på.Har provat 2,9 men fick ingen ordning på denvet ej vad som hände den drog kraftigt höger hela tiden,det gick ej ett trimma bort,försökte callibrera om den flera gånger men icke,så jag gick tillbaka till 2,8 för att få flyga.Men nu har jag lite tid över så jag ska ta tag i det och göra ett nytt försök,den ska även få den finare gpsen monterad.Håll oss uppdaterade om dina förändringar du gör
Lycka till

bjerred
2013-02-01, 17:00
Magnus,
I dag har jag luftat Discon med CC3D. Har svårt att hålla den kvar över presenningen (5x5 ) som är mitt flygfält ute på bjärredsslätten. Svag vind, men den vill smyga iväg med luftströmmen. När jag då försöker hovra ändrar den höjd, varpå jag gasar på och så har jag hela havet stormar.
Men jag har ju inte många flygminuter ännu.
Kör du i Korsbackaskolans gympasal på söndagskvällarna?
Lars

tvbcom
2013-02-01, 17:18
Jag håller också på med APM2.5 och har uppdaterat till 2,9, Inte hunnit testa så mycket ännu.
Men, läs igenom denna tråd innan ni försöker RTL med 2,9. Der verkar som coptern ibland får för sig att smita jorden runt (eller tillbaks till Kina) :sarcastic:

För min del väntar jag nog tills 2.9.2 kommer innan jag testar finesserna :(

http://diydrones.com/forum/topics/arducopter-2-9-released

magnusvr
2013-07-22, 09:41
Dags att bumpa denna tråd lite. :)

Efter långa perioder av "för lite tid" har jag nu kommit en liten bit med Octon. Den gick ju bra med 1.8.1-firmware, men sedan skulle man ju bygga om plattan som APM:en står på för att minska vibrationer efter uppgradering till 1.9.1. Det tog lång tid och när det väl var klart var farkosten mer eller mindre oflygbar, den vandrade runt av sig själv och det gick inte att stå still med den. Väldigt lynnig hur vi än PID:ade. En kamrat påtalade då vikten av att ha flashade ESC:er med SimonK-firmware.
Lyckades dock inte flasha mina Turnigy Plush 40A, så jag bet i äpplet och beställde 8 st nya "Afro" från Hobbyking.
Provflög igår, nu är det en helt annan historia. Med firmware 3.0.1 går den nu ganska bra att hovra. Det var ganska blåsigt igår, men jag hade inte alls samma svårigheter som innan. Säkert behöver det PID:as mycket mer, men nu är den på rätt väg igen. Hela upplevelsen är mycket lugnare med de nya ESC:erna, den låter mindre, låter som den varvar lägre, en hel del tystare faktiskt.
Ikväll ska jag prova loiter osv.

/Magnus

Kenneth E
2013-07-22, 10:17
Då får jag säga "Grattis", då är du på rätt väg.

Hoppas kunna se den flyga en vacker dag!
Kenneth

magnusvr
2013-07-23, 12:51
Tack Kenneth!

Du såg den flyga för några veckor sedan, men bara i Stab.
Var ute på Viking-fältet igår EM och testade Loiter och RTL.
Vilken soppa! :)
Loiter var väldigt osäkert, den cirkulerade i en cirkel med ca 4 meter i diameter.
Provade också RTL, men vad octon tänkte sig var det ingen som förstod. Slog tillbaka till Stab.

Har idag flashat om min Mediatek 3329 v2 till nyare firmware som man ska, får se om det gör skillnad. Ska också göra Compasskalibrering och Compassmot-labben ikväll, har vi tur hjälper det.

/M

Kenneth E
2013-07-23, 14:50
Aha,
"Du såg den flyga för några veckor sedan, men bara i Stab."


Bara den cirklar runt dig är det lugnt,
"Loiter var väldigt osäkert, den cirkulerade i en cirkel med ca 4 meter i diameter."


Det är alltid nervöst, det bästa är att bara vara kall och se vad som händer. Kan vara en parameter som skall ändras.
"Provade också RTL, men vad octon tänkte sig var det ingen som förstod. Slog tillbaka till Stab."
/M[/QUOTE]

Kenneth

magnusvr
2013-08-08, 20:04
Hej vänner som följer projektet! (Tänker låtsas att det är ca 8000 personer).

Igår var det både genombrott och avbrott. Har knäckt både ett problem och ett landningsställ!
40220
Först och främst, lyckades få till att justera valfri PID direkt från en ratt på radion. Har tidigare inte fått rätt på det i min Open9X-radio, men nu gjorde jag om och rätt.

Den flög bra i stab, men kolossalt dåligt i Loiter och RTL, dvs lägen där den navigerar själv. Har bråkat med PID:ar och gissat mig fram, men inte kommit någonvart. Förrän igår. Läste i förra veckan en kommentar någonstans att "overshoot" i Loiter i vissa fall kan bero på för högt I.
Lång historia kort, jag dubblade Loiter P och halverade Loiter I, och där stod den på en decimeter när och hovrade, 10 meter upp! Jag lät den stå och loitra på 10 m höjd och satte mig med laptopen och började PID:a.
Satte tillbaka Loiter I=0,2 (default) och tillbaka var de yviga okontrollerade svängningarna. Bra, Root cause fastställt!
Satte ner till 0.1. Perfekt igen. Satte ner till 0.5, men det blev sämre. Skulle precis sätta upp till 0.1 igen (hovrade i Loiter hela tiden) när den plötsligt började tappa höjd. "NU har den fått spel", tänkte jag, slog över till Stab men då var det för sent. BANG och Kras ner i backen. Batterierna var totalslut.
Juuust det...lipovarningen ligger hemma och den inbyggda är avstängd... kommer inga pip, ingenting... "tänkte inte på det"...

Nu har jag superlimmat det trasiga landningsstället med kolfiberbitar över natten, så allt är förhoppnigsvis klart för lyft igen.
Min PowerModul som strulat är urmonterad och ska skickas tillbaka för garantibyte.
Har fixat en 2-kanals GentLed till min gamla Canon S3 och hackat densamma med CHDK, så att jag kan ta riktigt hyffsade bilder med kommando från radion eller via uppdrag i APM:en.

Dessvärre hade jag glömt att koppla ur en sladd, så jag eldade upp min nya Lawmate 1.2-Ghz länk med 12v istället för 5v...

Men summerat, ÄNTLIGEN verkar ljuset i tunneln vara nära!

/M

Kenneth E
2013-08-08, 20:18
Allt är framsteg även motgång och lite rök imellan åt håller en vaken.

Nästa gång blir allt bra, själv har jag monterat nattkamera och IR-kanon på min quad för nattflygning.

Ken

magnusvr
2013-08-19, 10:02
Tack för supporten Kenneth!
Just nu ser allting väldigt ljust ut!

1. Körde mitt första (två st faktiskt) Autonoma "mission" i förrgår! Var ute vid kusten och flög, och satte 4 waypoints följt av en Autoland. Fungerade hur bra som helst båda gångerna. Dö-läskigt att se besten flyga runt själv. Med den nya GPS:en flyger den fint och bra, men följer inte linjerna exakt på metern. Den ville också landa ca 5 meter från där jag lyfte, men det kan jag helt klart leva med. Den nya GPS:en kostar trots allt $26 inkl frakt. Vid andra landningen flög en propeller av, igen. Den krängde till men fortsatte sedan att landa. Jag tog dock över. Får se efter möjligheten att sätta skruvade fästen istället för sådana som klämmer om axeln.

2. Har fått min Canon S3 att via en GenWire ta foto genom APM:en! Jag triggar manuellt via Trainer-spaken på min radio, men jag kan alltså nu få datorn att schemalägga fotograferingen.

3. Har byggt om en gammal gimbal, så nu sitter kameran bra och jag styr pitchen från radion. Ska se om det går att få video ut från kameran också. Har fortfarande ingen video-sändning från Octon, väntar på en ny sändare.

Kenneth E
2013-08-19, 10:08
Härligt att det går bra och visst känns det konstigt att modellen flyger runt av sig själv, jag kommer nog aldrig att vänja mig.

Lycka till
Ken