handdator

Visa fullständig version : Ready2fly Yak-130



henke2
2012-11-20, 12:52
Ready2fly pratade om sin nya Yak130 på Jetpower tidigare i år, nu finns en video ute som ger en förhandstitt på vad som komma skall. Ser ut att flyga riktigt fint!

Yaken är likt Venomen formblåst i EPO/EPP och skall enligt uppgift bli ca 1.5m. Ett jetflygplan kostruerat på detta viset blir väldigt lätt vilket i sin tur gör att den blir välflygande och framför allt fungerar på mindre fält.


http://www.youtube.com/watch?v=sFhsNKf6V8Q&feature=g-all-u

http://ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_2083.jpg

http://ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_2076.jpg

http://ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_2074.jpg

http://ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_7637.jpg

http://ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_7724.jpg

http://ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_7735.jpg

samuele
2012-11-24, 07:49
at to see the main legs that is not be strong. i hope only wish much more strongly to how i think.

henke2
2012-11-24, 10:26
It's hard to know which parts will be plastic on the final products. I guess many parts are 3D printed on this one. You can tell the airframre is made out of a solid block of EPO useing a router.

My guess is that the legs will be perfectly fine but the retract units will not hold up.

Ken1
2012-11-24, 14:10
Ser onekligen trevlig ut, vad har du mer för info om modellen? dvs när på ett ungefär kommer den ut på marknaden. =)
Skulle ju passa fint med en liten fläkt till här hemma..

samuele
2012-11-24, 16:23
It's hard to know which parts will be plastic on the final products. I guess many parts are 3D printed on this one. You can tell the airframre is made out of a solid block of EPO useing a router.

My guess is that the legs will be perfectly fine but the retract units will not hold up. yes! Henke
I agree with your idea, unfortunately It Seems That business to come before the Passion.
However, the important thing is to see how is the EPO which must be more solid airplane model before of his legs, on the contrary can be Replaced at any time with something more resistant.

henke2
2012-11-29, 21:00
Ser onekligen trevlig ut, vad har du mer för info om modellen? dvs när på ett ungefär kommer den ut på marknaden. =)
Skulle ju passa fint med en liten fläkt till här hemma..

Så fort jag får veta mer så meddelar jag här.

Hartmann
2012-12-01, 18:25
Enligt tråden på RCG släpps modellen i januari 2013. Inte billig, men ser onekligen intressant ut.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1759735&page=2

Ken1
2012-12-01, 19:15
Fann lite mer info här:
http://www.ready2fly.com/pi/ready2fly-Robertus-Yakowlew.html

399euro komplett utom radio och ackar. Än så länge bara förhandsbokning.
Hmm hmm.. skall nog prata med tomten om detta ;)

henke2
2013-05-24, 16:29
Nu närmar sig Yaken produktion. Man har gjort förändringar i verktygen för att optimera prestandan och nu är det nära som synes :)

http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_5261.jpg


http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_5272.JPG


http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_5294.JPG


http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/IMG_5304.JPG

Källa: https://www.facebook.com/ready.2.fly?hc_location=stream

Kenneth E
2013-05-24, 18:22
Jag hoppas de gjort ställen lite bättre än de tidigare modellversionerna.

Jag tycker det är synd att de inte gjort den två motorig. Men onekligen är det en härlig modell fullsketen med finesser, har följt bygget sedan idé.
Hoppas min Mig-29 fungerar, snart premiär.
Balsa regn

henke2
2013-05-24, 21:13
Jag hoppas de gjort ställen lite bättre än de tidigare modellversionerna.

Jag tycker det är synd att de inte gjort den två motorig. Men onekligen är det en härlig modell fullsketen med finesser, har följt bygget sedan idé.
Hoppas min Mig-29 fungerar, snart premiär.
Balsa regn

Tack för din input ;-)

Jag tycker dem gör rätt som kör en motor, det ger en lättare, effektivare drivlina som dessutom är billigare. De dubbla utblåsen ger dock mig en nöt att knäcka när det skall in jetmotor i den. Med lite trixande skall det fungera hoppas jag trots att den påminner om ett äggskal med två sugrör instoppade i :)

Kineserna har fått hjälp av Yakovlev att designa sin L15, som till stora delar är en Yak-130 men med betydligt ballare utblås och efterbrännkammare - rätt tänkt Tack Kina :)

http://1.bp.blogspot.com/_3wZSwFvZzqM/TAq2t3fV0HI/AAAAAAAAHQM/h4y9owg8c20/s1600/1258345559_23340.jpg

PS. Tackandet är ett internt skämt som florerar på forumet just nu

Kenneth E
2013-05-24, 21:25
Tack för din input ;-)

Jag tycker dem gör rätt som kör en motor, det ger en lättare, effektivare drivlina som dessutom är billigare. De dubbla utblåsen ger dock mig en nöt att knäcka när det skall in jetmotor i den. Med lite trixande skall det fungera hoppas jag trots att den påminner om ett äggskal med två sugrör instoppade i :)

Kineserna har fått hjälp av Yakovlev att designa sin L15, som till stora delar är en Yak-130 men med betydligt ballare utblås och efterbrännkammare - rätt tänkt Tack Kina :)

http://1.bp.blogspot.com/_3wZSwFvZzqM/TAq2t3fV0HI/AAAAAAAAHQM/h4y9owg8c20/s1600/1258345559_23340.jpg
L15 är onekligen snygg, jaså turbin i 130:n, det blir ju bara så häftigt. På de större vinklar de turbinen när den monteras i ena utblåset, det lär nog bli en utmaning att lösa i denna lilla modell, men det löser du nog enkelt om jag känner dig rätt.

Du får hålla oss underrättade om detta projekt.

Jag skall försöka komma till Ljungby i augusti för lite det flygning.

Ha en god fredag
Balsa regn

The Flyer
2013-07-10, 21:34
Satt på kul och jämförde priser mellan Ready2fly och Hobbyking. -Oj, oj, oj vilken skillnad! Ready2fly håller riktiga ockerpriser i jämförelse med Hobbyking. Som ett exempel om man kikar på Sukhoi SU-35 Flanker (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=31904&aff=1105002) så är Hobbyking 705 kronor billigare på exakt samma modell. Det är pengar det! Ready2fly tar 3039 kr för modellen medans Hobbyking bara tar 2334 kr för exakt samma modell. Väljer du att betala i dollar hos Hobbyking så får du den för 2265 kronor vilket är ytterliggare 69 kronor billigare.

På just detta exempel kan du alltså tjäna totalt 774 kr genom att handla på Hobbyking. Så frågan är hur många kronor kommer man att tjäna på att köpa modellen i denna tråd om man väljer att köpa den i Tyskland istället för i Schweiz? Fingret :thefinger: åt Ready2fly och TVÅ TUMMAR UPP :thumbup: för Hobbyking!

rcnisse
2013-07-10, 23:41
Väldigt trevligt med företag som satsar lite och tar fram lite udda och roliga modeller. Tycker det är värt att det kostar lite extra när man handlar i från ett sådant företag. Måste kosta enorma summor i formar och dylikt att ta fram en sådan modell.

neu
2013-07-10, 23:47
Bara för det att ser lika ut så behöver det inte va samma flygplan. Ofta så är det inte samma elektronik eller någon riktig qc från hk. Visst hk har många bra grejer men hade aldrig köpte ett pnf flyg från dom (igen).

The Flyer
2013-07-11, 00:26
Bara för det att ser lika ut så behöver det inte va samma flygplan. Ofta så är det inte samma elektronik eller någon riktig qc från hk.

Kan väl i stort sätt bara svara SNICK SNACK!!!

henke2
2013-07-11, 07:09
Så frågan är hur många kronor kommer man att tjäna på att köpa modellen i denna tråd om man väljer att köpa den i Tyskland istället för i Schweiz?

Hur tjänar du på att handla saker? Är du anställd av Hobbyking?

henke2
2013-07-11, 07:20
Kan väl i stort sätt bara svara SNICK SNACK!!!

Du snackar snick snack. Skall jag orka dra allt igen om QC... Att samma sak från samma fabrik kan vara världens bästa motor eller världens sämsta beroende på om man har koll på vad man gör. Låter man en nybörjare linda motorerna och säljer dem som lika bra som de proffsgjorda etc. I Kina handlar det om att tjäna pengar till varje pris och allt för många plockar ur soptunnan, motorer som inte dög att få en Ready2fly stämpel hoppar in i flygplan som ser likadana ut men inte flyger. Är det slumpen att kärran från Svenska leverantören flyger otroligt bra medan den importerade från Kina inte orkar hålla sig uppe.

Hm nä jag orkar inte för jag tror inte viljan finns att förstå att samma sak kan vara så olika.

The Flyer
2013-07-12, 02:16
Du snackar snick snack. Skall jag orka dra allt igen om QC... Att samma sak från samma fabrik kan vara världens bästa motor eller världens sämsta beroende på om man har koll på vad man gör. Låter man en nybörjare linda motorerna och säljer dem som lika bra som de proffsgjorda etc. I Kina handlar det om att tjäna pengar till varje pris och allt för många plockar ur soptunnan, motorer som inte dög att få en Ready2fly stämpel hoppar in i flygplan som ser likadana ut men inte flyger. Är det slumpen att kärran från Svenska leverantören flyger otroligt bra medan den importerade från Kina inte orkar hålla sig uppe.

Hm nä jag orkar inte för jag tror inte viljan finns att förstå att samma sak kan vara så olika.

Det är klart att du plitar ned några rader med skräckpropaganda när jag just har beskrivit motsatsen att modellen säljs med mycket varierande pris och är identisk. Det är förståeligt. Argument som att "samma sak från samma fabrik" kan vara två skilda saker eller att det kan sitta "nybörjare" och linda motorer och sen sälja dem som proffsgjorda eller att man letar efter delar i soptunnan bl.a bl.a. Bra argument ibland men ändå rätt löjliga just i det här fallet. Du har säkert rätt i en del andra fall men dock inte här. Modellen som jag exemplifierade med är identisk hos två olika leverantörerna.

Undrar just vart Freewing ligger någonstans? :ciao: "NEUHEIT:Giant SU-35 von Freewing..."
Skulle det vara någon skillnad? Nicht so! So Ich sage: -Ich don´t think so!

NEWS: Giant SU-35 by OEM sold by Hobbyking

Baua
2013-07-12, 09:45
Hej alla!
Nu är det väll så att det inte ingår servon, motor och fartreglage i Hobbykings variant av SU-35, an.
Snygg och stor kärra i vilket fall som helst.


Mvh
Magnus

henke2
2013-07-12, 10:22
Det är klart att du plitar ned några rader med skräckpropaganda när jag just har beskrivit motsatsen att modellen säljs med mycket varierande pris och är identisk. Det är förståeligt.

Jaså, hur så?


Modellen som jag exemplifierade med är identisk hos två olika leverantörerna.

Nu är det gött att vara påläst, då har man råd att vara kaxig.

Man behöver bara slå en snabb titt på R2F och hobbykings sidor för att se att färgen på modellerna och vissa plastdetaljer inte är samma. Varför byter man färg på plast? Kanske för man byter sort eller leverantör?! Varför gör man det? för att det inte höll kanske?! Jobbar med plast, men vet inte hur Freewing tänker.

Nåväl färgen ökar inte toppfarten, men fortsätter vi titta så ser vi att Hobbyking har Motor: 2849-2300KV x 2 (Motor: Q28) medan R2F har 2839-2200KV borstlös motor. Hobbyking säger 55A reglage, R2F säger 50A. Vidare har Hobbyking digitala servon medan R2F har analoga. R2F har förmodligen valt analoga servon för se håller bättre, små digitala undviker man pga de brinner upp oftare helt enkelt. Så.... är det identisk? Nope det är den inte, finns fler avvikelser som vi inte ser exempelvis densitet på EPO:n? Ja vem vet... Det vi nu vet säkert är att du hade fel i din tidigare rant.

Rille Stark
2013-07-12, 10:41
Sverige har vi hört så mycket om Japanernas sätt att se på kvalité så många tror automatiskt att det gäller hela Asien. Så är det dock inte alls.

I övriga Asien får man den kvalité som man avtalat.
Det innebär att samma fabrik kan göra grejor av väldigt enkel kvalité samtidigt som de gör grejor av hög kvalité till en annan kund. Allt beror på vad man kommit överens om.


Frid!

mickmick
2013-07-12, 10:52
I övriga Asien får man vad man betalar för.
Det innebär att samma fabrik kan göra grejor av väldigt enkel kvalité samtidigt som de gör grejor av hög kvalité till en annan kund. Allt beror på vad man kommit överens om.


Frid!

Ja, det hoppas jag gäller även i Sverige och övriga världen :)

Jag vill ju ha det jag betalat för oavsett om jag handlar från Kina eller Sverige !

Men säg inte att allt är bättre bara för att man handlar från en svensk hobby butik....

Det var inte så jättelänge sen då jag upptäckte att en av de svenska hobby butikerna använde till och med Hobby Kings produktbilder på sin websida LOL

Väldigt klantigt gjort var det att använda bilder med Hk`s loggo ;)

Rille Stark
2013-07-12, 10:57
Man får den kvalité som man avtalat skall det vara. Blev lite fel där. ;)
Det är ju inte du som styr över det utan din leverantör, det vill säga t.ex HobbyKing.

The Flyer
2013-07-12, 16:41
Nu är det gött att vara påläst, då har man råd att vara kaxig.

Du är bra rolig du :)



Man behöver bara slå en snabb titt på R2F och hobbykings sidor för att se att färgen på modellerna och vissa plastdetaljer inte är samma. Varför byter man färg på plast? Kanske för man byter sort eller leverantör?! Varför gör man det? för att det inte höll kanske?! Jobbar med plast, men vet inte hur Freewing tänker.

Ha, ha...den där var kul den :sarcastic: Vem av leverantörerna bytte sist och/eller vem bytte först? -Dåligt argument och väldigt långsökt tycker jag. Beroende på i vilken ordning saker och ting händer blir de ofta skillnader men långsökt argument.



Nåväl färgen ökar inte toppfarten, men fortsätter vi titta så ser vi att Hobbyking har Motor: 2849-2300KV x 2 (Motor: Q28) medan R2F har 2839-2200KV borstlös motor. Hobbyking säger 55A reglage, R2F säger 50A. Vidare har Hobbyking digitala servon medan R2F har analoga. R2F har förmodligen valt analoga servon för se håller bättre, små digitala undviker man pga de brinner upp oftare helt enkelt. Så.... är det identisk? Nope det är den inte, finns fler avvikelser som vi inte ser exempelvis densitet på EPO:n? Ja vem vet... Det vi nu vet säkert är att du hade fel i din tidigare rant.

-Nåväl..jag ger mig och tar tillbaka att de är identiska. Där hade jag lite fel. Du är så pass påläst och visar på ett tydligt sätt, som vi ser, att man får mer för pengarna och dessutom till ett MYCKET lägre pris om man väljer Hobbykings variant. Hobbyking har kraftigare motor, en Bec som klarar högre strömmar, digitala servon som svarar snabbare, noggrannare och har bättre upplösning än analoga...och allt detta till över 700 kr i bättre pris redan innan vi kände till de avvikelser som du tar upp. Densiteten på EPO:n kände du inte till men jag kan tänka mig att de i stort sett är ungefär lika...så "fifty-fifty" kan vi säga där.

Lite grovt räknat så skulle man ju kunna säga som så att man blir dubbelt upplurad, alltså x2, hos R2F dels på ett mycket högre pris och dels på grejor som har lägre specar i det mesta. 2x700 spänn = 1400 kr. Menar du att man tjänar så pass mycket på Hobbykings variant? -Uhhh...WOW :surprise:

Jag tycker faktiskt att du på ett bra sett har visat varför Hobbyking är så mycket bättre trots de både små och lite större avvikelserna (tänker då inte minst på stålarna) som finns till R2F:s nackdel.

henke2
2013-07-12, 16:51
Lite grovt räknat så skulle man ju kunna säga som så att man blir dubbelt upplurad, alltså x2, hos R2F dels på ett mycket högre pris och dels på grejor som har lägre specar i det mesta.

Prislappen säger jag ingenting om det är hela poängen med att dem inte är lika som jag visar dig. Sen tycker du att det som sitter i hobbykings är bättre, det får stå för dig och din erfarenhet. Det är du som gör valet med dina pengar.

Knåpa ihop din Viperjet nu och visa var skåpet skall stå! :)

andWho
2013-07-12, 22:23
Hur är det med moms och avgifter när man handlar från R2F i Schweitz ? De är ju utanför EU, men dom skriver ngt luddigt på sin sajt om att de hanterar export till EU-länder på ngt vis.
Tar man grejprna från HK HongKong kan man ju lungt räkna med 25% påslag.
/A

The Flyer
2013-07-13, 00:19
Knåpa ihop din Viperjet nu och visa var skåpet skall stå! :)

Ska försöka få ihop den Henke eventuellt till nästa helg i Arboga :) Första veckan på semestern har mestadels bestått i att beställa hem prylar från alla möjliga delar av jordens hörn så att dom sista veckorna på semestern blir meningsfulla och fyllda med mycket flygglädje.

-Nja det där med att visa vart skåpet ska stå gör du mycket bättre än mig. Där slår du mig och dom flesta andra med många spännvidder. Jag är en ringrostig gammal söndagsflygare som bara har fått blodad tand igen.

henke2
2013-09-05, 07:27
Nu finns dem faktiskt i verkliga livet också! Kom ihåg var ni såg det först :)


https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1175700_10151626639628597_1132800106_n.jpg

Fluf
2013-09-05, 11:25
OMG! Kill it with fire!

henke2
2013-09-05, 20:30
Lite fler bilder

http://imageshack.us/scaled/large/404/30ob.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/404/30ob.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/818/7pf0.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/818/7pf0.jpg/)

henke2
2014-02-26, 07:45
Eftersom jag fått titta på och provflyga en förseriemaskin så hade jag inte jättebråttom att få hem min Yak. Jag tyckte det var bättre att R2F skickade till andra än att jag skulle sitta på en maskin här hela vintern utan att ändå kunna flyga. Hur som helst så har de nu fått in fler kontainrar från Asien och min maskin dök upp igår.

Med rätt förutsättningar blir det turbinkonvertering på ett lite enklare sätt än vanligt. Här ett par bilder och filmer på vägen, ej de färdiga produkterna, utan testning och provflygning.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/886502_456644377774889_10844109_o.png

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/13/wn4u.jpg (https://imageshack.com/i/0dwn4uj)


http://www.youtube.com/watch?v=_qJJh7aSflE


http://www.youtube.com/watch?v=QhyfoS4jZVg

henke2
2014-02-26, 07:53
Det är första gången jag ser den i kartongen och det är imponerande! I särklass det snyggast förpackade flygplanet jag sett. I särklass den häftigaste skumvåfflan som finns och det helt plug and play. En kväll räcker gott för att bli flygfärdig. Kommer bygga ihop min maskin de närmsta veckorna så man är redo när värmen kommer ute.

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/835/cvrp.jpg (https://imageshack.com/i/n7cvrpj)


http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/607/l0rz.jpg (https://imageshack.com/i/gvl0rzj)


http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/829/ku6c.jpg (https://imageshack.com/i/n1ku6cj)

henke2
2014-03-02, 14:21
Sist det flögs jet här, kring 12år sedan så var det en JAS 39 Gripen och jag skötte markservicen, nu en Yak 130 :)

Den är bra, helt galet bra. Jag tror detta kommer bli en riktig hit! Kallt, grått och dålig focus, men det ger en liten förhandstitt iaf.


http://www.youtube.com/watch?v=d3pLpli3YYA

Bonanza
2014-03-02, 15:16
Nice.
Verkar vara en sjysst kärra.
Fint stopphinder du hade på banan också :)

henke2
2014-03-02, 16:00
Nice.
Verkar vara en sjysst kärra.
Fint stopphinder du hade på banan också :)


En liten flishög är väl ingenting ;) De börjar få bort alla träd från banan nu iaf. Var dessutom duktig och ringde ägaren och fick lov att flyga på området, det är bra för nerverna om inte annat.

http://dzafi.cekuj.net/files/01.jpg

darkling76
2014-03-02, 17:55
Cool kärra!
Ser ut att flyga riktigt fint....funkar den från gräs tro?
Är ni i byholma å flyger nu med?:-)

Kenneth E
2014-03-02, 18:14
Någon som provat den i original utförande, med fläkt?
Ken

henke2
2014-03-02, 18:24
Cool kärra!
Ser ut att flyga riktigt fint....funkar den från gräs tro?
Är ni i byholma å flyger nu med?:-)

Gräs skall inte vara några problem alls, stooora hjul och bra fjädring.

http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/YAK130-V09-15.jpg

Baua
2014-03-02, 18:27
Riktigt snygg kärra och snyggt fluget, ja där vill man ju inte landa fel, finns ju en del ved att tutta på, bra att dom fuktar på det.:)


En liten flishög är väl ingenting ;) De börjar få bort alla träd från banan nu iaf. Var dessutom duktig och ringde ägaren och fick lov att flyga på området, det är bra för nerverna om inte annat.

http://dzafi.cekuj.net/files/01.jpg

henke2
2014-03-02, 20:13
Någon som provat den i original utförande, med fläkt?
Ken

Jag har sett den flyga med gamla drivlinan, nu sitter det nya ballare prylar i den original. Man har dessutom gjort om luftkanalerna flera gånger. Modellen är stor, men verkar ganska så aerodynamisk för den flög på ganska lågt gaspådrag med jetmotorn.


Till salu, helt nytt :)

http://img841.imageshack.us/img841/9201/nrtg.jpg (http://img841.imageshack.us/i/nrtg.jpg/%5D%5BIMG%5Dhttp://img841.imageshack.us/img841/9201/nrtg.jpg%5B/IMG%5D%5B/URL)

Jensus
2014-03-15, 22:49
Hej Henrik... Hade bara en liten fråga om dina utblåsrör du har i dina skumvåfflor… Fixar du ihop dem själv eller var kan man få tag på sådana?? Diameter och längden på dem hur ska man tänka där, Ska man typ ha så kort som möjligt och så stor diameter man kan?? Köpte ju din Mig15 skulle vilja sätta jeten mer centrerad i planet... Har du några mer tips om vad man bör tänka på när man placerar Kolibri jeten inuti en skumvåffla med tanke på värmen. Rätta mig om jag har fel men som det ser ut på bilden på din Yak130 ser det ut som du inte gjort något i motor utrymmet. Mvh Jens Gustavsson

henke2
2014-03-17, 07:47
Hej Henrik... Hade bara en liten fråga om dina utblåsrör du har i dina skumvåfflor… Fixar du ihop dem själv eller var kan man få tag på sådana?? Diameter och längden på dem hur ska man tänka där, Ska man typ ha så kort som möjligt och så stor diameter man kan?? Köpte ju din Mig15 skulle vilja sätta jeten mer centrerad i planet... Har du några mer tips om vad man bör tänka på när man placerar Kolibri jeten inuti en skumvåffla med tanke på värmen. Rätta mig om jag har fel men som det ser ut på bilden på din Yak130 ser det ut som du inte gjort något i motor utrymmet. Mvh Jens Gustavsson

Jag och Amir har tagit fram egna rör från grunden som funkar bättre än de som finns på marknaden innan. Svensktillverkade och säljs via HAB.

Hitintills har vi kört 60cm rör utan förluster. Det ger snarare fördelar så som venturieffekt i flygplanet för mera kylning.

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/545/yfrp.jpg (https://imageshack.com/i/f5yfrpj)

henke2
2014-03-20, 09:37
Min maskin är flygklar nu. Det är alltid mer jobb än man tror och alltid mindre plats än man tror. Modellen är avsedd för en 6S li-po och min soppatank motsvarar en 14S li-po i volym. Inkl hjulbromsar blir vikten 3.7kg + bränsle. Det är inklusive alla missiler under vingarna. Åter igen hamnar jag alltså en bit under vad den väger med elmotor inför landningen och en smula över vid starten.

Kenneth E
2014-03-20, 09:49
Men "Hallå", skärpning, vi vill se bilder, sluta fresta oss med text.
Ken



Min maskin är flygklar nu. Det är alltid mer jobb än man tror och alltid mindre plats än man tror. Modellen är avsedd för en 6S li-po och min soppatank motsvarar en 14S li-po i volym. Inkl hjulbromsar blir vikten 3.7kg + bränsle. Det är inklusive alla missiler under vingarna. Åter igen hamnar jag alltså en bit under vad den väger med elmotor inför landningen och en smula över vid starten.

henke2
2014-03-20, 10:04
Men "Hallå", skärpning, vi vill se bilder, sluta fresta oss med text.
Ken

aaa just det, los är viktigt. Slänger in lite bilder också. Notera vinkeln på utloppsröret som behövs för att den ocentrerade motorn skall knuffa på rakt.

Programmera sändaren är förövrigt ett nöje nu för tiden när man kan få till allt precis som man vill ha det utan massa genvägar och y-kablar. Bara en sådan sak som att kunna dela på sidroder och noshjul samt ha noshjulets trim på en vridpot. Samt favoriten att ha hjulbromsen kopplad till accelerometern. Tilta radion mot mig och maskinen bromsar. Jeti jeti jeti, så ni vet :)


http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/18/gpfw.jpg (https://imageshack.com/i/0igpfwj)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/593/prc3.jpg (https://imageshack.com/i/ghprc3j)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/34/ce18.jpg (https://imageshack.com/i/0yce18j)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/822/uvpu.jpg (https://imageshack.com/i/muuvpuj)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/203/u1wk.jpg (https://imageshack.com/i/5nu1wkj)


http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/716/5jgj.jpg (https://imageshack.com/i/jw5jgjj)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/18/6y2z.jpg (https://imageshack.com/i/0i6y2zj)

Kenneth E
2014-03-20, 10:58
Ser bra ut, mycket att tänka på i en skumvåffla. När värme finns i modellen finns det inte utrymme för misstag.

Hur ser beräkningen ut för vinklingen av turbinen, eller det är höftat? Som el-nörd gillar jag kabelsalladen på första bilden.
Ken

henke2
2014-03-20, 11:38
Hur ser beräkningen ut för vinklingen av turbinen, eller det är höftat? Som el-nörd gillar jag kabelsalladen på första bilden.
Ken

Empiriska försök har givit vinkeln. Till vår glädje vart den större än vi trodde vilket ger fördelar för dem som väljer en P20 som är större och går 100grader varmare. Motorn mera mot mitten ger mer plats dessutom. Jag har ritat nya rör sedan en tid som verkar ge en bättre venturiverkan och det kyler väldigt bra. Här hade man klarat sig helt utan aluminiumtejp i de flesta fall, men det är bra att ha om någonting skulle gå fel.


https://www.youtube.com/watch?v=_qJJh7aSflE

DrHanke
2014-03-20, 19:24
Hur funkar det med bara en motor, det blir ingen "snedragning" eller jag som inte hajar?

henke2
2014-03-21, 07:20
Hur funkar det med bara en motor, det blir ingen "snedragning" eller jag som inte hajar?

Du har rätt. Kolla på bilderna ovan så ser du en ganska kraftig vinkling av röret. Det är flera saker som händer. Dels sitter motorn offset vilket kompenseras med att rikta strålen utåt. Dels blåser motorn förbi stabben med väldigt hög hastighet, detta ger lyftkraft precis som skolboksexemplet med luft som går fortare över en vinge. Det är bara det att här går luften fortare på undersidan och vill trycka ner stjärten, så vi få rikta ner röret också. Både ut och ner är ju rätt håll för oss eftersom jetstrålen kommer längre från skummet.

DrHanke
2014-03-21, 20:08
Aha, så då har man lärt sig lite mera igen :) Tack för det!

henke2
2014-03-22, 10:53
Var fint väder igår efter jobbet så jag lastade bilen och åkte till mitt flygfält. Allt funkade som det var tänkt och det blev 3st flygningar med kanske 10st starter totalt. Det som slog mig mest var hur bra det är med massa missiler under vingarna, just för mig i min applikation med jetmotor är det guld värt med lite extra broms. Landningsvarvet kan nu göras betydligt snävare än med exempelvis fjolårets Viperjet. Landningsljusen är bra, resterande belysning ett skämt tyvärr. Kommer förmodligen bytas ut mot bättre grejor.

7min flygning är inga som helst problem och med Jeti telemetrin satt på att larma med 1/4 tank kvar så blev flygningen kanske inte riktigt 10min, men en bit in på nian iaf. Kraften räcker gott och väl, den går inte rakt upp naturlitgvis men man behöver absolut ingen sats för att göra en loop och man kan stiga rakt upp tills man är nöjd så att säga. Hjulbromsarna på accelerometern är som vanligt kung och landningarna är lite ovana men kontrollerade och i rätt låg fart trots allt.

Jag har läst på, ringt runt, frågat raffinaderiernas kemister, lagt ihop ett och ett och testar en ny soppa för året. Motorn startade och gick riktigt fint precis som vanligt fast med mindre koldioxidutsläpp om vi skall tro reklamen. Ladda lite sen flyga igen!

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/838/nx9v.jpg (https://imageshack.com/i/nanx9vj)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/534/q9g3.jpg (https://imageshack.com/i/euq9g3j)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/855/dgwv.jpg (https://imageshack.com/i/nrdgwvj)

henke2
2014-03-22, 19:26
En smula udda känsla med en Rysk fullt beväpnad kärra som zippar runt över en Svensk flygbas. Just denna övar dock akrobatik som tur är.


https://imagizer.imageshack.us/v2/3264x1836q90/713/5nxo.jpg

DrHanke
2014-03-22, 21:11
Nu måste du hitta nån med en videokamera också :) kan ju inte bara retas med stillbilder så här...

Baua
2014-03-22, 21:38
Hej Henke!
Kul med dina tester av diverse flytetyg.
Jag har ju en oflugen P20 och undrar om du skulle vilja göra en del jämförelsetester med kolibriturbinerna?
om ja, är det bara att skrika till, då jag inte fått tummen ur att sätta in den i Miragen ännu.
Skulle vara kul att se hur den fungerar i Yaken.
Ska snart ner till Skåne och kan ta med den till dig då.

Mvh
Magnus

henke2
2014-03-22, 22:18
Hej Henke!
Kul med dina tester av diverse flytetyg.
Jag har ju en oflugen P20 och undrar om du skulle vilja göra en del jämförelsetester med kolibriturbinerna?
om ja, är det bara att skrika till, då jag inte fått tummen ur att sätta in den i Miragen ännu.
Skulle vara kul att se hur den fungerar i Yaken.
Ska snart ner till Skåne och kan ta med den till dig då.

Mvh
Magnus

Yo,

Jag vet att HAB ev ska ta fram ett kit för P20 också. Vill du prova det så är du säkert välkommen. P20 ger mindre pulver, men å andra sidan så är det inte ofta man gasar fullt med tanke på att det är en skalamodell. Vi skulle kunna montera din motor i prototyp-Yaken vi fick från ready2fly iof. Ska höra med Amir hur den mår för dagen och hur det ser ut med P20 kitten. En fördel för P20-användare är att modellen är baktung, man behöver alltså inte massa vikt fram.

henke2
2014-03-22, 22:19
Nu måste du hitta nån med en videokamera också :) kan ju inte bara retas med stillbilder så här...

Det kommer! Ska flyga in mig lite först bara. En premiärflygning ger ju ingenting på video direkt :)

Kenneth E
2014-03-22, 22:37
Hallå , det håller jag inte med om. Det är just premiären som är intressant, sedan är det inget spännande.
Ken

henke2
2014-03-24, 18:50
På pappret mindre dragkraft än vad EDF har, gott riv i starten iaf :)


https://www.youtube.com/watch?v=73GtIoKaqwM

Kenneth E
2014-03-24, 21:33
Jag hade nöjt mig med en låg överflygning i slutet, men detta gick också bra.
Kanon

Medeashusse
2014-03-24, 23:03
He, he! Didn't see that coming! :D

mogge
2014-03-27, 22:07
Vad gäller videon!
Hmmm?
Mogge

henke2
2014-04-01, 13:19
Manualen som om googlegudarna är med oss visar lite närmare hur jetmotorn installeras.

https://drive.google.com/file/d/0B9yfXHcoUlWYTHhmd1F5MEpMXzQ/edit?usp=docslist_api (https://drive.google.com/file/d/0B9yfXHcoUlWYTHhmd1F5MEpMXzQ/edit?usp=docslist_api)

henke2
2014-04-03, 10:32
Wow! Detta kan bli kul, jag behöver fälltankar! :) Halvtimme borde vara görbart tycker jag.


http://www.ready2fly.com/shop/inhalt.php?content=seminare


http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteDetails/Ready2fly-Endurance-challenge.jpg

Medeashusse
2014-04-03, 12:26
Synd att lufttankning var förbjudet! Det hade verkligen varit något spektakulärt... :)


http://youtu.be/Bjyv16ha-Uc

henke2
2014-04-05, 19:27
Har flugit mera från gräsfält nu. Detta är marknadens enda EDF med ett vettigt landställ från fabrik. Funkar riktigt riktigt bra. Kanske inte fullt så hållbart som Jet 1A i metall men å andra sidan riktigt fint dämpat. Men det är inte med flit utan någonting man fått med på köpet. Dock ett bra tips för den som önskar uppgradera sin befintliga 90mm EDF maskin, inbyggda lampor på köpet :)

På en bultad gräsbana är den i luften i princip lika fort som på asfalt, inte riktigt man nästan.


http://www.ready2fly.com/pi/en/ready2fly-YAK-130-5108.html

henke2
2014-04-10, 09:19
Passade på att filma lite när vi testade ställen på ojämn bana. Efter tjälen släppt och innan vi vältat banan så är det rejält gropigt. En bra benchmark för ställen helt enkelt.

Bara lite fotoflygning, inget extremt sådär direkt.


https://www.youtube.com/watch?v=DwguV481EJA

Baua
2014-04-10, 20:24
Den flyger fantastiskt fint ju.:applouse:

Christer J
2014-04-10, 20:33
Kanon, bra filmat ur alla vinklar. Svårt att flyga under trädtoppshöjd utan att smälla i på andra sidan fältet :)

Kenneth E
2014-04-10, 21:50
Gillar att den flyger så sakta, blir mer skala likt. Verkar landa väldigt snällt också.
PS var på klubben i måndags och idag tyvärr ingen på plats, fick äta min hamburgare i ensamhet, snyggt bygge med klubbstugan.

henke2
2014-04-11, 07:14
Den flyger fantastiskt fint ju.:applouse:

Ja absolut. Nu var det bara en fotoflygning och jag hade ingen aning om hur bra Tomas följde kärran så det finns mer att braka på med :)


Kanon, bra filmat ur alla vinklar. Svårt att flyga under trädtoppshöjd utan att smälla i på andra sidan fältet :)

Tack :) Liten maskin klarar sig lätt nedanför träden :) Man får en helt annan vy av flygningen då, lite som när man ser video från riktiga flyg i alperna när de står på en topp och filmar uppifrån. Well inte fullt så, men du fattar.



Gillar att den flyger så sakta, blir mer skala likt. Verkar landa väldigt snällt också.
PS var på klubben i måndags och idag tyvärr ingen på plats, fick äta min hamburgare i ensamhet, snyggt bygge med klubbstugan.

Det fräcka med denna typ av flygplan är att kunna åka sakta. Landar riktigt fint och ställen är sjukt bra, sväljer allt.

Väderleken som är nu lämpar sig väl främst för den som har som hobby att slicka frimärken eller möjligtvis köra ubåt. Vi tar igen det i sommar! :)

jocke1963
2014-11-15, 05:06
Satt o kollade lite jetkärror på tuben och hittade denna, antar att du sett den...? :)


http://youtu.be/gByAWAL0vFA

henke2
2014-11-15, 11:31
Satt o kollade lite jetkärror på tuben och hittade denna, antar att du sett den...? :)


http://youtu.be/gByAWAL0vFA

Jag såg det live :)

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10422931_10152297954655863_8816658881359068128_n.j pg?oh=35418486a0a6781a493f7c836984297d&oe=551D0027

jocke1963
2014-11-16, 07:58
Jag såg det live :)


Jo, jag såg er ju på filmen. ;)

henke2
2014-11-16, 09:04
Sålde min maskin RTF på Jetpower redan innan första flygningen. Den passerade PAF modellbau som installerade rök och skall nu flyga vidare i Nigeria av alla ställen.

Peter Adolfs är förövrigt mannen bakom Opus V-jet och som ni ser en riktigt duktig pilot :)


https://www.youtube.com/watch?v=tQhDHLP3E3Y

thomas h
2015-05-03, 23:21
Har en sådan som ska maidas inom kort, något att tänka på eller allt stämmer enl spec CG mm ??

henke2
2015-05-04, 06:59
Har en sådan som ska maidas inom kort, något att tänka på eller allt stämmer enl spec CG mm ??


Inget att tänka på direkt. Vad inte rädd med utslagen, iaf inte om du är en van pilot. Den är ganska sävlig och kräver en hel del höjd på slutet vid landningen. Lite som att flyga en delta.

Enda som jag läst är att CG måste justeras om man kör utan missilerna på. Jag gjorde aldrig det så jag vet inte hur det är.

thomas h
2015-05-04, 09:18
Tackar för det 😀