handdator

Visa fullständig version : Varför så lång sändarantenn?



jstack
2012-11-20, 18:24
Hej!

Har nyligen tagit upp RC igen efter m-å-n-g-a års uppehåll. (Gott om tid och råd nu som "pancho"...)
Jag har köpt en 2.4 Ghz radio.
På sändaren sitter en antenn som kan dras ut till över en meters längd.
Varför så lång?
Om det hade varit en gammal 27Mhz radio (som jag hade förut när det begav sig...) kunde jag förstå det eftersom våglängden där är ca 10 meter.
Men 2.4 Ghz innebär ju en våglängd på ca decimetern, och de flesta "burkar" (t.ex WiFi-routers) som använder denna frekvens brukar ju ha antenner runt decimetern också...

/Johan S

Rille Stark
2012-11-20, 18:38
Jag har aldrig hört talas om en 2,4 GHz med en sådan antenn. Har du något modelnummer, märke, eller bild? Min Futaba 6J har inte ens någon yttre antenn. :cool:

Michael
2012-11-20, 18:55
Det kan vara så att du har en sändare som genom ett byte av sändarmodul även kan köras på 35 MHz. I så fall är det antennen för detta frekvensband som du refererar till. Denna antenn har ingen funktion om du kör på 2,4 GHz-bandet.

jstack
2012-11-20, 19:51
Jag har aldrig hört talas om en 2,4 GHz med en sådan antenn. Har du något modelnummer, märke, eller bild? Min Futaba 6J har inte ens någon yttre antenn. :cool:
Sändaren är en WFLY WFT09.
Om man Googlar efter bilder så ser man flera stycken med en icke utdragen teleskop-antenn så här:
http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/318820325/WFLY_WFT09_2_4GHz_9_Channels_Radio.jpg
Utdragen så blir den alltså över metern....


/JS

Rille Stark
2012-11-20, 20:37
Det var konstigt. Sitter det inte en kort antenn (1 dm) på baksidan kopplad till modulen?
I så fall är teleskopantennen endast en påminnelse om svunna tider och ska inte användas, om jag fattat rätt. :)

sundqvistjohan
2012-11-20, 20:39
Läs Michaels svar en gång till :)

Ser den ut så här på baksidan?
I så fall är det den korta antennen som sitter fast i modulen som sänder och teleskopantennen behöver inte dras ut. Om du använder en 35 MHz-modul skall antennen dras ut. Har du 2,4 GHz-modul är alltså den långa antennen onödig.

http://www.rchelicopterselect.com/images/product/WFT09SII/WFT09SII-6.jpg

jstack
2012-11-20, 21:18
Läs Michaels svar en gång till :)

Ser den ut så här på baksidan?......

Tack, ja nu faller polletten ner!..
Det följer ju med en RF-modul (+ antenn, förpackad tillsammans med mottagaren..) som skall sitta precis som din bild visar.

Jag har köpt ett komplett kit till en quadra (arducopter) och jag köpte även med den radio som fanns som tillval (jag har ju absolut inget kvar från min tidigare RC-period...), och det är en massa grejor som har kommit hit, och diverse manualer att läsa och videos att titta på...

Manualen till den kinesiska radion kan nog inte anklagas för att vara något under av tydlighet, men jag skall nog få till det.
Och det är förstås en stor hjälp med ett forum som detta!!

/JS

McRegor
2012-11-20, 21:43
Hej,
Är det manualen som det finns länk till på denna sida så verkar den ju inte alltför dålig i alla fall - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1989
Nu har jag bara kollat som hastigast men jag har sett sämre.
Hälsningar
Roger

Ålänning
2012-11-22, 20:39
Jag har en Futaba T10CP som är likadan som den där.
Två moduler: En 2.4 med kortantenn och en 35MHz-modul som använder den lååånga inbyggda antennen.