handdator

Visa fullständig version : Maiden DJI F450 Naza



slaffe
2012-11-24, 11:42
Nu när jag spammat detta boardet med diverse frågor, dumma som mindre dumma så tänkte bara säga vad imponerad jag blev över denna maskinen, har kollat timtal av youtube filmer och funderat kring hur mycket som är skill hos piloten och hur mycket som är Nazas förtjänst. Idag blev farkosten klar och allting är helt än så länge :D

Har bara flugit någon Esky coazial heli som jag köpte på hobbex för några år sedan, men jävlar vilken kick det var att flyga denna maskinen. Den ställde sig så fint och hovrade på 50% gas om sig bör, driftade lite åt de olika hållen men det ska den ju eftersom jag ej har GPS modulen.

Har dock något jag funderade kring när jag flög. Quaden tenderade till att vobbla någon gång då och då när den hovrade, det var mellan höger motor bak och vänster motor fram, som den tippade fram och tillbaka litegrand, är detta för att naza kompenserar eller kan kan det bero på något annat?

Jag satte alla gains på default i Nazan. Läste igenom manualen ett par ggr men fick inte riktigt kläm på exakt vad gainsen gör, jag förstår att det är någon typ av kännslighet, men det måste vara när nazan försöker stabilisera sig, för mina gains/expo sätter jag ju i min TX?

Nu laddas batterierna och det skall ut snart igen :D
Jag kör 3S 2200mAh med 10x propparna btw.

Sickan
2012-11-24, 12:53
Kul! Jag började själv med denna hobby i somras och hade ett tag en F450. Jag minns inte exakt vilka värden jag hade men du behöver jobba lite med dem i Naza-verktyget.

Jag tror jag fick höja lite från default, typ 145, 145, 145, 100 och 95, 95. Hittade lite inspiration på https://docs.google.com/a/sjuab.se/spreadsheet/lv?key=0Au16aK6Q-0p0dENkdXVGVHJLRm5fRTFQdjBZbUhxZ3c&pli=1 när jag testade mig fram, vilket är vad man får göra :)

I min sändare har jag lite expo och en kurva på gasen bara för att göra den lite mindre känslig i mittenlägena. Det har inget med hur Nazan kompenserar under flygning. Du kan iof ha gains på en poti och justera under flygning, kanske var det du menade?

--
S

slaffe
2012-11-24, 13:07
Det jag fortfarande inte förstår är värderna i Nazan.. Gainsen man sätter, är det fördröjningen på hur den ska styra när man har i mittenläget? Eller vad exakt gör gainsen i Naza? Tror jag är rätt trög, men lyckas inte lista ut vad det är exakt.

Vad blir skillnaden på om jag ökar från dem värderna jag har nu, 100% rakt över, till de värderna du skrev, t ex? Blir den mjukare och lugnare eller mera ryckig och snabb?

Kan det vara gainsen som påverkar att den vobblar lite, som jag skrev ovan?

Sickan
2012-11-24, 14:35
Troligen men kan naturligtvis vara andra orsaker som t ex obalans i motorer eller propellrar.

Jag har inte brytt mig om att förstå det exakt utan mer effekten av ändringarna, på min setup. Generellt kan man säga att högre gains gör den känsligare och kompenserar hårdare, för mycket så vobblar den. DJI tycker jag har förenklat det mycket i sitt gränssnitt mot många andra. Jag tycker man förklarar teorierna bakom multikoptrar bra på openpilot.org.

Jag brukar skruva upp gains till den börjar vobbla och sedan sänka lite i taget tills den precis slutar. Sänk inte för mycket för då blir den "slö".

--
S

slaffe
2012-11-24, 15:08
Okej, då är de som jag trott, med gains osv. Jag tänker inte använda standard propparna som DJI skickat med, hört mycket om att dem är dåliga, obalans och går lätt sönder. Har tänkt införskaffa mig ett par Graupner proppar som verkar tåla bra mycket mera än dessa. Vart skulle du rekommendera att köpa dem ifrån?

Stiffe
2012-11-24, 17:58
Kör APC proppar på mina maskiner , billiga välbalanserade och aldrig gått sönder för mig , lätta att få tag i tex på www.rcflight.se (http://www.rcflight.se) skickar snabbt

zooks
2012-11-24, 19:23
Jag köpte mina Graupner proppar på www.electronicarc.com (http://www.electronicarc.com)

2012-11-24, 20:20
Carbix.se har graupner. Tyvärr så verkar dom ha höjt priset. Sist jag köpte där tror jag dom kostade 55 kr/st

Sickan
2012-11-24, 20:56
Jag brukar handla dem från mikrokopter.nu, tror det var 49 de kostade senast. Har dem oftast dagen efter beställning :)

--
S

2012-11-24, 21:15
Just det! Det stämmer ju att det var där jag köpte sist också

slaffe
2012-11-25, 01:52
Hur mycket extra flygtid får man om man byter ut ett 3s till 4s? Eftersom 4s väger mera så går det åt mera kräm att lyfta maskinen..
Ger ett 3S 5000mAh lika mycket tid som ett 4S 5000mAh?
Jag vet att med ett 4S får motorerna ett högra varv eftersom det är mera ström i, men som sagt så blir maskinen väldigt mycket tyngre..

Jag antar att det finns en formel för att räkna ut detta med lyftkraft, men där ser ni, där slutar min kunskap och tänkande :)

Sickan
2012-11-25, 12:39
Hur mycket extra flygtid får man om man byter ut ett 3s till 4s? Eftersom 4s väger mera så går det åt mera kräm att lyfta maskinen..
Ger ett 3S 5000mAh lika mycket tid som ett 4S 5000mAh?
Jag vet att med ett 4S får motorerna ett högra varv eftersom det är mera ström i, men som sagt så blir maskinen väldigt mycket tyngre..

Jag antar att det finns en formel för att räkna ut detta med lyftkraft, men där ser ni, där slutar min kunskap och tänkande :)

Många av dina frågor är samma som jag hade och en del av dem fortfarande har :)

Mina erfarenheter är att givet att man tar hänsyn till motorernas effekt och använder "rätt" storlek på propellrarna givet A och V så är skillnaderna i flygtid marginell. För min del gillar jag lite mindre proppar, 8" och 9", som jag tycker fungerar bättre i vind, vilket vi alltid har i Skåne ;) Tycker också att koptern blir lite mer agil i sitt beteende.

Jag flyger också med en Mikrokopter-bestyckad Cinestar 8 och i somras hittade jag en bra sida på deras Wiki som jag tyckte beskrev det bra. http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/FlightTime

Lekte också lite med http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm?ecalc innan för att jämföra olika alternativ.

--
S

Kenneth E
2012-11-25, 13:50
Det inte mer ström utan mer energi, oftast behöver du minska propparna för samma kraft med det nya batteriet med mer energi. Vad som oftast händer är att med fler celler drar motorerna mindre ström och då är det lätt att förstå att batterierna vara längre.

R=U/I

simonarvestrand
2012-11-25, 14:38
Inte mer ström utan högre spänning skulle jag säga. energi är ju vA eller wH .

vad är det du får ut av R=U/I ?

Tycker oftast det handlar om att få till en perfekt balans mellan accval motorval proppval m.m
jag har en maskin som överlägset flyger bäst med 4cell och 8" proppar sen har jag en till som har samma
vikt men som har längre armar , den har jag fått och flyga som bäst med 3cell och 10" proppar.

Jag har iallafall aldrig kommit fram till nån formel som kan tala om exakt vad man skall ha utan det blir alltid lite testande.

Stiffe
2012-11-25, 15:02
Off topic sorry men intresserad :)


Jag flyger också med en Mikrokopter-bestyckad Cinestar 8 och i somras hittade jag en bra sida på deras Wiki som jag tyckte beskrev det bra. http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/FlightTime (http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/FlightTime)

MK har ju väldigt bra flygtider enligt deras sida, deras maskiner är iof hyfsat lätta , vad har du för flygtider på din Cinestar ? accar ? vikt ?

slaffe
2012-11-25, 15:21
Jag hade tänkt använda samma batteri till fpv kameran och sändaren så för att slippa strul med att minska voltantalet då tx och cam är för 3S så antar jag att det får bli ett 3S batteri, vill ha så lång flygtid som möjligt. ett 3S 5000mAh och graupner 9x5 eller 10x5 antar jag.. Verkar som man måste testa, men det blir dyra tester att köpa nya accar och proppar för att testa :P

Sickan
2012-11-25, 15:31
Jag hade tänkt använda samma batteri till fpv kameran och sändaren så för att slippa strul med att minska voltantalet då tx och cam är för 3S så antar jag att det får bli ett 3S batteri, vill ha så lång flygtid som möjligt. ett 3S 5000mAh och graupner 9x5 eller 10x5 antar jag.. Verkar som man måste testa, men det blir dyra tester att köpa nya accar och proppar för att testa :P

Det är tjusningen ;)

Du kan ju alltid ta ner spänningen eller plocka ut det från 3 celler på balanskontakten.

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

slaffe
2012-11-25, 15:35
Jo det kan jag förvisso göra, har dock 2st 3s batterier hemma, hur fungerar det att koppla ihop dessa? 2st 3S 2200 mAh tror jag. Kanske är dumt att börja trixa med sådant..
Som sagt, visst kan man köpa någon BEC som drar ner volt antalet, men då blir det ännu mera pryttlar på farkosten, men frågar är om jag tjänar på det? Som sagt går det att testa, köpa ett 4S och några andra proppar, antar 9x5 graupner fungerar fint till både 3S och 4S..

Sickan
2012-11-25, 15:35
Off topic sorry men intresserad :)



MK har ju väldigt bra flygtider enligt deras sida, deras maskiner är iof hyfsat lätta , vad har du för flygtider på din Cinestar ? accar ? vikt ?

Min väger ca 7 kg med gimbal och kamera, Sony CX740, och med ett 4s på 6200 får jag cirka 8-10 minuter. Då är det lugn flygning och hovrande.

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

slaffe
2012-11-25, 15:43
Hehe, ja det är lite skillnad. Denna lilla maskinen väger med batteri fpv kamera sändare ca 1,2kg Dock är det en klumpig jävla sändare jag fick tag på, ca 80g för den..

Sickan
2012-11-25, 16:37
Hehe, ja det är lite skillnad. Denna lilla maskinen väger med batteri fpv kamera sändare ca 1,2kg Dock är det en klumpig jävla sändare jag fick tag på, ca 80g för den..

:)

Min TBS Discovery väger inkl. GoPro, FPV-utrustning och Zippy Compact 4s 4000mAh cirka 1971 gram ;)

Den flyger jag helst med ett 4s och 8" eller 9" proppar.

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2012-11-25, 23:19
Och vad får du för flygtid med den maskinen?

Sickan
2012-11-25, 23:37
Och vad får du för flygtid med den maskinen?

Jag kan busa med den i ca 12-14 minuter :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2012-11-26, 15:23
Jag kan busa med den i ca 12-14 minuter :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Okej! :D
Vad jagförstått så..
Fördelar vs nackdelar mellan 3S och 4S
4S
Högre volt antal
Ger högre varv på motorerna/propparna
Det ger högre effekt och maskinen kan lyfta tyngre?
Man använder mindre proppar som gör maskinen stabilare i vind
Tyngre och större än 3S

3S
Större proppar mindre stabil i vind?
Minskad lyftkraft pga lägre varv på motorerna
Vägre mindre


Något jag glömt? :D

slaffe
2012-11-26, 21:02
Det fick bli ett 3S 5000 mAh till att börja med så får vi se hur det känns, till en början.
Tror jag fått en dålig motor tyvrärr. Jag skrev att det verkade som att quaden wobblade lite mellan höger bak och vänster fram.. Kände lite på ena motorn och den verkar glappa, knäpper när man snurrar på den och kan vicka på propellern, proppen rör sig inte utan själva staget som den sitter på kan man vickla på.

Ser dock att det är ett skruvhål på alla motorerna, ska man dra i en skruv där? Fattar inte riktigt vad den skulle göra för nytta bara.. Någon som har koll? Skruvhål på alla motorerna som går rakt in i staget där propellern sitter typ..

slaffe
2012-12-22, 13:09
Det var som jag trodde, en av motorerna var defekt och returnerades till USA där dem skickade en ny i retur, så nu ska det gå bättre, även om det gick bra att flyga första gången :)

Efter många långa sena leveranser från USA har jag nästan allt jag vill ha till min quad nu, mindre/lättare vtx är att föredra men denna får duga så länge, och gopron kom hem också, för ynka 1300kr, nu inväntas bara bättre väder. Blåsigt och snö är inget att flyga i :D

Den blev ganska tung, vikten ligger på ca 1600g. Bara vtx sändaren ligger på nästan 70g, funderar på att ta bort kamerahuset till gopron senare för att frigöra en 80g till..







35192 35193

PinDuke
2012-12-22, 16:41
Ta bort alu-skalet på video tx:n och byt LP-antennen till en CP så kommer du ner på ca 30 gram.

slaffe
2012-12-22, 20:41
Ta bort alu-skalet på video tx:n och byt LP-antennen till en CP så kommer du ner på ca 30 gram.

Hej!

Aluhöljet kan jag ta bort, bra ide! Det ska jag fixa senare. Hade tänkt beställa en Cloverleaf antenn också, för att få bättre mottagning och få ner vikten lite. Annars kan jag nog inte banta ner något mera, förutom huset till gopron då.

slaffe
2012-12-23, 01:38
Tittade lite närmare på GoPron, visar sig att linsen är skadad och det är damm på insidan av den.. Det är tredje gången på väldigt kort tid jag får returnera prylar som är från ReadyMadeRC..

simonarvestrand
2012-12-23, 08:22
Readymade står väl knappast ansvariga för skador på saker i paket? Speciellt inte en gopro som är så bra inkaplslad, kunde ju hänt oavsett vilken butik du köper i.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

PinDuke
2012-12-23, 08:40
Hej!

Aluhöljet kan jag ta bort, bra ide! Det ska jag fixa senare. Hade tänkt beställa en Cloverleaf antenn också, för att få bättre mottagning och få ner vikten lite. Annars kan jag nog inte banta ner något mera, förutom huset till gopron då.

Några bilder före/efter.
35222

DrHanke
2012-12-23, 09:36
Vad är det för stub du har som går neråt på antennen ?

slaffe
2012-12-23, 10:25
Readymade står väl knappast ansvariga för skador på saker i paket? Speciellt inte en gopro som är så bra inkaplslad, kunde ju hänt oavsett vilken butik du köper i.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Det har jag aldrig sagt heller. Har varit väldigt nöjd med deras saker, men att få returnera saker över lag är tråkigt, speciellt när det är 3 saker på 3 ordrar.

Har kontaktat dem och visat lite bilder på hur linsen såg ut när jag tog ut kameran ur kamerahuset.

352243522535226

Edit: Från 60g till 23g på sändaren, det var lätta gram att plocka bort ;) Har beställt en Bluebeam antenn från ReadyMade, så försvinner ett par gram på enna stora klumpiga antenn också!

PinDuke
2012-12-23, 13:28
Vad är det för stub du har som går neråt på antennen ?

Det är ett filter som gör samma sak som ett Low pass men billigare och enklare.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1758166

PinDuke
2012-12-23, 13:32
Edit: Från 60g till 23g på sändaren, det var lätta gram att plocka bort ;) Har beställt en Bluebeam antenn från ReadyMade, så försvinner ett par gram på enna stora klumpiga antenn också!

Mer än ett par.
Originalantennen vägde 25 gram och min egentillverkade antenn 7 gram så nästan 20 gram till.

slaffe
2012-12-26, 22:46
Kört lite i vardagsrummet för att ställa in gains lite, och märkte att ytterliggare en motor är trasig, samma fel som den förra jag skickade iväg.. Är det överlag dålig kvalité på DJI's motorer eller har jag lyckats få hela veckans kassationskvot? :( 2/4 är alltså trasiga.

slaffe
2013-01-04, 14:44
Mer än ett par.
Originalantennen vägde 25 gram och min egentillverkade antenn 7 gram så nästan 20 gram till.

Fick hem min CL antenn idag och den var ju enorm.. Trodde inte den skulle vara sådär stor.. Blir svårt att få plats med den på quaden.. Hade tänkt mig en väldigt mycket mindre. Men det är väl så stora dem är när man kör 1.3 ghz antar jag...

35577

PinDuke
2013-01-05, 17:28
Ja, du kan inte välja storlek på loberna eftersom det styrs av frekvensen.
Längden på kabeln är dock mer valfritt.

slaffe
2013-01-06, 16:15
Jag var inte speciellt påläst :) Trodde den skulle vara lite liten som en 5,8 men det slog mig sen att så är det inte. Monterade den och det blev jätte bra. Flög FPV för första gången idag och jävlar vilken upplevelse! Mycket härligare än vad jag trott! Väntar på min GoPro bara som jag tänkte köra live ifrån sen. Kör just nu med en liten ccd kamera..

simonarvestrand
2013-01-06, 16:48
betydligt säkrare att köra fpv med ccd kamera, gopro kameror är enligt mig och många andra inte tillräckligt pålitliga för fpv

slaffe
2013-01-06, 21:36
betydligt säkrare att köra fpv med ccd kamera, gopro kameror är enligt mig och många andra inte tillräckligt pålitliga för fpv

Varför är dem inte lika pålitliga? har hört att det är lite högre ms och där av lite delay på GoPro, men vad mera är det som är osäkert?

simonarvestrand
2013-01-06, 21:54
Batterier som helt plötsligt tar slut under flight , hängningar m.m

Jag har själv varit med om att den slocknat för mig mitt under flight. sådär skoj.

finns oändligt långa trådar om det på diverse siter på nätet.

Är grymt nöjd med mina gopros ända sedan hd1 men jag litar inte en sekund på dom .

remsan
2013-01-06, 22:48
Jag kör med GoPro. Idag har faktiskt efter 4 min flyg fått på skärmen i mina glasögon Flight Summary (från EzOsd). Jag flög 8 min total. Riktigt tråkigt, men det gick att flyga iaf. Ska kolla imorgon vad var det för fel.

slaffe
2013-01-06, 23:13
Får väl bli att spela in med GoPron och flyga med CCD-kameran. Nackdelen är väl att bilden är lite halv-tråkig.. Ingen direkt värsting bild så att säga. Dock väger den ju några fåtal g så det är ingen direkt belastning för quaden..

Sickan
2013-01-06, 23:47
Jag kör med GoPro. Idag har faktiskt efter 4 min flyg fått på skärmen i mina glasögon Flight Summary (från EzOsd). Jag flög 8 min total. Riktigt tråkigt, men det gick att flyga iaf. Ska kolla imorgon vad var det för fel.

Menar du att du fick upp den under flygning? I min EzOSD (TBS) har jag stängt av den automatiska visningen som fungerar fint på flyg men inte för oss som helt plötslig väljer att stå still mitt i luften utan att för den delen landat ;)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mr J
2013-01-06, 23:52
Menar du att du fick upp den under flygning? I min EzOSD (TBS) har jag stängt av den automatiska visningen som fungerar fint på flyg men inte för oss som helt plötslig väljer att stå still mitt i luften utan att för den delen landat ;)

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Samma här, den funkar fint med flygplan, men är helt hoppplös med multikopter, den poppar ju upp så fort man flyger lite för sakta...

remsan
2013-01-07, 07:46
Ska kolla upp det och ta bort den auto grejen! tackar!
Fattade inte varför den fick för sig att poppa upp, men det förklarar nu. Lite svårt att flyga fram och tillbaka hemma, man vill vara ovanpå sin egen tomt för säkerhets skull.



Menar du att du fick upp den under flygning? I min EzOSD (TBS) har jag stängt av den automatiska visningen som fungerar fint på flyg men inte för oss som helt plötslig väljer att stå still mitt i luften utan att för den delen landat ;)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

remsan
2013-01-07, 12:40
Det ser ut att Immersion har en update för quadcopters :)

v1.18
"- Disable the summary screen when current draw > 3A (for multicopters)"

Dags att uppdatera den.

http://www.immersionrc.com/ezosdFirmware.htm

slaffe
2013-01-07, 18:00
Hur är det med nyare versionen Go Pro? har dem åtgärdat fel som beskrevs innan med att kamerorna dör, batteriet slutar eller att kameran hänger sig osv?
Nu går väl batteriproblemet åtgärda med att dra ström från main lipot förvisso..

Sickan
2013-01-07, 19:01
Hur är det med nyare versionen Go Pro? har dem åtgärdat fel som beskrevs innan med att kamerorna dör, batteriet slutar eller att kameran hänger sig osv?
Nu går väl batteriproblemet åtgärda med att dra ström från main lipot förvisso..

Jag har betydligt färre problem med min 3:a men jag upplever sämre batteritid.

Tänkte testa denna http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=7_72&products_id=323 :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2013-01-07, 20:42
Jag har betydligt färre problem med min 3:a men jag upplever sämre batteritid.

Tänkte testa denna http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=7_72&products_id=323 :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Den verkade intressant. Får provas framöver. Verkade inte vara något lagg heller.Hur är batteritiden ca? Vad har vi att jobba med, 30 min? 1h?

Timtimtim
2013-01-20, 15:39
Hur är denna maskin i förhållande till tex gaui 500?

Denke
2013-02-05, 06:58
Min väger ca 7 kg med gimbal och kamera, Sony CX740, och med ett 4s på 6200 får jag cirka 8-10 minuter. Då är det lugn flygning och hovrande.

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Menar du att du har en f450 i som lyfter 7kg?

Sickan
2013-02-05, 09:49
Menar du att du har en f450 i som lyfter 7kg?

En jättestor :)

Nej då, det var ett svar på en fråga om min okto, Cinestar 8. Det gällde vikten på koptern, inte lyftförmåga.

--
S

Denke
2013-02-05, 09:52
Ja, jag tänkte väl det:)