handdator

Visa fullständig version : SAAB 210 Lilldraken!

Sidor : 1 [2]

LIP
2014-11-03, 18:42
Får jag köpa ett ark 0,7 av dig så får gubben Lip visa sina kunskaper i vacuumformning :lollypop:
Han har ju slarvat med det yrkesmässigt någon gång under nittonhundratalet och påstår att det går hur bra som helst :applouse:
Skicka gärna ett pm på vad du vill ha för plast inklusive postpaket och ett konto jag kan betala till!

Jaha......så blev man inblandad i det här också.

Tänk att det måste till en urgammal gubbe för att vissa saker skall fungera.

Tänk bara på att pluggen/mallen måste vara lika blank som du vill ha resultatet och att ytan dessutom skall tåla värmen så att det inte kladdar.

Hur bred lång hög skall den färdiga huven vara?

Pekkala
2014-11-03, 19:45
Jaha......så blev man inblandad i det här också.

Tänk att det måste till en urgammal gubbe för att vissa saker skall fungera.

Tänk bara på att pluggen/mallen måste vara lika blank som du vill ha resultatet och att ytan dessutom skall tåla värmen så att det inte kladdar.

Hur bred lång hög skall den färdiga huven vara?

Tänk att det måste till en kille i sina bästa år att visa en gammal gubbe en ritning på det han frågar efter fyra inlägg upp!
:sarcastic:

LIP
2014-11-03, 20:10
Hmmfp.... det inlägget hade jag inte sett, får väl skylla på att datorn beter sig konstig ibland.:banghead:

Vad jag kan se på den skissen så bör du kunna få fem försök att lyckas med 0,7x900x1300mm.
Jag förutsätter att materialet är PETG. Det finns även PETA som inte är lika lätt att vacuumforma.

Ser att det finns en negativ vinkel en bit på huven, jag föreslår att du gör formen ca 20mm högre än färdigt mått så att man kan klippa lös huven längst ner, då kanske det går att kränga av huven från formen.

Du bör nog förlänga huven ca 100mm så att det tvära slutet kan avslutas jämt neråt samt runda av från sidorna, annars är det risk att det blir besvärliga veck.

Pekkala
2014-11-03, 20:31
Formen är redan klar förutom sista färglagret :)

kjni
2014-11-03, 22:58
Vad använder du för material till formen? CNC-fräser eller handformar?

Undrar
Kjell Nilsson

Pekkala
2014-11-03, 23:15
Jag har MDF board som är CNC-fräst! se post 196

kjni
2014-11-03, 23:26
Jag har MDF board som är CNC-fräst! se post 196

OOpps...En släng av akut minnespåverkan...

/Kjell

Pekkala
2014-11-04, 12:38
Är det någon vänlig själ som har bilder på lilldrakens förarplats? eller vet var man hittar sådana?

Mr J
2014-11-04, 12:58
Du kanske kan hitta nåt här? https://www.google.se/search?q=saab+210+cockpit&sa=X&biw=1079&bih=666&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=Hr9YVPTGLITvaJGdgcgL&ved=0CCgQsAQ

PGAstrom
2014-11-04, 13:56
Du kanske skulle ta chansen och prova på Linköpings flygmuseum.
De brukar ju vara intresserade av flygplan och i detta fallet förmodligen mycket.
Gunnar

info@flygvapenmuseum.se

Pekkala
2014-11-04, 14:03
Du kanske skulle ta chansen och prova på Linköpings flygmuseum.
De brukar ju vara intresserade av flygplan och i detta fallet förmodligen mycket.
Gunnar

info@flygvapenmuseum.se

Jag har fått allt dom har i dokumentationsväg till lilldraken, och det var inte speciellt mycket :(
Helst skulle man själv ha fått möjlighet att åka dit och fotat, men tror inte det blir möjligt den närmsta tiden!

Johan_H
2014-11-04, 19:46
Hej!

Du kanske kan be någon vänlig själ i Östergötlands Flyghistoriska Sällskap knäppa en bild eller två: http://www.ofsflyg.se/
Eller någon på museet...

Pekkala
2014-11-07, 20:24
Pluggen är klar för vacuumformning av canopyn, vacuumlådan den står på är under tillverkning.
48655
Men jag funderar på om jag verkligen behöver vacuumforma huven, kan man inte bara spänna upp plasten på två st trälister, värma plasten och dra över formen som då är upphöjd så att man kan dra dessa lister nedanför och inunder pluggen?
För övrigt så håller jag på att bredda förarplatsen då konstruktören (dvs jag) har har missat att piloten måste få plats mellan luftintagsducktarna :banghead:
48656
48657
48658
48659

Thomas
2014-11-07, 20:31
Men jag funderar på om jag verkligen behöver vacuumforma huven, kan man inte bara spänna upp plasten på två st trälister, värma plasten och dra över formen som då är upphöjd så att man kan dra dessa lister nedanför och inunder pluggen?

Precis så har jag tänkt att göra för att forma huven till mitt projekt. Blir nog lite "trial & error".
Jag har ett par stora plastsjok, så det finns möjlighet att göra ett par misstag...

Pekkala
2014-11-07, 20:35
Tro om man kan värma plasten över bastuaggregatet?

Thomas
2014-11-07, 21:10
Bastu??
Finns väl bara norr om Eslöv...:sarcastic:
Jag tänkte ta dottern till hjälp, hon får svepa med varmluftspistolen över plasten när jag drar.

LIP
2014-11-07, 23:21
Pluggen är klar för vacuumformning av canopyn, vacuumlådan den står på är under tillverkning.
48655
För övrigt så håller jag på att bredda förarplatsen då konstruktören (dvs jag) har har missat att piloten måste få plats mellan luftintagsducktarna :banghead:
48656
48657
48658
48659

Du kan ju prova, fast jag tror inte på det, inte med två lister. Skall du ha en chans bör du nog fästa plasten på en ram.
Är också tveksam till att värma över bastuaggregatet. Jag har försökt någon gång för länge sedan men det blev inge bra, men du kan ju lyckas bättre.

Pekkala
2014-11-16, 17:41
Undersidan är beklädd så långt jag kan, så nu är det översidans tur!
48873
Och den första riktigt dubbelkrökta ytan gick galant att klä :)
48874
Har testprintat en del av stolen av typen SAAB katapultstol MK1 som satt i denna maskin, samma som J21 maskinerna hade! och det är väl det enda jag vet om cockpit :banghead:
Nåja, förarplatsen är väl det enklaste att ändra på sedan då jag har tänkt att printa den och ha den enkelt löstagbar :)
Och NEJ! jag ska INTE ha den färgen på inredningen! :sarcastic:
4887548876

johanvm
2014-11-16, 20:48
Huvformning:
När jag tillverkade huven till min FOX så tillverkade jag en kombinerad sug/värme utrustning det var faktiskt ganska enkelt. Jag köpte via EBAY ett antal meter Kanthaltråd. Jag drog ut den till full längd i garaget och kopplade in den till 220V. Jag började med trådlängd som gav säkert låg ström (baserat på Ohms lag). Sen var det bara att korta av tråden till dess man fick önskat glöd i den. I lådan spikade jag fast så många spikar så att det matchade utprovad trådlängd. varje spik böjdes 90 grader så att tråden kunde viras ett varv runt den. Lådan kläddes invändigt med alufolie för att få jämnare värmefördelning. Alufolien klämdes mellan lådan och spikplankorna för att säkerställa att det inte kunde röra sig så att det fanns risk för kortslutning.
/Johan

48888

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=177253&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99

johanvm
2014-11-22, 14:10
Jag fick PM om Kanthaltråden i värmelådan. Mitt svar dyker inte upp i skickade mejl så jag svarar för säkerhets skull nu även i tråden - (det kanske finns fler som funderar på liknande byggen).
Frågan gällde lämplig diameter och längd.

Tyvärr har jag inte siffrorna i huvudet - det var många år sen den byggdes och nu står den hemma hos flygpolare som hade behov att låna.
Men...
Jag provade nyss med en liten bit Kantaltråd kopplad till batteriladdaren.
Diameter 0.4mm
Längd 34cm

"Lagom" glöd erhölls vid ca 15V och 4.5A, dvs
Ström/area= 36A/mm2
Spänning/längd = 44V/m

För 240V torde ungefär 5.5m vara lagom. ...det stämmer ganska bra överens med vad jag minns från när tråden var utsträckt och hängde fritt under dimensioneringen av trådlängd, så troligen är Kanthalsnutten en rest från lådbygget. Genom att göra parallellkopplade sektorer kan man lätt dubbla/trippla effekten. Så verkar jag ha gjort av bilden att döma. Troligen blev det 2 sektorer med totalt 2kW/10A. Tråden förbands till anslutningsledaren genom ihoptvinning och sen lite häftklammers till plankan mha häftpistolen. Kanthaltråden rör sig och sväller ganska mycket av värmen, så ha lite marginal så att det inte blir oavsiktlig kontakt mellan varven.

Tråden köptes in via EBAY då jag tyckte priset där var klart bättre än vad jag hittade i Sverige.
http://www.ebay.co.uk/itm/50M-0-4mm-Diameter-AWG26-Kanthal-A1-Resistance-Heating-Coil-Resistor-Wire-Cable-/291286384963?pt=UK_Irons_Presses&hash=item43d2058143
50m för 85 spänn - helt OK.
/J

Thomas
2014-11-22, 14:17
Ok!
Jag har fått dina PM. Tack för svar.
Ebay-priset är ju helt OK.

Nu ska det experimenteras lite...

johanvm
2014-11-22, 18:36
Kör hårt! jag gjorde mina första försök med krokodilklämmor och alldeles för lång tråd. Sen var det bara att successivt korta av till dess glöden "kändes rätt".
/J

Pekkala
2014-11-22, 19:36
Välkommet med bra tips! Har inte hunnit vacuumforma ännu tyvärr.
Skulle man kunna använda en infravärmare att värma plasten med?

karstena
2014-11-22, 19:48
alle i som vakum støber. Er i klar over at det er mulig at købe en enkel bordvakummaskine som kan vakumere ting (vinger feks) i længder op til 12m. Det næst bedste er at den ikke koster mere end ca 3500 svkr. Jeg har feks brugt den mange gange til at pakke gevær, bøsser eller hva det nu heder på svensk. Det har været tyskere som skulle ut på en lille ø uden for den norske kyst for at gå på jagt. De ville ikke fragte våbenet i åpen båd 10 -15 km.

den er justerbar i vakummet fra kun svejs og op til at den klemmer en tom læsk flaske, av den harde plast, flat.

kjni
2014-11-22, 19:56
Hej, har testat med infravärare i mina försök att göra en ny huv till MFIn (den är för stor att gå in i en ugn så själva uppvärmningen är det största problemet...åtminstone tror jag det än så länge..) men det visade sig svårt. Eftersom plasten jag behövde värma är ca 70 x 100 cm använde jag 4 st av ClasOlssons billiga infravärmare med mått 45 x 20 cm. Plasten blir tillräckligt varm MEN inte jämt varm ( nå´n fysikalisk lag om att strålningsenergin avtar med kvadraten på avståndet kanske?) så försöket misslyckades. Kanske om man placerar något värmeutjämnande skikt mellan strålningskällan och plasten. Eller möjligen fungerar det om man inte behöver värma så stor plastskiva.

MVH
Kjell

JohanH
2014-11-22, 20:30
Tror jag minns att Marcus von Elling (byggtråd JAS39 1:10) experimenterade lyckosamt med detta. Han slaktade en beg ugn och byggde en ny större av nått materiel för att vaccumdra bla insugskanaler.
Mvh
JohanH

PGAstrom
2014-11-25, 17:04
Hittade denna film på tuben. Med en förstående fru eller när hon är borta så borde det funka hemma i köket.

https://www.youtube.com/watch?v=kzNQzmGEzVU

Thomas
2014-11-25, 17:41
Men jäklarrr... vad bra det blev!
'Lite' jobb att fixa till lådan och ramen, men det kan det vara värt.

När man har så hög plugg, blir det inga problem med att plasten tunnas ut och eventuellt spricker?

Pekkala
2014-11-25, 18:59
Ja så ska det se ut!!

Kenneth E
2014-11-25, 21:52
Precis så gjorde jag 2002 när jag gjorde huven till min 55% Giles, bara det att jag värmde plasten i en låda med två värmepistoler som värmekälla då pluggen var stor som tre ugnar ihop.

Hittade denna film på tuben. Med en förstående fru eller när hon är borta så borde det funka hemma i köket.
https://www.youtube.com/watch?v=kzNQzmGEzVU

Pekkala
2014-11-25, 22:40
Precis så gjorde jag 2002 när jag gjorde huven till min 55% Giles, bara det att jag värmde plasten i en låda med två värmepistoler som värmekälla då pluggen var stor som tre ugnar ihop.
Intressant! Kan du berätta mer. Hur länge fick du värma plasten, vilken plast, hur tjock plast mm ?

Pekkala
2014-12-03, 19:16
ÄNTLIGEN!!!
4921049211
4921249213
Det ska dit fler nitar men det tar jag senare!

mrfxcoupe
2014-12-03, 23:18
Helt otroligt snyggt Christer.. Längtar till att få se den live. :-)

Skott
2014-12-04, 14:29
Ett ord maffigt och ett till fagert

Elgstrand
2014-12-04, 17:23
Känns bra förstår jag! Helt fantastiskt fin flymaskin du bygger.

Mvh Fredrik.

Pekkala
2014-12-04, 22:05
Tack alla! Ja det känns bra att aluminiumen är på plats, har börjat med lite kabeldragning nu.

PGAstrom
2014-12-05, 10:08
Bara att instämma GÖRFINT!

Per-Fredrik
2014-12-05, 13:18
Toppklass Christer!
Jag måste bara ha en maskin med den typen av alubeklädnad någon gång, en stor Viggen av tidig version kanske med lagom grånad/oxiderad finish, hmmm..... :)

Zkeeter
2014-12-06, 22:15
Ja vad ska man säga!!! Världsklass är ordet!
Ser framemot att få se den live på kommande träffar!
Östersund -15?

Pekkala
2014-12-13, 14:38
Tack för påhejningarna :)!
Och vilka träffar det blir till sommaren får vi se! OM Lilldraken är klar då,

Det händer lite då och då i alla fall
Kabeldragning! det blir några meter, tur att jag har förberett med slang att dra i :)
49390
Servomontage
49391
och täckplåt!
49392
Huvudstället sitter där det ska, ska bara få aluminiumfäljarna gjorda i stället för printad prototyp!

4939349394
Nosställ med styrning.
4939549396

jocke1963
2014-12-13, 17:22
:applouse: :thumbup: :icon_pray: Rackarns snyggt!!!

Pekkala
2014-12-23, 12:02
GOD JUL och tack för i år alla byggtrådsföljare!
Era kommentarer och påhejningar gör det lättare när tid och inspiration saknas!
Nästa år satsar vi på att få maskinen flygfärdig :)
4953649537

yak 55
2014-12-23, 13:07
Följer tråden med stora ögon. Sjukt snyggt! Om jag åker söderut någon gång så måste jag nog komma förbi och se detta projekt med mina egna ögon. God jul och gott nytt år.
Mvh / Magnus

mrfxcoupe
2014-12-23, 13:19
God jul till dig också. Ha en riktigt go helg.
Peter

Ålänning
2014-12-23, 14:12
Va sjutton, va den så där stor! :-o Alltid kul se byggtrådar fast man kanske inte har så mycket att tilföra, men man blir inspirerad och det är lärorikt. Go Jul! :-D

Fluf
2014-12-23, 15:31
God Jul Själv!

Ser fram emot fortsättningen, det är så mycket härligt inspiration här.

Riktigt härligt bygge, särskilt med modell av modellen som är en förminskad prototyp på ett designkoncept som sedan blev ett riktigt plan ;)

Thomas
2014-12-23, 16:32
Jääklar, så snygg den blir!
Har du fått ordning på huven än?

Zkeeter
2014-12-29, 19:35
Äntligen en bild där man inser hur stoooor din "lilla" prototyp verklig är!
Kanske är en baktanke med att man troligen blir arbetslös i Februari, blir lättare att planera in ett eftermiddagsbesök då det faktiskt är nästgårds vi bor! (16 mil enkel resa?) Misstänker att far din även han har något nytt i byggkammaren så man får väl besöka han med.. ;-)

mogge
2014-12-29, 21:19
Man upphör aldrig att förvånas!Så bra det blir.

Pekkala
2014-12-30, 10:34
Jääklar, så snygg den blir!
Har du fått ordning på huven än?
Måste bygga en ugn för att värma plasten så det tar ett tag till!

Pekkala
2014-12-30, 10:39
Kanske är en baktanke med att man troligen blir arbetslös i Februari, blir lättare att planera in ett eftermiddagsbesök då det faktiskt är nästgårds vi bor! (16 mil enkel resa?) Misstänker att far din även han har något nytt i byggkammaren så man får väl besöka han med.. ;-)
Tråkigt att du blir arbetslös :(. ja det är ju bara ett längre stenkast över skogen! å du är välkommen på besök.

LIP
2014-12-30, 11:13

Klart att du skall göra ett besök, även om jag inte har något lika spännande som Christer.

Pekkala
2015-01-21, 19:05
Här har det inte hänt speciellt mycket!
Men jag har i alla fall färdigställt min julklapp till mig själv :lollypop:
Den väntar bara på att asfalten ska titta fram!
50065
Men lite har det ändå blivit på Saaben, en hopknycklad kabelhärva t,ex.
50064
Jobbar lite på att snygga till förarplatsen med sidopaneler och planerar stol mm.
5006650067
Tittar även över motor och tankutrymme, har gjort en tankmockup för att se
hur stora tankar av standardstorlek jag får plats med, och vad gäller motor så vet jag inte hur jag ska göra.
Jag behöver en motor i storleksordning 10-12 kg, ny eller begagnad är frågan!
Med tanke på att motorn i min J21R bara gick ca 16 timmar på 4 år så vet jag inte om det är försvarbart att köpa en ny motor om jag kan hitta en bättre begagnad till rätt kurs!
Tips, tankar och förslag om motorer välkomnas :applouse:
5006850069

henke2
2015-01-23, 10:53
Huggorm med 40mm utblås kommer gå undan :-)

Pekkala
2015-01-23, 12:26
Huggorm med 40mm utblås kommer gå undan :-)

Hoppas det :) Är det rätt att röret ska sticka ut sådär bak i rumpan på ormen?

henke2
2015-01-23, 14:53
Hoppas det :) Är det rätt att röret ska sticka ut sådär bak i rumpan på ormen?

Röret är universal. Minns inte på rak arm om du hade Kolibri, men har för mig det, då klipper man röret 2-3cm in, du får en venturiverkan som kyler hela modellen mycket effektivt. För P20 måste det sticka ut eftersom den rackaren är rena eldkastaren. Venturiverkan är bra, men den klarar inte vad som helst :-P

http://i61.tinypic.com/2cijqte.png

Fluf
2015-01-23, 15:08
Är fortfarande helt fascinerad av kombinationen glödande metall som hålls i luften av frigolit. Vet att det funkar och hur det funkar men känns så fel :girl_wacko:

Åter till bygget, hur detaljerat skala skall du gå i cockpiten?

Pekkala
2015-01-23, 16:00
Röret är universal. Minns inte på rak arm om du hade Kolibri, men har för mig det, då klipper man röret 2-3cm in, du får en venturiverkan som kyler hela modellen mycket effektivt. För P20 måste det sticka ut eftersom den rackaren är rena eldkastaren. Venturiverkan är bra, men den klarar inte vad som helst :-P

Då är det som jag hade för mig, men ville inte kapa om det fanns en tanke med att den skulle sticka ut!
Men jag får ta fram saxen och fixa!

Pekkala
2015-01-23, 16:04
Är fortfarande helt fascinerad av kombinationen glödande metall som hålls i luften av frigolit. Vet att det funkar och hur det funkar men känns så fel :girl_wacko:

Åter till bygget, hur detaljerat skala skall du gå i cockpiten?

I nuläget så blir det inte så detaljerat, men något som liknar insrumentbräda och stol med pilot ska det i alla fall bli.
Jag tänkte ha den flygandes först så får vi se om det blir fler skaladetaljer senare!

Pekkala
2015-02-02, 20:34
Ja men då har jag en motor på väg hem!:) Den kommer om några veckor så nu kan jag börja planera placering av diverse utrustning lite bättre! :thumbup:
Det är även en ugn på gång för att vacuumforma huven! Lip bygger den för han har nytta av den sedan också!:lollypop:

Pekkala
2015-02-04, 20:35
Denna hemjobbaronsdagskväll fick det bli lite svarvning av delar till fälgarna!
50316
Få se om jag kan svarva resterande fälghalvor nästa onsdag.

Pekkala
2015-02-12, 22:07
Det händer lite av varje lite över allt just nu! :stupido2:

Jag tänkte att det skulle gå en duckt genom kroppen på denna maskin så då får man väl snickra på det
505045050550506
Å lite annan förarplatspyssel
5050750508
Bromscylinder och landställsstyrning tillsammans med kabelhärva
50509

Väntar på att ugnen till vacuuformningsutrustningen ska bli klar!

LIP
2015-02-13, 07:57
Hmm, hade jag haft lite aluminium så skulle den vara klar, det är bara det som fattas.

Har plasten kommit?

PGAstrom
2015-02-13, 08:06
Snyggt Christer.
Ser du skall ha hydrauliska bromsar. Jag använder vatten istället för olja i de 3 maskiner som jag
har det installerat. Blir mindre kladdigt vid luftningar o läckage men funkar bra. Fryser förstås vid minusgrader men då
brukar jag inte flyga ändå.
Blir intressant o se vacuumformningen.
//Gunnar

Pekkala
2015-02-13, 08:15
Hmm, hade jag haft lite aluminium så skulle den vara klar, det är bara det som fattas.

Har plasten kommit?
Då fixar jag aluplåten, den står i garaget:)
Ja plasten har kommit!

Pekkala
2015-02-13, 08:21
Snyggt Christer.
Ser du skall ha hydrauliska bromsar. Jag använder vatten istället för olja i de 3 maskiner som jag
har det installerat. Blir mindre kladdigt vid luftningar o läckage men funkar bra. Fryser förstås vid minusgrader men då
//Gunnar

Tack Gunnar!
Bra tips det ska jag prova! :thumbup: har haft mina funderingar kring eventuellt oljesöl.

Blir det karlskoga för er i år också?

Fluf
2015-02-13, 09:37
Snyggt Christer.
//Gunnar
Intressant, om man blandar ut med lite glykol, blir det för kladdigt eller risk för korrision på komponenter? Så slipper man fundera på minusgraderna med :)

PGAstrom
2015-02-13, 11:33
Det blir nog Karlskoga första helgen i Juli i år också, hoppas det inte krockar med Östersund.
Hur blir det för Er?
Jag tror nog att glykolen inte har någon risk för korrosion men eftersom det är en sockerlösning klibbar det nog ihop efter
en tid. Har funderat på sprit men den brukar jag använda invärtes istället, och så avdunstar den. Man skall akta sig
för spritmissbruk:icon_pidu:
Jag använde symaskinsolja i början med mycket kladd och efter ett tag så blev gummit på hjulen mjukare och ville kränga av fälgarna. Efter övergång till vatten så har jag inte haft ett enda problem annat än om en slang hoppat av eller gått läck.
Fördelen blir då att det är bara att torka upp, laga o fylla på utan en jättesanering av flygplan och övrigt runtomkring.

Pekkala
2015-02-13, 12:45
Tyvärr så krockar Östersund och Karlskoga i år igen, men detta år är jag sugen på Karlskoga!

Pekkala
2015-02-13, 21:16
Fredagsmys!
En bit av ducten börjar ta form, den blir demonterbar för att kunna komma åt tankar och diverse annat.
5051950520
I onsdags så svarvade jag färdigt på fälgarna, så idag fick jag hjälp av en bra kille på jobbet med att fräsa lite, sedan glasblästring och klarlack så är fälgarna färdiga för montering. Jag använder däck från Dubro
505215052250523
Bromsarna är från eurokit tror jag, rätta mig om jag har fel!
Monterat på landställsbenen!
5052450525

K-Å
2015-02-13, 23:14
Snyggt bygge Christer, skoj om den dök upp i Jämtland.

MVH K-Å

Pekkala
2015-02-14, 09:22
Tack K-Å! Den kommer säkert att dyka upp i Jämtland men troligast inte i år, och det tycker jag själv är tråkigt för er träff är en av höjdpunkterna på året. Men jag har ju vart på några jet träffar och i år tänkte jag besöka en stor internationell träff med gott rykte, och då blir det Karlskoga jet power!

Hur går det med J21an föresten! har du den kvar?

K-Å
2015-02-14, 10:51
Problemet med att flytta Östersundsträffen är att den ska sammanfalla med andra aktiviteter på fältet och i Östersund tex storsjöcupen men även de träffar som ligger i Tröndelag. Även om man skulle flytta en helg framåt eller bakåt så blir det för tätt mellan träffarna med uteblivna besökare som resultat.

Det som tyvärr återstår är att piloterna får välja var de åker.

K-Å

Pekkala
2015-02-24, 23:13
Sakta men säkert händer det lite nästan varje dag!
Huvuddelarna till bränsletankarna! sodastreamflaskor som ska förädlas tänkte jag
50809
Och en katapultstol håller på att ta form
5081050811

PGAstrom
2015-02-25, 14:01
Snyggt Christer. fick du tag på några bilder på cockpiten eller bygger du på inspiration?
Denna modell blir spännande att se flyga i sommar, man börjar ju längta till våren!
Jag och Kjell mfl. är bokade till Karlskoga. Tyvärr var deras stugorna redan bokade så vi tänker hyra på någon
Camping i närheten istället.
//Gunnar

Pekkala
2015-02-25, 15:32
Jag fick tag på en liten 360 graders film från pilotplats av sådär kvallite! så det blir lite insperation också!

Om det är möjligt så hakar jag gärna på och delar på en stuga! jag har även plats i bussen för en person med flygtyg om någon behöver lift.

PGAstrom
2015-02-25, 15:41
Jag kollar vad vi kan få tag på för stuga så hör jag av mig. Kul om vi kunde bo tillsammans.
//Gunnar

tångarne
2015-02-25, 15:55
Christer funkar med tält i Karlskoga, har provat så det är kalas 🎉

Pekkala
2015-02-25, 21:46
Christer funkar med tält i Karlskoga, har provat så det är kalas 
Frågan är om jag funkar i tältet? :sarcastic:
Ska du dit Tobias?

tångarne
2015-02-25, 22:12
Klart det funkar i tält 😉.
Har planerat att åka dit och hoppas att inget kommer i vägen för planerna.
Måste bara börja på mina prylar gammalt som nytt 😇

Pekkala
2015-02-28, 21:11
Aaarrrggghh!!!! ibland går det mindre bra :banghead:

Men först vill jag tacka min far Lip för ugnen han har gjort på min inrådan, den funkar kanon!
5090550906
Först tränade jag med både 0,5mm och 0,7mm plast som visade sig vara PET-A och fungerar inte så bra att vacuumforma!
Det blev några försök!
509075090850909
Sedan blev det två skarpa försök med 1,5mm PETG plast! första försöket så lät jag plasten sjunka så att den tog i plåten och blev förstörd :banghead: sög den ändå men blev inte fin.
50910
Så sista försöket för nu är det slut på plast!
Då går det hål i plasten för att den blev tunn som folie på sidorna, och dras inte tillräckligt i framkant.
Vi får se om den går att rädda med varmluftpistol!
50911

Thomas
2015-02-28, 22:13
Jag känner igen problemet! Det blev precis samma resultat när jag försökte dra en bubbelhuv till min Fauvel.
För mycket plast på sidorna, för lite tjocklek på toppen. Någon plast blev kritvit. Och så skrynklade det sig å det grövsta...
Jag försökte dra 7-8 huvar innan jag gav upp.

Bara att köpa mer plast och prova igen!

Pekkala
2015-03-01, 08:39
Jag har för mycket plast på toppen och för lite på sidorna och jag tror att jag vet varför!
Plasten fastnar i färgen som pluggen är målad med (Hagmans) och dras då inte ut som den ska, den
509145091550916
Annars så ser den ut att kunna passa bra.
Hur skulle det gå om man klär pluggen med Oracover i stället för färg?
Kan man få bort färgen från plasten utan att förstöra plasten? då skulle jag kunna använda denna bit!

Ålänning
2015-03-01, 09:01
Går det inte smörja in pluggen med nåt oljigt som tål värmen?

kjni
2015-03-01, 09:04
Hej Christer,
Jag tror inte att det bara beror på att plasten fastnar i färgen. Tror att det till stor del beror på att pluggen är kall och att plasten först kommer i kontakt med toppen av pluggen. Plasten blir där snabbt för kall att dras ut och det som fortfarande inte kylts av av pluggen fortsätter att dras ut för att täcka resten. Men så fort plsten kommer i kontakt med pluggen nedöver blir det allt mindre varm, formbar plast kvar och den blir då tunnare och tunnare och spricker till slut.

Jag har tittat på hur en stor vakumdragningsmaskin fungerar och där blåses den varma plasten upp till en stor "bubbla" och sedan kommer pluggen upp inifrån i bubblan och så vacumsugs "bubblan" runt pluggen.

Kanske skulle det hjälpa om pluggen vore nästen lika varm som plasten och dessutom med ett ytmaterial som inte klibbar. Man kan kanske använda någon typ av glidmedel?

Jag har fortfarande inte fått till någon huv till min MFI så därför funderar jag över samma problematik....

MVH
Kjell

Per-Fredrik
2015-03-01, 09:30
Jag har för mycket plast på toppen och för lite på sidorna och jag tror att jag vet varför!
Plasten fastnar i färgen som pluggen är målad med (Hagmans) och dras då inte ut som den ska, den
509145091550916
Annars så ser den ut att kunna passa bra.
Hur skulle det gå om man klär pluggen med Oracover i stället för färg?
Kan man få bort färgen från plasten utan att förstöra plasten? då skulle jag kunna använda denna bit!

Du skulle kunna prova med ett polermedelsystem som är gjort för rekonditionering av flygplansrutor, jag har dessa som du kan låna om du har vägarna förbi.
50917
Mvh,
Per-Fredrik

bem
2015-03-01, 09:42

Jag skulle prova med CRC BRÄKLEEN (bromsrengöring) för den är snäll mot plast likt det som används till huvar men ganska effektiv på att lösa diverse smuts och liknande. Använde det när jag skulle spraya en huv på insidan med blå metallic, huven hade en blåaktig tunn film av färg på insidan som jag först behövde få bort och det gick utmärkt med Bräkleen och huven blev helt ofärgad som jag ville.
Köpte min Bräkleen på OKQ8.

Sen finns förstås möjlighet att kolla om nån som är bra på att dra huvar kan göra dragningen åt dig.
Park Flyer Plastics i USA drar fina huvar (har låtit dra två olika huvar hos dem, till en MK Chipmunk och till Mustfire) men de klarar nog inte hur stora huvar som helst.

/Bo

Lars 41an
2015-03-01, 09:45
Jag känner igen problemet! Det blev precis samma resultat när jag försökte dra en bubbelhuv till min Fauvel.
För mycket plast på sidorna, för lite tjocklek på toppen. Någon plast blev kritvit. Och så skrynklade det sig å det grövsta...
Jag försökte dra 7-8 huvar innan jag gav upp.

Bara att köpa mer plast och prova igen!

Du är på rätt väg Christer!
Flera av oss skrev en hel del om detta dilemma i Thomas tråd "Vinterprojekt", inlägg #90 -#120.
I ditt fall tror jag absolut att det beror färgen. Av värmen från plasten så blir färgen klibbig och plasten fastnar mot pluggen. Den mjuka och elastiska plasten skall kunna glida ned längs pluggen. Jag har använt plugg av obehandlat men finslipad furu. Huven blev blank men träfibrerna kunde skönjas. Sen har jag, på inrådan av plastproffs, gjort pluggen av något lövträ och ytbehandlat den med 25 grams glasfiber och epoxy. Vännen Bo, som också är plastproffs, hade sagt till mig att "du måste stabilisera ytan". Den pluggen fungerar utmärkt och Bosse har rekommenderat att jag använder hård cellplast till pluggen nästa gång.

Jag alltså med framgång använt en hårdträ-plugg som "suger" mer värme än en plugg av cellplast. Har aldrig värmt pluggen och det har gått bra ändå. Rätt sorts plast och en slät plugg är nyckeln till framgång. Ett eventuellt glidmedel måste klara värmen från plastskivan utan att missfärga plasten - aj då, nu blev det kemi igen...

Fantastiskt enormt fint projekt du bygger!
Lars

LIP
2015-03-01, 11:09
Jag vet att man brukar använda talk att stryka på pluggen med, men jag har ingen erfarenhet själv hur det blir med ytan.

Hagmans lack..... gissar att du kan tvätta bort färgen med t-röd och eventuellt polera upp plasten med samma som man polerar upp displayer med.

Jag har en oöppnad tub som du kan testa med.

Pekkala
2015-03-01, 13:30
Tack för alla råd och tips! färgen går inte att tvätta bort utan att plasten också förstörs, jag ska göra ett försök till!
Jag har skrapat och slipat bort färgen och lagt ett första lager Hagmans sprutspackel!
50924
Denna gång ska ytan vara matt!

Thomas
2015-03-01, 13:35
Jag tror... observera, TROR, att plasten är så varm när den spänns över pluggen, att den löser upp färgen. Jag provade också med en lackad plugg med samma resultat som för dig, Christer.
På min plugg, gjord av hård XPS-friggo, la jag då på ett par lager tunn glasfiberväv plus epoxi, och det gav inte med sig. Jag fick givetvis slipa till slät yta. Ingen färg, alltså.
Att sen huven blev katastrof är en annan femma...

Pekkala
2015-03-01, 19:56
Har fått veta av en säker källa att det går med hagmans sprutspackel:)
Bara våtslipningen kvar så ska jag prova igen fast med lite tjockare plast, man tager vad man haver sa Kajsa varg och tog en skiva som Lip har i gömmorna :lollypop:
50946
Medans så får man pyssla med annat, t,ex kablar mellan batteri och servomatningen!
50947

Pekkala
2015-03-02, 17:38
Ett paket har hittar hit :) Tro vad det kan va??
50956
Men nu har jag inte tid att öppna för jag måste förbereda inför vacuumformningsförsök 2.0

Thomas
2015-03-02, 18:47
Det är rätt, ge dig inte!

jocke1963
2015-03-02, 20:15
Det står P80 SE på sidan, kan det vara en liten ledtråd..? [emoji12]

Pekkala
2015-03-02, 22:45
En liten smak av succe :)
Ugn och suglåda med plugg redo
50964
Nysugen huv som formade sig perfekt efter pluggen
5096550966
Lip var med som expertkommentator och moralist stöd med huven, som lätt lyftes av pluggen.
50967
En försmak hur det nästan kommer att se ut när huven är färdigtrimmad.
Tyvärr så blev det lite bubblor i plasten vid uppvärmningen, men nu använder jag denna och kan lätt byta huven vid senare tillfälle efter den har flugit!
50968

Pekkala
2015-03-02, 22:51
Rätt av dig Jocke!
50969
Släpptes direkt efter paketöppning ner till blivande arbetsplats, bara att bestämma hur motorfäste ska se ut och hur långt fram jag kan ha motorn!
509705097150972

Lars 41an
2015-03-02, 22:51
Oj vad fin Lilldraken blev med en blank huv. Grattis!!!
Bra att det funkar med sprutspackel, mycket enklare än glasfiber och epoxy.

Lars

Thomas
2015-03-03, 06:32
Grattis till huven! Ja, motorn också.
Vad använde du för plast?

Pekkala
2015-03-03, 07:27
Tackar Thomas!
PETG 2mm tjocklek!
Och motorn ja, en tidig födelsedagspresent åt mig själv :icon_pidu:

mrfxcoupe
2015-03-03, 07:33
Fantastiskt snyggt bygge.. Skall bli spännande och roligt att se den ''Live'' någon gång. :-)
Peter

PGAstrom
2015-03-03, 08:16
Perfekt huv och fantastisk modell. Längtar att få de den.

Thomas
2015-03-03, 09:47
OK!
Då ska jag nog försöka dra en huv till min Fauvel nångång av den plasten.
De gånger jag lyckades ´få till´ en någorlunda bra huv, så blev den för tunn på toppen...

LIP
2015-03-03, 10:29
OK!
Då ska jag nog försöka dra en huv till min Fauvel nångång av den plasten.
De gånger jag lyckades ´få till´ en någorlunda bra huv, så blev den för tunn på toppen...

Det går absolut bra att använda PET-G till vacuumformning, men min erfarenhet är att genomskinlig PVC är lättare att forma.

Om du minns PA Rotorblads Sukoi så vacuumformade jag ett antal huvar till honom utav PVC, men skall man gå in på miljön så är PET-G bättre. Råkar du värma/bränna PVC för mycket så bildas det klorgas.

Jag tycker det är svårt att limma PET-G, men jag har aldrig heller provat att limma med de plast/huv limmer som finns idag.

Pekkala
2015-03-04, 20:59
Huven limmas med Formula 560 canopy glue! den blir helt genomskinlig.
En del i taget
51004
Torktid är tråkigt men nödvändigt
51005
Motorfäste behövs ju också!
51006
Och yttre dukten runt motorn, här slarvade jag med CA lim för att underlätta limningen, och det straffar sig med körda slemhinnor i näsan :stupido2:ja ibland får man lida för världens bästa hobby!
51007

Thomas
2015-03-04, 22:24
Fem tummar upp!!

Pekkala
2015-03-04, 22:48
Tack Thomas!

ivve
2015-03-05, 08:29
Det där blir ju nånting i hästväg det. Ren museumklass !

Pekkala
2015-03-05, 19:58
Det där blir ju nånting i hästväg det. Ren museumklass !

Det värmer ännu mer när det kommer från en master som dig Ivve! Tackar!
Men museumklass vet jag inte, det är i alla fall inte ambitionen.

Sweeper
2015-03-06, 08:20
Jag har följt dina framsteg lite i bakgrunden. Detta kommer att bli en väldigt snygg kärra i luften! :)

Göran

JonasTecknare
2015-03-06, 14:36
Ja det där ser ju finfint ut! Ser verkligen fram emot att få se den i "actual reality"!
Jonas

johanvm
2015-03-06, 18:09
Jag följer imponerat tråden, det blir verkligen en supersnygg kärra!!!
...En liten undran: kommer du även montera garntrådarna på högersidan?
/J

Pekkala
2015-03-06, 20:03
Ja det där ser ju finfint ut! Ser verkligen fram emot att få se den i "actual reality"!
Jonas

Tack Jonas! Du har möjlighet att se den redan i maj i Hudik, det är väl inte så långt från Gävle :)

Pekkala
2015-03-06, 20:06
Jag följer imponerat tråden, det blir verkligen en supersnygg kärra!!!
...En liten undran: kommer du även montera garntrådarna på högersidan?
/J

Haha! nä jag är ganska långt ifrån den detaljeringen :sarcastic:men kul att du tycker om bygget!

Pekkala
2015-03-06, 20:07
Jag har följt dina framsteg lite i bakgrunden. Detta kommer att bli en väldigt snygg kärra i luften! :)

Göran

Tack Göran!

Pekkala
2015-03-07, 18:01
Jag har faktiskt haft ganska bra med tid i hobbyrummet ett tag :)
Men det betyder ju inte att det blir mycket gjort, allt tar ju sin tid med funderingar och planering av diverse prylls, och man blir förvånad av hur mycket kabel det går åt.
Landningsstället får snika åt sig ström från motoracken tänkte jag och fixade en kabel till det.
51062
Så här blev huven! kan tillkomma någon detalj senare!
51063
Testpiloten är fixad till någon mer tidsenlig i rätt storlek dyker upp!
51064
Efter många om och men så har jag bestämt att batterierna hamnar under pilotens ben för att få det hyfsat servicevänligt51065

hovhas
2015-03-07, 20:16
Ser väldigt fint ut!

pezon_
2015-03-08, 20:29
Jag brukar inte kommentera byggtrådarna, bara läsa med stum beundran, men nu känner jag att jag måste. Helt fantastiskt bygge! Tack för att du förgyller mina kvällar med detta mästerverk!
MVH
Fredrik

Pekkala
2015-03-08, 23:14
Jag brukar inte kommentera byggtrådarna, bara läsa med stum beundran, men nu känner jag att jag måste. Helt fantastiskt bygge! Tack för att du förgyller mina kvällar med detta mästerverk!
MVH
Fredrik

Vad kul att du tycker det! Tack! :)

JonasTecknare
2015-03-14, 01:37
Du har ett PM om instrument!
Jonas

Pekkala
2015-03-14, 18:00
Några tankar!
51190
51191

Baua
2015-03-15, 00:31
Helt galet fin! :applouse:

Mvh
Magnus

Pekkala
2015-03-16, 20:28
Helt galet fin! :applouse:

Mvh
Magnus

Tack Magnus!

Pekkala
2015-03-16, 20:33
Inpassning av utblåsröret
51250
Passar som handen i handsken!
5125151252

Snickarjävel´n
2015-03-16, 20:57
Läckert Christer :applouse:

Pekkala
2015-03-22, 14:42
Läckert Christer :applouse:

Man tackar!

Pekkala
2015-03-22, 14:56
Det syns väl varför man inte är elektriker med dessa kabelhärvor :sarcastic:
Men det börjar arta sig!
513525135351354
Då hela flygmaskinen är täckt av metall så har jag valt att dra antenn utanför.
5135551356
Lite mer motorrellaterat!
5135751358
Men nu måste jag ta itu med detta bombnedslag :banghead: ni som följt mina byggen ett tag vet att så här brukar det inte se ut i mitt hobbyrum!
51359

Ålänning
2015-03-22, 19:56
Fint bygge. =) Men 2.4GHz-antennerna ska vara 90 grader från varandra, ser ut som en sticker rakt upp och en sticker rakt ner nu.

Per-Fredrik
2015-03-22, 20:22
Inte långt kvar nu ser det ut som :thumbup:, traditionsenlig premiär på Sättna någon lämplig helg framöver kanske?

Pekkala
2015-03-22, 23:32
Fint bygge. =) Men 2.4GHz-antennerna ska vara 90 grader från varandra, ser ut som en sticker rakt upp och en sticker rakt ner nu.
Tack för det!
Helt rätt att det mest optimala är 90 grader, slangen som antennerna är dragen i är 3 mm luftslang, så jag räknar med att de böjer sig bakåt en del vid flygning och får därmed närmare 90 grader :)
Om jag inte är helt fel ute så det man vill undvika är att antennen pekar rakt mot eller från sändaren.

Pekkala
2015-03-22, 23:35
Inte långt kvar nu ser det ut som :thumbup:, traditionsenlig premiär på Sättna någon lämplig helg framöver kanske?

Inte helt omöjligt Per-Fredrik! inte helt omöjligt :lollypop:
Det närmar sig och helt plötsligt en dag så står den där klar för flygning.:)

Boar
2015-03-23, 00:45
Tack för det!
Helt rätt att det mest optimala är 90 grader, slangen som antennerna är dragen i är 3 mm luftslang, så jag räknar med att de böjer sig bakåt en del vid flygning och får därmed närmare 90 grader :)
Om jag inte är helt fel ute så det man vill undvika är att antennen pekar rakt mot eller från sändaren.

Helt rätt.. Snyggt att du tänkt på att dom böjer sig i fartviden :)

Huvudsaken är ändå att du inte gömt dom innanför metallen skulle jag tro ;)

Sjukt intressant projekt.

Pekkala
2015-03-23, 22:43
Jag har målat motorutrymmet med BVM heatshield, en keramisk skyddsfärg som tål höga temperaturer om det förmodan skulle brinna vid t,ex en hotstart.
Och motorn med utblås är monterade.
51402
51403
51404

Per-Fredrik
2015-03-24, 07:11
Nice!
Igår var det en kille på facebook som kommenterade ett annat flygrelaterat ämne med att hans far hade jobbat med vikt och balans med riktiga "lilldraken". Nu vet jag att du gjort tester med depronprototyp men hojta till om du vill ha namnet. Kanske går att få lite tips om fadern fortfarande går att snacka med, säkert kul om inte annat!

Fluf
2015-03-24, 08:46
Grattis, sånt är skitkul. Utöver ev hjälp han kan ge och kul för dig. Så tror jag det är guld för den mannen att få se och höra om en såhär kärleksfullt skapad modell :)

Pekkala
2015-03-24, 21:49
Nice!
Igår var det en kille på facebook som kommenterade ett annat flygrelaterat ämne med att hans far hade jobbat med vikt och balans med riktiga "lilldraken". Nu vet jag att du gjort tester med depronprototyp men hojta till om du vill ha namnet. Kanske går att få lite tips om fadern fortfarande går att snacka med, säkert kul om inte annat!

Hojt hojt! det vore ju kanon :)

Pekkala
2015-03-24, 22:08
Jag satte ihop maskinen och hissade upp den för att få en hum om vart CG ligger
51420
På depronlilldraken så fick jag fram att CG bör vara från vingknäcken och några cm frammåt
51422
Men här ligger TP ca 30 mm bakom knäcken
51421
680 gram på nosen!
51423
Och pendeln närmar sig var CG bör ligga. Så då vet jag att minst 680 gram måste jag operera in så långt fram i nosen som möjligt, jag tror inte att jag klarar mitt mål på 12 kg men är inte långt därifrån.
51424

Per-Fredrik
2015-04-02, 12:09
Hittade en trevlig plansch på väggen hos "Flygfabriken" i förrgår!

51548
51549

Pekkala
2015-04-02, 18:43
Hittade en trevlig plansch på väggen hos "Flygfabriken" i förrgår!

51548
51549
Det är inte ofta man stöter på lilldraken :) och denna hade jag faktiskt inte sett tidigare. Tack Per-Fredrik!

Pekkala
2015-04-02, 19:02
Har börjat att fundera på den lilla målning som ska till, det svarta är ju inga stora problem men kronmärkena!!:stupido2:
Är sugen på att måla med humbrol eller revell färger men vad för färgnyans/kod är det som gäller??
Jag har en airbrush eller kan man pensla? eller nä inte pensla kanske! hur skulle ni ha gjort?
Ska till Sundsvall i morgon, har Hobbex det man behöver kanske? maskering mm

En hyfsat enkel instrumentbräda måste jag ju ändå fixa och den måste vara löstagbar på ett enkelt sätt,
Några magneter får lösa det jobbet
51555
Lite fler detaljer ska det bli vad det lider
51556
51557
51558

Thomas
2015-04-02, 19:29
Ur-tjusigt, Christer!
Eller klock-rent...

Boar
2015-04-02, 19:38
Snygg instrumentpanel! :)

När det gäller kronmärkena hade jag airbrushat dom med maskering. Men jag är van vid airbrush, så det är väl min go-to grej. Be nån skära utmaskeringen i plast, så är det lätt löst.

Pekkala
2015-04-05, 19:52
Bakslag :banghead:
Dt börjar bra i alla fall med markering på fenan
51592
Men när jag skulle riva maskeringsfilmen på kronmärkena så sitter färgen inte ett dugg på aluminiumfolien :(
51595
51596
Får fixa märken på annat sätt!

Ålänning
2015-04-05, 20:31
Finns väldigt tunn icke genomskinlig dekaltejp som används på bilar osv. Måste ju går att skära ut i sånt material. Det klistrar nog fast, det gör ju det på bilar, båtar och flyg om inte annat.

LIP
2015-04-06, 12:26
Visst har vi pratat om att aluminium måste primas innan man kan måla med ett bra resultat.
Då jag kom i kontakt med att måla på aluminium så hette sådan primer zinkromat men det har säkert hänt en hel del på den fronten sedan dess för det var säkert ca 55 år sedan.

bokis
2015-04-06, 13:06
Besvärligt! Etsande primer används inom flyget,innehåller isättika bla o har så många dödskallar på burken så man blir alldeles nervös.
Dekaler är inget alternativ?

Pekkala
2015-04-06, 19:40
Visst har vi pratat om att aluminium måste primas innan man kan måla med ett bra resultat.
Då jag kom i kontakt med att måla på aluminium så hette sådan primer zinkromat men det har säkert hänt en hel del på den fronten sedan dess för det var säkert ca 55 år sedan.
Jo jag vet att man bör ha en speciell primer till aluminium men tänker inte ha det med tanke på dödskallarna som Bokis sa!
Det övriga svarta som ska målas kan jag leva med att det lossnar/vädras lite färg!

Pekkala
2015-04-06, 19:48
Besvärligt! Etsande primer används inom flyget,innehåller isättika bla o har så många dödskallar på burken så man blir alldeles nervös.
Dekaler är inget alternativ?
Dekaler är absolut ett alternativ! Eller det blev så nu :sarcastic:
Färgen tvättades lätt bort med T-röd
51621
Med lite Oracover i hyfsat rätt färg så löste det sig :lollypop:
51620
51622
51623

kjni
2015-04-06, 21:04
Det blir såååå bra! Praktiskt med en yta som kan tvättas med T-röd.

MVH
Kjell

Thomas
2015-04-06, 21:30
OOOOtrooooooooligt snyggt!!

Boar
2015-04-06, 21:39
Snyggt!

När det gäller förg så är grundfärg en bra grej. Sen använd lacktejp för maskering, brukar vara blå och har mindre vidhäftning än vanlig maskering. Det kan hjälpa för vidare projekt :)

LIP
2015-04-06, 22:10
Ser mycket bra ut, men man kan undra vad Biltemas sprayprimer för aluminium är för nåt eftersom det får säljas till allmänhet?

Pekkala
2015-04-07, 08:23
Snyggt!

När det gäller förg så är grundfärg en bra grej. Sen använd lacktejp för maskering, brukar vara blå och har mindre vidhäftning än vanlig maskering. Det kan hjälpa för vidare projekt :)

Tackar!
Jo jag använde 3 mm bred tejp avsedd för maskering och maskeringsfilm för airbrush men färgen följde med filmen!

Pekkala
2015-04-07, 08:27
Ser mycket bra ut, men man kan undra vad Biltemas sprayprimer för aluminium är för nåt eftersom det får säljas till allmänhet?
Skulle väl kanske funka om man använder biltemas färg, men tveksamt att att det går att måla på den med humbrol eller liknande färg

Pekkala
2015-04-07, 21:43
Snart så!
Sista kronmärket är på plats
51655
Och nosen har fått sin färg
51656
Känner att jag måste göra en, kvar att göra lista!
51657

Thomas
2015-04-07, 23:00
Sååå himla snyggt!!

Boar
2015-04-08, 09:05
Ja, verkligen imponerande bygge!

Räcker det med A4 för listan eller är det dassrulle som gäller_ :D

mrfxcoupe
2015-04-08, 09:58
Om du nyss hörde ett " dunk" så var det bara min haka som föll i golvet.
Det vart museum finish på denna kärra. Kommer bli sommarens höjdpunkt att gå se henne flyga.
:-)

Pekkala
2015-04-09, 07:10
Haha! tack för det grabbar.
Boar: Nä det räcker med ett A4 ark hoppas jag, fast listan har ju en tendens att växa! som igår när jag höll på att fippla med hjulbromsen så rev jag ut det gamla fästet för bromscylindern och gjorde ett nytt som inte sned belastar kolvstången.
mrfxcoupe: 3,4 på richterskalan! Hudikträffen kanske! hoppas hinna provflyga innan dess.

Boar
2015-04-09, 10:32
Hoppas den blir klar till sommaren iaf, så man får jaga iväg nånstans för att se den. Kan va värt en långresa för det där :)

Pekkala
2015-04-09, 21:19
Hoppas den blir klar till sommaren iaf, så man får jaga iväg nånstans för att se den. Kan va värt en långresa för det där :)
Den är klar om nån vecka! :lollypop:
Hudiksvall och Karlskoga är de planerade träffarna jag tänkt åka på!

Pekkala
2015-04-09, 21:26
Bromsarna är klar!
CG är på rätt ställe!
ska kolla vikten nu
51709
51710
Dags att förbereda provkörning av motor

Pekkala
2015-04-09, 21:44
Hoppsan!! 13,870 kg väger skapelsen :scared:
Nåja, den har ju vingyta som en medelstor garageport :)

JonasTecknare
2015-04-10, 01:49
Men guubbe då.......? Det ser ju lite tomt ut, fast fint förståss! Orginalet var ju så motorsvagt att dom inte kunde flyga när det var varmt! Jag gissar att du får en smula bättre prestanda!
jonas

Pekkala
2015-04-10, 08:30
Men guubbe då.......? Det ser ju lite tomt ut, fast fint förståss! Orginalet var ju så motorsvagt att dom inte kunde flyga när det var varmt! Jag gissar att du får en smula bättre prestanda!
jonas

Tjena Jonas!
Har ju nallen som får vara testpilot :sarcastic: hade väl tänkt få till en mer seriös pilot men har inte haft tid!
Fast jag känner ju i och för sig en kille som är duktig på att snida piloter :icon_winkle:

Ja den var tydligen svår att loopa med men fin att rolla! att dragkraften räcker till är jag fullständigt övertygad om :)

Pekkala
2015-04-10, 09:28
Vingbelastningen blir endast 77 gram/dm2 då vikten är ca 13,9 kg och vingarean är ca 180 dm2 :lollypop:
En trainer :sarcastic:

genland
2015-04-10, 22:29
Jädrar vilket konstverk!!

MVH Kent

PGAstrom
2015-04-13, 14:27
Snyyygggt Christer, om du behöver hjälp med lämpligt fält för maiden är det bara att höra av dig så skall vi fixa.:vroam:

Pekkala
2015-04-13, 19:46
Jädrar vilket konstverk!!

MVH Kent

Tackar kent!

Pekkala
2015-04-13, 19:51
Snyyygggt Christer, om du behöver hjälp med lämpligt fält för maiden är det bara att höra av dig så skall vi fixa.:vroam:

Tack för det Gunnar!
Ska bara provköra motorn med tillhörande räckviddstest och sånt så är jag redo! hur ser helgerna ut för er framöver?

PGAstrom
2015-04-15, 08:40
Hej, Är det bara bra väder så kör vi vilken helg som helst. Jag har ingen av de närmaste helgerna inbokad just nu.
mvh
Gunnar

Pekkala
2015-04-15, 19:26
Hej, Är det bara bra väder så kör vi vilken helg som helst. Jag har ingen av de närmaste helgerna inbokad just nu.
mvh
Gunnar

Gött! har kört motorn ikväll och det funkade hur bra som helst, både på Lilldraken och vipern med kolibrin :applouse: så det blir två stycken premiärer :)
Ser ut att kunna bli lite byig vind nu på Lördag och söndag!

PGAstrom
2015-04-16, 08:38
Ja prognosen för helgen ser inte så bra ut vi får se hur det ser ut till nästa helg. Vi kollar till veckan och hoppas på
bra väder. Jag skall premiära Rafalen efter förra årets krasch jag också

hovhas
2015-04-17, 01:17
Snyggt!

pgrts
2015-04-17, 18:07
51846

Den här bilden ramlade jag över nyss när jag läste Looping 1952-2 (http://modellflygnytt.se/gamla/19xx/looping_1952-2.pdf) där det står en del även om dåtidens konkurrenter.

Pekkala
2015-04-17, 21:43
51846

Den här bilden ramlade jag över nyss när jag läste Looping 1952-2 (http://modellflygnytt.se/gamla/19xx/looping_1952-2.pdf) där det står en del även om dåtidens konkurrenter.
Den har jag inte sett tidigare! Tack! :) Lite imponerad och överraskad över den höga nosen i landningen, det blir något att sträva efter:D

Pekkala
2015-04-17, 21:44
Snyggt!

Tack Håkan!

Pekkala
2015-04-17, 21:47
Ja prognosen för helgen ser inte så bra ut vi får se hur det ser ut till nästa helg. Vi kollar till veckan och hoppas på
bra väder. Jag skall premiära Rafalen efter förra årets krasch jag också

Ja vi får satsa och hoppas på nästa helg, kul med fler premiärer! enigt rykten så är det fler jetter på gång i S-vall :thumbup:

bem
2015-04-17, 22:46
I avvaktan på premiären:

https://www.youtube.com/watch?v=svGLwkXA6Vw

/Bo

Pekkala
2015-04-18, 20:20
I avvaktan på premiären:

https://www.youtube.com/watch?v=svGLwkXA6Vw&feature=player_detailpage#t=269

/Bo

Ännu en film jag inte sett tidigare :applouse: och den landningen gillar jag!

Hörnta
2015-04-19, 10:18
Imponerande bygge Christer. Ska bli spännande att få se den IRL.
/Per

Zkeeter
2015-04-20, 14:55
Den har jag inte sett tidigare! Tack! :) Lite imponerad och överraskad över den höga nosen i landningen, det blir något att sträva efter:D

Landning med hög nos kan ju inte bli något problem?
Är ju ditt kännetecken! :thumbup::1headbang:

Fluf
2015-04-21, 00:14
I avvaktan på premiären:

https://www.youtube.com/watch?v=svGLwkXA6Vw

/Bo
Intressant mekanisk mixning av elevons för deltavingen där :)

Funderat lite på hur ett block och taljasystem skulle se ut för att få en rimligt proportionell mekanisk mixning från spak till roderytor.

Pekkala
2015-04-23, 18:38
Ser ut att bli dåligt väder även denna helg :banghead:
Jag åker till Jakobstad nästa vecka, och första maj helgen blir svårt att komma iväg på.
Och till Tyskland första veckan i maj, annars hade det kunnat funka att sluta jobbet lite tidigare någon dag!
Får sikta in mig på tidigast 9-10 maj för proflygning!:bawling: vill ju flyga nu!!!

Kenneth E
2015-04-23, 18:51
Regn är väl det enda att undvika, blåst är välkommet, speciellt vid maiden!

Pekkala
2015-04-23, 19:10
Regn är väl det enda att undvika, blåst är välkommet, speciellt vid maiden!
Ja om man flyger där det inte är turbulens:sarcastic: jag bor vid högakusten! jag vill då inte ha kyttigt när jag provar denna, tar faktist hällre lite nederbörd!

Boar
2015-04-23, 19:38
Du filmar väl premiären? :D

Pekkala
2015-05-03, 19:58
Taxar ut på banan åt höger ca 70-80 meter bort, och vänder upp mot vinden.
Nu åker vi sa jag till Per-Fredrik som jag bad att stå bredvid mig som moraliskt stöd vid provflygningen.
Full gas och en bit efter maskinen har passerat oss så ger jag lite höjd och den lättar så fint, känner direkt att det kommer att behövas lite höjdtrim men det var väntat, har det hellre så än att behöva trycka dyk!
draken skevar svagt vänster och jag kompenserar med höger skev! draken skevar mer åt vänster och jag drar år höger! Lilldraken går i banan upp och ner med nosen före och där står jag och undrar vad som hände!!! Totalhaveri :(
Skeven åt fel håll!!! vilken klantig förbannad klassiker, har ju kollat allt tycker jag! :banghead:

Det filmades och fotades en del och jag kommer att lägga upp filmer här!
Jag vill tacka alla som var med och stöttade idag och ber er att lägg gärna upp det ni fotat och filmat här!

Mr J
2015-05-03, 20:10
Beklagar!

Den var verkligen värd ett bättre öde...

Ålänning
2015-05-03, 20:19
Åh nej va trist! En bra regel vi brukar försöka hålla oss till är att låta någon annan dubbelchecka att man tänkt rätt vid premiär. Men nog kommer fåglarna ner för det...

Thomas
2015-05-03, 20:26
Näääääääääääää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Snyft, jag VET vilken möda det ligger bakom varje egenbyggd modell.

Går det att lägga den på "vänthyllan" med kommande reparationer??

Boar
2015-05-03, 22:24
Va tråkigt! :( Är det lagninsbart eller en hel avskrivning?

Beklagar sorgen..

Sweeper
2015-05-04, 06:21
Det här var verkligen ingen rolig läsning. Jag beklagar verkligen.

Göran

Rosso
2015-05-04, 07:37
Mycket tråkigt! Beklagar, hade velat sen den live.

/Jocke

tångarne
2015-05-04, 10:09
Lider med dig Christer, fick ju se den i början av bygget och såg vilket hantverk du gjort.
Hoppas du orkar laga eller bygga ny.
Mvh Tobias Sjögren

bokis
2015-05-04, 12:02
Lider med dig Christer,så trist!

mackez
2015-05-04, 12:21
Fyfan vad tråkigt.
Beklagar verkligen
/Marcus

Fluf
2015-05-04, 13:09
Ohh nej :( Inte nog med att det är en ovanlig och väldigt intressant modell, hantverket var fantastiskt med.

Är det något räddningsbart?

Håller tummarna för att du hoppar på hästen igen och att detta inte tar ner dig på marken för mycket.

-> Underskatta aldrig preflight.
Om/när jag kör större kärror så blir det nog en laminerad preflight checklista.

mrfxcoupe
2015-05-04, 13:16
Hann tyvärr inte ta några kort innan den olyckliga test flygningen.. Dessa tog jag i sorgens stund med mobilen efteråt.

5215452155

Kenneth E
2015-05-04, 14:37
Det är bara på det igen, vi håller på med denna hobby för att bygga, flyga och laga.

Jag brukar göra maiden innan jag lägger ner för mycket arbete på finishen, flyger den är det roligare att göra det där lilla extra efteråt.

Fyhren
2015-05-04, 15:44
Hej

Verkligen tråkigt. Beklagar...beklagar... Har följt tråden med stor beundran av precisionen i Dina byggen.

Detta hände även mig en gång för många år sedan men tack vara att jag hade hört talas om att detta även hade hänt en annan klubbmedlem som var mer erfaren klarade jag situationen. Jag hade helt enkelt mentalt förberett mig för situationen i förväg.
Den andra klubbmedlemmen hade nämligen varit så rutinerad och kallsinnig att han helt enkelt struntat i skeven och bara flugit med sidrodret när han upptäckte att skeven gick fel.
Detta förutsätter ju att man har både skev o sidroder vilket kanske inte var fallet i detta haveriet.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

mogge
2015-05-04, 22:31
Tråkigt,tråkigt. Körde på en telefonstolpe med storskala spit på maiden i Helsingborg för 20 år sedan med ett näst intill totalhaveri. Bad om en tändsticka. Fick ingen. Fick rådet att bevara den till framtida kontemplation. Lagade den och i år så får den nya ben, och förhoppningsvis ett längre liv.

JohanH
2015-05-04, 23:10
Oerhört tråkigt Christer!
Efter all tid och fina inlägg du gjort så kändes detta..... så ovärdigt..... denna fina modell...
Men å andra sidan så ser den reparabel ut och det som ser ut som plockepinn går ändå att få ihop.
Ge inte upp, utan bygg ihop, ställ skeven rätt och flyg !!
Mvh
Johan

henke2
2015-05-05, 07:31
Men å andra sidan så ser den reparabel ut och det som ser ut som plockepinn går ändå att få ihop.
Ge inte upp, utan bygg ihop, ställ skeven rätt och flyg !!
Mvh
Johan

+1

Per P
2015-05-05, 13:37
Tråkigt,tråkigt. Körde på en telefonstolpe med storskala spit på maiden i Helsingborg för 20 år sedan med ett näst intill totalhaveri. Bad om en tändsticka. Fick ingen. Fick rådet att bevara den till framtida kontemplation. Lagade den och i år så får den nya ben, och förhoppningsvis ett längre liv.

Jag som länge undrat vem det var. Jag har den smällen på film... Det var väl den som bara vad grundad? Motorstopp har jag för mig va - o sen missbedömning av avståndet?!

SÅÅÅ tråkigt med Lilldraken! Otroligt snyggt jobb du lagt ner!

mogge
2015-05-05, 16:58
Jo,det var nog jag. Tänkte att inte lägga ner för mkt arbete på målning innan maiden. Det som hände var att trottellinken lossnade så att planet bara hade ca 75% drag. Kunde inte trottla ner så jag dök upp fart och steg max ett antal ggr för att få motorn att stanna. Det gjorde den ju till slut så jag flög ut över sundet(nåja), alla skrek vänd,vänd. Det är ett otroligt glid i Spittarna så jag vände men där var om jag minns rätt en poppelrad,som vindskydd mot odlingarna söderöver tror jag. Jag kom in lågt men rätt då det låg en liten rotor i kanten så den dök ett par tre meter. Vad jag inte såg var den där förbannade lyktstolpen som slet av en halvmeter av vingen vilket fick planet att rolla över på rygg. Ner i backen och där försvann ytterligare en halvmeter Spit i nosen. Jäms med fotknölarna på piloten. Resterna låg i källaren ett par år. Jag ville elda upp den men blev avrådd. Tur var det för den är flygen sedan dess. Pica var vänliga att skicka det antal spryglar jag behövde samt balsa då det är inch balsa. Fick även alla nosspant mm.
Det var en story det. Jag bara stod o gapade för jag fattade inte vad som hände.
/M

Pekkala
2015-05-07, 07:13
Tillbaka från tjänsteresa!
Tack alla för era ord, jag inte har inte vart ut i garaget och synat skrotet ännu men ska ta tag i detta så snart jag kan,
jag väntar på lite filmer och bilder!

bem
2015-05-07, 16:40
Hej,
Hoppas du menar med "ta tag i detta" att du tänker reparera den.
En andra chans för modellen att visa vad den kan.

/Bo

Pekkala
2015-05-07, 19:21
En video på eländet! och några bilder innan kraschen, tack för hjälpen Per-Fredrik!:)

https://youtu.be/4XP8aTJs2iE

5223252233

ibbe76
2015-05-07, 19:32
Riktig osis, vad är det för utslag man ser 4:25 in i filmen

Pekkala
2015-05-07, 19:52
Riktig osis, vad är det för utslag man ser 4:25 in i filmen
Du menar att skevrodret hänger, det var ett servofäste som behövde rättas till innan provflygningen.

Thomas
2015-05-07, 20:31
Frånsett rollen/kraschen så såg ju lättningen riktigt bra ut.
Tyngdpunkten verkade ligga på rätt ställe.

Jag hoppas också att du orkar ta tag i reparationen när allt lagt sig.....

Boar
2015-05-07, 21:06
Ja verkligen, den e ju så sjukt cool den där lille. Och då menar jag inte bara björnen ;)

Pekkala
2015-05-11, 20:40
Tyvärr är det ingen mening att försöka laga! Det är lättare att bygga nytt, det enda som skulle gå att använda är vingspetsarna :(

Thomas
2015-05-11, 21:27
Jag förstår hur det känns.
Efter en sån smäll har man inte motivationen ett börja riva ut trasiga delar för att försöka lappa ihop eländet.
Och, det blir nog bättre med ett nytt bygge.
Nu vet du väl i alla fall HUR den ska byggas, så det kanske blir lite lättare och går lite fortare....

Johan_H
2015-05-13, 14:49
Precis, det går mycket lättare andra gången.

Det är samma sak som när man råkat radera den där filen från hårddisken som man inte hade hunnit ta backup på ännu.
Det går mycket fortare när man skriver in texten andra gången.