handdator

Visa fullständig version : SAAB 210 Lilldraken!



Sidor : [1] 2

Pekkala
2012-11-24, 18:40
Smygstartar en byggtråd på ett ovanligt projekt.
Jag har varit sugen på att ygga en Lilldrake en längre tid och nu har jag ritat så pass mycket på den att jag kan lägga ut lite bilder, fast bygget finns bara digitalt ännu.
Vad är då Lilldraken för maskin?
Saab 210 (Lilldraken) var ett provflygplan byggt i en mindre skala inför utvecklingen av dubbel-delta (http://sv.wikipedia.org/wiki/Deltavinge) koncept till Saab 35 Draken (http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken). Även om det aldrig officiellt namngavs av Saab något annat namn än Draken, fick den det inofficiella smeknamnet Lilldraken efter den första flygningen av prototypen av Saab 35. Flygplanet påminner om Messerschmitt P111. Ritningarna kan ha kommit via Schweiz med hjälp av SAAB:s Frid Wanström tillsammans med några tyska konstruktörer däribland Dr Behrbohm hösten 1945.

Min maskin blir vesion A i 27% skala, det vill säga ca 1700mm spännvidd och nästan 2200mm lång.

Har kommit till det stadiet att välja vad för landställ, vingrör/stång, jag ska använda! ska jag ha service/motorlucka på över eller undersidan av modellen! mm en del att fundera på alltså.
Lite bilder på fullskalan och på cad modellen
34351343503435234353343543435534356
Alla tipps på Landställ och dyligt är varmt välkommet

Rosso
2012-11-24, 19:30
Kul projekt! Ska bli intressant att följa.
Vad planerar du ha för motor?

Lycka till.
/Jocke.

Pekkala
2012-11-25, 11:55
Tack Jocke!
Jag planerar att använda Kingtech K80 men det är inte skrivet i sten ännu.
Jag fortsätter att rita!

Sweeper
2012-11-25, 13:23
Intressant projekt Christer! Ytterligare ett som skall följas med stort intresse! :)


Göran

Pekkala
2012-11-27, 21:43
Ritandet går vidare och jag kollar lite på landningsställen.
Var hittar man landställsben av gaffeltyp som tar ett 135mm hjul?

Thomas
2012-11-28, 05:53
Dom här http://www.sdshobby.net/Wholesale/landing-gear-is-1-sid-1.html?page=6 har mycket skojsigt!

DennanHMFK
2012-11-28, 08:22
oh fränt med en ovanlig modell =))
lycka till med bygget!

Ompa
2012-11-29, 20:50
Mycket intressant, det här får man inte missa ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Pekkala
2012-11-29, 21:05
Dom här http://www.sdshobby.net/Wholesale/landing-gear-is-1-sid-1.html?page=6 har mycket skojsigt!

Tack Thomas! bra länk men tyvärr inget passande ben, får förmodligen göra ett eget ändå

Pekkala
2012-11-29, 21:07
oh fränt med en ovanlig modell =))
lycka till med bygget!

Tackar! jag verkar bara göra ovanliga maskiner :)

Pekkala
2012-11-29, 21:08
Mycket intressant, det här får man inte missa ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

:) Kul!

Pekkala
2012-11-29, 21:16
Har ritat lite mera, plats för bränsletankar, och landställsfästen är ju bra att ha!
Hade tänkt köpa färdiga landningsställ och landställsben den här gången men det verkar skita sig :(
Har börjat att skissa på elektriska ställ :stupido2:
344743447334472

LIP
2012-11-29, 22:56
Vi pratade om tyngdpunkt på en sådan modell av flygplan om vart den bör ligga.

Nu spånar jag utan att ha några kunskaper.

Du har en delta som du flyger med idag, som dessutom flyger bra. Jag/vi minns ju hur dramatiskt det var när du flög första gången med den med tyngdpunkten för långt bak.

Skulle man kunna räkna ut hur många procent av den totala vingytan som ligger framför tyngdpunkten och göra likadant för att bestämma en tyngdpunkt på lilldraken....eller är jag helt ute och "cyklar"?

Kanske finns någon som läser den här tråden med kunskaper om detta.

Har för mig att jag läst någonstans att när man utvecklade lilldraken så gjorde man en "swingline" pappmodell och snurrade runt med och trimmade med vikter tills man fick pappmodellen att flyga snyggt, men det kanske bara var/är en anektdot.

freddan_6
2012-11-30, 06:53
Så länge du håller dig under ljudhastigheten ska väl nasas kalkylator räcka
http://www.nasascale.org/howtos/mac-calculator.htm eller willington som ger samma resultat
http://www.willingtons.com/aircraft_center_of_gravity_calcu.htm

LIP
2012-11-30, 08:13
Så länge du håller dig under ljudhastigheten ska väl nasas kalkylator räcka
http://www.nasascale.org/howtos/mac-calculator.htm eller willington som ger samma resultat
http://www.willingtons.com/aircraft_center_of_gravity_calcu.htm

Mja, stämmer det verkligen, räknas inte ett sådant flygplan till dubbeldeltor?
Jag inbillar mig att det är lite mer komplicerat än så.

Pekkala
2012-11-30, 16:40
Man skulle kunna skära ut en profilmodell i depron att prova med, man bör kunna komma rätt nära med en sådan.

LIP
2012-11-30, 17:25
Man skulle kunna skära ut en profilmodell i depron att prova med, man bör kunna komma rätt nära med en sådan.

Du menar att man skall glidflyga med den? Tjaa, varför inte?

Michael
2012-11-30, 18:18
För bra många år sedan byggde jag en propellerdriven modell av Draken där vingen helt enkelt bestod av 6 mm balsaflak. Modellen var inspirerad av Bosse Gårdstads A4 men försågs med en vinge som har samma planform som J-35:an
Efter diverse experimenterade kom jag fram till att flygplanet flög väldigt bra om tyngdpunkten låg något lite framför "vingknäcken" om jag minns rätt. Detta kanske kan vara en utgångspunkt även för lill-Drakens tyngdpunktsplacering.

Aerodynamiken kring en dubbeldeltavinge är mycket annorlunda jämfört med mer ordinära planformor. Detta gör att en dubbeldeltas neutralpunkt är väldigt svår att förutsäga med de vanliga geometriska metoder som används i diverse tyngdpunktsberäkningsprogram. Intressant nog så hade fullskala-Draken vissa kritiska hastigheter (i underljudsfart) då det var longitudinellt instabilt.

bokis
2012-11-30, 18:28
Får jag oxå fundera lite kring denna hära?
Min fundering o tro är att det ligger straxt framför huvudställen på orginalet,ungefär vid knäcken,om man utgår från det o gör något i glidflygarväg så lär det gå att testa..
Ställinfästningen brukar ligga straxt bakom CG för att den ska vara lagom lätt på noshjulet..

Pekkala
2012-12-01, 08:14
Klart du får fudera över detta Bokis! Och jag håller med om din teori att TP ligger strax framför hjulen på dom flesta maskiner.
Men Saab 210 var ett experimentflygplan och hade från början vattentankar både fram och bak för att kunna pumpa vatten mellan tankarna, och på så sätt ändra tyngdpunkten under flygning, vattentankarna ersattes senare med fasta vikter, på grund av detta kan man tänka att huvudhjulen är placerade lite längre bak än optimalt för att vara på den säkra sidan när TP flyttats med vattnet längst bak.
Om man tittar på stora draken 35 så har jag för mig utan att vara säker, på att TP lgger vid knäcken, men Lilldraken har inte samma vinklar på deltorna så man kan inte riktigt lita på det heller, men helt klart i närheten av knäcken blir det vilket som.
Som tur är så är detta problem minst ett år bort innan jag har någon modell att lasta vikter i :)

Zkeeter
2012-12-01, 18:32
Kul med nytt bygge! Vadå minst ett år bort? Ö-sund -13 here we go! ;-) Nä skämt åsido, kul med ett annorlunda bygge som ska följas. Föresten, hur går det med friggobiten som ska ha "diselbrännare" ?

Pekkala
2012-12-01, 18:47
Kul med nytt bygge! Vadå minst ett år bort? Ö-sund -13 here we go! ;-) Nä skämt åsido, kul med ett annorlunda bygge som ska följas. Föresten, hur går det med friggobiten som ska ha "diselbrännare" ?

Vill inte sätta den pressen på mig själv att skynda fram den för fort, så vi säger våren 2014 :) du får nog leva med att se och höra J21an och en sommar till :banghead: . Friggobiten ligger och gosar till sig på en hylla och får så göra ett tag till.

JohanH
2012-12-02, 06:39
Kul projekt! Ditt J21 projekt följde jag med glädje.
Tp på en fullskala 35:a är (enligt en FV 35 pilot) precis i knäcken mellan inner/yttervinge. Jag provade detta på en depron Drake, men då blev det för baktungt. Bästa tp blev bakkant på "ryggåsfenan", se ritning i denna tråd:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=115673&page=&CurrentMainTopic=8&replypage=99

Hade inte Gunnar i Skvadern en Einar drake? Kanske tips på tp därifrån. De borde vara rätt lika.

MVH
Johan

Pekkala
2012-12-09, 15:18
Nu är det nästan bara avlyftbar cockpitt, roder och klaffar kvar att konstruera, pluss allt annat som man inte ser eller tänker på, :banghead: nåja jag har det mesta viktiga klart för mig och tänker inte lösa eller ha färdiga lösningar på allt innan det drar igång, för då tappar man en del av tjusningen och funderingarna under byggfasen.
Är väldigt sugen på att börja fräsa lite lättplywood, men jag har ganska många timmar kvar vid datorn innan jag kan omvandla cadfilerna till maskinkod och börja bygga på riktigt. ska även bygga om CNC fräsen lite.
Några bilder ska ni få ta del av.

Varken lister eller plankning på bilderna , på två bilder kan man skönja den blivande konturen
34867348683486934870

Pekkala
2012-12-15, 19:31
Blev så less på cadandet att jag ritade en byggjigg och fräste ut denna, pluss några spant, då kan jag börja bygga lite.:)
Även vallning av slalomskidorna blir det för det blir säsongspremiär i morgon :)

Uno
2012-12-16, 05:21
Hej!
Följer med stort Ditt bygge av Lilldraken och imponeras gång på gång. Själv håller jag på med en Einar Jonsson-Drake i skala 1:8. Tidigare i tråden diskuterades tyngdpunkten och jag har lite erfarenhet där att berätta om. Vid Karlskoga jetmeeting 2011 träffade jag Einar för första gången och vi diskuterade tyngdpunkt. Einar hade ju flugit Ducted Fan först och sedan satt i turbin och det stämde inte riktigt. Jag berättade om mina erfarenheter av 1500 timmar i fullskaladraken och mina 2 MBS-Drakar i skala1:12. Båda beter sej på samma sätt dvs pitchar lätt upp och kommer in i en stabil superstall. För fullskaladraken innebar det ca 180 km/h, en sjunkhastighet på 200 m/s och anfallsvinkel på mellan 40-80 grader. Sedan fanns det variationer med pendling , girrotation mm beroende på hur man gick in. Gick aldrig ur av sej själv och sällan förrän man suttit med urgångsroder och kommit ned på lägre höjd (under 6000 ungf). Det finns två böcker om Draken. Bo Viderfälts Draken och Svensk flyghistorisk förenings Draken 50 år. I den ena och jag kan inte kolla eftersom jag övervintrar i Thailand beskriver provflygaren Göte Markusson hur tillåtet tp-läge utforskades. Man nämner ungefär 10000 mm från referenscentrum. Jag berättade detta för Einar och han visste var den låg. Har man en skalriktig Drake skall tp ligga framför vingknäcken. På Einars 1:8 blir det vad jag minns ungf 4 cm framför vingknäcken. Einar har i höst flugit sin Draken med det tp-läget och den flyger utmärkt med turbin.
Vi flög J35F med fullast attackraketer hängande längst bak på vingarna. Dessutom skulle vi flyga avancerad flygning och det var lätt obehagligt med mycket lätt hand på höjdrodret. Magnus på MBS anger tror jag 5 mm framför vingknäcken. Jag bifogar en länk till en film av min första flygning med MBS-Draken. Jag har inte skrivit texten men man kan se pitch-upen som jag lyckas rädda i starten och sedan den kompletta superstallen med hög nos när strömmen tar slut och jag försöker svänga tillbaka till fältet.
Den lilla Habo-Draken i foam har tp i knäcken och går inte att få in i en självgenererande superstall utan går ur när man släpper höjdrodret. Hur skalriktig den är vet jag inte men den har camber på yttervingarna vilket nog ger lite bättre flygegenskaper i lågfart än symetrisk profil. Vet inte hur skalariktigheten är mellan Lilldraken och Stordraken men på den senare skall tyngdpunkten vara framför vingknäcken för behaglig flygning. Håll god fart vid landning!!!
Med Varma Hälsningar från ett riktigt Draken-fan i Hua Hin.
Uno.
http://vimeo.com/14478321

Pekkala
2012-12-16, 08:27
Hej Uno!
Och tack för det inlägget och filmen, dina erfarenheter uppskatar jag mycket och tar det till mig.
Vad jag läst mig till så har Lilldraken och stordraken olika vinklar på deltorna, så att lite spännande lär det bli :)

LIP
2012-12-16, 09:01
Kul att få läsa om erfarenheterna angående tyngdpunkten.

För mig ser det ut på filmen som att tyngdpunkten låg för långt bak då den tydligen inte gick att glidflyga med eller hålla farten sedan motorn stannat.

marell01
2012-12-16, 10:08
Grymt intressant byggtråd! Berätta gärna lite mer vilket program du använder och lite om fräsen... Hemmabyggd?
Mvh Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Uno
2012-12-16, 11:13
Hej igen!
Satt och tittade på en bild av J35F med två fälltankar och om man mottar lite grand från sidan ser man att mittpunkten på fälltankarna ligger väl framför vingknäcken. Tyder på att tyngdpunkten idealiskt ligger där.
På Din fråga Lasse om tyngdpunkten för långt bak så är det inte huvudproblemet utan att Draken har en enorm vingkorda. När anfallsvinkeln blir för hög flyttar tryckcentrum snabbt och för långt från tp. Ett vanligt flygplan sänker nosen själv vid stall och tar fart. Det gör inte draken. Har för mej att vi hade ungefär 13 grader alfa vid landningsfart. Vid ca 18 kom stallvarnaren och slog i handen. Över 20 gällde det att göra snabb parad annars blev det 40 grader + och stabil stall sjunkande som ett fallande piano. Dom som har flugit 35, 37 och 39 kan vittna om vilken som var rashästen. MVH Uno.

Pekkala
2012-12-16, 15:00
Grymt intressant byggtråd! Berätta gärna lite mer vilket program du använder och lite om fräsen... Hemmabyggd?
Mvh Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Kul att du tycker det Marcus! du har ju själv konstrueat en väldigt fin maskin som jag imponerats av.
Jag använder SolidWorks att rita i, det är ett väldigt bra 3D program att konstruera maskiner och verktyg i, dock lite sämre för ytmodeleringar eller vad det kallas mär man ska få fram ytterformer likt formerna till flygplan mm.
CNC fräsen har min fader byggt åt komteck när han jobbade där, (komunal teknikskola för barn och ungdommar eller nåt sådant).
Efter att han gick i pension så frågade dom om han ville hämta fräsen eller om den skulle slängas!!! ja vad svarar man på om att ta hand om en CNC fräs??, den är inte en stadigaste precis men fungerar hyfsat efter att jag har satt dit en bättre fräsmotor och skaffat ett bra program för att göra om cadfiler till NC koder.

Pekkala
2012-12-16, 19:25
Jiggen monterad på byggbänken
35088
Har nu fräst slut på material men har beställt mera som kommer vilken dag som hällst,.
3508935090
Provmontering av det som går :)
35091

JohanH
2012-12-16, 20:25
Snyggt! Teknikens under, CAD och egen fräs!

Pekkala
2012-12-23, 19:31
God jul på er alla!

35242

Pekkala
2012-12-25, 22:51
Då var alla frästa spant och spryglar till kroppen klara och ihopmonterade på prov,
ska nu försöka rikta upp allt så att det blir rakt innan jag börjar limma ihop delarna
352633526435265

Baua
2012-12-25, 23:25
Ser fantastiskt bra ut!

Hils
Magnus

Sweeper
2012-12-26, 12:42
Då var alla frästa spant och spryglar till kroppen klara och ihopmonterade på prov,
ska nu försöka rikta upp allt så att det blir rakt innan jag börjar limma ihop delarna
352633526435265

Jag förstår inte varför men när jag ser en modell i det här stadiet så vill jag bara sätta igång och bygga. :sarcastic:

Det ser väldigt bra ut!:applouse:



Göran

hjalleo
2012-12-26, 13:10
Hej!

Vilket fantastiskt bygge! Här kan man snacka om byggsats från allra första början.

Mvh Olov

Ompa
2012-12-26, 13:54
Scratch byggge av den högre skolan... ;)

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Kenneth E
2012-12-26, 14:49
Som balsa byggare älskar jag sådant här.

Balsa regn

LIP
2012-12-26, 16:47
Som balsa byggare älskar jag sådant här.

Balsa regn

Vad då balsabyggare, allt är ju fräst i 3mm lättplywood :sarcastic:

:icon_lol: "Jag förstår vad du menar", jag gillar det också.
Speciellt då man får se det i verkligheten.

Baua
2012-12-26, 16:48
Hej Christer!
Nästa modell måste bli en Viggen i skala 1:5, storleken som alla verkar gilla att hålla på med.
Den måste du också göra till försäljning. :applouse:

Hils
Magnus

Pekkala
2012-12-26, 17:50
Ser fantastiskt bra ut!

Hils
Magnus

Tack Magnus!

Pekkala
2012-12-26, 17:52
Jag förstår inte varför men när jag ser en modell i det här stadiet så vill jag bara sätta igång och bygga. :sarcastic:

Det ser väldigt bra ut!:applouse:



Göran
Tack Göran! jag förstår exakt vad du menar :sarcastic:

Pekkala
2012-12-26, 17:55
Hej!

Vilket fantastiskt bygge! Här kan man snacka om byggsats från allra första början.

Mvh Olov
Man tackar! ja dom är ju inte så vanliga så då får man börja från början :)

Pekkala
2012-12-26, 17:56
Scratch byggge av den högre skolan... ;)

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Man tackar Ompa!

Pekkala
2012-12-26, 17:58
Som balsa byggare älskar jag sådant här.

Balsa regn
Ja det är kul att se en model växa fram uR en trähög!

Pekkala
2012-12-26, 17:59
Vad då balsabyggare, allt är ju fräst i 3mm lättplywood :sarcastic:

:icon_lol: "Jag förstår vad du menar", jag gillar det också.
Speciellt då man får se det i verkligheten.
Märka ord på det här sättet! humpf!! har inte du ett tak att skotta?

Pekkala
2012-12-26, 18:04
Hej Christer!
Nästa modell måste bli en Viggen i skala 1:5, storleken som alla verkar gilla att hålla på med.
Den måste du också göra till försäljning. :applouse:

Hils
Magnus
Nja! Viggen är en brutal maskin och jag skulle gärna ha en i 1:8 men jag kommer inte att konstruera någon,
tror faktiskt att det planeras en 1:5 viggen i södra delen av landet!

LIP
2012-12-26, 19:24
Märka ord på det här sättet! humpf!! har inte du ett tak att skotta?

Har skottat garage och altantak, imorgon blir det hustak.
Men det är ju inget för veklingar med näsadropp :ciao:

Pekkala
2012-12-27, 08:17
Har skottat garage och altantak, imorgon blir det hustak.


Jo jag vet! bra att mamma hjälpte dig så att det blev gjort!

Kenneth E
2012-12-27, 08:44
No hard feeling,

Jag bygger även i plywood så ingen skada skedd.

Balsa regn

Pekkala
2012-12-29, 08:46
Det tog en stund att rikta upp skelettet och att fixera det mot byggborde,t men det blev stumt och bra tycker jag
35353
Insugsduckten gör jag av 0,25 mm tryckplåtar från ett tidningstryckeri

35354
lite pyssel var det men helt OK till slut
35356
Ursäkta för den dåliga bildkvaliten, jag ska ta en annan kamera i fortsättningen om jag kan hitta laddaren :)35361
en bild till
35362,

35357

bokis
2012-12-29, 09:08
Urstiligt! Man blr ju tårögd! Den där måste jag se livs levande nån gång...:lollypop:

Ompa
2012-12-29, 09:14
Kan bara i stämma med Bokis. Urstiligt :thumbup:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

petera38
2012-12-29, 12:44
IMPONERANDE! Christer.
Detta är i sanning modellbygge..... :1wav:

/Pete

Pekkala
2012-12-29, 16:49
Man får tacka grabbar!
Bokis! det är bara att ställa in GPSen mot norr så ökar chanserna avsevärt :sarcastic:

Sweeper
2012-12-29, 18:54
Väldigt snyggt jobb! :)


Göran

Pekkala
2012-12-30, 21:56
Sista uppdateringen för i år!
Dags att börja planera plankningen
354173541835419
GOTT NYTT ÅR på er alla:icon_pidu:

Pekkala
2013-01-05, 16:26
Plankning av översidan pågår
3560635607
Ena serviceluckan utsågad
3560835609

Ompa
2013-01-05, 16:53
Det går undan må jag säga. Härligt :thumbup:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Elgstrand
2013-01-05, 16:55
Supersnyggt! :applouse: Följer med stort intresse. Riktigt kul kärra du valt att göra modell på.

/Fredrik.

Thomas
2013-01-05, 17:10
Härligt!
Skönt med ett bygge där det händer saker...

henke2
2013-01-05, 18:42
Vad blir det för motor tro? Eller har jag lyckats missa det i tråden någon stans.

Zkeeter
2013-01-05, 18:58
Vafför bor du så långt bort? Den där skulle man vilja titta till en par gånger per vecka och lära sig en massa saker av! Något inomhusflygning hos er i vinter så att man får en anledning att besöka?
*förlägen gubbe*

Pekkala
2013-01-05, 19:32
Tack grabbar!

Ompa! med hobbyrummet i källaren så är det lätt att man går och limmar en bit om man får någon minut över.


Henke2! Om jag lyckas att hålla vikten till ca 12 kg så hade jag planerat att använda min K80E, men det är inte sktivit i sten ännu, kan bli någon annan motor också. den ser stor ut där på byggbänken:stupido2:

Zkeeter! det är väl inte jag som bor långt bort heller, det är ju alla andra :sarcastic:
Har inte hört om någon innomhusflygning ännu så jag vet inte, men du får väl göra en utflykt!

LIP
2013-01-05, 19:41
Ja Zkeeter, det finns ju fler som du kan passa på att hälsa på samtidigt.

Pekkala
2013-01-05, 19:42
Har ritat huvram som ska fräsas ut men jag har slut på material just nu men har mera på väg hem
3562635625

Zkeeter
2013-01-05, 22:32
Ja du LIP..
Så klart att du ska ingå i samma resa!
Hur var det?
Badkar på gång?
Det är egentligen tragiskt hur många ggr man har kört förbi er i tjänstens vägnar i sommar utan att man har kunnat stanna för en kaffe...
Men lovar, -13 så ringer jag när jag åker förbi! ;-)

LIP
2013-01-05, 23:09
Vad då åker förbi?......hade du tänkt att jag skall komma ut på E4 med kaffe.....eller?

Pekkala
2013-01-12, 18:20
Nästan färdigplankad översida
35845
Måste montera vingrör till den löstagbara fenan innan resten kan plankas
35846
Huvramen är på g
3584835847

hjalleo
2013-01-13, 09:03
Snyggt!:applouse:

Mvh Olov

bokis
2013-01-13, 09:47
Är det en matlåda med kall gröt på översta bilden?:sarcastic:
Den blir riktigt läcker Christer!

Pekkala
2013-01-13, 10:43
Snyggt!:applouse:

Mvh Olov

Man tackar Olov!
Kommer att återkomma till dig angående flite metall vid senare tillfälle, funderar på om det kan vara ett alternativ till lilldraken?

Pekkala
2013-01-13, 10:46
Är det en matlåda med kall gröt på översta bilden?:sarcastic:
Den blir riktigt läcker Christer!

Klappgröt :sarcastic:
Även du bokis verkar ha viss erfarenhet av flite metal! kan de va nåt?

Sweeper
2013-01-13, 14:57
Klappgröt :sarcastic:
Även du bokis verkar ha viss erfarenhet av flite metal! kan de va nåt?


Det ser verkligen lovande ut det här bygget! :)

Flite Metal kräver lite jobb men det är värt det. :)



Göran

bokis
2013-01-13, 15:05
Klappgröt :sarcastic:
Även du bokis verkar ha viss erfarenhet av flite metal! kan de va nåt?
Flitemetal är ju görtjusigt men det är vad jag har hört precis som Göran skriver,det kräver ett mycket fint underarbete..
De som har erfarenhet av det i omgivningen är Ivve och Warben,bägge är mycket duktiga på att applicera ungsfolien..
..och bägge har telefon...:lollypop:

Göran oxå?
Tror att det kan vara värt mödan att ringa tex. Gurun,han kan nog ha ett par tips i bakfickan!

DennanHMFK
2013-01-13, 15:19
Häftigt må jag säga. :-D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hjalleo
2013-01-13, 15:51
Man tackar Olov!
Kommer att återkomma till dig angående flite metall vid senare tillfälle, funderar på om det kan vara ett alternativ till lilldraken?

Hej!

Ja, det är faktiskt ett ganska trevligt material när man väl kommer under fund med det. Det går tyvärr inte att ha hur dubbelkrökta ytor som helst. Är det det så måste man ta det med fler bitar, men skarven går att göra näst intill osynlig.

Vad det gäller underarbetet så håller jag inte med Bokis om att det det skulle kräva ett extra fint underarbete. Samma underarbete som om man skulle sprutmåla modellen, mer än så krävs inte.

Vad som där emot är tidsödande är att man klär modellen med en plåt i taget och när allt är klätt ska det slipas, slipas, slipas...

Mvh Olov

Pekkala
2013-01-13, 17:38
Det ser verkligen lovande ut det här bygget! :)

Flite Metal kräver lite jobb men det är värt det. :)



Göran

Tack Göran!
Kan tänka mig att det skulle vara värt det på denna maskinen :)

Pekkala
2013-01-13, 17:42
Flitemetal är ju görtjusigt men det är vad jag har hört precis som Göran skriver,det kräver ett mycket fint underarbete..
De som har erfarenhet av det i omgivningen är Ivve och Warben,bägge är mycket duktiga på att applicera ungsfolien..
..och bägge har telefon...:lollypop:

Göran oxå?
Tror att det kan vara värt mödan att ringa tex. Gurun,han kan nog ha ett par tips i bakfickan!

Kommer garanterat att höra av mig till x antal mästerbyggare för att diskutera val av ytskickt när det börjar närma sig, om ett år eller så :sarcastic:

Pekkala
2013-01-13, 17:43
Häftigt må jag säga. :-D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Tack Dennan! :)

Pekkala
2013-01-13, 17:47
Hej!

Ja, det är faktiskt ett ganska trevligt material när man väl kommer under fund med det. Det går tyvärr inte att ha hur dubbelkrökta ytor som helst. Är det det så måste man ta det med fler bitar, men skarven går att göra näst intill osynlig.

Vad det gäller underarbetet så håller jag inte med Bokis om att det det skulle kräva ett extra fint underarbete. Samma underarbete som om man skulle sprutmåla modellen, mer än så krävs inte.

Vad som där emot är tidsödande är att man klär modellen med en plåt i taget och när allt är klätt ska det slipas, slipas, slipas...

Mvh Olov

Som tur är så har Lilldraken inte så många dubbelkrökta ytor, det är nog mest nospartiet och lite längst bak på kroppen.

Pekkala
2013-01-20, 17:01
Så har ving och fenrör kommit
36110
Då kunde jag rita färdigt fenan och sidroder
36108
36109
Ihoplimning av 3st 3mm balsaflak för att fräsa spryglar mm av
36111
Så har fräsen fått börja arbeta igen, först lättplywood
36112
sedan balsa
36113
I morgon ska jag skriva ut ritningar så att jag kan börja limma ihop fenan :)

bokis
2013-01-21, 16:17
Överdådigt tjusigt Christer! Man bugar sig djupt över att få ta del av bygget...
Vem är din leverantur av de däringa vingrören?Jag har tagit från Österrike men det kanske finns bättre ställen?

Pekkala
2013-01-21, 19:11
Man tackar Bokis!:blush:
Då har vi säkert samma leverantör! Schweighofer fick äran att leverera dom, bra och snabb service, då vissa saker jag beställde var restade, men några snabba mail så fixades ersättningprylar :thumbup:

bokis
2013-01-21, 20:01
Samma erfarenheter Christer,Gurun hängde på låset,då var man tvungen o agera och hitta ett bra leverantörsställe och det var det!
Som materialförvaltare lever man annars farligt...

Pekkala
2013-01-21, 20:45
Skrev ut några enkla ritningar för att ha något att rikta upp delarna till fenan efter
36162
Början på sidroder och mitt nya favoritlim, flyter in ganska bra, torkar fort och blir segt
36163

Zkeeter
2013-01-21, 21:41
Kul att se hur ett av många proffs på ritningsbyggen jobbar!
:applouse:

bokis
2013-01-22, 19:47
Jojo! Pekkala Design:Nån ny storhet inom modellflygindustrin?
P.D : For You that want it in Swedish....Kan se ett imperium i begynnelse här...:lollypop:

jocke1963
2013-01-27, 16:11
Satt och kollade Viggenfilmer på Tuben, snubblade över denna, se 1:15 in i filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=0sRACNVVmpE

Pekkala
2013-01-27, 18:36
Jojo! Pekkala Design:Nån ny storhet inom modellflygindustrin?
P.D : For You that want it in Swedish....Kan se ett imperium i begynnelse här...:lollypop:

Bör ju stå nått i ritningshuvudet ju! :)

Pekkala
2013-01-27, 18:37
Satt och kollade Viggenfilmer på Tuben, snubblade över denna, se 1:15 in i filmen:

http://www.youtu.be./watch?v=0sRACNVVmpE

Tackar! inte var dag man får se en filmsnutt på Lilldraken!

Pekkala
2013-01-27, 18:59
En liten uppdatering!
För att få en löstagbar fena så används vingrör
36334
Uppriktat och limmat med BVM Vpoxy
36335
Har plankat ena sidan på sidrodret
36336
Provpassning
36337
36338
Nu blir det inte så mycket byggt på ett tag för den äldre av döttrarna har bestämt sig för att flytta ner i källaren, och då måste jag dela av gillestugan och bygga ett rum åt henne.
Denna kaminen ska bort, vi har inte eldat i den på sju år och lär aldrig göra det igen.
363393634036341
Är det bara att såga av rökröret då eller kommer skorstenen ner genom taket då?
Jag är varken snickare eller sotare :banghead:

LIP
2013-01-27, 19:21
Vadå snickare, du snickrar ju modellflygplan och sotar något stift ibland:sarcastic:

Thomas
2013-01-27, 19:47
Sådana pinnakonstruktioner kan man aldrig se sig mätt på...
Läckert!

JohanH
2013-02-20, 17:44
Hur går det med rummet? Vi är svultna på mer lill-draken bygg bilder :-)

Mvh
Johan

Pekkala
2013-02-20, 18:34
Hur går det med rummet? Vi är svultna på mer lill-draken bygg bilder :-)

Mvh
Johan

Jo tack! det går ganska bra, håller på att måla tak och väggar för tillfället, sedan blir det två rum till på övervåningen som måste fixas på¨grund av att när dottern flyttar ner så ska den yngre dottern ta hennes rum osv,:banghead:
Men nu blir jag ledig ett par dagar och ska på en mässresa via jobbet på Ålandsbåten :icon_pidu:
Lilldraken får vänta några veckor till är jag rädd :(

jämtflyg
2013-04-07, 19:43
Tjena christer den där pjäsen bli ursnygg den skulle vart kul och se den i östersund i sommar. Annars då är du klar med renoveringen hemma snart: så man får se någon uppdatering på skapelsen menar ( Lilldraken). Skulle vart kul om du säljer byggsatser sen av lilldraken skulle vilja ha en. MVH Lennart

Pekkala
2013-04-08, 05:56
Tjena christer den där pjäsen bli ursnygg den skulle vart kul och se den i östersund i sommar. Annars då är du klar med renoveringen hemma snart: så man får se någon uppdatering på skapelsen menar ( Lilldraken). Skulle vart kul om du säljer byggsatser sen av lilldraken skulle vilja ha en. MVH Lennart

Hej Lennart!
Renoveringen är så gott som klar nu, bara lite småfix kvar.
Men någon lilldrake till Östersund i sommar blir det inte i alla fall inte! tidigast nästa år. du får dras med J21an i år igen :)
Byggsatser av Lilldraken! hm vi får se vad som händer, tror inte att intresset är så stort att det är värt det.

Pekkala
2013-04-12, 19:08
Äntligen kan jag ta mig lite tid till terapijobb i hobbyrummet.
lekte lite med fräsen för några veckor sedan, nu vet jag hur jag ska få fram en kastmodell av lilldraken till tyngdpunktsproven.
38253
38254
Limmade lite på huvramen
38255

jämtflyg
2013-04-13, 08:33
Hej christer!
Din j21a tröttnar man alldrig på,hoppas du blir klar med lilldraken till vårat meeting 2014. men då har du med två plan i stället.
MVH Lennart

Pekkala
2013-08-17, 20:14
Mycket jobb och ingen bygglust, men nu börjar det att ordna upp sig :) Är det något knas med min dator eller forumet? Kan varken ladda upp bilder eller göra radbyte :banghead:

bokis
2013-08-17, 20:18
Christer,klicka på kompabilitetsvy eller använd nåt annat än Explorer så funkar det..
Hoppas lusten kommer åter!

Pekkala
2013-08-17, 20:46
Ah! hur svårt ska det vara, med Chrome så funkar det ju :) Tack Bokis!
Sidroder med roderhorn och gångjärn
40448
Fena med roder
40449
Gångjärn och roderok
40450
Håller på med fastsättning av fenan
40451

tångarne
2013-08-17, 21:32
Hej !
Kul att få se bygget live i somras fortsätt i samma anda så blir det kanonfint .
tack för fikastunden med glass och varm hjortronsylt :-D
Mvh Tobias och familjen :-D

PGAstrom
2013-08-21, 14:41
Hej Christer, roligt att följa ditt bygge. Hoppas få se den live.

Pekkala
2013-09-14, 10:50
Går inte fort men ibland så!
Plankat fena och roder
40835

Pekkala
2013-10-01, 19:09
Inte ofta men då och då så händer det något.
Spryglar mm till vingarna
41085
41086

Pekkala
2013-10-05, 18:59
Smusslade undan några timmar och det gav resultat :)
Att få tillbringa lite tid i hobbyrummet är mumma för själen i en fullbokad vardag!
41192
Som att lägga pussel
41193
Vingrören limmade med aluröret som styrning mellan vingarna för att rören ska bli paralella
41194
41195

qrt
2013-10-05, 19:40
Snyggt Christer, men hur lyckas du med att hålla bordet så rent, lär ut trixet !!!
mhv/Kurt

Pekkala
2013-10-05, 20:12
Snyggt Christer, men hur lyckas du med att hålla bordet så rent, lär ut trixet !!!
mhv/Kurt
Tack Kurt!
Ny byggskiva :sarcastic:

Pekkala
2013-11-03, 11:09
En liten uppdatering :)
lite stor blir den
41604
Limmat vingrör i kroppen
41605

41606

LIP
2013-11-03, 11:27
En liten uppdatering :)
lite stor blir den
41604
Limmat vingrör i kroppen
41605



41606

Lite oklart....liten eller stor?:stupido2:

Thomas
2013-11-03, 11:38
Jäddrans, vad läcker den blir!!
Men om du nu ska ha en jetmotor, var är utblåset?
Mitt i laserkrysset??

Pekkala
2013-11-03, 11:58
Jäddrans, vad läcker den blir!!
Men om du nu ska ha en jetmotor, var är utblåset?
Mitt i laserkrysset??
Klart att det blir en riktig motor i den, och utblåset blir mitt i krysset :lollypop:

Pekkala
2013-11-03, 12:00
Lite oklart....liten eller stor?:stupido2:
Jag tror dom flesta förstår och tänker inte förklara extra för dig.
Hur går det med ritandet?

DrHanke
2013-11-04, 10:48
Pekkala, får ja låna en bild på ditt bygge till topp bannern?

Pekkala
2013-11-04, 11:22
Pekkala, får ja låna en bild på ditt bygge till topp bannern?
Absolut får du det!

Pekkala
2013-11-06, 17:38
Nu vänder vi på steken!
Bara delar av jiggen kvar
41670
Blir det en båt eller?
Blev förvånad av hur lätt den var när vi lyfte av den från jiggen:lollypop:
41671
nu blir det till att limma lister och fundera på placering av komponenter, kabeldragning mm
41672
41673

Pekkala
2013-11-08, 18:56
För att kunna limma lister måste man ha lister!
Ja då skriver man ut en listskärare :lollypop:
41695
Den här är för rakblad och skär 5mm breda lister
41696
41697
41698

Zkeeter
2013-11-08, 19:07
Nu vet man vem man ska kontakta när man ska ha en huvplugg till cub:en! :willy_nilly::aetsch:

Thomas
2013-11-08, 19:25
Den där kan du ta patent på!

LIP
2013-11-08, 21:22
Det där såg ju väldigt bra ut, så nu blir det väl att skriva ut listskärare för varje liststorlek efter behov.

Pekkala
2013-11-08, 21:27
Det där såg ju väldigt bra ut, så nu blir det väl att skriva ut listskärare för varje liststorlek efter behov.

Exakt! jag vet en som ska få en i födelsedagspresent i morgon! :surprise:

Pekkala
2013-11-08, 21:28
Den där kan du ta patent på!
Patent går nog inte, men det här är i alla fall min :)

Pekkala
2013-11-08, 21:31
Nu vet man vem man ska kontakta när man ska ha en huvplugg till cub:en! :willy_nilly::aetsch:
Hmm ! cub! vad är det för nåt? går den att äta?

Thomas
2013-11-08, 21:38
Nä... det är väl en engelsk hatt??
:sarcastic:

LIP
2013-11-08, 22:14
Exakt! jag vet en som ska få en i födelsedagspresent i morgon! :surprise:

Å men jag tackar, den kommer jag absolut att ha användning utav.:applouse:

Pekkala
2013-11-24, 18:11
Det är svårt att få tid över till bygget just nu, har sjuk mycket tid på jobbet de senaste månaderna.
Men snart blir det julledigt:)
Har i alla fall limmat lister och dragit lite slang för servokablar.
41995
41996
Har printat hjul får att se hur det passar i hjulhusen
41997
41998
Även ett servo blev det
41999

Pekkala
2013-11-24, 18:20
Har börjat på klaffarna
42000
Denna motorn behöver nya lager, det går ganska fort att byta men det tar jag till våren tror jag, ser då fjuttigt ut i denna maskinen men ändå mer kraft än vad förebilden hade! :) men nej, jag ska inte använda den i lilldraken.
42001
Och dottern Ida och mitt lilla sidoprojekt! hon ville att vi skulle bygga en båt till henne i vinter, vem kan säga nej till det?
42002

LIP
2013-11-24, 18:52
Det är svårt att få tid över till bygget just nu, har sjuk mycket tid på jobbet de senaste månaderna.
Men snart blir det julledigt:)
Har i alla fall limmat lister och dragit lite slang för servokablar.
41995
41996
Har printat hjul får att se hur det passar i hjulhusen
41997
41998
Även ett servo blev det
41999

Har du printad slangen också :sarcastic:

Pekkala
2013-11-26, 09:34
Har du printad slangen också :sarcastic:

Nä den fanns ju färdig inom räckhåll :lollypop:

Pekkala
2013-12-08, 18:55
Så här stökigt är det sällan jag har! skämmes tamefa..!
42311
Har hittat aluminiumgångjärn! kan kanske bli bra.
42312
Yttre utblåsduckt i plyfa, det blir en inre utblåsrör i rostfritt senare
när jag vet vilken motor jag ska ha, och vart den kommer att sitta.
42313
lite pillrigt men blir bra
42316
Landningsställsmockupp
42314
42315
Också plankning förstås
42317

Thomas
2013-12-08, 19:37
Stökigt hobbyrum?? Nää'rå, helt normalt! Det ska synas att man gör nåt.
Och snyggt blir bygget!!

LIP
2013-12-09, 08:35
"Så här stökigt är det sällan jag har! skämmes tamefa..!"

Äääree??

Pekkala
2013-12-09, 09:57
"Så här stökigt är det sällan jag har! skämmes tamefa..!"

Äääree??

Öh! Hur menar du nu? Jag brukar väl alltid ha fria arbetsytor eller har du något som visar motsatsen kanske? :boxing:

Kenneth E
2013-12-09, 11:19
Jag önskar jag hade så rent och mycket plats.
Ken

Pekkala
2013-12-09, 22:05
Stökigt hobbyrum?? Nää'rå, helt normalt! Det ska synas att man gör nåt.
Och snyggt blir bygget!!

Tack Thomas!
Har man för stökigt syns det ju inte att man gjort något :)

Pekkala
2013-12-17, 21:12
Skevroder bör man ha tror jag!
42460
Plankning på undersida vingar! check!
42462
Mera yttre utblåsduckt!
42463
Mera plankning! check!
42464
Skevroder och klaffar väntar på slipning och gångjärn
42465
En massa småplock men vad jag borde göra är att städa :banghead:

Pekkala
2013-12-18, 15:12
Hade tänkt tillverka egna ställ till denna maskin men inser att jag inte kommer att ha tid med det!
Så nu letar jag efter passande elektriska ställ.
Huvudställen behöver fällas 80gr och nosstället 85gr
Jag känner till Electron retracts som det lutar åt i nuläget, och Lado!
Vilka fler finns det?

andWho
2013-12-19, 13:20
Precis idag dök dessa 80-graders ställ upp på HK: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__43896__All_Metal_Servoless_80_Degree_Retract_for _Large_Models_6kg_w_12_7mm_Pin.html
/A

Ultra Bandit
2013-12-19, 16:12
Hej Christer!
Är klart impad av ditt bygge..:man_in_love:

Hälsningar
Jet polaren

Pekkala
2013-12-19, 18:09
Precis idag dök dessa 80-graders ställ upp på HK: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__43896__All_Metal_Servoless_80_Degree_Retract_for _Large_Models_6kg_w_12_7mm_Pin.html
/A
Tack för tipset men dom är för små, behöver minst för 12kg.
Och HK har sådana också men med högst diskutabel funktion och kvalitè, har provat så att jag vet:banghead:

Pekkala
2013-12-19, 18:11
Hej Christer!
Är klart impad av ditt bygge..:man_in_love:

Hälsningar
Jet polaren

Tack Lasse!
Vilken häftig resa/jobb du gjort :)

Pekkala
2013-12-21, 20:04
Behöver även fjädrande landställsben teleskop gaffeltyp som tål minst 12 kg.
vad har vi där förutom Robart robostrut?

Pekkala
2013-12-22, 19:34
Tipsen haglar in tätt märker jag!
Har i alla fall städat som en galning, och fixat så man kan hänga upp draken i taket.
42520
42521
Wall of fame :sarcastic:
42522
Är lite sugen på att ta mig an detta lilla sidoprojekt också, behöver även ställ till den.
42523

Pekkala
2014-01-05, 19:44
Äntligen plankat färdigt!
4293642938
Satte ihop den för att få lite inspiration!
ops vad stor den känns men 4,6 kg väger den så här :applouse:
4294042941
Nu blir det slipning och spackling för hela slanten!

Baua
2014-01-05, 20:35
Härligt bygge!
Hatten av. Vad tror du skapelsen kommer att väga tankad och klar!
Vad ska den drivas med?

Hils
Magnus

jämtflyg
2014-01-05, 21:30
Jadu Christer den ser stor ut men läcker. Hoppas få se den till sommarn i Ö-sund.

Pekkala
2014-01-05, 22:37
Härligt bygge!
Hatten av. Vad tror du skapelsen kommer att väga tankad och klar!
Vad ska den drivas med?

Hils
Magnus

Tack Magnus!
Jag gissar att den kommer att väga mellan 11 till 12 kg tom, och då upp till ca 14 kg fulltankad.
Jag har inte bestämt vilken motor det blir men förmodligen mellan 10-12 kg i dragkraft,
en Kingtech till kanske!

Pekkala
2014-01-05, 22:38
Jadu Christer den ser stor ut men läcker. Hoppas få se den till sommarn i Ö-sund.

Tackar!
Lovar inget men jag jobbar på det!

Pekkala
2014-01-10, 17:18
Provar Eze-kote :)
43022

Snickarjävel´n
2014-01-10, 17:56
Ser ju ut till att funka bra.

Pekkala
2014-01-11, 20:06
Funkar super verkar det som, smidigare än att söla med epoxy, funderar bara på hur många lager eze-kote man ska stryka på?
43034
glas på ena sidan
43035
Men all spackling och slipning!:banghead:
43033

Sweeper
2014-01-11, 20:27
Funkar super verkar det som, smidigare än att söla med epoxy, funderar bara på hur många lager eze-kote man ska stryka på?
43034
glas på ena sidan
43035
Men all spackling och slipning!:banghead:
43033

Suveränt jobb du gör på den här kärran. :)

Om du använder 25 grams väv så räcker det med 2-3 strykningar (med en lätt slipning med 3-400 papper mellan lagerna) innan du lägger på sprutspacklet.
Om du använder 50 grams väv så räcker det med 4-5 strykningar med samma slipning mellan lagerna innan sprutspacklet.


Göran

jämtflyg
2014-01-11, 20:30
Tjena! Det där blir ju bra ju vilken fär blir Lilldraken i blire en kintec k100 el140 turbin.blir hur snyggt som helst hoppas att den blir klar till vårat meeting MVH Lennart

Snickarjävel´n
2014-01-11, 23:09
Funkar Eze-Kote lika bra till kolfiber som till glasfiber?

petera38
2014-01-12, 10:41
Som ett alternativ till epoxy, verkar EZE-koten att fungera bra. Är den på vatten basis?...och går det att köpa i Sverige?

/Pete

Sweeper
2014-01-12, 10:54
Funkar Eze-Kote lika bra till kolfiber som till glasfiber?

Det har jag ingen aning om. Dags för ytterligare ett experiment. :)


Göran

Sweeper
2014-01-12, 10:55
Som ett alternativ till epoxy, verkar EZE-koten att fungera bra. Är den på vatten basis?...och går det att köpa i Sverige?

/Pete


Ja, det är vattenbaserat. Jag köper mitt här: http://www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-spackel/eze-kote-0-5-liter/


Göran

Pekkala
2014-01-12, 17:17
Suveränt jobb du gör på den här kärran. :)

Om du använder 25 grams väv så räcker det med 2-3 strykningar (med en lätt slipning med 3-400 papper mellan lagerna) innan du lägger på sprutspacklet.
Om du använder 50 grams väv så räcker det med 4-5 strykningar med samma slipning mellan lagerna innan sprutspacklet.


Göran
Tack Göran!
Det är 50 grams väv på denna, måste beställa mer av eze-kote ganska snart.
vad jag upptäckt är att om man glasar en bit balsaflak på bara ena sidan så blir balsan lätt krokig precis som om man blöter balsan med fönsterputts.:banghead: gör om gör rätt!:(

Pekkala
2014-01-12, 17:23
Tjena! Det där blir ju bra ju vilken fär blir Lilldraken i blire en kintec k100 el140 turbin.blir hur snyggt som helst hoppas att den blir klar till vårat meeting MVH Lennart
Tjena!
Den blir i aluminium med svart nos på ovansidan precis som originalet såg ut, vet ej varför dom har målat originalet röd där den ska vara svart på Lindköpings flygmuseum!
Vi får se vad det blir för motor. Har ni bestämt datum för meetinget ännu?

jämtflyg
2014-01-12, 21:12
Tjena Christer! är lite osäker men jag tror det blir helgen vecka 27. Men hör med K-Å han vet. MVH Lennart

Pekkala
2014-01-15, 21:06
Bara översidan på kroppen kvar att lägga glas på, förutom en massa lager med eze-kote då.
Det är nu man ser hur dålig man är på att spackla och slipa :(
431634316443165

Snickarjävel´n
2014-01-15, 21:53
Härifrån ser det bra ut :applouse:

Pekkala
2014-01-16, 07:20
Härifrån ser det bra ut :applouse:

Ha ha! Ja det låter bra :thumbup:

Pekkala
2014-01-16, 20:44
Och så översidan! har glas på alla delar nu, tror jag :)
då är det flera lager eze-kote och mellanslipning som gäller.
43172

PGAstrom
2014-01-17, 08:43
Snyggt Christer. Hur är eze-kote att lägga på? Trögflytande? Ska bli spännande och se.

Pekkala
2014-01-17, 11:29
Snyggt Christer. Hur är eze-kote att lägga på? Trögflytande? Ska bli spännande och se.

Tack Gunnar!
Den är supersmidig att arbeta med, en bra pensel och jobbet är gjort i ett nafs :thumbup: kanske något mer trögflytande än golvlack men inte som laminatepoxy, också sköljer man bara av penseln efteråt, lätt som en plätt! blir mer av denna varan!:thumbup:

Pekkala
2014-01-18, 23:13
Dags att börja tänka på införskaffningen av Aluclad eller flitemetal!
Var köper man det enklast från inom EU?

Thomas
2014-01-19, 10:42
Släng iväg ett PM till Ivve, han vet säkert, han klädde ju Connie'n med nåt sånt...

Pekkala
2014-01-19, 15:26
Går det att gjuta luckor med Eze-kote?
vi provar väl :thumbup:
Lite tape som vaxas
43206
ett 50 grams lager glas, två lager väv utan struktur som man har till gipsväggar innan man målar,(man tager vad man haver sa Kajsa varg)
och ytterligare ett lager 50 grams väv ytterst.
43207
Bild på väven, den är 0,2 mm tjock
43208
Bara vänta och se nu då!

LIP
2014-01-19, 16:11
Kul att du testar, men annars har vi 160grams väv.

Snickarjävel´n
2014-01-19, 16:26
Går det att gjuta luckor med Eze-kote?
vi provar väl :thumbup:
Lite tape som vaxas


Är det tejp typ packtejp så behövs denna inte vaxas innan gjutning. Iaf inte om man använder epoxi laminering, har funkat varje gång för mig så här långt utan vax.

Pekkala
2014-01-19, 17:36
Kul att du testar, men annars har vi 160grams väv.
Jo jag vet men det är kul att prova detta materialet också

Pekkala
2014-01-19, 17:39
Är det tejp typ packtejp så behövs denna inte vaxas innan gjutning. Iaf inte om man använder epoxi laminering, har funkat varje gång för mig så här långt utan vax.
OK! Men lite vax skadar inte, speciellt då den finns inom räckhåll.

Pekkala
2014-01-20, 19:54
Lite sladdrig blev den!
43241
För att få veta skillnaden ska jag göra en likadan fast med epoxy

Pekkala
2014-01-24, 16:31
Gjorde på samma sätt fast med gammal biltemaepoxy som gelar alldelesför fort!
Det blev inte så bra yta och marginellt styvare än med Eze-kote som väter glaset bättre.

4333443335
Gjorde en ny med Epoxy L och bara glasfiber, den blev bäst!
43336
Äntligen har mina ställ kommit :)
Detta luktar kvallite :thumbup:
43337

Pekkala
2014-02-06, 20:06
Tänkte klä denna med aluclad eller flite-metal! Lilldraken har väldigt många utstående nitar och nu undrar jag, hur gör man dom på enkelt sätt utanpå aluminiumfolien?

Thomas
2014-02-06, 20:20
Knappnålshuvuden??
*Pust!*

Pekkala
2014-02-08, 16:01
Knappnålshuvuden??
*Pust!*
Mmm, då blir det ganska stora knappnålshuvuden, och många! nja jag tror inte det, men tack för tipset.

Pekkala
2014-02-08, 16:11
Sista tunna lagret med slipgrund, bara finslipning kvar på vingar och fena med tillhörande roder så kan jag börja med att klä med aluclad, har beställt ett gäng rullar.
43670
Saknar några delar till landställsbenen innan jag kan montera ställen.
43671
kolfiber i botten på hjulbrunnen.
43672

4367343674

ivve
2014-02-08, 17:01
Tänkte klä denna med aluclad eller flite-metal! Lilldraken har väldigt många utstående nitar och nu undrar jag, hur gör man dom på enkelt sätt utanpå aluminiumfolien?

Hej Christer.

Kullriga nitarna på min dc3a har jag gjort med små limklickar vitlim innan jag lägger på folien. Det blir ju lite luft runt nitskallarna men det fixar man lätt med hjälp av ett litet mässingsrör med samma diameter som nitarna genom att trycka till lite lätt så smiter folien till snyggt o fint runt niten.
Låter kanske som att det ska vara väldigt tidsödande, men när man fått upp ångan så går det faktiskt rätt snabbt.

http://ivves-rc.magix.net/all-albums/!/oa/833422-14595897/mode/matrix

Fyhren
2014-02-08, 17:28
Hej

Då kan jag tillägga att jag gjort kullriga nitar på en del plan och fått erfarenheten att det blir väldigt bra om man använder en spruta med en fin nål och vitlim. Man kan ju tro att vitlim inte kan flyta genom en fin nålspets men det går alldeles utmärkt och har man en jämn rytm så blir alla lika stora. För mig torkade inte heller nitarna så de skrumpnade (beror nog lite på vilket lim man använder - bör utprovas).

Sen har jag provat att med en tandpetare eller nål ta lim från en klick på ett papper och göra nitar på det sättet men det blir inte bra. Nitarna blir olika stora.

Behöver Du sprutor och har svårt att få tag i dylika så har jag ett försvarligt antal oanvända samt lösa spetsar som jag fått av en diabetiker - överblivna. Jag kan slänga ett gäng i ett paket o sända Dig.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk.

Ålänning
2014-02-08, 21:21
Dutta ett verktyg (insex-mejselspets) i Canopylim (som blir genomskinligt) och sen på flyget funkade kanon för mig! Lika stora allihop, så länge limmet inte torkade när man skulle dutta. Men jag har lagt det ovanpå klädseln...

Pekkala
2014-02-09, 10:19
Hej Christer.

Kullriga nitarna på min dc3a har jag gjort med små limklickar vitlim innan jag lägger på folien. Det blir ju lite luft runt nitskallarna men det fixar man lätt med hjälp av ett litet mässingsrör med samma diameter som nitarna genom att trycka till lite lätt så smiter folien till snyggt o fint runt niten.
Låter kanske som att det ska vara väldigt tidsödande, men när man fått upp ångan så går det faktiskt rätt snabbt.

http://ivves-rc.magix.net/all-albums/!/oa/833422-14595897/mode/matrix

Ahh! så kan man ju göra, bara att i början bestämma var det ska vara kullernit och försänkta nitar då det är blandat ganska mycket!

Pekkala
2014-02-09, 10:21
Hej

Då kan jag tillägga att jag gjort kullriga nitar på en del plan och fått erfarenheten att det blir väldigt bra om man använder en spruta med en fin nål och vitlim. Man kan ju tro att vitlim inte kan flyta genom en fin nålspets men det går alldeles utmärkt och har man en jämn rytm så blir alla lika stora. För mig torkade inte heller nitarna så de skrumpnade (beror nog lite på vilket lim man använder - bör utprovas).

Sen har jag provat att med en tandpetare eller nål ta lim från en klick på ett papper och göra nitar på det sättet men det blir inte bra. Nitarna blir olika stora.

Behöver Du sprutor och har svårt att få tag i dylika så har jag ett försvarligt antal oanvända samt lösa spetsar som jag fått av en diabetiker - överblivna. Jag kan slänga ett gäng i ett paket o sända Dig.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk.

Vill du göra det vore jag tacksam Peder!
Jag skickar ett pm med min adress,

Pekkala
2014-02-09, 10:29
Dutta ett verktyg (insex-mejselspets) i Canopylim (som blir genomskinligt) och sen på flyget funkade kanon för mig! Lika stora allihop, så länge limmet inte torkade när man skulle dutta. Men jag har lagt det ovanpå klädseln...

Har funderat på att lägga färgat lim på aluminiumet men tror inte att det fastnar så bra, men man kan väl prova på en provbit :)

Sweeper
2014-02-09, 17:29
Jag har lagt "några" nitar på min B-25. En del av dessa har hamnat på FliteMetal. Jag använder Sigs Aliphatic Resin och en spruta med injektionsnålar med olika diametrar. På dessa nålar har jag avlägsnat spetsarna för att få ett bra släpp på limdroppen. Limmet späder jag inte ut eftersom min erfarenhet säger att det är vattnet gör att skrumpningen blir större.
Limmet som jag använder är relativt trögflytande så det kräver en del tryck för att få dropparna att komma. Nackdelen med det här limmet är att det biter inte på FliteMetal om den är helt blank. Slipar man lätt på den så får den dels en mer naturlig aluminium yta och dels fäster limdroppen bättre. När limmet torkar så skrumpnar droppen en del, men i B-25:ans fall gör det inte så mycket eftersom nitarna är halvkullriga och efter lite lätt slipning syns inte skrumpningen längre och niten har rätt form.
Jag har testat att mata sprutan med Formula 560 Canopy glue och det fungerar väldigt bra. Problemet med det här är att niten syns dåligt när den har torkat. Men med lite färg på den efter målning så syns den bra igen. Det här limmet biter på det mesta.
Jag har även testat vanligt vitlim och det gav det sämsta resultatet eftersom skrumpningen var avsevärt störren än med Sigs lim.

Jag har provat att lägga på nitar med tandpetare och det är en metod som fungerar om man vill ha stora nitar. Injektionsnålarna ger avsevärt mindre och jämnare nitar. :)

Om du vill så kan du ta dig en titt i min B-25 tråd. Där syns några av nitarna jag har lagt. :)


Göran

Pekkala
2014-02-09, 19:28
Tack för hjälpen Göran! har letat efter B-25 tråden men hittar den inte och sökfunktionen får jag inte att funka :banghead:
Kan någon hjälpa mig med en länk? :blush:

Sweeper
2014-02-09, 19:30
Det var så lite så. :)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29796-Ett-gammalt-projekt-Ziroli-B-25J-i-skala-1-8


Göran

Sweeper
2014-02-10, 15:37
Jag har ytterligare ett tips, men den här gången gäller det var man kan få tag på sprutor och nålar.

Vi har pysslat med att rätta till ventilationen på en tandläkarmottagning. Idag när vi blev klara med jobbet så frågade jag om de hade några injektionsnålar som skulle kunna passa mitt nitbehov. När tandläkaren öppnade sina skåp och lådor så höll jag på att falla baklänges. Vi kan sammanfatta det som så här....det finns en hel del att välja mellan...både med injektionsspetsar och utan....med penselborst och utan... :)

Tandläkaren visade upp en mängd olika modeller och storlekar och jag fick en hög att prova med...nya skall tilläggas. :)

Så mitt tips är: Prata med era tandläkare om vad ni behöver så tror jag säkert att de kan hjälpa er. De kan oftast beställa hem om det är någon speciell modell som ni är ute efter. :)

Jag tror nästan att jag börjar tycka om att gå till tandläkaren nu.
:applouse:

Göran

Pekkala
2014-02-10, 19:21
Jag har ytterligare ett tips, men den här gången gäller det var man kan få tag på sprutor och nålar.

Vi har pysslat med att rätta till ventilationen på en tandläkarmottagning. Idag när vi blev klara med jobbet så frågade jag om de hade några injektionsnålar som skulle kunna passa mitt nitbehov. När tandläkaren öppnade sina skåp och lådor så höll jag på att falla baklänges. Vi kan sammanfatta det som så här....det finns en hel del att välja mellan...både med injektionsspetsar och utan....med penselborst och utan... :)

Tandläkaren visade upp en mängd olika modeller och storlekar och jag fick en hög att prova med...nya skall tilläggas. :)

Så mitt tips är: Prata med era tandläkare om vad ni behöver så tror jag säkert att de kan hjälpa er. De kan oftast beställa hem om det är någon speciell modell som ni är ute efter. :)

Jag tror nästan att jag börjar tycka om att gå till tandläkaren nu.
:applouse:

Göran

Perfekt Göran! det är länge till nästa gång men jag ska ha det i åtanke!

Pekkala
2014-02-10, 19:32
Har studerat Lite bilder på Lilldraken som jag hittat på http://www.museumplanes.com/plane.php?plane_ID=69&pic_nr=0
Konstaterar att det är väldigt blandat med olika nitar. Eftersom jag inte avser att bygga superskala så tror jag att jag börjar med att bara markera för försänkta nitar, även där det ska vara kullernit! annars är jag rädd att jag aldrig blir svårarbetat och tidsödande, hittar jag sedan ett bra sätt att få kullernit på aluminiumet så kan jag få dit dessa senare om jag vill.
Vad tror ni om den planen?

Pekkala
2014-02-17, 15:54
Och vad skall detta bli? :lollypop:
43860

kjni
2014-02-17, 16:26
Kanske en plugg för huven??
MVH
Kjell Nilsson

LIP
2014-02-17, 19:14
Kanske en plugg för huven??
MVH
Kjell Nilsson

Troligtvis ja!

Pekkala
2014-02-18, 19:56
Jo en plugg till huven är det!
43887
Slipad och glasad
43888
I övrigt är det slipa och spackla som gäller
43889
spackla och slipa= tråkgöra :banghead:
43890

Pekkala
2014-03-01, 17:34
Färdigslipat för tillfället!
44098
Även den smidiga kroppen :proud: har dammsugit och torkat slipdam hur mycket som helst :( även golvet är våttorkat så nu är jag ganska nöjd. :) Nu kan jag börja med servofästen och roderok innan jag ska foliera delarna :thumbup:

44099
skar upp en lucka i fenan för att kunna montera servot
44100
Och ett servofäste är på gång
44101

Thomas
2014-03-01, 19:14
Den blir urläcker, Christer!

Pekkala
2014-03-02, 11:10
Tack Thomas! det hoppas jag att den blir.
Servofästet är på plats
44130
Så är även servot, funktionen är testad och godkänd :thumbup:
44131
Då är fenan klar för ytbehandling :lollypop:
44132
Kontakt för strömmatning till fenan behövs ju
44133
Då väntar vingarna med roder på servon och roderok
44134

Pekkala
2014-03-03, 20:23
Dagens uppdatering :) F..n vad kul att man äntligen har lite tid med byggeriet!
Har fräst ett servofäste till noshjulsstyrningen och roderok till skev och klaffar.
44186
Hål i vingen med tillhörande servofäste
44187
Fräste spår i skevrodren för att senare efter att rodren är klädda med aluclad limma dit roderoken
44188
Då tror jag faktiskt att vingarna är klar för beklädnad
44189

Jono
2014-03-03, 23:57
Det blir ju fint som snus det där :applouse:

Pekkala
2014-03-04, 21:56
Ja nu snusar jag ju inte längre men tack ändå Jörgen! hur stor är din fräs förresten? det finns planer i klubben på en viss typ av snabbyggda flygmaskiner som vi kan köra lite kombat med, och där hänger väl du på Jörgen?

I kväll blev det nosställets tur, ett modifierat Robartben mm
44241
och servofästet fräste jag ut för några dagar sedan
44242
Efter lite inpassning i modellen så :lollypop:
44243
Nöjd för idag!
44244

mrfxcoupe
2014-03-05, 06:09
Mycket imponerande Christer.. Skall bli spännande att få se den flyga.. :-)

Peter

Snickarjävel´n
2014-03-05, 06:27
Ja nu snusar jag ju inte längre men tack ändå Jörgen! hur stor är din fräs förresten? det finns planer i klubben på en viss typ av snabbyggda flygmaskiner som vi kan köra lite kombat med, och där hänger väl du på Jörgen?

I kväll blev det nosställets tur, ett modifierat Robartben mm
44241
och servofästet fräste jag ut för några dagar sedan
44242
Efter lite inpassning i modellen så :lollypop:
44243
Nöjd för idag!
44244


Rätt klurig lösning på styrservot :applouse:

Jono
2014-03-05, 12:02
Klart jag hänger på! Arbetsytan är 620 gånger 375 på fräsen.

LIP
2014-03-05, 14:17
Klart jag hänger på! Arbetsytan är 620 gånger 375 på fräsen.

Vad är höjden = Z-axeln

Jono
2014-03-05, 16:56
Höjden är max 98 mm.

Pekkala
2014-03-05, 21:14
Mycket imponerande Christer.. Skall bli spännande att få se den flyga.. :-)

Peter

Tack Peter!
Jo det kommer att bli lite spännande! en hel del knäskak kan jag tänka :sarcastic:

Pekkala
2014-03-05, 21:17
Rätt klurig lösning på styrservot :applouse:

Precis som kineserna! stulen konstruktion utan minsta skrupler :thumbup:

Pekkala
2014-03-07, 19:19
Så har klaffarna fått sina servon och roderok.
44285
Servoluckorna kommer att bli av tunn aluminiumplåt, samma plåt som till insugsducktarna.
44286
Har printat kilar till landställen för att få dessa i rätt vinkel och höjd
44287
Provmontering av huvudställ
44288
Ben ute!
44289
Ben inne!
44290

Pekkala
2014-03-07, 19:26
En liten film på in och utfällning i dålig kvalitet, måste använda en annan kamera :banghead:

http://www.youtube.com/watch?v=XhDjuOVPffM&feature=youtu.be

Snickarjävel´n
2014-03-07, 20:42
Fy fan så fint det blir Pekka, känns dock inte riktigt rättvist "mot oss andra" att en del bara fräser och printar ut det dom behöver :argue::lollypop:

Thomas
2014-03-07, 21:42
"mot oss andra" ...

Vaddå??
Modda en ARF är väl en baggis??
:sarcastic:
Det här är äkta konsthantverk!!

Snickarjävel´n
2014-03-07, 21:52
Vaddå??
Modda en ARF är väl en baggis??
:sarcastic:
Det här är äkta konsthantverk!!


Modda en ARF = Dagis
Lilldraken = Högskola

Den skillnaden är där ungefär :applouse:

Pekkala
2014-03-08, 07:18
Fy fan så fint det blir Pekka, känns dock inte riktigt rättvist "mot oss andra" att en del bara fräser och printar ut det dom behöver :argue::lollypop:

Tack snickarn! men rättvist och rättvist, en fräs kostar ju nästan lika som en hyffsad ARF gör om du bygger ihop den själv, det får du ju göra med ARFen också, ritningar på bra och enkla fräsar finns att hitta på nätet.
Samma med en printer :applouse:. Så nästa gång du vill bygga nytt! fundera på en fräs eller printer :stupido2:

Då tycker jag det är mer orättvist att det finns dom som har mer tid att hålla på, eller har råd att köpa allt färdigt. men dom har garanterar jobbat hårt för det också.

Pekkala
2014-03-08, 07:20
Vaddå??
Modda en ARF är väl en baggis??
:sarcastic:
Det här är äkta konsthantverk!!

Vad snäll du är :icon_redface:

Pekkala
2014-03-08, 07:23
Modda en ARF = Dagis
Lilldraken = Högskola

Den skillnaden är där ungefär :applouse:

Å nu tar vi i från tårna! :sarcastic:

PGAstrom
2014-03-25, 07:15
Hur går det Christer? Bygget ser helt fantastiskt ut och jag är väldigt nyfiken på hur top-flite aluminiumen funkar.

Pekkala
2014-03-25, 07:28
Tjena Gunnar!
Det har inte hänt något på denna på grund av att jag vill färdigställa den lilla jeten först, också har det kommit en massa annat i mellan förstås! Men annars så är den klar för att börja gnugga på Alucladen!

mrfxcoupe
2014-05-27, 06:37
Hallo Christer.. Hur går det med bygget? Har du kommit igång igen? Visst kommer du och pappsen ner till Skvadern/ Hudik meetinget om en par veckor??
Hinner du få klar lill draken till Östersund Träffen/ Shoot out? Är nyfiken som fan att få denna maskin live :-)

Ha de gott. Peter

Pekkala
2014-05-27, 07:12
Hej Peter!
Bygget har tagit sommarlov! om man inte räknar den depronlilldrake I halvskala av min drake, som jag håller på att sätta ihop! :) . Självklart kommer jag till Glada Hudik meetinget :icon_pidu:

Pekkala
2014-06-21, 20:32
Glad midsommardag på alla forumläsare! Hoppas att ni inte är allt för trötta idag :sarcastic:

Jag fick ett ryck idag och provade alucladen på klaffarna,
hade förväntat mig gråa hår och blandade svordomar men det gick ganska bra tycker jag i alla fall :)
4621446215
Även nitarna blev OK tycker jag!
4621646217
Har flugit ett antal starter nu med depronlilldraken och den flyger riktigt bra enligt min mening!
den är halva storleken av mitt bygge och drivs av en 70mm fläkt.
Håller på att vikta ner den och experimenterar med hur långt fram och bak man kan ha tyngdpunkten, och fortfarande flyga den bra!

4621246213

henke2
2014-06-21, 20:53
Håller på att vikta ner den och experimenterar med hur långt fram och bak man kan ha tyngdpunkten, och fortfarande flyga den bra!


Du bygger alltså en skalamodell för att se hur den riktiga skalamodellen av skalamodellen för att se hur den riktiga modellen flyger? :)

Pekkala
2014-06-21, 21:06
Rätt uppfattat Henke :) Jag är medveten att det inte blir helt likt men jag blir i alla fall mer förberedd när det är dags för att provflyga skalamodellen av skalamodellen som var först :sarcastic:

LIP
2014-06-21, 21:10
Ser ju bra ut med alucladen, och att den inte är så svår att klä med.

Att skalamodellen utav skalamodellen flyger bra, det kan jag intyga och den ser ut att vara lättflugen. Men det ser i och för sig allt ut att vara när Christer flyger nåt.

bokis
2014-06-22, 08:52
Ser ju bra ut med alucladen, och att den inte är så svår att klä med.

Att skalamodellen utav skalamodellen flyger bra, det kan jag intyga och den ser ut att vara lättflugen. Men det ser i och för sig allt ut att vara när Christer flyger nåt.
Släkten är värst Lasse...Snyggt som attan Christer och nitarna tillkom hur?

Pekkala
2014-06-22, 11:28
Ser ju bra ut med alucladen, och att den inte är så svår att klä med.

Har ju bara klätt plana ytor än så länge! det blir intressant med dubbelkrökta ytor!

Pekkala
2014-06-22, 11:30
Släkten är värst Lasse...Snyggt som attan Christer och nitarna tillkom hur?

Tack Bokis!
Nitarna görs med ett fasat mässingrör, så här
http://www.youtube.com/watch?v=63YpDAh2-bM

Pekkala
2014-07-01, 19:53
Då var fenan nitad :) det går faktiskt ganska bra att foliera, man lär sig hela tiden.
Kommer att ta med fenan till Östersund för nyfikna :lollypop:
4642146422

Jono
2014-07-01, 20:13
Du blir nog en fena på det där:sarcastic: Snyggt som tusan!

Pekkala
2014-10-09, 21:12
Nu har jag plockat fram lilldraken igen! :)
Har ritat var plåtskarvarna skall vara på vingen och börjat lägga aluclad så smått
48102

48103
Kroppen får hänga kvar i taket tills vingarna ar klara!
48104

Thomas
2014-10-09, 21:19
Ja, DEN har vi väntat på!

PGAstrom
2014-10-13, 12:14
Ja, snyggt blir det, var och tittade på orginal lilldraken på muse'et i Linköping förra veckan.
Vart beställde du alucladen?

Pekkala
2014-10-13, 21:18
Ja, snyggt blir det, var och tittade på orginal lilldraken på muse'et i Linköping förra veckan.
Vart beställde du alucladen?

Det museet skulle jag också behöva besöka med kamera! speciellt förarplatsen vore bra att få fota!
Alucladen köpte jag hos Sussex model center!

PGAstrom
2014-10-14, 14:35
Tog tyvärr inga foton, kärran står uppställd så man inte ser själva cockpit48220

Pekkala
2014-10-19, 18:26
Undersidan på vingarna är klara :)
48284

48285
Då är det dags för översidan! pust och stön, många bitar blir det!

Ålänning
2014-10-19, 19:19
Foliera osv det du gör? Är det rugga upp med nån kromad film så det inte är så blankt och sen klippa ut små bitar som passar, limma fast dem och sen trycka in "nitarna" med rör?

Pekkala
2014-10-19, 22:23
Foliera osv det du gör? Är det rugga upp med nån kromad film så det inte är så blankt och sen klippa ut små bitar som passar, limma fast dem och sen trycka in "nitarna" med rör?

Så här på ett ungefär
http://www.youtube.com/watch?v=3dxo4k4y77s

mrfxcoupe
2014-10-20, 07:13
Mycket imponerad av ditt bygge .. Skall bli ricktigt spännnande att få se det kanske till sommaren möten. :-)

lassebetong
2014-10-21, 07:23
Håller med föregående talare, riktigt snyggt blir det.

Pekkala
2014-10-25, 17:41
Tack för det!
Gjorde en enkel jigg för att limma gångjärnen i exakt samma höjd och läge!

48384
Smorde in gångjärnsleden med silikonfett och limmade Robarts pinngångjärn med långsamhärdande epoxy (hysol)
48386

Pekkala
2014-10-26, 16:59
Limmade roder med önskad funktion!
48403
Roderhornen är också limmade.
48404
Och då är vingarna så gott som mekaniskt klara förutom att skruva dit servot och göra stötstången,

48405
Det är väl bara att hissa ned monstret och börja slita med den då!
48406

Pekkala
2014-11-02, 18:22
Nästan slut på aluclad! vilken tur att jag har mer på väg hem så att jag kan fortsätta detta superroliga moment i bygget :banghead::)
48553
Behöver plast att vacuumforma canopyn av,
tror att minst 1 mm tjocklek är vad jag behöver till en modell av denna storlek, var hittar man det?

kjni
2014-11-03, 08:41
Hej Christer,
Det blir så grant att man nästan blir tårögd!

Hur stor bit behöver du för huven? Jag har några meter PET-plast som om jag minns rätt är 0,5 mm tjock. Om du tror det fungerar kan du höra av dig.

MVH
Kjell

Pekkala
2014-11-03, 13:37
Tack, det vore kanon Kjell! Pluggen är enligt ritningen, vad tror du att man behöver för storlek på pet-plasten?
48579

kjni
2014-11-03, 16:00
Svårt att gissa hur stor bit det går åt. Det blir lättare ju mer material man har på sidorna att "fördela utsträckningen" i och så beror det förstås på hur bra uppvärmning och vacumsug...Trial and error! Det största problemet för mig är att få till en bra uppvärmning när formatet blir stort och köksugnen inte längre räcker till. Har fortfarande inte lyckats göra en bra främre huv till MFIn...

Jag har 0.7mm PET i formatet 90x130 cm och 0.5mm PET i bredd 65cm på rulle. Går att rulla ihop ganska hårt och skicka som postpaket.

MVH
Kjell

Pekkala
2014-11-03, 16:49
Får jag köpa ett ark 0,7 av dig så får gubben Lip visa sina kunskaper i vacuumformning :lollypop:
Han har ju slarvat med det yrkesmässigt någon gång under nittonhundratalet och påstår att det går hur bra som helst :applouse:
Skicka gärna ett pm på vad du vill ha för plast inklusive postpaket och ett konto jag kan betala till!