handdator

Visa fullständig version : Markstation MkII



Boopidoo
2012-11-25, 15:57
Nu är det dags för nästa version av markstation med:


Radio+TSLRS
Brillor (Fatshark aviator eller Foxtech AIO eller båda :))
Skärm (Haier 10")
Rangevideo GS
Display med fyra rader för spänning in/ut, strömuttag samt RSSI för två mottagare
2st Rangevideo 1.3 Deluxe VRx med RSSI
1.3GHz CP omni
1.3GHz CP riktad
Lawmate PV500 DVR
3S batteri ca 4-8Ah
4st AV-uttag, både med XS9JK samt RCA (ej bestämt antal av varje)
2st AV-intag (XS9JK samt eventuellt även RCA)
2st USB-uttag för strömförsörjning


Det blir en utmaning att programmera i Arduino, har inte sett meningen tidigare men nu med ett specifikt projekt känns det riktigt roligt att ha som vinterprojekt.

Arduinodelen kommer att bestå av:


Ardunio UNO R3
LCD 16x2 (2st) eller 16x4 (1st)
Ljudsignal för att varna vid låg batterispänning
Ljusindikator för ström på, samt indikering av batterispänning alternativt RSSI

PinDuke
2012-11-25, 16:03
Ambitiöst!
Ser ut som att du tänkt flyga en bit.

Boopidoo
2012-11-25, 18:12
Nja, oftast kommer jag nog inte använda mer än en CP omni och mest använda RVGS som videosplitter. Men jag har ju prylarna liggandes så det är väl lika bra att börja använda dem. Först hade jag ju tänkt att visa RSSI och batterispänning etc med lösa LCD-displayer men med Arduino blir det en mindre komplicerad installation och snyggare. :)

Boopidoo
2012-11-26, 09:38
Jag inser att det mesta arbetet kring markstationen kommer att bestå i att lära sig programmera arduino men det ska nog gå bra, har ju programmerat lite C innan även om det var 10år sedan och VB.NET för 5år sen. Men det är ju rätt så enkla grejer jag vill göra så det borde inte vara så svårt.

Timtimtim
2012-12-30, 23:12
Vilken väska ska du trycka in allt i? och har du länk till skärmen?

Boopidoo
2013-01-01, 11:34
Väska: http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000

Skärm: http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=63&products_id=258&zenid=6e83c42a14b72bb90040d4fb3bce6bbf

Timtimtim
2013-01-01, 13:14
Är det mellan väskan eller den stora? jag funderar på att skaffa mellan väskan men får allt plats i den tro?

Boopidoo
2013-01-01, 20:32
Jag har både mellanväskan och den stora. Allt beror ju på hur mycket du ska trycka in i den. I en av de stora får jag plats med min quad samt radio och batterier: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/32471-X4-Quad-med-DJI-Naza-och-TSLRS

3550235501

Timtimtim
2013-01-02, 22:12
Fint! ser fram emot att se den färdiga väskan! har du tänkt använda dig av divirsity via den här (http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=216)? och hur ska du placera antennerna?

jag funderar på om man ska göra två hål i toppen av väskan för antenner, ett uttag för att sätta fast en klöver och ett uttag för att koppla via kabel till ett stativ med riktad antenn, är detta att föredra? något i den här (http://i18.photobucket.com/albums/b132/McCleary11/photo-126.jpg) stilen kanske. eller går det att få portablare än så och kanske tom slippa ta med sig stativ eller vad tycker du?

Boopidoo
2013-01-03, 21:51
Jag har tänkt låta en RVGS sköta diversitet i de fall jag väljer att ha en riktad antenn, men oftast kommer jag nog bara att använda en omni-antenn.

Jag har ännu inte bestämt mig för hur videomottagaren med omni ska vara placerad och har lite förslag på hur man kan lösa det:

Lös mottagare som hängs på utsidan av väskan vid upprättande. Jag har det så nu och det fungerar men det blir lite extra kablage och lösa delan inne i väskan varje gång man ska packa upp/ihop.
Fast monterad mottagare med lös antenn som monteras på efter upprättande.
Fast monterad mottagare med fast monterad antenn, troligtvis en vikbar antenn som kan fällas upp vid upprättande men som inte behöver skruvas på.


Just nu sitter jag dock och pysslar med en arduino som är tänkt att hantera lite saker som spänningslarm och presentation av ex spänning och signalstyrkor/rssi. Det är lite krångligare än vad jag trodde från början. Inte så mycket att förstå vad jag ska göra men att allting kräver så mycket mer arbete än jag trodde.

Timtimtim
2013-01-03, 22:07
Okej då är jag med! jag skippar nog arduino och använder mig av någon enklare lösning med voltmätare samt alarm, orkar inte böka för mycket :) Jag tycker alternativ 2 eller 3 verkar enklast, att ha antennen liggandes i väskan och sen bara skruva på den eller att bara fälla upp den, dock så ser jag ett problem om jag vill tex ha en klöver vilken jag har svårt att vika.

Jag funderar på att beställa diversity kortet från RV och har tänkt använda detta till två mottagare, har i dagsläget en sån här (http://www.dronesvision.com/lawmate-1-2ghz-wireless-av-receiver-vrx-for-fpv-wireless-cctv-cameras/) mottagare men frågan är om jag ska köpa en till eller byta till antingen Racewood eller RV mottagarna deluxe? tanken är också att använda UHF system som inte störs ut av mottagarna (vilket jag läst att det kan göra med vissa mottagare?)

Boopidoo
2013-01-04, 00:34
Om du ska ha diversitet baserat på RSSI är det mycket viktigt att mottagarna skickar likvärdiga signaler. Enklast är att köpa två identiska.

Timtimtim
2013-01-04, 13:52
Jo men precis! var köper du dina kontakter/switchar RCA, strömuttag osv?

Boopidoo
2013-01-04, 18:21
Lite överallt men mestadels via eBay.

Timtimtim
2013-01-05, 16:28
Jo nästan allt finns ju på ebay :) har du någon favorithandlare som du vet har bra kvalitetsprylar?

Är det någon skillnad på dom här två? 1 (http://www.ebay.com/itm/10pcs-DC-Power-Jack-Socket-2-1mm-Barrel-Type-PCB-Mount-12V-5A-High-Quality-/190657475119?pt=US_Networking_Splitters_Couplers_A dapters&hash=item2c6412322f) 2 (http://www.ebay.com/itm/280806567763)

Sen undrar jag vad man har USB anslutningar till? är det bara för laddning? och vilket material använder du till rambygget? plywood skivor?

Boopidoo
2013-01-06, 14:55
Bra kvalitetsprylar köper man inte på eBay. De kostar dessutom flis, har du lust att betala 200-300kr per kontakthalva så har elfa en hel del och det är snabb frakt. ;)

På eBay handlar jag grejer som oftast duger men inte mer. Däremot så kanske jag bara betala en 1-5% av vad det annars skulle kosta så det är acceptabelt tycker jag. Förutom eBay så har rs-online en hel del av både dyra och relativt billiga kontakter.

Mina favoritkontakter just nu är XS9JK som är LEMO-liknande kontakter från Kina. De finns att hitta på eBay men jag köpte en masse från taobao (kinesiskt alternativ till eBay) via mistertaobao. För ca $40 kunde jag köpa 20st kompletta kontakter (dvs 40st kontakthalvor). Ungefär vad en kontakthalva kan kosta för en LEMO-kontakt. Givetvis är då kvaliteten otroligt mycket lägre men för mina tillämpningar så duger de gott.

Vad gäller de länkade kontakterna så är den ena 5st och den andra 10st men bägge är inge bra enligt mig då de inte är låsbara.

USB-A är enbart för laddning av ex gopro och lawmate DVR. USB-B är för att enkelt justera firmware för Arduino.

Lådans ram kommer att vara fräst aluminium. Jag kommer att börja rita upp den i CAD snart. Hittills har jag dock modellerat lådans skal.

Timtimtim
2013-01-06, 15:54
Du har ingen prototyp än att visa? Anledningen att jag kollade på dem är ju att fatsharkbrillorna har ju dem som standard :) finns det några låsbara tror du? Ellet är det bara XS9JK som går att låsa? Hur tänkte du lösa det med låsning av RCA? Eller ska du använda xs9jk till videosignalen också?

Boopidoo
2013-01-06, 18:15
Det finns massor av låsbara kontakter i olika utförande. Min favorit är antingen sk bajonett-, skruv- eller "latch"-låsning.

Jag kommer att vanliga RCA, dvs ej låsbara men till mina brillor samt videomottagare kommer jag att ha både XS9JK samt RCA som alternativ.

Boopidoo
2013-01-08, 17:16
Nu har jag kommit en bra bit avseende arduino och följande funktioner fungerar:

Spänningsövervakning av batteri, reglerad 12V och reglerad 5V
Larm (ljud och ljus) om spänningen understiger 3.3V/cell för 2S och 3S
Övervakning av signalstyrka från två videomottagare
Timerfunktion med återställningsknapp


35718

Timtimtim
2013-01-08, 18:42
Ser ut som du fått ordning på det :) fint! vad använder du för kablar? Har AWG 16 samt 24 hemma, räcker storlekarna för användning i lådan måntro för koppling av videoutrustning samt till alla switchar?

Boopidoo
2013-01-08, 19:22
Det beror påvad jag använder kablarna till och vilken strömstyrka som gäller. 24AWG kan du nog använda till det mesta. Inte direkt ngt hifi-projekt där galenpannor lägger tusenlappar på någon meter kabel. :)

Timtimtim
2013-01-08, 19:37
Klart man lägger tusenlappar på kabel, allt för hobbyn hehe! nej men skämt åsido :) tänkte även på att en säkring kunde vara fint att ha i, hur räknar man ut vad man behöver för en? sen tänkte jag använda någon typ av träskiva i låda, har tunn plywood hemma, duger detta eller ska man investera i något annat?

Boopidoo
2013-01-08, 20:22
Tja det beror väl på, jag har alltid byggt panelerna i aluminium, det finns plåtar på Bauhaus.

Timtimtim
2013-01-08, 21:14
Är det inte krångligare att arbeta med aluminium?

Boopidoo
2013-01-08, 22:36
Kartong är enklare än plywood, men jag vill inte ha en markstation i kartong. :)

Visst, det kan vara lite knepigt utan en fräs även om jag hittills har klarat mig utan. Men till den här hade jag tänkt använda en grym fräs som en kompis bygger ihop.

Timtimtim
2013-01-08, 23:38
Jag använder mig nog av någon träskiva eller plast, har ingen fräs och heller ingen som jag kan låna av. när beräknar du ha en färdig låda?

Boopidoo
2013-01-09, 08:50
Jag kanske bygger någon extra men delarna är ju inte gratis så i sådana fall kommer den att kosta lite.

Aluminium (t=2-3mm) är helt klart möjligt att bearbeta med sticksåg, borr och fil/rasp även om det tar lite tid.

Tiden beror på när polaren får sin fräs färdig... ja sen måste jag ju rita upp allt i CAD också...

Timtimtim
2013-01-09, 19:38
Okej fint! Jag tänkte åka och handla en väska imorgon och funderar på mellanstorleken, dock hittar jag ingen uppgift för hur djup väskan är i locket, har du några siffor för detta?

Boopidoo
2013-01-09, 22:25
Så där ja, nu har jag designat alla kopplingar mha Fritzing. Planen är att bygga en sk shield som monteras på min Arduino UNO R3. På shielden ska det sitta anslutningar för allt som ska kopplas in och ha ett externt gränssnitt, det blir enklare med installationen då.

Om det är någon som har bättre koll på detta så får ni gärna hojta till om det verkar som om jag har gjort någon riktig tabbe?

Exempelvis RSSI från videomottagarna tar jag både signal (0-5V) och jord. Men strömförsörjningen till videomottagarna är också ansluten till Arduinon med både plus och jord. Finns det någon risk för sk ground loop?

35780

Boopidoo
2013-01-10, 16:36
Jag har börjat att försöka placera ut komponenterna för att göra en egen PCB eller shield till arduinon men det är rätt så klurigt att få dit alla komponenterna... någon som är bra på detta och har lust att hjälpa till?

Jag har gjort två försök men det blir inte så bra... alltid en massa anslutningar som inte går att koppla. Hade tänkt att försöka lösa det på ett kort som bara etsas på en sida. Om någon känner att de har tid så skicka mig ett PM så kan jag mejla Fritzing-filerna.

markusb
2013-01-10, 17:58
groundloops kan bli ett problem. ett alternativ är att cadda plats för 10 ohm resistorer på videojord. bygla dom. blir det problem så montera 10 ohm resistorer eller lämna dom öppna.

frznlogic
2013-01-10, 19:47
Kan tipsa om olimex ifall du vill göra ett dubbelsidigt kort istället, det kanske blir lättare då. Dom producerar ganska prisvärt enstaka kort som du gör ritningar etc på. Tror dom gör upp till 4 lager typ, men det blir självklart dyrare... :-)

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Boopidoo
2013-01-10, 20:13
@Markusb
Videojord? Det finns ingen videojord här? Jag ska dock ta bort jorden för RSSI, detta för att minska risken och förenkla installation.

@frznlogic
Jag tar nog och använder min proto shield istället, det blir billigare samt att den redan har flera anslutningspunkter för jord och +5V vilket gör allting mycket enklare. Får väl ta och göra anslutningarna mha koppartråd ist. :)

markusb
2013-01-10, 20:22
skrivfel, menade rssijord från videomottagarna.

Timtimtim
2013-01-10, 20:59
Måste man köra med chassijord? eller räcker det att skicka in säkeringar?

Boopidoo
2013-01-10, 22:42
Men var menar du att jag i så fall ska ansluta jorden? Resistor från jord till vad då?

Jag tror att jag tar och skippar rssi-jord. Jag har har det i kabeln från mottagaren men ansluter den inte in till jord i arduinon.

markusb
2013-01-10, 23:37
En resistans på vägen är tillräcklig för att minimera ev jordloopströmmar.
När jag bygger något utan att prototuptesta riktigt innan så gör jag det som ja beskrev. Gör plats för en resistor i serie med signaljorden fast jag byglar i första skedet. Får jag problem så sätter jag dit en resistans alternativt öppnar signaljorden om det ger bättre resultat. Det går förståss lika bra att göra detta på kabeln direkt men det är snabbt och enkelt att cadda in.
Har använt det i många av mina hifibyggen där jordloopar kan ge väldigt otrevliga brum och störningar.

Du lägger alltså bara en resistor i serie med signaljorden in på kortet.

Några träffar från google om det,
http://www.channld.com/hum.html
http://midimagic.sgc-hosting.com/gndloop.htm

Boopidoo
2013-01-10, 23:46
Ok, men om jag lika gärna kan skippa jorden verkar det ju enklare. Men jag ska iaf ta höjd för det.

rfnoise
2013-01-18, 06:49
Timtimtim; Ett enkelt sätt att få en snygg finish på insidan utan fräs är att jobba med en 5-8mm masonitbit. Finns spillbitar på byggvaruhusen för nån tia. Den är lättbearbetad och har en blank sida som du fäster vinyl på. Kör mattsvart på min GS, blir superbra!

Timtimtim
2013-01-29, 20:03
Hittade en gammal masonitbit som jag skickar in snabbt och enkelt så kan man ju alltid byta sen! blir lite snurrig när det gäller alla utgångar och vad som verkligen behövs hehe

Johan_vv
2013-01-29, 20:31
Nu har jag kommit en bra bit avseende arduino och följande funktioner fungerar:

Spänningsövervakning av batteri, reglerad 12V och reglerad 5V
Larm (ljud och ljus) om spänningen understiger 3.3V/cell för 2S och 3S
Övervakning av signalstyrka från två videomottagare
Timerfunktion med återställningsknapp


35718

Lust att dela med dig av koden som du har i arduino på bilden ovan?

Tack!

Boopidoo
2013-01-29, 21:06
Inte än, vill bygga klart min först.

Timtimtim
2013-01-29, 21:26
hur kopplar du ingångarna? "2st AV-intag (XS9JK samt eventuellt även RCA)" har tvn två ingångar?

Johan_vv
2013-01-29, 22:01
Inte än, vill bygga klart min först.

Sett lite kod cirkulernades på rcgroups, har du baserat din på den, eller kodat från grunden?

Boopidoo
2013-01-29, 22:09
Jag har kodat själv, fick lite ideer från RCG men använde aldrig koden.

Boopidoo
2013-01-30, 18:14
Nu har jag i stort sett bestämt mig hur jag vill ha min markstation avseende layout så då blev det dags att cadda. :)

Det saknas lite kontakter och jag tänker inte modellera kablar etc. Arduinon är tänkt att få plats under RVGS. Under arduinon är det tänkt att batteriet ska kunna skjutas in. Tror detta blir ganska bra eller vad tror ni?

I de tomma outnyttjade fälten ska väskans vaddering placeras och jag ska skära ut så att radion kan placeras på kanten så som i min quad-väska fast vänd åt andra hållet. I utrymmet mellan den nedre panelen och väskans lock finns det plats för en 1.3GHz crosshair samt lite extra batterier eller varför inte en mini-trikopter?

36426 36425

36423 36424

3642736428

Timtimtim
2013-01-30, 18:36
Bilderna fungerar ej :) "Du angav ett ogiltigt/en ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta den webbansvarige (http://www.rcflyg.se/forum/sendmessage.php)."

Boopidoo
2013-01-30, 18:38
Jag uppdaterade bilderna, nu ska det fungera.

Timtimtim
2013-01-30, 18:44
Ser fint ut! ska du ha en hubsan i den? :)

Boopidoo
2013-01-30, 18:50
Hubsan?

Timtimtim
2013-01-30, 18:52
http://www.nitrotek.se/hubsan-x4-mini-quad-copter-rtf-2-4ghz.html :)

Boopidoo
2013-01-30, 18:56
Nope ingen sån.

Boopidoo
2013-01-31, 16:33
Så där, nu är även Haierskärmen modellerad samt att jag har andrat lite brytare och lagt in XS9JK och RCA-kontakter.

Jag inser att jag måste ha minst 40mm distanser för plåten i locket samt minst 70mm i lådan, i nedanstående bild är det dock fortfarande 60mm.

36445

Timtimtim
2013-01-31, 17:06
Fint! hur kopplar du dina 2 AV-in? för RVGS har bara 4 AV-out va?

Boopidoo
2013-01-31, 18:14
Hur menar du? Jag kopplar in AV IN från videomottagarna.

Timtimtim
2013-01-31, 19:56
Har du något kopplingsschema för din videokontakter? Jag försöker hitta en lösning i min låda för att jag enkelt ska kunna använda skärmen externt också, för att ansluta tex kamera, annan FPV utrusning. min RX kommer sitta dold och är kopplad till videosplitterns ingång till 4 utgångar där ifrån kopplar jag sedan en utgång till skärmen, förslag?

Boopidoo
2013-01-31, 20:32
Antingen en flerpolig brytare eller att du fysiskt byter kontakt till skärmen.

Timtimtim
2013-02-01, 21:15
Jo det var den lösningen jag hittade också, jag upptäckte idag att min låda enkelt åker igen, skärmen tynger ner locket ganska mycket och minsta vind ute så åker locket ner.. såg på några andra pelicanlådor att de fanns ställbara lägen osv men inte på väskan från CO, vad tror du om en lösning med gasfjäder mellan botten och lock?

Boopidoo
2013-02-01, 21:54
Det beror ju på många faktorer men bla hur tyngdpunkten i locket är i förhållande med gångjärnet påverkar hur "lätt" den åker igen. I den största väskan från CO så är locket ganska djupt så det möjliggör att man på så vis kan minska risken.

Men om jag råkar ut för problemet så kommer jag nog att ha en hake av något slag istället för gasfjäder, KISS mao. :)

Timtimtim
2013-02-08, 17:50
Min är för tung i locket, den tippar bakåt så får skicka i en blyskiva i botten på lådan :)

Boopidoo
2013-02-08, 18:58
Eller omplanering av utrustningen. :)

Timtimtim
2013-02-08, 20:02
Hehe jo, har skärm, dvt samt mottagaren i locket svårt att placera om dessa då jag ska ha plats för förvaring i lådan men ska se om jag kan lägga i någon tyngd eller stadga upp locket till en bättre vinkel, den tippar nämligen vid lite mer vind, vindstilla så funkar det fint

Timtimtim
2013-02-08, 23:10
Har du tänkt att ha din låda ståendes på ett bord eller stativ? Man vill ju ha väskan en bit upp menar jag..

Boopidoo
2013-02-09, 12:26
Jag har min på marken och står upp med goggles när jag flyger, vill ha så lite grejer som möjligt med mig.

Timtimtim
2013-02-09, 12:28
Okej tänkte på antennern, ska dessa inte placeras en bit upp från marken?

Boopidoo
2013-02-09, 12:30
Jo, det blir säkert bättre men det fungerar hyfsat som jag har det också.

Timtimtim
2013-02-09, 18:33
Frågan är hur stor skillnaden är om jag skulle använda mig av mitt stativ som är cirka 1 meter mot antennen placerad i locket cirka 50CM från marken.

PinDuke
2013-02-09, 19:54
50 cm gör nog ingen större skillnad, speciellt inte om det gäller 1.2 ghz.
5.8 mår dock bra av att ha antennen så högt upp det bara går.

Sedan beror det på vilket typ av mottagarantenn du använder, klöver brukar fungera bättre om dom kommer upp en bit medan patch och Helix klarar sig bra ändå.

simonarvestrand
2013-02-09, 20:38
Om man kör en crosshair som va inritat där så kan det väl inte spela så stor roll med tanke på hur "signal formen" ser ut på den, riktar man den lite uppåt så blir det nog perfekt. ( vad jag tror inte vet )

Boopidoo
2013-02-12, 16:37
Har flyttat VRx1 bakom panelen, det blir något tyngre men eventuellt snyggare?

Nu återstår dock problemet att försöka få tag på en massa olika längder av gängade distanser, både M3 och M4 och både hona-hona och hane-hona.

36839 36838

simonarvestrand
2013-02-12, 19:08
Ser bra ut !

Elfa brukar lösa distanserna.
tror även det va bauh jag hittade på sist.

Boopidoo
2013-02-15, 21:36
Nya bilder som också visar placering av Arduino+shield under panelen.

368923689336894

kajakmannen
2013-02-17, 20:34
Ser ritkigt bra ut SImon :)
/Kajaken

simonarvestrand
2013-02-17, 21:57
Mycket snyggt!

åh du din lilla kajakman använd nick inte riktiga namn blir ju förvirrad

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Boopidoo
2013-02-17, 22:07
Det blev lite FPV-bygg i helgen dock inget med markstationen. Istället byggde jag på min RVJET och slängde ihop en snow skimmer som ska få sig ett videosystem så småningom. :)

PinDuke
2013-02-27, 13:54
Jag tycker att du lägger ner alldeles för mycket jobb på din GS.
Vore det inte mycket enklare att klä in en cykelhjälm, med en 7 tums skärm framför, i wellpapp och sedan fästa en helix i en plastburk utanpå? :lol:

37172

(Ps. Jag skulle hellre börja med stövelkastning än flyga med något dylikt på huvudet.)

Boopidoo
2013-02-27, 18:10
Äsch, så mycket tid lägger jag faktiskt inte på den. Jag har ju redan andra fungerande markstationer och det är kul att testa lite nya saker så som Arduino.

Nu lär dock det mesta ligga på is ett tag då jag måste packa ned hobbyrummet i lådor. Vi ska bygga om i källaren vilket inkluderar att bila upp golvet så det lär inte bli så mycket byggande på ett par månader.

Flyttkartong på huvudet... nej tack! :)

MrOvanhill
2013-03-01, 22:31
Hmmm.. Ett typfall av Geekbox!

Erkänn att den garanterat går fortare att få igång än de flesta andra varianter. I med batteriet och på med den på skallen. Klart!

Men som sagt, om det finns någon som helst tillstymmelse till risk att någon ser en med en sån där på skallen så går det ju fetbort. Eller nej förresten. Det spelar nog ingen roll om man så är själv inom hela FPV-systemets räckvidd. Det går bara inte!

Timtimtim
2013-04-10, 23:52
Hur går det med markstationen? Tänkte på din RVGS, kör du antenna tracking med den, har du byggt eget pan/tilt system?

Boopidoo
2013-04-11, 13:11
Byggandet har legat nere pga jobb, familj och att hobbyrummet är nedpackat i lådor pga källarrenovering.

Boopidoo
2013-06-17, 11:14
Nu har jag iaf påbörjat bygget och plåtarna är snart klara, materialet är 3mm aluminium.

39240

39239

simonarvestrand
2013-06-17, 11:42
Ser riktigt seriöst ut !

Min markstation kommer förmodligen hamna i en ryggsäck nu , får se hur det blir

Boopidoo
2013-06-18, 11:32
Nu har lite kontakter och brytare monterats. Jag har även ordnat distanser i väskan.

39253
39252

Copterdude
2013-06-18, 18:50
Snyggt ! Önskar jag hade kunskapen / tålamodet att bygga något sådant hehe :)

Boopidoo
2013-06-18, 19:22
Äsch, den är ju egentligen rätt simpel om man bortser från Arduinon. Bara en mer strukturerad installation avseende kablar och kontakter.

Min första markstation hade brytare för allting och användes egentligen aldrig. Min andra var lite för enkel och i en för liten låda. Först var tanken att helt sonika flytta över den lilla stationen till en större väska men det var någon som fick mig intresserad av Arduino och sen var det kört. :)

hawken
2013-08-08, 14:06
Nu har lite kontakter och brytare monterats. Jag har även ordnat distanser i väskan.

39253
39252

Hur har det gått med projektet? Jag är nyfiken på hur resultatet blev :-)

Boopidoo
2013-08-08, 14:22
40210

Jo, den används men arduinodelen får vänta ett tag. Jag är ganska nöjd med hur antennen stuvas men det kan definitivt bli bättre. Helst vill jag inte behöva skruva av och på antennen varje gång.

Vad gäller RSSI så verkar det som om rssi-signalen stör video signalen så jag måste lösa det på något vis.

hawken
2013-08-08, 14:44
Vart hittade du väskan? Har letat efter nåt bra men har inte hittat "rätt" ännu...

Boopidoo
2013-08-08, 14:46
Clas Ohlson, tror tom att det står någonstans i tråden.