handdator

Visa fullständig version : Oskäliga fraktkostnader?



Boopidoo
2012-11-27, 18:05
Jag fick precis hem ett paket från RC-Flight innehållandes 2st APC propellernav för fällbara proppar, mao inte särskilt tungt. Fraktkostnad är 49kr vilket vad jag tror är minsta kostnad och jag har ju godtagit detta iom beställningen men man börjar undra lite när man ser att det sitter ett frimärke på 12kr på jiffypåsen...

uffe40
2012-11-27, 18:58
Håller med , skulle inte reagera om det satt 49:- i porto på.
Råkade ut för samma sak men frakten var över 50:- men det satt 10:- porto på mitt paket

metric
2012-11-27, 19:32
Jag fick precis hem ett paket från RC-Flight innehållandes 2st APC propellernav för fällbara proppar, mao inte särskilt tungt. Fraktkostnad är 49kr vilket vad jag tror är minsta kostnad och jag har ju godtagit detta iom beställningen men man börjar undra lite när man ser att det sitter ett frimärke på 12kr på jiffypåsen...

Påsen är ju inte gratis precis.
Men 37 spänn kostar den inte.

uffe40
2012-11-27, 19:38
Det går att köpa postens gröna påsar för 30kr Ink frakt och får väga 2 kg , dom är lite mer avancerade än dom vita man får från hobby butiken.
Jag skulle köpa en pinion från en svenskt rcbutik opinionen kost 7:- men med frakt skulle det gå på över 70 ringde och fråga om det inte gick att lägga i ett brev men nej.
Beställde från USA det blev billigare kom i ett brev på några far

Boopidoo
2012-11-27, 19:56
Jiffypåsar i bulk kostar inte många kronor/st.

Rille Stark
2012-11-27, 19:59
Jag tror att detta beror på att det krävs en dyrare och mer komplicerad databaslösning för webshopen om frakten skall beräknas med automatik.
Den enda jag vet som inte har en enhetssumma är AutoPartner. Där kan man få små saker skickade med brev för 19 kr förutsatt att man betalar med kreditkort.

Zkeeter
2012-11-27, 20:44
Inget försvar, men kanske en förklaring..
Enhetsfrakt blir dyrt när man beställer några små saker men blir billigt när man beställer en arf plus drivlina och när man ändå håller på slänger med några accar. ;-)
För mig har det hänt mer än en ggr att det blivit billigare att beställa EN propp med 50:frakt än att köpa en över disk hos den lokale handlaren.... Köper jag då tre st på en gång så blir dom ännu billigare.. B-)
Det man förlorar på gungorna tar man hem på karusellerna helt enkelt

Kenneth E
2012-11-27, 21:02
Helt normalt förfarande.

Tur du inte handlar av oss minst 500kr annars 150kr i tillägg plus frakt minsta belopp 200kr.
Det är upp till företagen att sätta sina egna priser, räkna med att det tar en timme att skicka ett paket med allt arbete före och efter.

Balsa regn

uffe40
2012-11-27, 21:16
Helt normalt förfarande.

Tur du inte handlar av oss minst 500kr annars 150kr i tillägg plus frakt minsta belopp 200kr.
Det är upp till företagen att sätta sina egna priser, räkna med att det tar en timme att skicka ett paket med allt arbete före och efter.

Balsa regn
Undra vad din rcbutik heter så att jag kan undvika att handla av dej, eftersom det kräver så mycket jobb att packetera och posta.
Frugan jobbar med posthantering så hon vet vad saker kostar att skicka och vilket arbete det är med det

PinDuke
2012-11-27, 21:22
Enklast för handlaren med enhetsfrakt men inte alltid bäst för mig som kund.

Tur att det finns dom som inte kör på denna bekväma inställning utan i första hand tänker på kunden.

uffe40
2012-11-27, 21:36
Bra sagt

Fredrik_W
2012-11-27, 21:49
Tur att det finns dom som inte kör på denna bekväma inställning utan i första hand tänker på kunden.
Jag tror inte att du gnäller ett skit när du får betala 49 kr för ett paket som Posten debiterar 200+ kr och mer än det för att transportera?

Alla beställningar tar tid att administrera, och det är mer jobb än vad man tror. Om du köper en propeller för en 50-lapp så tjänar butiken garanterat inte mer än 10 kr efter att moms, inköpspris, frakt till Sverige/butiken och emballage är avdraget. Ganska självklart att ingen hobbyhandlare kan leva på det. Därför får du betala lite mer än vad frimärket kostar på små ordrar.

// Fredrik W
(Har själv jobbat inom hobbyhandeln i många år.)

McRegor
2012-11-27, 22:54
Jag håller helt med Zkeeter - det måste bli gungor och karuseller om vi skall kunna få våra stora paket hemsända för t ex 49 kr när den faktiska fraktkostnaden kanske ligger på 200 kr. Då tror jag ingen klagar på att bara få betala 49 kr. Vi har väldigt låga fraktkostnader numera från våra svenska handlare tycker jag. Kolla vad t ex en kärra där paketet väger några kilo kostar att frakta från Hongkong... Det är klart mera än 49 kr i alla fall. Visst kan det förefalla dyrt att betala 49 kr i frakt för en propeller men man måste se det lite längre. Om man själv lämnar in ett paket på Posten så får det inte väga mycket om du "bara" får betala 49 kr... Sen kan man ju faktiskt betala lite för snabbheten också - man har ju ofta grejorna dagen efter eller senast inom 2 dagar. Tycker man det är för dyrt så är det väl fritt att t ex beställa från Hongkong.
Hälsningar
Roger

Boopidoo
2012-11-28, 01:57
Men snälla nån, mitt exempel var två små plastbitar som stoppats ned i en jiffypåse. Om det tar en timme att paketera måste det ju vara rekord. ;)

För att klarlägga en sak, jag tycker att rcflight.se är en bra butik som har snabb frakt och hyfsat bra sortiment. Jag är heller inte helt säker på att jag tycker att 49kr är för mycket för hantering etc (därav mitt frågetecken) men det är ju intressant med en diskussion.

Sedan så inser jag nu att jag missat att det var enhetsfrakt, då är det ju i många fall mycket billigt.

markusb
2012-11-28, 09:23
För mig finna det ett par anledningar till att jag aldrig handlar på hemmaplan.
Den största anledningen är just fraktkostnaden. Beställer oftast många små ordrar istället för en stor. Då blir det alltid orimlig fraktkostnad här hemma. Ex med några proppar stämmer bra.
Att företagen här hemma är lite slappa och väljer enhetsfrakt tycker jag är fel. En prop
Borde gå för 12:-, då hade jag nog köpt dom här hemma. Varför ska ett 5kg arf plus ackar gå på enhetspris?
Helt enkelt för att företagen vill skrämma bort oss småshoppare och lägga energin på dom som lägger stora ordrar.
Inte kundvänligt men det är såna tider nu.
Jag väljer därför att uteslutande importera och spara så mycket som möjligt av mina pengar.

Fick just hem en AVR programmerare från ebay hk, 40:- inkl frakt. Här hemma kostar , i bästa fall, bara frakten 20% mer än jag nu betalat.

PinDuke
2012-11-28, 09:46
Jag tror inte att du gnäller ett skit när du får betala 49 kr för ett paket som Posten debiterar 200+ kr och mer än det för att transportera?

Alla beställningar tar tid att administrera, och det är mer jobb än vad man tror. Om du köper en propeller för en 50-lapp så tjänar butiken garanterat inte mer än 10 kr efter att moms, inköpspris, frakt till Sverige/butiken och emballage är avdraget. Ganska självklart att ingen hobbyhandlare kan leva på det. Därför får du betala lite mer än vad frimärket kostar på små ordrar.

// Fredrik W
(Har själv jobbat inom hobbyhandeln i många år.)

Tycker du missar poängen lite. Jag har inget emot att betala för mig när jag beställer tunga saker om jag i gengäld betalar lägre frakt när jag beställer små saker.

Även om jag ”tjänar” på enhetsfrakt om jag t.ex. beställer ett plan så är trotts allt det mest rättvisa systemet att varje beställning debiteras den faktiska frakten.
Det är ju också betydligt oftare man behöver dom små pryttlarna än ett nytt plan och om jag varje gång jag gör en liten beställning överdebiteras för frakten är det tveksamt om jag spar tillbaka det den gång jag köper en stor/tung pryl.

Sedan är det lite skrämmande om man som handlare ser det som betungande och ett störningsmoment i arbetet när kunderna beställer småprylar som vissa inlägg ger sken av.
Den där jobbiga ”gnällkunden” som ena dagen handlar för 50 kr kan vara samma kund som veckan efter handlar för 15 000 kr.
Om man skrämmer bort de små beställningarna kanske man också missar de stora beställningarna till den konkurrent som inte ser det som några problem med kunder som ibland bara beställer en propeller eller två.

McRegor
2012-11-28, 10:20
Om man kollar Postens fraktpriser så kostar t ex ett brev på 500 g 36 kr och 1000 g kostar 48 kr - alltså ungefär samma kostnad som många svenska handlare tar ut som enhetsfrakt och då kan vi beställa mycket tyngre och större paket.
Går vi över till icke skrymmande paket så är det lägsta portot - max 3 kg - 155 kr - och för 5 kg kostar det 185 kr.
Men - handlar vi en ARF så lär den i många fall endera vara skrymmande (längd + omkrets > 200 cm) eller så är paketet kanske längre än 120 cm och då drar portot iväg ordentligt. För paket längre än 1,2 m tillkommer 145 kr, för skrymmande hittade jag ingen pristabell när jag snabbkollade på postens hemsida.
Visst kan man tycka att 49 kr är lite hög fraktkostnad för ett brev på 200 g men jag tror ändå inte att de flesta av oss skulle vilja ha tillbaka läget när vi fick betala den faktiska fraktkostnaden för den blev väldigt hög på många paket.
Men vi har ju friheten att handla var vi vill så jag ser egentligen inte problemet.
Snabb leverans och 49 kr i porto eller långsammare leverans från t ex Hongkong och lite lägre frakt - för riktigt små paket (100 g) ca: hälften av de svenska handlarnas enhetsfrakt (kollade Hobbyking). Fast fastnar paketet i Tullen så kostar ju bara den administrativa avgiften ungefär lika mycket som 2 paket från svenska handlare...
Men man vill ju helst ha det bästa av alla världar - billigt för små paket och billigt även för stora...
Hälsningar
Roger

PinDuke
2012-11-28, 10:38
Ett företag betalar inte i närheten av vad en privatperson betalar hos Posten.

(Jag har själv jobbat på ett av Sveriges största distributionsföretag och förhandlat priser med Posten, DHL och Citymail inom brev och paket.)

McRegor
2012-11-28, 10:57
Ett företag betalar inte i närheten av vad en privatperson betalar hos Posten.
(Jag har själv jobbat på ett av Sveriges största distributionsföretag och förhandlat priser med Posten, DHL och Citymail inom brev och paket.)
Givetvis är det så men man måste ha något att jämföra med trots allt.
//Roger

Fredrik_W
2012-11-28, 11:00
Ett företag betalar inte i närheten av vad en privatperson betalar hos Posten.
Man ska vara jäkligt "stor" om man ska få bra rabatter hos Posten. Och jag tror knappast att någon av våra hobbyhandlare kommer upp i sådana volymer.

// Fredrik W

simonarvestrand
2012-11-28, 12:17
Jag va helt säker på att enhetsfrakt va något man avtalade med posten inte något som hobbyhandlarn själv kommit på ?

remsan
2012-11-28, 12:25
Det stå ganska klar på deras hemsida: Alltid enhetsfrakt 49kr. Högst upp till höger.
Men som andra säger, det är kanske bra för de som handlar lite mera än bara 2 propeller.

Boopidoo
2012-11-28, 13:54
Det är intressant att de in den här diskussionen som klagar på fraktkostnaderna klagar på just kostnaden för små paket (vilket var poängen i första inlägget) och argumentet hos de som inte håller med är att helt tappa poängen och kontra med att tunga paket blir billigare. Poängen med det första argumentet var just små paket där fraktkostnaden är för hög, jag har liksom andra inte något emot att betala faktiskt kostnad plus rimliga och konkurrenskraftiga påslag.

Att priserna på prylar kan skilja förstår jag eftersom marknadsläget och löner skiljer så kraftigt, men att en så tydligt verifierbar kostnad som frakten diffar så mycket mot verkligheten tycker jag faktiskt inte är helt ok. Nu blev det dock extremt i mitt fall.

AM
2012-11-28, 18:40
Jag har lägsta porto 36 kr. I genomsnitt ligger försändelserna på 24 - 36 kr. Om portot är högre - får kunden betala aktuellt porto.
Jag lämnar paketen själv på vårt lokala postkontor = 18 km T/R i bil. Det tar i snitt 10 - 15 minuter att packa och administrera varje order. I snitt kostar varje försändelse ca 2 - 3 kr. Så det är ganska mycket som den oerhörda vinsten vi handlare gör på portona ska täcka. Hemsidorna har inga bra metoder att räkna ut rätt porto. Därför är ett enhetsporto en bra lösning. I en bransch med hård konkurrens från direktimport där varken tull eller moms betalas måste man försöka få varje konto att gå ihop. Som handlare betalar vi alltid moms och tull - och administrativa kostnader. Våra inköpspriser ligger - pga större volymer - ca 15 - 20 procent under de Kinesiska butikspriserna. Det innebär ju att vi har betalt ca 20 procent mer än den som handlar direkt från ex. Hobbyking.
Men det är lätt att klaga på de svenska handlarnas girighet när de lyckas få in 24 kr när de kan spara på portot... Felet är kanske att man blandar morötter och päron. Fråga din arbetsgivare vad de debiterar kunden för ditt arbete? Det är garanterat mer än du tjänar i timmen.

Zazzu
2012-11-28, 19:28
Jag förstår att du tycker att det är dyr frakt. Själv är man ju så gammal att man beställt på postorder via telefon och då var minsta ordervärde exempelvis 200:- och sedan tillkom postförskott och frakt. Jag tycker vi skall vara glada att våra svenska handlare skickar oss så små ordrar som du nämner. Jag beställde från nämda firma i söndags och det paket kom i tisdags. Ordervärde +500:- kolfiberlister och klädsel = stort paket med schenker billigt med 49:- i frakt.

/Ulf

Boopidoo
2012-11-28, 21:46
Ordervärde (exkl frakt) och fraktkostnad är inte i direkt i relation med varandra. Jag kan ju köpa tokdyr elektronik som inte väger mer än 30g och sen kan jag ju köpa tokbilliga blyvikter som väger massor.

Peterps
2012-11-28, 23:04
Konstigt resonemang i den här tråden ?

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

McRegor
2012-11-28, 23:28
Konstigt resonemang i den här tråden ?
//Peter

Konstig kommentar i o m att du inte förklarar vad som är "konstiga resonemang ?" eftersom det finns rätt många olika åsikter i tråden...
//Roger

Peterps
2012-11-28, 23:34
Jag hade bara svårt att förstå resonemanget... Tycker själv inte det är konstigt att en handlare väljer en eller en annan fraktmodell. Det är jag sen som kund som väljer om jag vill handla eller inte. Men det är kanske bra att man lyfter alla frågor. Och vet man inte ska man fråga för då får man ofta svar.....åsikter är också bra annars kan inte man bemöta frågor eller funderingar...

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

Impulze
2012-11-28, 23:48
Konstig kommentar i o m att du inte förklarar vad som är "konstiga resonemang ?" eftersom det finns rätt många olika åsikter i tråden...
//Roger

Det konstiga med denna tråd är väl att den ligger i FPV allmänt....

//Matte

Boopidoo
2012-11-29, 01:43
Ja det kanske var len lathet av mig att lägga den under FPV-delen. Vad gäller trådstarten så har jag skrivit att jag faktiskt gjorde en miss och inte hade läst på om enhetsfrakten. Jag antog helt sonika att frakten verkligen kostade 49kr eller i närheten av detta, därav min förvåning och anledningen till tråden.

Uppenbarligen så tyckte jag inte att frakten var för hög innan köpet för då skulle jag ju aldrig handlat. Och nu i efterhand när man är mer upplyst (dvs att det är enhetsfrakt, vilken jag blev varse efter ett par inlägg) så är kostnaden, som jag skrivit, inte så tokig.

McRegor
2012-11-29, 06:13
Jag hade bara svårt att förstå resonemanget... Tycker själv inte det är konstigt att en handlare väljer en eller en annan fraktmodell. Det är jag sen som kund som väljer om jag vill handla eller inte. Men det är kaske bra att man lyfter alla frågor. Och vet man inte ska man fråga för då får man ofta svar.....åsikter är också bra annars kan inte man bemöta frågor eller funderingar...
//Peter


Nu förstår jag din kommentar och kan inte annat än hålla med.
Hälsningar
Roger

Boopidoo
2012-11-29, 07:05
Nä och det har ju märkts att många inte förstått. ;)

uffe40
2012-12-03, 12:56
Bästa frakten har Autopartner i E-tuna och skickar som brev, suveränt tycker jag ��
Uffe