handdator

Visa fullständig version : Göra detaljer i siliconform



Fyhren
2012-11-30, 16:47
Hej

Tänkte det kunde vara bra att beskriva hur man kan göra avgjutningar genom att använda formsilicon som har den fördelen att formen blir mjuk som radergummi och att inget vax eller formsläppmedel behövs för att få loss delen. Bäst lossas delen genom att man blåser med en tryckluftspistol i skarven mellan form och detalj. Formen kan även "gymnastiseras" genom att man trycker den i riktning från detaljen och på så vis lossar den. Siliconet gör att detaljen inte sitter särskilt mycket fast i formen och även negativa släppvinklar kan man klara genom att kränga siliconet runt detaljen.

Bilderna visar först pluggen ( i detta fallet en luftkylmantel till mitt J 21-bygge), därefter hur jag gjort ett delningsplan i masonite och sen hur siliconet påförs (görs i tre etapper med några minuters väntetid mellan), lite ståltrådskrokar sätts i det mjuka siliconet (för att sammanbinda silicon och betong/gips) och sen sätts formramen på - i detta fallet en uppskuren pepparkaksburk i plast, därefter gjuter jag dagen efter i betong eller gips (jag föredrar betong). Dagen efter kan pluggen tagas ur och ena formhalvan är klar.

Nu tar man bort delningsplanet och lägger sen i pluggen igen och upprepar proceduren så man får den andra formhalvan klar.
Sen börjar lamineringsarbetet med själva slutdetaljen som i detta fallet således görs i två halvor i epoxy och glasfiber + en del kolfiber. När båda halvorna gjorts sammanfogas dessa till en färdig detalj vilket är möjligt i detta fallet genom att det är ett stort hål till elmotorn i den ena sidan så man kan jobba den vägen på detaljens insida.

Ja, det var lite info om detta förträffliga material - foto på burken, och det inhandlas hos "kinn.se". Siliconet är en vit massa som har ca samma konsistens som sirap och man tillsätter ca 2% härdare och lite tixotropgörare så kan man bygga upp siliconet även runt en detalj lodrät utan att det rinner ner. Man påför med pensel eller träpinne och gör det i tre eller fler lager och sen gips eller betong om man inte gör hela formen i silicon. Produkten kostar ca 400 kr /kg + härdare o tixotropgörare och till luftkylmanteln ovan gick det år ca 500 g

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk





34495, 34496,34497,34498,34499,34500,34501,34502,34503,34 504,34505,34506,34507,34508,34509,34510

Fyhren
2012-11-30, 16:55
Hej igen

Tillägg - bilderna visar även att jag lagt lite glasfiber i siliconet som förstärkning. Detta måste man inte göra men kan vara bra i vissa fall om detaljen är stor och /eller man vill ha en ganska styv form om man inte behöver kränga formen ut och in.

Ju svårare detalj desto mer behöver man kränga formen och då kan förstärkningar med glasfiber behövas på vissa utsatta ställen så inte formgummit spricker. Allt beror ju även på hur många detaljer man skall tillverka. Formen slits ju med tiden.

Hej
Peder Fyhr

Fyhren
2012-11-30, 17:05
Hej igen

Ja det här blev ju inte så bra. Inlägget skulle ju varit under "skala" eller "allmänt" - kan någon moderator flytta ämnet dit , tack?


Peder Fyhr

Mr J
2012-11-30, 17:22
Fixat.

Thomas
2012-11-30, 22:28
Förträffligt gjutmaterial, speciellt när man ska ha en form med en aning negativ "invändig" form.
Påminner lite om det som Mythbusters pysslar med ibland...