handdator

Visa fullständig version : E-flight Super Cub 25e ARF



Örjan
2012-12-01, 18:02
Hej,
Är det någon här som har erfarenhet av just denna kärra, dvs en Super Cub från E-flight?
Bilder etc finns på nedanstående länk.
/Örjan

http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL4625

Fredrik_W
2012-12-01, 23:54
Raderat! Orsak: Missade att du frågade om Super Cuben, jag ägde Cub 25e.
Om Super Cub 25e har jag ingen erfarenhet, förutom att jag har tittat ner i en kompis låda, och den var jättefin.

// Fredrik W

affas
2012-12-02, 08:09
Har den modellen. Den er ganske tung og jeg valgte å modifisere den med 10g hitec servoer og 3s batteri oppsett. Flyttet servoer frem til baksetet for å slippe bly i nesa. Den flyr faktisk skala pent med 2s.

Fantastisk fin og velgjort modell men synes anbefalt oppsett er altfor tungt.

Her er min; https://www.youtube.com/watch?v=qJDPWJLMmX4&feature=youtube_gdata_player

Mvh
Alf

McRegor
2012-12-02, 10:07
Precis som Fredrik är vi några i klubben som har E-Flight Cub 25E. Även där gäller det att hålla den lätt och den som flyger bäst är den som man trodde skulle vara undermotoriserad och med risk att vara aningen baktung. Men ännu bättre flygare tycker en av kompisarna att denna Clipped Wing Cub är - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15613__Clipped_Wing_Cub_EP_1600mm_Balsa_Ply_ARF_ .html
Kompisen är väldigt nöjd med flygegenskaperna och när man ser den i luften förstår man varför. Den svagaste punkten är nog landstället och det faktum att det är ett utpräglat lättviktsbygge men hanterar man den efter förutsättningarna så är det uppenbarligen en bra flygare. Det finns nog en Super Cub-variant som påminner mycket om Clipped Wing-varianten - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15615__Super_Cub_EP_1870mm_Balsa_Ply_ARF_.html
Den har jag dock inte sett i luften.
Hälsningar
Roger

Örjan
2012-12-02, 14:20
Hej och tack för era svar.
Dessvärre är det nog så att de flesta ARF:er är för tungt byggda rent generellt. Jag hade tänkt använda denna maskin att göra en remake till Fpl51 som fanns i Armén en gång i tiden, men innan dess flyga den som den är och med i hobbyrummet upphittade servon, reglage etc, men med tanke på vad som sagts, tvekar jag.
Hobbykings motsvarighet har jag sett i luften i Malmö och den flyger fantastiskt fint. Att jag fastnade för E-flights var att den är önskvärt stor OCH att den går in i bilen utan demonteringsbehov. Hobbykings variant är snäppet för stor för denna lättjefulla hantering.
Hälsningar
Örjan

McRegor
2012-12-02, 14:39
Om du möjligen kunde nöja dig med Clipped Wing-varianten på HK så har den ju aningen mindre spännvidd än E-flites Super Cub. Men vill man ha en Super Cub så brukar det vara det som gäller och inget snarliggande substitut...:)
Hälsningar
Roger

Örjan
2012-12-02, 15:15
Tack McRegor,

Javisst skulle jag kunna nöja mig med en avklippt variant. Men att jag vill ha super-varianten beror främst på att jag är ute efter "basen" till Fpl51.....här ären länk: http://www.avrosys.nu/aircraft/Mod_arme/651fpl51/651Fpl51.htm

Hälsningar
Örjan

affas
2012-12-02, 16:25
I tillegg ser Eflite super Cub betydelig bedre ut enn HK sin....

Ett par enkle modifikasjoner som nevnt så får du en velflygende og fin modell

Mvh
Alf

Örjan
2012-12-02, 16:59
Hej Alf,
Ja, den ser fin ut. Likaså om man granskar manualen verkar den vara gediget byggd.
Tack för dina rekommendatoner och att flytta höjd-/sidservo är förmodligen ett mindre preoblem, annat än det kanske inkräktar på kabinurymmet om man skulle vilja inreda detta
Hälsningar
Örjan

affas
2012-12-02, 18:19
Jeg satt mine bak den bakre stolen så jeg tror du kan lage full innredning uten at det vil skjemme skaladetaljene. Selv med min modifisering så synes jeg den er på maxvekt i forhold til å fly bra

Mvh
Alf