handdator

Visa fullständig version : Bygga FPV-Båt



StarvinMarvin
2012-12-04, 15:47
Tjena! Har börjat skissa lite på en båt med huvuduppgift att bära kamera och videolänksutrustning.
Ingår i marint kompani och vi vill leka lite mer än vanligt så därför jag nu skissar på denna prototyp. Varför jag vänder mig till er är för att höra om vad ni som kan båtar tror om designen och funktion.

Byggmaterial har jag tänkt ska vara till störst del cellplast. åtminstone på prototypen

Nu är detta bara en första skiss o då ritade jag enklast möjliga..
Tanken är att den ska släppas från en stridsbåt 90.. ligga stadigt i sjön.. behöver inte gå onödigt fort.. men det underlättar om den rör sig.. viktigare är att elmotorn inte skriker ut sin närvaro när man kör utan den ska klara av att flytta sig så gott som ljudlöst. Den skall då ytövervaka stranden innan stridsbåten framrycker mest för att kunna se och eventuellt lyssna av stranden för rörelse o ljud.

Väl i sjön ska den ligga stadigt och kameran ska gå att navigera från radion.
Tanken med min design är stadig och tålig samt att den ska hålla låg profil för att inte synas.
Tänkte först på 2 motorer men tror det kan bli trångt i yttre pontonerna så därför lutar det nu åt en motor med roder i mittenpontonen.

Vad blir era första tankar om detta bygge och vad ska man tänka på?? vilken motor, drivlina o prop rekommenderar ni?

MVH // Mathias347043470534706

Fredrik_W
2012-12-04, 16:48
Använd vattenjet med reversering. Säkrast mot vattenvegetation, det är lätt att sätta ett insugsskydd som skyddar mot skräp. Reversering så att det går att backa. Gärna två motorer så att farkosten kan roteras. Montera kameran högst upp så att den kan vridas 360 grader.

Pekkala
2012-12-04, 17:06
Med risk för att vara ohyfsad dum och taskig, och jag ber om ursäkt för det! men vad skulle nyttan vara jämfört med att använda en luftburen multikopter med pontoner av något slag, med kameran högt monterad? som även kan landa en bit in på stranden.

PatrikE
2012-12-04, 18:02
En båt får relativt lång operationstid i jämförelse med en Multicopter.

StarvinMarvin
2012-12-04, 18:29
Dels det som Patrik är inne på.. jag räknar med att kunna köra omkring rätt länge.. dessutom så är aldrig vikt av något större problem. Sen kan en multicopter inte så stilla ljudlöst utan den lever om så fort den används.. men jag har även multicopter samt ett plan för samma uppdrag. Men dom har olika användningsområden.

@Fredrik. Går det att bygga ett enklare vattenjet's system själv till billig peng??? har funderar på det.. annars är prop ett enkelt o billigt sätt att lösa framdrivningen med samt att på denna prototyp så går det fortare.. vill ju som inte att mitt projekt rinner ut i sanden för att man tar sig vatten över huvudet

LIP
2012-12-04, 18:29
Med risk för att vara ohyfsad dum och taskig, och jag ber om ursäkt för det! men vad skulle nyttan vara jämfört med att använda en luftburen multikopter med pontoner av något slag, med kameran högt monterad? som även kan landa en bit in på stranden.

För att inte tala om längre räckvidd och förmodligen en snabbare förflyttning.

StarvinMarvin
2012-12-04, 18:32
@Lip som jag sa så har jag även multicopter och flyg men tänkte testa nått nytt samt att det handlar om att kunna ligga nära strandkanten utan att märkas och samtidigt kunna ha lång aktionsradie samt rymma utrustningen. Sedan är en multicopter för känslig och opålitlig för att handskas av militärer om bord på en stridsbåt.. va bara en känsla jag fick :P
Men tro mig jag jobbar även med att utveckla mina flyg o multis för att kunna användas på våra övningar som ett extra tillskott

bil sebbe
2012-12-04, 19:09
Jag tror minsann tanken är att kolla in bikini brudar ? ;) :sarcastic:

Kolla in båt forumet på www.rsb.se ,där har du några av Sveriges främsta båtbyggare o en massa andra tomtar!

StarvinMarvin
2012-12-04, 20:02
Haha "bikinibrudarna" dom går jag fram till :) bättre vy än med en ccdkamera o en liten båt 100m ut i vattnet :P

LIP
2012-12-04, 20:05
För att förenkla lite, du kanske skall ha luftpropeller på "båten".
Det är förmodligen inget som hindrar att du har vattenroder.

Jag bara spånar:stupido2:

StarvinMarvin
2012-12-04, 20:42
Ja jag har tänkt tanken också. skulle vara smidigt sätt att montera drivning o inget som fastnar i botten.. men samtidigt så tillkommer ju då en hel del buller. speciellt om man vill gå ljudlöst in mot stranden eller så.. Alltid välkommet att folk spånar :) alla tankar är ju bra tankar o det hjälper till att få ett perfekt resultat

StarvinMarvin
2012-12-04, 20:44
Har även funderat på att montera nån form av parabolmikrofon ombord som kan fällas upp alternativt alltid är uppfälld för att i mörker så kanske man inte ser så mkt men man borde kunna snappa upp folk som pratar eller grenar som knäcks o.s.v
men det kanske är överkurs :) ska börja med att bygga en fungerande båt o sen i mån om tid o ork så får man lägga till lyx o lull lull!
:D

bil sebbe
2012-12-04, 21:13
Har även funderat på att montera nån form av parabolmikrofon ombord som kan fällas upp alternativt alltid är uppfälld för att i mörker så kanske man inte ser så mkt men man borde kunna snappa upp folk som pratar eller grenar som knäcks o.s.v
:D

Jag ska inte lägga mig i för mycket nu så jag säger något dumt, men... Vem sjutton är på en strand i mörkret o pratar och knäcker grenar? Hahahaha ;)

Mina 3cent är som tidigare nämst en undervattensmotor i form som en vattenskoter! Om du nu ska ha en ljudlös farkost så är det bästa lösningen.
Satsa på ett katamaran skrov, mycket enklare för dig att bygga och kunna montera mer "lull lull/lyx utrustning" på.

Sedan får du ju krypa framåt med hjälp av jet motorn/erna om du ska va totalt ljudlös, men ganska soft att sedan kunna ha kraft i grejerna om man känner för det :captain::ciao:

Intressant projekt helt klart!

Flygsmurfen
2012-12-04, 21:20
Mors, här kommer mina synpunkter.
Skall du köra ljudlöst är det propeller vattnet som gäller, gärna stor och lågvarvig med hög stigning.
Kör med 12v/ 45Ah från Biltema som kraftkälla.
Motor-montaget samt kopplingen till axeln är helt avgörande för ljudnivån.
Du kan få båten att låta som en röjsåg eller bli helt tyst, det gäller att vara nogran här.
Mjuk motorupphängning och mjuk koppling till axeln ger låg ljudnivå.
Måt ca 600X1200 mm = vanligt cellplastflak.
Vindrutetorkarmotor från skroten, propeller ca 45 mm diameter, typ 3-bladig för skutor och liknande.
Propellern drar mer ström än man tror så köp flera olika och prova på en gång.
Skall du köra länge och tyst blir det långsammare framfart men säker tillräcklig för ändamålet.
Mitt på dagen ute i skärgården är det som du vet alltid mer eller mindre sjö.
Jag skulle satsa på deplacerande konstruktion som går stadigt i vågor.
Placera kameran så högt du kan för max syn, kanske under en dom av plexi om du inte kör med t-ex GoPro i plasthus.
Dom av hyfsad kvallitet kan du hitta på Akriform Plast i Hägvik norr om Stockholm (de säljer nog bara till företag).
Fartreglage mm köper du från HobbyKing.com (som du nog har koll på).
Håll oss uppdaterade om hur det går.

// Mats W

StarvinMarvin
2012-12-04, 21:41
Jag ska inte lägga mig i för mycket nu så jag säger något dumt, men... Vem sjutton är på en strand i mörkret o pratar och knäcker grenar? Hahahaha ;)



Jag sa ju att jag va med i försvaret och vårat kompani är stridsbåtsburet... En pluton med soldater som försvarar en ö eller på annat vis en b-styrka som opererar i vårar skärgårdsmiljö är inte så tysta som man kan tro.. bara att dom har tex en patrul på 2 man som bevakar en strand räcker.. då kan man höra dessa när dom går.. stenar som skrapar mot varandra när dom går på strandet.. grenar som prasslar då dom rör sig i skogen.. samtal (dom tror dom är ensamma) mobiltelefon som piper.. you name it. Speciellt om dessa bygger förläggning så blir det en del ljud som lätt kan uppfattas nattetid.
:) Gå ut på kvällen med en kompis o skicka in denna att "smyga" i skogen så ska du få se hur mkt han väsnas ;)

För övrigt tusen tack till Flygsmurfen för tipset om var man köper dome's :D har letat sånt till både planet o multicoptern tidigare :D

Mr J
2012-12-04, 21:43
Den här är inte så billig, men den hade nog passat fint till din spionbåt :)

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13388__CNC_Precision_Jet_Boat_Drive_X_Large.html

StarvinMarvin
2012-12-04, 21:46
Hehe jo jag har sätt den där ;) Men min tanke på vattenjet är att visst det är coolt o flashigt men kräver dom inte höga varv o ger där med en hel del buller?? o blir det inte ett "flush" ljud av utblåset?

StarvinMarvin
2012-12-04, 21:48
Hur gör man en enkel men endå tät axel från motor till propp föresten?? räcker det med 1st rör och en axel som passas i varann samt fylla röret med fett för att det inte ska tränga vatten igenom?? eller måste det in en del avancerade bussningar?? iofs så kommer min motor att sitta ovanför vattenlinjen så det borde inte tränga upp nå vatten där röret mynnar ut.. eller tänker jag fel?

Kenneth E
2012-12-04, 21:55
En vanlig propeller kan du montera en bur över för att hindra gräs att sätta sig runt proppen!

StarvinMarvin
2012-12-04, 22:02
Vad gäller angående vinkel på propaxeln? kan jag montera den med kanske 20graders vinkel mot vattnet eller måste jag ha någon typ av spindel-led och montera proppen vågrätt??

LIP
2012-12-04, 22:18
Någon form av polhemsknut bör du nog ha, det är svårt att montera en stelaxel direkt mot motorn och klara sig mot vibrationer med ljud som följd samt utmattning av lagringen som i sin tur påverkar tätningen runt propelleraxeln.

StarvinMarvin
2012-12-04, 22:46
Ok ja då får jag ta med det i beräkningarna.. men då måste jag ha 2st då eller?? en uppe o en nere??
Såg att på nån mindre båt användes en bit gummislang som knut.. det kändes lite väl B-igt för en större båt även om det inte blir mkt till varv på motorn men vad säger ni?

Flygsmurfen
2012-12-04, 23:03
Axeln kan monteras med vinkel, du behöver ingen knut under båten.
Mjuk koppling är att föredra för ljudnivån, polhemsknutar i metall ger ljud,spciellt om de montera med bruten vinkel.
Montera motor "inline" med axeln för minsta ljud och slitage på koppling.
Man använder även mjuka kopplingar på fullskalabåtar.
Köp färdig eller gör själv av t.ex gummislang eller rundgummi.
Axel köper du bäst färdig, då blir den tät och är lagrad för axiella krafter.
Kostar inte mycket.
Kolla bara så att gängan i änden motsvarar den propeller du använder.
Robbe har stort utbud men det kan vara långa lev.tider.
Finns nog många ställen på nätet att köpa på?
Proppellern skall sitta med ca ett bladlängds mellanrum mellan övre bladet och skrovet, annars riskerar du att få kavitation med missljud och tappad kraft som följd.
// Mats W

Nimbus-Bert
2012-12-06, 07:40
Kul projekt, vore det inte bäst med en ubåt? Ska kameran sitta i vattenlinjen lär du inte se mer än lite vass och strand, skulle nog sitta på en arm så att det går att sänka o höja den, men det ska du väl klara som är van vid kranar. I mörker lär den vara rätt värdelös, är det lite skvalp i sjön så lär det vara svårt se något, tror mer på en som lyssnar eller bådadera.
En båt i cellplast och trimaran skrov är stadig i sjön så länge som den rör sig men stillastående lär den nog flyta som ett flöte och guppa, skulle nog mer tänka mig en fiskeskuta med en stadig köl.
Kylning kan bli problem med en båt som ska smyga, vattenkylning är inte att tänka på. Skulle nog själv välja två borstade motorer, dom är lägre varv på och kräver mindre kylning vid låga farter.
I stället för roder välja vridbara propellrar för att kunna styra vid låga farter. http://www.rc-butiken.se/index.php?act=viewProd&productId=8222

Bert

StarvinMarvin
2012-12-06, 10:44
Ubåt vore ju klart coolast men har inte byggt en båt förut och tänkte göra ett enkelt test först :) Nattfilmning tror jag går bra med den kameran jag har http://www.youtube.com/watch?v=pZN4FtETElY&list=UUljLHZt9hKsrfblFAYem4dQ&index=1
Tänkte mig både kamera och avlyssning.. tanken är att båten ska ligga några meter ut från stranden o då e tanken att se över eventuella hinder. men jag har också tänkt tanken om att ha kamera upp o nerfällbar och det blir nog i framtiden men till o börja med måste jag lära mig bygga en funktionabel båt och montera kamerautrustningen i låg profil. sen får jag börja bygga om o bygga till :) Bra tips där med vridbar prop :)