handdator

Visa fullständig version : Extreme Flight Extra 91"



Kenolang
2012-12-06, 14:22
Hei alle sammen!

Nye Extraen fra Extreme Flight er snart på lager hos Autopartner.se.
Jeg kommer til å poste endel bilder og lage en liten byggeblogg her.
Har beregnet at meste av denne julen kommer til å gå med til dette.
Kommer til å sammenligne denne med storebroren 104" som jeg har flydd i noen måneder, forventningene er høye til denne modellen!

Kenolang
2012-12-06, 14:26
Oppsettet på min vil bli:
DA-60 med canister
Hitec 7955
Hitec 7950 på sideror.

Kenolang
2012-12-10, 12:56
Nå er modellene på lager!
http://www.autopartner.se/extreme-flight-extra-300-91-blavit-p-16640-c-562.aspx

Kenolang
2012-12-13, 20:54
Da kom endelig hærligheten!
Har vært fan av EF før, men nå er jeg skikkelig imponert!:applouse:
Vanvittige rorflater og ny konstruksjon i vinger og kropp. Samme konstruksjon som 104", men like store ror. Sideroret er faktisk like breit, men bittelitt lavere. Høyderor er store som ei låvedør! Det jeg liker ekstra godt er at de har forandret vinkelen i bakkant stab og fremkant ror, dette muliggjør 90 grader utslag uten glippe. Balanserorene kunne godt ha vært enda større, men tenker de er store nok ;)

Sideror:
3500835010

Stab og høyderor:
35012

Kropp med karbonforsterkninger:
35013

Firewall ferdig utfrest for DA-60:
35014

Ror har jeg hengslet og limt med Casco polyurethane lim i kveld. Nå skal det tørke før resten gjøres.
35015

Björn.O
2012-12-14, 23:43
Följer bygget med intresse, riktigt snygg är den. :thumbup: Det blir nog en sådan Extra för mej när min gamla 88 tummare går ur tiden.

Kenolang
2012-12-15, 09:11
Följer bygget med intresse, riktigt snygg är den. :thumbup: Det blir nog en sådan Extra för mej när min gamla 88 tummare går ur tiden.

Hyggelig å høre;)
Er stor forskjell på denne og 88" som jeg selv har hatt 2 stk av, ett helt annet fly på alle måter;)

Kenolang
2012-12-15, 21:40
Da er motor montert. Måtte frese ut litt i firewall for DA-60n, slik at alt går klart. Stand-off lengde ble ca 29mm.
EF har laget stort hull i firewall fra før, men dette ble for lite....
3505935060

På undersiden av modellen må betrekningen fjernes og en medfølgende plate skal sitte i åpningen. Skjærte ut luftehullene i platen og den passer som snus i en overkjeve;)
Har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke Pipe eller canister, men det er en fordel om en bruker bakutblås.
3506135062

Kroppen er bygget lett og solid, helt annen konstruksjon enn alle andre EF modeller jeg har sett;)
Det ligger totalt 6 karbonlister hele veien fra firewall til halen, dette er solid og gjennomtenkt;)
Noen bilder fra kroppen.
3506335064

Kenolang
2012-12-15, 21:52
Rorhornene til høyderor valgte jeg å flytte noen mm lengre bakover for å få muligheter til så mye utslag som mulig. Her er bilde av original slot og slik jeg gjorde det.


35126

EF har nok byttet leverandør av rorhorn, eller så har produsenten valgt å gjøre dette annerledes. Måtte matte spaceren på ene siden og frese ut sporene i den slik at hornene gikk inn. Kvaliteten på hornene er like bra om ikke bedre enn tidligere, men litt ekstra jobb ble det....
ferdig monterte rorhorn.

35127
35128


Til sideroret måtte jeg kappe spaceren litt slik at festepunktet til wiren kom på hengslelinjen. Hater slappe wirer, så prøver å få dette så bra som mulig.
EF har laget klar feste for servo i halen, men jeg velger pull-pull her.
Der wiren går ut av kroppen har de lagt inn en plastikk guide-tube, men denne er ikke lett å finne frem til på utsiden. Men jeg har en plan;)

35130

35129

Må bruke 3,5" eller 4" offset servohorn til sideror, dette finner jeg ut etterhvert.

Magoozi
2012-12-15, 23:18
Fin modell! Jag har 88" versionen, med en DA60. Har du erfarenhet att montera motorn på standoffs? Jag läste i manualen att man inte skulle göra det, utan använde plywood spacers som följde med.

Ska bli intressant hur motorn passar till planet effektmässigt. Min extra med 3W m55 canister, mejzlik 24/10 och DA60 är en grym combo!

Kenolang
2012-12-16, 00:16
Fin modell! Jag har 88" versionen, med en DA60. Har du erfarenhet att montera motorn på standoffs? Jag läste i manualen att man inte skulle göra det, utan använde plywood spacers som följde med.

Ska bli intressant hur motorn passar till planet effektmässigt. Min extra med 3W m55 canister, mejzlik 24/10 och DA60 är en grym combo!

Jeg hadde også DA-60 i 88" EF Extraen min, grymt fin kombo!
De plywood spacerne som fulgte med DA-60 testet jeg, men kastet de fort. Motoren løsner etterhvert med de siden treverket komprimeras;)
Har brukt vanlige stand-offs på mine DA-60 og det fungerer utmerket;) Kommer til å fortsette med det fremover også, null problem.
Tipper DA-60 vil ge mer enn nok power i 91" Extraen, tipper vikten inte blir stora skillnaden fra 88".

anders e
2012-12-16, 14:26
Gleder meg til å se denne ferdig :)

Lundmark
2012-12-16, 22:58
Rorhornene til høyderor valgte jeg å flytte noen mm lengre bakover for å få muligheter til så mye utslag som mulig. Her er bilde av original slot og slik jeg gjorde det.
35065

EF har nok byttet leverandør av rorhorn, eller så har produsenten valgt å gjøre dette annerledes. Måtte matte spaceren på ene siden og frese ut sporene i den slik at hornene gikk inn. Kvaliteten på hornene er like bra om ikke bedre enn tidligere, men litt ekstra jobb ble det....
ferdig monterte rorhorn.
35066


35067

Til sideroret måtte jeg kappe spaceren litt slik at festepunktet til wiren kom på hengslelinjen. Hater slappe wirer, så prøver å få dette så bra som mulig.
EF har laget klar feste for servo i halen, men jeg velger pull-pull her.
Der wiren går ut av kroppen har de lagt inn en plastikk guide-tube, men denne er ikke lett å finne frem til på utsiden. Men jeg har en plan;)
35068
35069
Må bruke 3,5" eller 4" offset servohorn til sideror, dette finner jeg ut etterhvert.

Jag bygger en precis likadan 91"extra som dig, och fastnade på just detta att roderhornen begränsar utslaget, blev nyfiken hur det ser ut för dig, men bilderna går inte att se på, kan du prova ladda upp dom igen?


Men en för övrigt kanon fin modell.

Kenolang
2012-12-17, 22:25
Jag bygger en precis likadan 91"extra som dig, och fastnade på just detta att roderhornen begränsar utslaget, blev nyfiken hur det ser ut för dig, men bilderna går inte att se på, kan du prova ladda upp dom igen?


Men en för övrigt kanon fin modell.

Nå er bildene på plass;)

Kenolang
2012-12-17, 22:27
Monterte litt servoer i kveld. Jeg bruker 7955 på balanse og høyderor. 2" servohorn på høyde og 2"(1,75") på balanseror.
Nesten så jeg blir litt i tvil på om servoene er sterke nok, den har tross alt minst like store ror som 104"... Tipper det holder:icon_wink:

Balanseror servo på plass.

35131
Blir bra utslag med alt på plass;)

35132

Måtte skjære ut litt mer for plass til servohornet i stabene. Tok bort litt ved slik at jeg er garantert maks utslag uten at det butter:icon_wink:

35133

Slik ble servoen sittende, splinen ble nærmest roret.

35134


Det er grunn til å tro at det vil bli nok utslag, hvis ikke så kan jeg flytte overføringa nærmere roret. Er ikke noe jeg gjør i utgangspunktet, har muligheten for flutter i bakhodet...

35135
35136


Hvor mye utslag det blir kommer jeg tilbake til etter at alt er satt opp og klart, men rundt 80 grader på høyderor og 70 grader på balanseor er trolig. Holder det for meg:icon_wink:

AmRi
2012-12-19, 15:53
Fina utslag du fått på rodren! 7955 servona räcker bra till den sizen på plan men avgörande är väl hur fort det går när man drar fullt i rodren:)

Kenolang
2012-12-26, 07:18
Det går sakte her om dagen, men litt blir da gjort.

Fikk montert gasservo, tenningsbatteri, tenningsanlegg, brytere og påfyllingsnippel.
Som nevnt tidligere i tråden så er det noen små forbedringer hele veien med dette kitet. Trekantlister for motorboks var ferdig tilpasset, og det var med servofeste for gasservo. Vet det er "småting", men det er viktig å sette pris på de små tinga i livet :icon_wink:

Kenolang
2012-12-26, 19:05
En av få filmer på Tuben.

Ser greit ut det her;)


http://www.youtube.com/watch?v=Moy3enV_u5w

Kenolang
2012-12-26, 23:11
Har forsket litt på pull-pullen i kveld. Har da blitt bedre, men er fortsatt ikke helt fornøyd... Det endte med(så langt) ett 3,5" Seecraft horn, som jeg brukte nest ytterste offset-hull på. Krøssa vaiere..
Fikk minst slark på maks utslag der:boxing:

35306

Jeg kommer til å balansere modellen først, og om det lar seg gjøre pga CG så flytter jeg nok servoen i halen.
Da blir det slarkfritt:icon_wink: Oooooh yeahhh:applouse:

Fant ut at headeren trenger litt drop også, ca 20mm ser det ut til... Flaks min er ca rett da.:banghead:

Mangler bare eksos og batterifester+CG og innstillinger, så ern klar!

Noen bilder:

35307
35309
35308

Kenolang
2012-12-29, 00:10
Da var flyet ferdig, mangler bare å sette det opp før maiden:)
Hadde ett bend med ca 15mm drop, og det passet som bare rakkeren. Ble Proflow med bakutblås fra XXL;)
Mekket meg ett enkelt canisterfeste slik at jeg kommer til ved å ta av luka under.
Hullene var kun å skjære bort betrekningen, blir god utlufting.

3534535346
3534835347

Flyet balanserer nå rett bak vingerøret, tester det der.
Hvis ikke så må rx batterier flyttes inni motorboksen. Blir heller ikke pilot i første omgang.
Synes det er en smule baktungt selv uten pilot, men time will show;)

35349

Nå skal jeg bort i noen dager, så maiden blir ikke gjennoført før i 2013.
Godt nytt år!

3535035351

Carl
2012-12-29, 06:34
Hej!

På en av dina bilderna ser det ut som du har använt silikon som skydd för virket eller ser jag fel? Det måste vara perfekt som skydd mot bränsle i så fall! Eller är det lim som är där vid motorspantet?

Mvh. Roger.

35352

Kenolang
2013-01-01, 13:56
Hej!

På en av dina bilderna ser det ut som du har använt silikon som skydd för virket eller ser jag fel? Det måste vara perfekt som skydd mot bränsle i så fall! Eller är det lim som är där vid motorspantet?

Mvh. Roger.

35352

Hei.

Det er nok ikke silicon, men epoxy med milled fiber. Blander i litt milled fiber for å få sterkere limfuge rundt motorspant.

Kenolang
2013-01-02, 21:12
Da var maiden gjort!
Førsteinntrykket er meget positivt. Flyet var litt for baktungt, level på rygg. Jeg liker at de dykker litt på rygg, så har flyttet batterier lengre frem.
Rollraten og responsen på ror er sinnsyk! Gleder meg til å bli bedre kjent med denne.

Håper dere liker filmen;)


http://www.youtube.com/watch?v=3jRsGx4_468

Kenolang
2013-01-05, 21:36
Fikk 4 turer til med Extraen i dag, testet med SFGs og de blir sittendehttp://www.modellflynytt.no/images/smilies/icon_wink.gif
Har justert tyngdepunktet litt frem og fått mere sideror utslag. Nå begynner den og bli brahttp://www.modellflynytt.no/images/smilies/icon_smile.gif

Ikke noe spes, men her er en film fra i dag.


http://www.youtube.com/watch?v=AwJXv4mjMSg

Lundmark
2013-01-08, 00:11
Bra flyget! :applouse:

vars exakt hamnade tyngdpunkten slutligen?
hur mycket sidroderutslag har du nu? Fick du ändra om länkaget/wiren?

Inspiration och flygsug får man av din film men jag sitter och väntar på motorn innan jag ens kan installera accar och radio i min 91".. :banghead:

Kenolang
2013-01-08, 16:24
Bra flyget! :applouse:

vars exakt hamnade tyngdpunkten slutligen?
hur mycket sidroderutslag har du nu? Fick du ändra om länkaget/wiren?

Inspiration och flygsug får man av din film men jag sitter och väntar på motorn innan jag ens kan installera accar och radio i min 91".. :banghead:

Takkar!

Tyngdepunktet havnet i bakkant av vingerøret, nå dykker den litt på rygg;)
Ble så jeg bruker 3,5" Secraft med offset, wirene blir slakke på full utslag.... Liker det ikke...
Fikk fullt utslag med den på sideroret. Roret tar nesten i høyderoret;)

Kenolang
2013-01-21, 19:53
Har nå fått 10-15 turer med maskina nå, love it!
Den flyr ganske likt 104", men er mer responsiv og kvikkere. Sprøtt hvor tight den kan flys, har hatt noen KE-turns som har kilt i magen, enda kan den pushes mer;)
Flyet er ganske stumt, dvs det flekser svært lite når det flys hardt.
Flyr den stort sett med støttehjul selv om det begrenser rollraten litt.
Noen bilder.

Kenolang
2013-02-23, 19:21
Selv en ape kan fly 3D med denne, så bra er den ;)
http://www.youtube.com/watch?v=YofYlhbK0Pw

Kenolang
2013-03-03, 19:04
Har nå ca 50 turer med denne.
CG er flyttet litt bakover, nå er den nesten level på rygg(synker bittelitt). Dette passer denne modellen utmerket. Liker vanligvis at modellene synker på rygg, men ikke på denne. Jeg får med dette bremset rolling harrier mer og den blir mer axial. Flyr mest 3D med 91", og der er den i en egen klasse.
Med SFGene så er den kilen i snake manøveren, snap"er lett om farten blir for lav. Rock steady i upright og vanlig harrier!

Kenolang
2013-03-10, 22:01
Snart nye modeller på lager hos Autopartner. Rundt 15.mars skal de komme. Løp og kjøp!

Björn.O
2013-03-11, 20:54
Snart nye modeller på lager hos Autopartner. Rundt 15.mars skal de komme. Løp og kjøp!

Det var ju ovanligt snabbt, annars brukar det ju vara långa väntetider på Extreme Flight modellerna. Otroligt att de inte får upp nån fart i den där fabriken... Krashar man en kärra under flygsäsongen så är det färdigfluget det året. Det gäller att ha reservmaskiner...

Kenolang
2013-03-17, 20:19
Det var ju ovanligt snabbt, annars brukar det ju vara långa väntetider på Extreme Flight modellerna. Otroligt att de inte får upp nån fart i den där fabriken... Krashar man en kärra under flygsäsongen så är det färdigfluget det året. Det gäller att ha reservmaskiner...

Vet det har tatt litt tid tidligere, men virker som om det går fortere nå. Husk at vi er små her i Europa, så vi står nok ikke øverst på listen... Vet at det også kommer flere ladninger med fly fra EF i løpet av året.

Autopartner får også inn den nye 48" Yak-54 fra EF nå, den skal bli spennende ;)

Lundmark
2013-03-17, 21:56
Dom små EF brukar det finnas av i lager, men från 78" och upp verkar det vara mer begränsat under längre perioder..

Kenolang
2013-03-20, 21:05
Noen bilder av 91" og 104". Mine to favoritter!!
37769377683776737770

Kenolang
2013-03-20, 21:11
Noen bilder av 91" og 104". Mine to favoritter!!
37769377683776737770

kling
2013-04-06, 16:53
Jag premierade min EL-Extra i veckan. Och jag måste säga att det är den klart bästa modellen jag har flugit! :) Efter bara några ackar så kändes det som att man kunde göra vad som helst med modellen utan att behöva vara orolig att den ska hitta på nått dumt.
min settup:
Hacker Q80-8M
Hacker Spin 220A Pro version
12S Lipo 6.000mAh
Xoar 24x10 Kolfiber
5st Hitec HS-7950TH 35kg
Secraft servoarmar
Sändare: Multiplex ROYALpro 16
Mottagare: RX-16-DR pro M-LINK
2st DesirePower 3000mAh 2S 20C LiFe
38092

Lundmark
2013-05-25, 00:41
Idag hade jag premiär med min 91" extra, kan bara hålla med om att det är helt suveränt att flyga, helt utan överraskningar.
efter 10-15 min flygning satt den som handen i handsken!!
Har nån annan haft problem med att canopyn vill upp i framkant, att det släpper plast från det svarta klädseln och att motorkåpan lossnat från sin plywood ram? Allt detta hände dom första 6 min redan när jag körde in motorn innan flygning.

min setup:
DLE 55RA med KS Pipa.
vess prop
Hitec 7950 till alla roder.
Hitec 5565 till gasen
Emcotec Dpsi med dubbla 2200 desire power lipo
Spektrum DX8 med telemetri
Secraft Servoarmar

Kenolang
2013-07-26, 08:07
Grattis!

Denn svarte kladselen er ett problem også på 3DHS, samme problem der.
Det skal være Oracover, men må være en feil batch...
Canopy problemet løser du lett med å sette inn 2 styrepinner i front, slik at den presses nede ;)

Bedre maskin enn 91" i denne størrelsen finnes ikke, det tør jeg vedde på. Har testet Pilot, 3DHS, PAU, GW, GB, men ingen av de kan måle seg med 91" Extreme Flight Extraen!
Min 91" har ca 150 turer nå og må til en skikkelig service etter denne episoden her.

Lundmark
2013-09-03, 10:54
Hoppas dom får ordning på klädseln till framtiden. Jag har snart ingen plast kvar på det svarta..

Vad hände när du tappade Stabben och höjdrodrena? Gick det sönder i luften eller smekte du marken? :) fick du ner den hel?
jag fick repa mina infästningar och plywood öron efter ca 20timmars flygtid. Hade även vridit lös aluminium styrningarna.. Och knäckt en sprygel i stabilisatorn.

Jag var lite bekymrad i början att en 55cc skulle bli klent på detta plan men DLE 55ra motorn med KS 1060 pipan
levererar riktigt bra. Fint mellanregister och 7500varv med en vess 23A är helt okej! Mycket nöjd med motorn/pip combon.