handdator

Visa fullständig version : Dags för en Y6



Fredda
2012-12-17, 21:40
Startar en ny tråd om mitt hexabygge, då den förra bara handlade om att samla information.

Beställde ett 950mm Y6 kit från Carboncore förra veckan, och idag stog paketet utanför dörren i regnet när jag kom hem.

Har bara skummat över innehållet, men det ser ut att vara fin kvalitet.

35125

Uppdaterar imorgon. måste återgå till verkligheten nu :1dontknow:

Stiffe
2012-12-17, 23:24
Det blir nog en höjdarmaskin , själv kollat lite på carboncore och drägglat lite

Fredda
2012-12-18, 09:43
Borde bli bra, med tanke på va dom kostar :)

Har inte bestämt mig för nån motor än, men jag har ett antal DT750 liggandes, så jag ska sätta i dom bara för att testa. Då har jag något att jämföra med. Esc blir turnigy plush 25A.

F.ö så tipsade jag lokala hobbyhandlaren swedrc om carboncore. Så han har börjat med förhandlingar om o starta åf i sverige.

Fredda
2012-12-18, 20:20
Började mecka med kitet idag. Fin kvalitet på delarna o det tog inga tider att få ihop ramen.


35158

35159

35160
C:a 30 min senare.

Väntar nu bara på 2 esc till o några meter kabel, sen ska jag ha allt för att få den i luften.

Har oxå en billig kameragimbal liggande, som jag ska försöka mecka dit på denna vartefter. Men det blir senare det.


Vad tycker ni jag ska använda för batterikontakt? Räcker det med XT60 (60a kontinuerligt enl HK) eller ska jag gå på 8mm runda (120a +). Det är dom 2 sorter jag använder. Håller på o fasar ut Deanskontakter, tål dom ej längre.

Fredda
2012-12-19, 21:30
Kan konstarera att 3m kabel räckte inte länge när man skulle skarva på mellan esc o motor, tur att 4m till är beställt:)

Fredda
2012-12-23, 20:32
Har beställt lite stabilare motorer. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18229

Lite högt kv kanske för 4 celler. Men tog med lite olika proppellrar oxå så får vi se vad dom orkar med.

Fredda
2013-01-02, 21:51
35527

Kom ett paket idag. Så nu är man byggandes igen :-)

Fredda
2013-01-04, 21:28
Färdig :)
Och lite testflugen
Flygvikt utan accar 1,7kg

35592355933559435595


Testade lite försiktigt idag med en 3cellare på 2200mah och 10x4,7 snurror.
DT750 motorerna drar bra och vid 55% pådrag så lättar den från marken.
Min första tanke var, "va tyst den är".
Naza gör sitt jobb och modellen är stadig o fin.
Landa igen och hänga dit amperetången, upp i luften igen o förbrukningen ligger strax under 30Amp. Ganska exakt dubbelt så mycket som min tricopter.

Hovrar liten stund till o plötsligt börjar motorerna sacka, ops, cutoff.

Kände mig redo att prova 4cell, som jag har för avsikt att köra med.
Ut igen, denna gång med 4 celler o 6000mah.
Strömförbrukningen är samma som med 3 celler.

Dags att prova lite, gör några "hopp" med modellen, drar på gas snabbt o drar av o drar på igen då ett skorrande ljud hörs o modellen viker sig åt höger o ställer sig på nosen ner i snön.
3 propellrar gick av, men det var allt.

Kom fram till att en propeller börjat slira på motoraxeln, så då fanns inte mycket lyftkraft kvar i den änden.
Min fastsättning av propeller (mellan 2 muttrar) på DT750 är inte jättebra, behöver en riktig propelleradapter för att den ska hänga kvar vid belastningen från 4 celler.

Men DT750 hade jag bara hängt dit för att testa, så dom åkte bort ikväll, och nu har jag monterat de motorer som jag köpte till modellen.

35597

Har bara testkört en motor o bänk, o det är sjukt drag i dom. Blir att hålla ett stort öga på amp o värme.

Fredda
2013-01-05, 21:01
910kv motorer och 11x4,7 proppar monterade.
Lättar vid 1/4 gas, rejält drag i motorerna. Drar c:a 32amp vid hovring på 4celler o 12000mah. Flygvikt 3,1kg.

Tror att jag kommer skaffa mig 10x5 kolfiberproppar. Är onödigt mycket lyft med 11", och jag tror inte att HK:s sf-snurror klarar så mycket effekt som dessa motorer kan ge.

En liten film blev det.
Rätt ostabil här, har inte justerat in naza än, o så blåste det lite med.
http://www.youtube.com/watch?v=j7fiQ2zfgVE&list=UU7Q13FCQ_HFxcRCmnWfPL9g&index=1

Sickan
2013-01-05, 21:24
Grattis till vad som ser ut att bli en trevlig kompis under våren :)

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Fredda
2013-01-08, 08:04
Nu så börjar det likna nåt!

35709357103571135712

Klarar att hänga i luten c:a 20min, men då är batterierna helt urdragna.

Nästa steg blir att börja fundera ut en kameragimbal. Tacksam för förslag.
FUnderade lite på denna, kommer dock krävas lite modifiering för att få dit den http://flyduino.net/2-Axis-GF-Gimbal-V30-XL

Fredda
2013-01-14, 17:59
Nu har jag fått till en testfilm med.

Efterssom jag var ensam så fick det bli gps hold.

Men nazan blir lite knäpp efter ett tag i kylan (-4), helt klart. Sitter helt öppen på denna modell med.


http://www.youtube.com/watch?v=4dFpn_0A9io

Fredda
2013-02-15, 20:53
Tror jag har värmeproblem med fartraglagen.
Modellen har betett sig konstigt efter 4-5 min flygtid. Den har börjat dra snett o dippat med en arm. Trots att gps mode varit på. Vid manuell flygning blev den oflygbar. Till en början börja jag misstänka att accarna var krassliga och att cutoffen då gick in.
Jag har oxå haft ett knackande ljud (ungefär som en spikande gammal volvo) i en motor, trodde det var motorn som var fel på o bytte den, men problemet kvarstod.

Tog ikväll bort bottenplattan för att inspektera reglagen, och såg detta

36890

Krävs väl rätt möe värme för att ta hål på krympplast va?

Alla 6 reglage ligger rätt nära varandra i ett utrymme där inte mycket luft kommer åt.
Kan mina ovanstående problem ha uppstått pga värmeproblem?

Hursomhellst så är det nog läge att flytta isär reglagen till ett luftigare ställe.

Fredda
2013-02-17, 20:36
Har lättat på kontot nu o beställt en uppsättning Tigermotorer, och 2 nya esc.

Fredda
2013-02-21, 23:11
Sådär, efter ett par veckor på operationsbordet så är den i luften igen.

Kabeldragningen gjordes om helt o hållet, ett power distribution board installerades o alla kablar kortades så mycket det gick. 2 av esc:arna fick flytta "ut", så nu blev det riktigt luftigt i elcentralen.

http://i1237.photobucket.com/albums/ff467/frj79/IMG_2963_zps946bf363.jpg


Ihopmonterad.
En blick med på mitt superavancerade kamerafäste
http://i1237.photobucket.com/albums/ff467/frj79/IMG_2964_zps67310703.jpg


Fina snurror.
Lågprisproppeller ala graupnerkopia. Funkar bra, dock ingen permanent lösning.
http://i1237.photobucket.com/albums/ff467/frj79/IMG_2966_zpsc4dfe558.jpg

Kenneth E
2013-02-22, 07:30
Vad tycker du om kvaliteten på CC Y6, har du något att påpeka?

Balsa regn

Fredda
2013-02-22, 09:13
Vad tycker du om kvaliteten på CC Y6, har du något att påpeka?

Balsa regn

Inga anmärkningar på kvaliteten. Allt passar perfekt. Lätt o starkt.

simonarvestrand
2013-02-22, 11:21
Vilka tigermotorer är det du har på den ?

Fredda
2013-02-22, 12:24
MT2814-11 710kv

Med 11x5 mjuk graupnerkopia o 12000mah 4cell o kameran monterad, så har jag 17min flygtid (med lite marginal).
3500g totalt (om badrumsvågen visar rätt)

simonarvestrand
2013-02-22, 13:06
Ok tackar. sitter och funderar på motorer till min nya y6a :)

Fredda
2013-02-22, 13:43
Ok tackar. sitter och funderar på motorer till min nya y6a :)

Jag hade gärna satsat på nåt större som 3515 eller dyl, men prisklivet blev rätt drastiskt, o så skulle jag behöva byta alla esc o sen skaffa 6cells accar. Så det drog med sig en hel del isf.

Men effekten i dessa räcker gott o väl, ska testa 12" proppar med när jag hittar några jag vill ha;)

simonarvestrand
2013-02-22, 14:47
Jag funderar också på större motorer men det får vänta. ska se vad den kan prestera med lite mindre först.

Fredda
2013-03-10, 13:55
Nu har ett nytt problem dykt upp.
Monterade APC 13x4 propellrar igår, men nu har modellen börjat gunga i luften.
Antog att det bara var o justera gains i nazan, men så enkelt var det inte.

Gör jag en liten manöver eller om det kommer en vindpust så gungar den några gånger innan den blir stabil igen.
Se videoklipp


http://www.youtube.com/watch?v=QHzAf51tICU&list=UUg4DpxOP4liYJEb3Uv9DSkw& index=1

Det enda som händer om jag justerar gainsen är att svängningarna blir snabbare eller långsammare, dom försvinner aldrig.

Kan det har o göra med att propellrarna jag monterade är mycket tyngre än dom förra 11x5 jag hade. Dessa väger 30g mot 10g förut, o dessutom 2" större Ø.

Orkar inte motorerna (MT2810-11) med o kompensera så snabbt som nazan vill, o därför hinner modellen svaja mer innan motorerna når det varvtal som krävs för att kompensera fel?

SteffeB
2013-03-10, 15:06
Kanske ska prova träproppar? De är väl lite lättare.

SteffeB
2013-03-10, 15:18
Vad jag har läst ska hobbykings träproppar vara riktigt bra. Det finns superfina "Wodden slowfly" lite gömt i propellemenyn, kolla noga så hittar du. Fraktvikt på 40gram, billig frakt.

Borde ha mina hemma imorgon för lite test.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24277__Wooden_13x4_5R_propeller_1pc_bag_.html

Tror även de hade några i nått Europavaruhus.

Fredda
2013-03-10, 19:50
Kan absolut va värt att prova dom.
Fast jag får nog gå ner till 12x4 på den sorten då bladen är mycket större på slowflyerproppar.

Funderar på o lägga en beställning på kolfiberproppar från rctimer med.
Dom är ju lätta o fina.

simonarvestrand
2013-03-10, 20:00
Skynda er att testa träpropparna, måste snart köpa in proppar till y6an,
har inte börjat kika på hur y6an funkar än , är det cw rotation på alla proppar ?

zooks
2013-03-10, 20:05
Vad har du för kv på motorerna och på vilket varvtal hovrar den med APC 13x4?

Fredda
2013-03-10, 20:09
[QUOTE= är det cw rotation på alla proppar ?[/QUOTE]

Nej, 3cw o 3ccw

Tar 2-3 veckor från hk, så hoppas du inte har för brått ;)

Fredda
2013-03-10, 20:11
Vad har du för kv på motorerna och på vilket varvtal hovrar den med APC 13x4?

710kv
Varvtal vet jag ej, vågar inte gå tillräckligt nära med varvräknaren när modellen beter sig på detta viset. men det är ju stor skillnad i varvtal på övre o undre motor, men så är det ju på coaxial.

simonarvestrand
2013-03-10, 20:13
leveranstid från hk har jag bra koll på :) ramlar in ett paket denna veckan :)
ingen brådska här. har två st reglage som brunnit upp dom senaste dagarna så jag har inte grejer så det räcker till den.
saknar även två motorer

Fredda
2013-03-10, 20:18
Vad har du för kv på motorerna och på vilket varvtal hovrar den med APC 13x4?


Kan du ha en tanke att jag har för lågt varv kanske, o att det kan vara orsaken?
Lätt att testa iof, bara hänga på nåt kg till o se var det bär åt :)

zooks
2013-03-10, 21:10
Kan du ha en tanke att jag har för lågt varv kanske, o att det kan vara orsaken?
Lätt att testa iof, bara hänga på nåt kg till o se var det bär åt :)

Tittade på TM's sida och du borde ligga runt 5000rpm om den väger 3,5kg, så det är inte för lågt.
Det är något annat som stökar, frågan är bara vad...
Fungerade den helt utan dessa problem innan bytet av proppar?

Fredda
2013-03-10, 21:21
Tittade på TM's sida och du borde ligga runt 5000rpm om den väger 3,5kg, så det är inte för lågt.
Det är något annat som stökar, frågan är bara vad...
Fungerade den helt utan dessa problem innan bytet av proppar?

Den gick bra med dom förra 11x5 snurrorna.
Att jag testade apc 13x4 var för att få ner varvet o få upp effektiviteten något, vilket lyckats. Men nu är den oflygbar istället:-P

zooks
2013-03-10, 21:43
Den gick bra med dom förra 11x5 snurrorna.
Att jag testade apc 13x4 var för att få ner varvet o få upp effektiviteten något, vilket lyckats. Men nu är den oflygbar istället:-P

Märkligt att den beter sig så då det inte är så stor skillnad mellan 11 och 13...
Vad har du för gains på nazan?

Fredda
2013-03-11, 06:16
Märkligt att den beter sig så då det inte är så stor skillnad mellan 11 och 13...
Vad har du för gains på nazan?

Den stora skillnaden är ju vikten på bladen. 30g nu mot 10 förut.
Gainsen står mellan 180-200%. Provade att justera +/- 50%, men det blev ej bättre, blev bara annan takt på gungningen.

SteffeB
2013-03-11, 06:31
Vikten var 3,5kg på den där va? Vad har du för ackar och vad får du för flygtid?

Fredda
2013-03-11, 06:37
Vikten var 3,5kg på den där va? Vad har du för ackar och vad får du för flygtid?

3,7kg med gimbal o kompaktkamera. Accar är 2st Turnigy 4cells 6000mah.
Flygtid 16-20 min beroende på propp, med nån minuts marginal.

zooks
2013-03-11, 07:44
Den stora skillnaden är ju vikten på bladen. 30g nu mot 10 förut.
Gainsen står mellan 180-200%. Provade att justera +/- 50%, men det blev ej bättre, blev bara annan takt på gungningen.

Jag körde med proppar som vägde ca 10g förut och har bytt till några som väger 40g nu och upplevde ingen skillnad på beteendet med naza.

Fredda
2013-03-11, 08:21
Jag körde med proppar som vägde ca 10g förut och har bytt till några som väger 40g nu och upplevde ingen skillnad på beteendet med naza.

Ok.
Vad har du för modell o inställningar?

simonarvestrand
2013-03-11, 08:30
Den stora skillnaden är ju vikten på bladen. 30g nu mot 10 förut.
Gainsen står mellan 180-200%. Provade att justera +/- 50%, men det blev ej bättre, blev bara annan takt på gungningen.

Du justerade i små steg när du testade +-50 ?

Fredda
2013-03-11, 08:40
Du justerade i små steg när du testade +-50 ?

Japp, runt 10-15% åt gången.

simonarvestrand
2013-03-11, 09:07
ok . det borde funka även om jag brukar gå mindre steg.

Fredda
2013-03-11, 09:37
Nazan verkar f.ö rätt okänslig på små ändringar i gain, iaf på y6.
Runt 10% är vad dji själva säger att man ska ändra åt gången.

Ska, om jag hinner i em, prova att öka gain ännu mer, kanske uppåt 300%.
O även testa att hänga på extra vikt, bara för testsndets skull.

Kommer jag inte tillrätta med problemen så har jag ett APM2,5 ,som just nu sitter i en quad, att testa, o jag är helnöjd med det kortet.

simonarvestrand
2013-03-11, 09:45
Har du fått snabba svängningar så tyder det nästan på för hög gain.
Har inte justerat några y6or än men proppbyte från 8" kika propp till 8" apc krävde 5-8% justering på min quad.

Har märkt att en del fartreglage ibland har lite bekymmer att jobba tillräckligt fort när dom får lite last.

Fredda
2013-03-11, 09:55
Ja, för höga gains vet jag hur modellen beter sig med:)

Esc är Turnigy Plush 25A.

simonarvestrand
2013-03-11, 09:58
kanon :) får be om ursäkt för basicfrågor men man har ju ingen aning om vilken nivå folk ligger på här :)

Plushen brukar funka bra. ska köra samma på min y6a , fast jag håller på och flashar in simonk så det blir nog ingen bra jämförelse.
2 st har dock brunnit upp för mig vid spänningsättning, verkar som dom nya med silabs har något sämre kvalle än dom gamla med atmel.

Fredda
2013-03-11, 10:06
Lugnt, basicfrågor kan ibland va lösningen:)
Jag är med nöjd med plushen. Har ett 20-tal. Bara skadat 2 st, troligen pga dålig kylning i y6an.

simonarvestrand
2013-03-11, 10:20
vet du om det är atmel eller silabs ? har inte haft några problem med plush innan jag fick den senaste batchen.

Du råkar inte ha ett par över som du vill bli av med ?

Fredda
2013-03-11, 11:27
Antagligen har jag båda sorter, för jag har både nya (några månader gamla) o äldre sen flera år tillbaka.
har inga till övers dock, tycker dom är ständig bristvara även hos mig:)


EDIT: Hur vet jag skillnaden?

SteffeB
2013-03-11, 14:12
Första intrycket: Wow! :)

Hinner inte kolla balans mm förrens ikväll. Vikt på 12x4=22 gram , 11x4=16gram. De är riktigt styva och har en suverän finish!

Den lilla är en light electric (?) 10x7=15gram. Ska ha den till ett flygplan.

SteffeB
2013-03-11, 14:31
Sprang ut och testade balansen. De var i obalans alla tre. Dock inte "horisontellt", det är navet som måste balanseras en smula. Den rapporteringen tar jag dock ikväll. :)

simonarvestrand
2013-03-11, 14:39
Antagligen har jag båda sorter, för jag har både nya (några månader gamla) o äldre sen flera år tillbaka.
har inga till övers dock, tycker dom är ständig bristvara även hos mig:)


EDIT: Hur vet jag skillnaden?

Man får skära upp och kika på processorn, atmel står det atmel på , silabs är nog lite mindre och brukar inte stå något på den eller inte som går att läsa iallafall :)
Atmel har 8 ben/sida om jag inte minns fel


Första intrycket: Wow! :)

Låter intressant :) verkar som allt som är tillverkat i kina har hubproblem , så har det iallafall varit med alla proppar jag provat hittils

Fredda
2013-03-11, 15:37
Har testat modellen igen.
Först provade jag att hänga på nära ett kg extra i vikt. Möjligt att tendenserna reducerades, skulle kanske gått att få den skaplig. Men jag la inte ner någon energi på det.

Provade sedan igen med standardvikten o ställde upp gainsen ännu mer, men då börja den vobbla hejdlöst när jag gick över till atthold, så det var åt fel håll. Justerade även några gånger neråt, men då blev den bara ostabil.

Provade även att bara stoppa i en acc, o tog bort all annan vikt, så den blev ett kilo lättare. Och då var det nästan som att flyga utan stabilisering, den for åt alla håll o vägrade va still, testade aldrig att gå över till atthold här, utan körde bara manuellt. Ställde om gains några gånger åt båda håll, men fann den inte pålitlig alls.

Så det är väl bara att gå ner i propellerstorlek. Med 11x5 flög den ju faktist bra, och jag hade hyffsad marginal i effekt med tänkt last på, så det får nog bli sådana i kolfiber.

zooks
2013-03-11, 20:28
Ok.
Vad har du för modell o inställningar?

Det är en F450 ram som jag byggt om med längre armar till dom större propparna.
Har för mig att mina gains i naza är runt 150 på allt och vikten är ca 1,8kg

Fredda
2013-03-11, 20:51
Det är en F450 ram som jag byggt om med längre armar till dom större propparna.
Har för mig att mina gains i naza är runt 150 på allt och vikten är ca 1,8kg

Motor o propstorlek?

zooks
2013-03-11, 20:55
Motor o propstorlek?

Kör med NX-4006-530Kv samt graupner 14*8

Fredda
2013-03-11, 21:22
Kör med NX-4006-530Kv samt graupner 14*8

Ok.
Kanske är det snabbare respons i den motorn vid dom storlekarna på proppar.

Får jag tid o lust imorn, så ställer jag nazan på defaultvärden o börjar bearbeta 1 gain åt gången.

Det måste ju funka på nåt vis.

zooks
2013-03-11, 21:45
Ok.
Kanske är det snabbare respons i den motorn vid dom storlekarna på proppar.

Får jag tid o lust imorn, så ställer jag nazan på defaultvärden o börjar bearbeta 1 gain åt gången.

Det måste ju funka på nåt vis.

Tvivlar på att det är motorerna som inte orkar.
Måste vara något annat som ställer till det, gäller bara att komma på vad.

Fredda
2013-03-12, 05:58
Tvivlar på att det är motorerna som inte orkar.
Måste vara något annat som ställer till det, gäller bara att komma på vad.

Håller med, Tiger själva anger ju t.o.m större snurror i sina motordata.
men som sagt, ska lägga ner lite tid o börja om från början med inställningar.

Fredda
2013-03-12, 05:59
Sprang ut och testade balansen. De var i obalans alla tre. Dock inte "horisontellt", det är navet som måste balanseras en smula. Den rapporteringen tar jag dock ikväll. :)

Grymt intresserad av ett utlåtande hur dom beter sig i luften :)

SteffeB
2013-03-12, 07:41
Då får du vänta. Köpte bara en av varje, vågade inte köpa ett helt set + extraproppar hehe... Ska försöka köpa nya motorer snart.

Obalansen i huben är rätt stor, limmade dit en m3 mutter på light electric 10x7 proppen för att få balans. Låter lite knäppt kanske, men det fungerar bra. Kan de flyga med enbladiga proppar kan då jag köra med muttern. Provade den proppen på en Turnigy 3548 1100Kv på 4 celler. Verkligen ett annat ljud på grejorna jämfört med plast, den proppen kan jag rekommendera till flygplan! Inte en vibration i motor/propp efter balansering. :)

Misstänker att slow fly proppana också behöver vikt i form av mutter. Vill man inte hålla på och dribbla med det kanske det är bättre att köpa en annan propeller. Muttern sitter grymt bra med lite cyanolim mot den lackade ytan på proppen. Blir muttern för tung slipar jag bara av den en smula.

Hålet borrade jag upp med en liten stegborr ifrån Jula fastsatt i pelarborrmaskin. ~4-10mm i millimetersteg, funkar bra. Har man ingen pelarborrmaskin kan jag rekommendera den där 500kr (kostade iallafall det för nått år sedan) maskinen på Jula, den funkar faktiskt riktigt bra.

Fredda
2013-03-12, 20:07
Då har man lagt ner lite mer tid på att försöka komma tillrätta med gungandet.

Började med att ändra alla gains till fabriksinställning, modellen var ny mycket ostabil o nästan omöjlig att flyga i manuellt läge.
Höjde basic pitch o roll i 10% steg till 270% innan den börja vobbla på egen hand.

Efter en stunds pillande så flyger den skapligt, men jag är inte helt nöjd.
Fortfarande när man gör nån manöver så gungar den ett par ggr innan den står still igen. Likaså om det kommer en vindpust. Men det är inte lika illa som förut.

Synd att jag gav bort mina gamla proppar, nu blir det o vänta några veckor på ny leverans. Men jag har fått hem ett annat projekt att roa mig med sålänge ;)

Fredda
2013-03-17, 09:47
Har haft lite för mycket fritid sista dagarna, så jag passade på att göra ett hjärnbyte i modellen.

Naza-systemet fick flytta till F550:n, där det fungerar utmärkt, förutom att jag lider av "toilet bowl effekt".

Till Y6an blev det istället APM-kortet, var tvungen o se om jag får samma gungande med det kortet.
Och vet ni vad, problemet finns kvar, kanske av lite annorlunda karaktär, men ändå samma problem.

Jag har en ny teori om detta, effekten i motorerna lär räcka för att sätta snurr även på dessa tunga 13x4 proppar, men... sen ska dom ju sakta ner oxå.
I teorin så kan man tänka sig att jag har för låg propellerbelastning, detta gör att varvtalet på proppellerna sjunker för långsamt och därför blir kompenseringen "fördröjd".

Skulle modellen väga 2-3 kg mer så skulle propellrarna ha mycket högre belastning, o tack vare det bromsas varvtalet mycket snabbare.

Som sagt bara en teori, men det är den enda slutsats jag kan dra i dagsläget.

Fredda
2013-03-17, 09:50
Sen blev det ett annat problem med apm i Y6an.
Kompassen kommer ju mycket närmre strömförsörjningen, vilket ledde till att den ville vrida sig yaw hela tiden.

Kollade i mission planner, när motorerna är avstängda står nålen stadigt o fint, men när jag drar på så vrider den sig sakta 10-20 grader, störande.

simonarvestrand
2013-03-17, 10:05
Testa att skärma av med lite alufolie.

Fredda
2013-03-17, 10:42
Ska prova det, men är inte kolfiber rätt avskärmande?



Testa att skärma av med lite alufolie.

Sickan
2013-03-17, 13:40
Jag har haft framgång med koppartejp som jag fick av en kompis som jobbar med radio på Sony Mobile.

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Stiffe
2013-03-17, 14:39
Kollar man på motordatan från Tiger ligger båda propellrarna du testat ( APC ) på runt 600 gram vid 50 % i lyftkraft så med dina 3,7 kg borde det ligga ganska rätt , jag har samma motorer men inte hunnit flyga med dem än och räknar hamna på 4,1 - 4,2 i flygvikt och tänker testa med 12X3.8 fast då på en trad hexa , funkade det bra med 11X5 så hade jag kört med dom

Fredda
2013-03-17, 17:52
Kollar man på motordatan från Tiger ligger båda propellrarna du testat ( APC ) på runt 600 gram vid 50 % i lyftkraft så med dina 3,7 kg borde det ligga ganska rätt , jag har samma motorer men inte hunnit flyga med dem än och räknar hamna på 4,1 - 4,2 i flygvikt och tänker testa med 12X3.8 fast då på en trad hexa , funkade det bra med 11X5 så hade jag kört med dom

Ja, motorerna ligger jättebra i effektkurvan med dom propellrarna.
Men det är ju inte problemet.

Hängde på ett par sladdriga slowflyer 11x4,7 i eftermiddags. Gungandet försvann direkts
Men sen flög den som en kratta iaf, fast det beror nog på att jag har mycket inställningar att fixa, om jag orkar sätta mig in i alla parametrar.

Fredda
2013-03-30, 11:03
Har ingen framgång med apm i y6an, så det får flytta tillbaka till quaden igen.

Så nu går jag o funderar på vad jag ska skaffa för styrkort.
Naza har jag ju kört med förut o vet att det fungerar, även om jag inte var helt nöjd. Wkm tycker jag är alldeles för dyrt.
Kanske ska man prova Zero ys 4? Eller vad finns det fler för alternativ?

Sickan
2013-03-30, 14:16
Kanske Revo om någon säljer nått :) Kanske svåra att få tag på den närmaste tiden men jag tror det kommer att glänsa ;)

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

berthrsd
2013-04-02, 08:07
Låter som att du har för låg "disc loading" med dom stora propparna, vet att bl.a. Naza kan vara väldigt känsligt för detta... Om den flyger bra med 11"-proppar så är det väl bara att köra på det?

Fredda
2013-04-02, 11:45
Låter som att du har för låg "disc loading" med dom stora propparna, vet att bl.a. Naza kan vara väldigt känsligt för detta... Om den flyger bra med 11"-proppar så är det väl bara att köra på det?

Troligen rätt.
Beställde 11" i kolfiber för 3 veckor sen, och idag kom dom.
http://i1237.photobucket.com/albums/ff467/frj79/IMG_4396_zpsf8aeefa0.jpg
http://i1237.photobucket.com/albums/ff467/frj79/IMG_4397_zpse4cc3a56.jpg
Ska strax provflyga

zooks
2013-04-02, 17:07
Funkar dom nya propparna bra?


Troligen rätt.
Beställde 11" i kolfiber för 3 veckor sen, och idag kom dom.

Ska strax provflyga

Fredda
2013-04-02, 17:22
Provflugen som hastigast.
Avsevärd skillnad. Nu flyger den som den ska igen. Satt tillbaka nazasystemet med då jag fick motorhaveri i 550:n som det satt i.

simonarvestrand
2013-04-02, 17:52
Hur är rctimers cfproppar , funderar på att ta hem ett gäng och testa
Hur stora är centrumhålen?

Fredda
2013-04-02, 18:33
Hur är rctimers cfproppar , funderar på att ta hem ett gäng och testa
Hur stora är centrumhålen?

Jag har inte jämfört med dyrare ditos. Men tycker dom verkar prisvärda. Dom flesta är rätt bra balanserade med.
Hålet är något större än 6mm. Men adapter 5 o 6mm följer med.

simonarvestrand
2013-04-02, 18:46
får nog testa lite :)

Fredda
2013-04-08, 05:53
Måste ju prova så... Nu har det blivit en order på Xoar proppar. 12x4 till dom övre motorerna och 12x6 till dom nedre.
Återkommer med resultat.

Fredda
2013-04-15, 08:48
Blev en testfilmning med lågbudgetgimbalen och gopron igår.


https://www.youtube.com/watch?v=EYxKluq3Anc


Tycker den inte alls hänger med i "roll", troligen pga för långsamt servo? (äldre hitec), på pitchen har jag ett snabbare dito, o den ser ju ut att hänga med bättre.
Kan tillägga att det blåste en del (som vanligt).

Fredda
2013-04-16, 17:32
Idag kom xoar propparna. Så dom monterades o testades lite snabbt.

12x4 på dom övre motorerna, och 12x6 på dom undre.

Motorerna synkar mycket bättre nu än när jag hade samma stigning på både övre och undre.
Detta ger en behagligare ljudnivå, men den stora skillnaden är lyftkraften.

Förut när man belastade modellen så varvade dom undre motorerna ut, o även om dom övre bara gick på halvfart så gick det inte få mer effekt. Nu håller motorerna jämt varvtal hela registret vilket gör att lyftkraften blir högre. Ett par fullgasteser o modellen skjuter iväg rejält uppåt.

Så det är tydl ingen dum ide att sätta större stigning på dom undre motorerna på en Y6.

F.ö så håller propellrarna fin klass. Känns som att det är dom bästa jag provat hitills.

Stiffe
2013-04-16, 21:43
F.ö så håller propellrarna fin klass. Känns som att det är dom bästa jag provat hitills

Kan bara instämma i det med min hexa

Fredda
2013-08-14, 21:38
Jaha, då kanske det är dags för en vidareutveckling av denna modell.
Har många timmar i luften med denna nu, både som fpv-modell, kamerabärare o för nöjesflyg.

Men idag hände något som får mig att starkt tvivla på Naza som styrsystem i en stor Y6.

Allt efterssom jag blivit mer bekant med modellen så har jag pressat den mer med fart o snabba manövrar, och detta gillar inte naza, gör jag en häftig manöver så vobblar den kraftigt några ggr innan den stabiliserar sig, detta i atti och gps mode.

Och idag så fick jag för mig o flygfota ett inkommande åskoväder.
Solen sken fortfarande men det började blåsa upp en del. Drar upp modellen till c:a 200m o knäpper en rad bilder, står i gps mode o drar ner gasen nästan i botten för att sjunka ner o landa. Det blåser rätt bra opp igenom, och efter några sekunder börjar den vobbla för att sen bli totalt okontrollerbar.

Modellen slänger omkring brutalt från sida till sida och är ibland nästan helt upponer, hastigheten mot marken ökar och det hjälper inte att dra på gas, det gör bara modellen ännu oroligare, när det är c:a 20m kvar till marken för jag ett sista desperat försök o slår över till manuellt läge, hade sedan länge tappat orienteringen på modellen, men lyckas räta upp den o landa säkert.

Jag har flera ggr tidigare försökt komma tillrätta med vobblandet genom att ändra gains, men det enda som händer då är att frekvensen på vobblandet ökar eller minskar, jag komer aldrig tillrätta med det.
Flyger man lugnt med modellen i svag vind så är det inga problem.

Ska tillägga att jag kör även med naza i en F550, o den klarar sån här vind utan problem, har aldrig haft någon tendens till liknande vobbel med den.

Har även en quad o tricopter med APM2,5, o där har det gått o justera bort såna saker med PIDsen.
Därför funderar jag på att göra ett nytt försök med APM i Y6:an, nu när jag har mer erfarenhet av det.


Är det någon annan som upplevt dessa bekymmer med Naza o Y6?

SteffeB
2013-09-03, 12:54
edit: såg att du hade olika stigning på propparna.. :)

sm0sbi
2013-09-05, 10:59
Jag har en Hexa och en Y6 med NAZA+GPS (820mm och samma konfiguration förutom antal armar). Hexan wobblar lite när jag sjunker medans Y6 sjunker som en sten, hur stabilt som helst....

Fredda
2013-09-06, 08:41
Jag har en Hexa och en Y6 med NAZA+GPS (820mm och samma konfiguration förutom antal armar). Hexan wobblar lite när jag sjunker medans Y6 sjunker som en sten, hur stabilt som helst....

För mig är det som sagt tvärtom. Vad har du för proppellrar o motorer?

simonarvestrand
2013-09-06, 09:01
min hexa går riktigt stabilt ner. kör med tmotor 2814 och 12" proppar

Fredda
2013-09-06, 09:25
Kanske har naza lite svårt med Y6? Alla andra modeller jag flygit med naza har ej detta symptom.

En annan intressant punkt, Min normala flygvikt med kamera är c:a 3,8kg. Jag provade för skojs skull att lasta på nästan 1kg till. Då blev modellen stabilare, det gick att provocera den betydligt mer innan vobbeltendenserna visade sig. O det fanns fortfarande god marginal på effekten.

Dock dök ett annat problem upp, esc sitter lite för isolerade o blir för varma med den vikten.

Fredda
2013-09-06, 09:49
Dock dök ett annat problem upp, esc sitter lite för isolerade o blir för varma med den vikten.



Vilket för mig in i en annan tankebana. Är min esc för små?
Kör med turnigy plush 25A. Vid hovring drar modellen runt 40A med kamera, dvs c:a 7A/Esc, men det är ju möjligt att vid snabb manövrering/stabilisering av modellen så kräver motorerna mer ström (burst) än vad esc kan leverera?

simonarvestrand
2013-09-06, 10:13
vilka motorer va det du hade på den ?

Fredda
2013-09-06, 12:33
vilka motorer va det du hade på den ?

Tiger 2814 710kv

simonarvestrand
2013-09-06, 12:41
då är nog 25a gränsfall , tycker mina 30a reglage blir varma, kör iofs med simonk vilket kan göra lite till värmen

Fredda
2013-09-06, 12:50
Funderar på att testa HK:s nya Afro esc, 30 eller kanske 40A.
Är dock en ganska omfattande operation isf. Det är trångt att få plats med 25A esc, o 40 tar ju inte mindre plats...

Fredda
2013-10-18, 20:18
Afro 30A monterades för ett par veckor sen. Alla vobbelproblem som funnits är nu helt borta. Gasresponsen i dessa esc liknar inget att jag provat.

Dock verkar det vara lite strul med ett av dom, ibland vägrar det att armera, o larmet jag får lyder "phase 2 stuck high". Verkar som det kan ha med programvaran att göra.

Kan f.ö. upplysa om att med senaste programvaran i naza så går den flyga med 5 motorer, blev oavsiktligt test när esc:t ej armera o då jag satt med goggles på mig så uppmärksamma jag ej det.
Den flyger inte utmärkt, men håller sig i luften o är manövrerbar sålänge man tar det lugnt.

Stiffe
2013-10-18, 22:41
Låter lovande har beställt just Afro 30 A och på väg hem dock ska jag ha dem till mina 2216 motorer hade jag tänkt