handdator

Visa fullständig version : Ännu en som behöver hjälp att matcha delar



Fluf
2012-12-20, 21:43
Jag har precis skaffat mig en Hero2 (outdoor). Teknikmagasinet Centralen Göteborg hade den som öppningserbjudande för 1799:- så jag slog till.

Jag vill minnas att den kunde lösa 720@60fps + stream + 2sec timelaps samtidigt enligt någon tråd någonstans.

Min önskan är att med endast en sändare och ett par goggles med en sladd emellan flyga FPV med en räckvidd på ca 1,5-2km och få lite skön flygfotografering på vägen med både stillbilder och film som sparas lokalt på GoPron. Vidare vill jag ha säkerheten av OSD info som är främst batteristatus, avstånd från start och riktning till start samt automatisk RTH om man tappar kontakten.



Jag har precis börjat kika på GoPron och tar gärna emot tipps på lite mer exakt vad jag behöver tänka på och vad för utrustning som behövs inför FPV. Jag har kikat på att köra 5.8GHz 400-800mW, True video goggles med head track och ett par cloverleaf till dem. Tänkte altså inte köra groundstation och satsar på att ha ca 1,5-2km räckvid med rimlig bild.

Sedan skall det även på en OSD med RTH funktionalitet.


So far;
Jag har en Bixler, men den skall bytas till en EPP-FPV 1.8M till nästa säsong är det tänkt.
Har en GoPro Hero2 som jag håller på att uppdatera firmware med.
TX är en Turnigy 9x med FrSky och Er9x firmware samt 5db omnidirec antenn
RX FrSky D8R-II (så jag kan programera failsafe dessutom)

Så jag har rätt bra omnidirectional räckvidd vilket är tanken då jag inte vill böka med en groundstation, jag promenerar ofta till mitt "flygfält" och vill inte ha mer än nödvändigt att kånka på.

Todo;
5,8GHz Tx med lite kräm - kikat på denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22394__5_8G_500mW_8_Channel_AV_Transmitter_FPV.h tml
Goggles - kikat på dessa då jag är mån om bildkvalitet http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12175__True_640x480_8ch_2_4_5_8Ghz_Dual_Rx_w_Hea dTrack_Video_Goggles.html
Glasögonen behöver random 2-3s LiPo för att hålla dem igång, lätt ordnat.
OSD - Arkbird verkar vara rätt så prisvärd och rimlig OSD med RTH funktion och dessutom autolevel samt gyro modes. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31162__Arkbird_Autopilot_System_w_OSD_GPS_Altitu de_Hold_Auto_Level_.html


Input och funderingar kring detta? Misstänker att jag behöver en del special kablage mellan GoPro och OSD?
Är det vettiga saker i en vettig kombination, kompatibilitetsissues?

Timtimtim
2012-12-21, 05:02
Ser bra ut tycker jag! Vet inte så mycket om OSDn men den hade fått bra omdöme och bra pris är det ju också! Istället för den Vtx du länkar till hade jag dock satsat på den här istället: http://www.foxtechfpv.com/58g-1000mw-tx-p-679.html

Sen att använda Gopron till fpv så har jag för mig att bilden kan bli ganska mörk, Ni som har en gopro och kan detta vänligen bekräfta .

Angående räckvidd för radiolänken så varierar det ganska mycket med frsky enligt mig, har fått FS inom 200meter ibland men Också flygit längre utan några problem! har nu beställt UHF istället som löser den biten! Du får hojta till när du är FPV-redo :)

Defuncta
2012-12-21, 06:27
Ser bra ut, ja flyger FrSky D8R-II har flygit långt över molnen på en höjd över 600m. Så har säkert varit 1 km från sändaren och aldrig tappat kontakten än så länge. Då va de med standard antennen.

zooks
2012-12-21, 11:05
Ser bra ut, ja flyger FrSky D8R-II har flygit långt över molnen på en höjd över 600m. Så har säkert varit 1 km från sändaren och aldrig tappat kontakten än så länge. Då va de med standard antennen.

Hur har du haft antennerna på D8R placerade för att få den räckvidden?

Defuncta
2012-12-21, 11:58
Mottagaren sitter bara i bak på multikoptern har inte gjort något alls...

Fluf
2012-12-21, 12:01
Ser bra ut tycker jag! Vet inte så mycket om OSDn men den hade fått bra omdöme och bra pris är det ju också! Istället för den Vtx du länkar till hade jag dock satsat på den här istället: http://www.foxtechfpv.com/58g-1000mw-tx-p-679.html

Sen att använda Gopron till fpv så har jag för mig att bilden kan bli ganska mörk, Ni som har en gopro och kan detta vänligen bekräfta .

Angående räckvidd för radiolänken så varierar det ganska mycket med frsky enligt mig, har fått FS inom 200meter ibland men Också flygit längre utan några problem! har nu beställt UHF istället som löser den biten! Du får hojta till när du är FPV-redo :)
Tack för alla svar, verkar som jag inte är helt ute ock cyklar efter en säsongs skummande av FPV trådar :)

Skall kika lite på den Vtx'n, ser vettig och mindre och lättare ut. Men att antennen är limmad o.0 "You can remove the antenna with great care, but the warranty will be voided" gör mig lite nervös. Har du testat den själv?

Jo jag har hört att GoPro'n kanske inte är helt optimal som FPV cam, men den är suverän som film cam och känenr inte att jag är redo att gå dubbla kameror än. Kan spara det projektet tills senare :) Tror den duger att öppna med nu när jag ändå har den.

Timtimtim
2012-12-21, 12:41
Tack för alla svar, verkar som jag inte är helt ute ock cyklar efter en säsongs skummande av FPV trådar :)

Skall kika lite på den Vtx'n, ser vettig och mindre och lättare ut. Men att antennen är limmad o.0 "You can remove the antenna with great care, but the warranty will be voided" gör mig lite nervös. Har du testat den själv?

Jo jag har hört att GoPro'n kanske inte är helt optimal som FPV cam, men den är suverän som film cam och känenr inte att jag är redo att gå dubbla kameror än. Kan spara det projektet tills senare :) Tror den duger att öppna med nu när jag ändå har den.



Har ej testat den själv men läste på RCgroup om en som hade testat den, 1.5km utan problem med stockantenn, gällande garantin så har jag själv gjort några modifieringar på min vtx så garantin gäller nog inte längre ändå, det får man nog räkna med..

Sen tycker många att man inte ska ha för hög effekt då det kan störa ut resten av elektroniken samt att 800-1000mw blir ganska varma, det kan ju räcka med 200-500mw också! har själv en 1000mw och visst den blir varm på bänken hemma men fungerar bra i luften! har inte märkt av några direkta störningar heller, bara avståndet mellan VTX-GPS som var betydande för söktiden av sateliter, tog en evighet när det var 30cm mellan dem.

Annars finns ju nya http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_22&products_id=1128 som verkar prisvärda och bra, där ingår också en 250mw som kan vara en bra början som kanske tom räcker för 1km+ med rätt antenn

GoPron fungerar nog till att börja med, vill du sen använda en separat FPV kamera så är det ju lätt ordnat :)

Kenneth E
2012-12-21, 13:10
Jag kör endast med GoPro som FPV kamera och den fungerar perfekt, både i skugga som i motljus. Det finns säkert bättre men jag har inte sett ett behöv om att använda någon annan kamera. Jag har provat HobbyKings kameror Fatshark och dessa är betydligt sämre. Det jag ser som fördel är att vad du ser är vad du filmar.

Det är nog lite upp till var och en om man tycker att det fungerar eller inte. För natt flyga hade jag valt mina HK kameror då de har bättre mörker seende, men hur ofta flyger man i en mörk byggnad som t.ex. garage?

Balsa regn

Blomster
2012-12-21, 22:15
Jag vill minnas att den kunde lösa 720@60fps + stream + 2sec timelaps samtidigt enligt någon tråd någonstans.

Min önskan är att med endast en sändare och ett par goggles med en sladd emellan flyga FPV med en räckvidd på ca 1,5-2km och få lite skön flygfotografering på vägen med både stillbilder och film som sparas lokalt på GoPron. Vidare vill jag ha säkerheten av OSD info som är främst batteristatus, avstånd från start och riktning till start samt automatisk RTH om man tappar kontakten.
Sedan skall det även på en OSD med RTH funktionalitet.

OSD - Arkbird verkar vara rätt så prisvärd och rimlig OSD med RTH funktion och dessutom autolevel samt gyro modes. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31162__Arkbird_Autopilot_System_w_OSD_GPS_Altitu de_Hold_Auto_Level_.html

Var finns information om film och foto samtidigt med gopro hd2 ?
Samma önskan/mål som mig ser jag ... och OSD - Arkbird är på väg hem till mig just nu får se hur den är.

Sickan
2012-12-21, 23:23
Var finns information om film och foto samtidigt med gopro hd2 ?
Samma önskan/mål som mig ser jag ... och OSD - Arkbird är på väg hem till mig just nu får se hur den är.

Jag har inte sett att man kan göra det på 2an, hittar det varken i kameran eller i manualen. Däremot fungerar det fint i trean, i alla fall den svarta.

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Timtimtim
2013-03-22, 20:52
Vad blev det för FPV-prylar nu då? :D

Fluf
2013-03-25, 18:47
Det har inte blivit FPV prylar ännu, men lutar åt FatSharks. Deras nya RX/TX tydligen vara riktigt bra per watt med bättre precision i enheterna så man inte behöver kräma på så mycket.

Som OSD får vi se, är rät sugen på RVOSD, verkar vara en kompetent variant med bra RTH.