handdator

Visa fullständig version : Att bygga en RC-helikopter



Flygfantast
2012-12-20, 21:33
Hej,
jag har valt som 100-poängsprojekt att bygga en radiostyrd helikopter. Jag ska alltså konstruera den själv och göra figursritningar. Det finns dock ett stort problem - jag har ingen tydlig frågeställning. Man behöver ett slags syfte och jag hade kanske tänkt att loggboken ska funktionera som en slags guide till hur man bygger radiostyrda helikoptrar, vilka delar som är viktiga och helt enkelt gå igenom hur en helikopter fungerar. Men, tänkte jag, det vore ju guld värt om jag kunde få lite input från kunniga inom ämnet. Så därför frågar jag er:

Vad skulle en intressant infallsvinkel på ett sådant projekt kunna vara?

Tack på förhand

Mr J
2012-12-20, 21:46
Om du inte får något bra svar här så prova på http://www.rcheli.se/

McRegor
2012-12-20, 22:04
Hej,
Gå du gymnasium eller högskola ?
Är det på gymnasie-nivå så är jag definitivt rädd att du kan ha tagit dig vatten över huvudet... Att konstruera modellhelikoptrar är nog inget som speciellt många gör i Sverige - om ens nån...
Att bygga en heli utgående från en byggsats är en sak men att konstruera den ifrån grunden är något helt annat.
Innan du beslutar dig till 100 % så fundera ytterligare en gång till över om det är detta du skall göra i ditt projekt...
Mitt tips är att välja nåt enklare för det är alltid bättre och roligare om man också kan genomföra sitt projekt.
Hälsningar
Roger

PatrikE
2012-12-20, 22:48
En Helikopter är en mekaniskt komplicerad konstruktion.
Multikopter är också en typ av Helikopter men helt utan avancerad mekanik.
Även lämplig på gymnasienivå.
På Högskolenivå kan den byggas på som lastbärare för film & foto t.ex

/Patrik

Flygfantast
2012-12-20, 23:10
En Helikopter är en mekaniskt komplicerad konstruktion.
Multikopter är också en typ av Helikopter men helt utan avancerad mekanik.
Även lämplig på gymnasienivå.
På Högskolenivå kan den byggas på som lastbärare för film & foto t.ex

/Patrik
Hm ja multikopter ser lite lättare ut. 4 rotorer antar jag är mest basic. Kan du berätta något om svårighetsgraden och vad en gymnasieelev skulle kunna ha för utgångspunkt med ett sådant projekt?



Hej,
Gå du gymnasium eller högskola ?
Är det på gymnasie-nivå så är jag definitivt rädd att du kan ha tagit dig vatten över huvudet... Att konstruera modellhelikoptrar är nog inget som speciellt många gör i Sverige - om ens nån...
Att bygga en heli utgående från en byggsats är en sak men att konstruera den ifrån grunden är något helt annat.
Innan du beslutar dig till 100 % så fundera ytterligare en gång till över om det är detta du skall göra i ditt projekt...
Mitt tips är att välja nåt enklare för det är alltid bättre och roligare om man också kan genomföra sitt projekt.
Hälsningar
Roger
Gymnasienivå (natur). Alltså jag är helt klart beredd att göra ett enklare byggprojekt men jag vet inte vilka alternativ som står till hands och det vore väldigt uppskattat att få lite idéer. Jag måste sätta igång innan 2013 med en mer eller mindre färdigställd tidsplan och då är det ju såklart bra om jag vet vad jag ska göra... Har du några tips på alternativa elbaserade (helst) byggen?

PatrikE
2012-12-20, 23:55
En multikopter är enkelt uppbyggd runt en platta i mitten där styrkort och batterier monteras.
4 st aluminium profiler moteras i plattan och motorer fästs i profilerna.
Den kan byggas i form av ett X eller + alt som ett liggande H.

Svårigheten består mest i att välja vilka komponenter man ska välja.
I övrigt behövs Borrmaskin,Lödkolv Och Bågfil.

Du kan hitta flera byggtrådar här på forumet om du kikar lite i kategorin Byggdagboken eller för Quad.
T.ex Markus-bygger-FPV-H-Quad (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33906-Markus-bygger-FPV-H-Quad)

McRegor
2012-12-21, 05:25
En multikopter lever ju till stor del på sin styrelektronik och det är ju inget som gemene man konstruerar själv. Så den avgörande frågan är om du skall konstruera något eller om det räcker att du bygger något ? Du kommer aldrig att kunna konstruera en multikopter från grunden som jag ser det - däremot kan du bygga en utgående från andras erfarenheter och material lämpligt för sådana byggen. Men är kravet att du t ex skall redovisa beräkningar bakom konstruktionen så har jag svårt att se att det lyckas... Men det är nog inte många som skulle kunna det så var inte ledsen av den orsaken...:)
Hälsningar
Roger

simonarvestrand
2012-12-21, 07:39
Skulle absolut avråda att skapa en helikopter , kan bli mycket farlig om man inte gör allt bra.
Multirotor klarar dock nästan vem som helst av att skapa.

Kenneth E
2012-12-21, 07:48
Jag skulle nog säga lycka till med ditt helikopter bygge, men tänk på att det är ganska många detaljer som skall tillverkas och sådant tar tid.

Var inte rädd för att ta tag i det, skall du inte bygga elektroniken kan du bygga en sk. flybarless och de är ganska enkla i designen.

För att spara tid kan du istället säga att du skall bygga ett fungerande rotorhuvud till en helikopter.
Kör du på.

Balsa regn

uffe40
2012-12-21, 08:13
Bygg en helikopter,,vore kul och se den färdig

gamlingen
2012-12-21, 10:15
Hejsan Teodor! Ja du det är verkligen roligt att det finns sådana ungdommar som du, man måste veta massor om helikoptrar om det skall lyckas, jag skulle nog börja med vanliga plan om du skall konstruera och bygga, är också enklare att hitta information och byggtips. Har på känn att det är lite lättare men det är mycket kunskap som behövs även där. Det är ocksä sä att man kan få ihop grejorna med lite enklare verktyg och maskiner läs även om ariodynamik tyngdpunkter och vinklar sådant är mycket viktigt. Du är definitift på rätt forum hä finns massor av kunskap och duktiga ock skickliga gubbar att fråga
Mvh B-Å

Flygfantast
2012-12-21, 16:01
En multikopter är enkelt uppbyggd runt en platta i mitten där styrkort och batterier monteras.
4 st aluminium profiler moteras i plattan och motorer fästs i profilerna.
Den kan byggas i form av ett X eller + alt som ett liggande H.

Svårigheten består mest i att välja vilka komponenter man ska välja.
I övrigt behövs Borrmaskin,Lödkolv Och Bågfil.

Du kan hitta flera byggtrådar här på forumet om du kikar lite i kategorin Byggdagboken eller för Quad.
T.ex Markus-bygger-FPV-H-Quad (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33906-Markus-bygger-FPV-H-Quad)

Ok perfekt med byggdagböcker! Jag tror det absolut bästa är att gå efter det enklaste, för jag inser att jag inte kommer lyckas om jag ger mig på något allt för komplicerat.


En multikopter lever ju till stor del på sin styrelektronik och det är ju inget som gemene man konstruerar själv. Så den avgörande frågan är om du skall konstruera något eller om det räcker att du bygger något ? Du kommer aldrig att kunna konstruera en multikopter från grunden som jag ser det - däremot kan du bygga en utgående från andras erfarenheter och material lämpligt för sådana byggen. Men är kravet att du t ex skall redovisa beräkningar bakom konstruktionen så har jag svårt att se att det lyckas... Men det är nog inte många som skulle kunna det så var inte ledsen av den orsaken...:)
Hälsningar
Roger
Hej!
Med den distinktionen ska jag alltså bygga en multikopter (som det ser ut nu). Alltså jag har inga egentliga krav på mig, det är väldigt fritt. Jag kan ju säga att jag ska skriva en guide hur man bygger en multikopter och då är det ju knappast behövligt med avancerade aerodynamikberäkningar :P Jag är dock inte helt säker på vad jag ska ha för upplägg, men klart står att jag vill bygga något radiostyrt.


Skulle absolut avråda att skapa en helikopter , kan bli mycket farlig om man inte gör allt bra.
Multirotor klarar dock nästan vem som helst av att skapa.
Ja då blir det väl en multikopter! :)


Jag skulle nog säga lycka till med ditt helikopter bygge, men tänk på att det är ganska många detaljer som skall tillverkas och sådant tar tid.

Var inte rädd för att ta tag i det, skall du inte bygga elektroniken kan du bygga en sk. flybarless och de är ganska enkla i designen.

För att spara tid kan du istället säga att du skall bygga ett fungerande rotorhuvud till en helikopter.
Kör du på.

Balsa regn
Fungerande rotorhuvud är ju lite tråkigt om jag inte har något att installera det till :) Men vad tror du multikopter?


Hejsan Teodor! Ja du det är verkligen roligt att det finns sådana ungdommar som du, man måste veta massor om helikoptrar om det skall lyckas, jag skulle nog börja med vanliga plan om du skall konstruera och bygga, är också enklare att hitta information och byggtips. Har på känn att det är lite lättare men det är mycket kunskap som behövs även där. Det är ocksä sä att man kan få ihop grejorna med lite enklare verktyg och maskiner läs även om ariodynamik tyngdpunkter och vinklar sådant är mycket viktigt. Du är definitift på rätt forum hä finns massor av kunskap och duktiga ock skickliga gubbar att fråga
Mvh B-Å
Härligt! När det gäller fysik och matematik så borde jag klara mig då jag kan har många duktiga lärare att ta hjälp av. Finns det någon grundläggande guide till multikopters så att jag vet exakt vad som krävs?

markusb
2012-12-21, 16:49
Börja ditt läsande i gamla trådar här, kolla även rcexplorer.se och flitetest på tuben.

McRegor
2012-12-21, 17:15
Det finns ju en färsk nybörjartråd här på forumet med rekommendationer av utrustning för multicopter- den hittar du nog snabbt.
Men i så fall ändras (?) väl innehållet i din uppgift till att montera ihop en multikopter utgående från rekommendationer från erfarna flygare - men det borde väl vara gott nog det. Konstruerar från grunden gör man möjligen när man är en mycket erfaren flygare och byggare och det kan ju knappast förväntas av en gymnasist. Så nu börjar du nog "gaffla in" uppgiften...:)
//Roger

Flygfantast
2012-12-21, 21:47
Nej jag hittar inte, kan du länka? Jag kan ju ändra min uppgift till att göra en guide hur man bygger en multikopter och förklara hur den fungerar. Det viktiga är ju att jag förstår det först dock! :)

McRegor
2012-12-21, 22:27
Tänk att en gammal gubbe som snart är pensionär får glädjen att hjälpa en ungdom att söka på ett forum...:)
Men här kommer länken - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34931-Till-alla-nyb%C3%B6rjare-inom-multirotor
...men det finns flera. Du kan ju börja på det underforum som heter Multirotor...
Hälsningar
Roger

gamlingen
2012-12-22, 06:50
Hej! Du kanske bor så att du kan hitta klubben som finns i närheten av dig. Där finns också förmodligen kompetensen att hjälpa dig, det gäller ju att komma in rätt i ditt skolarbete,förhoppningen är ju att du blir en duktig radioflygare,mina grunder lade min farfar 1948. dom går alldrig ur kan nog säga att vi som följer dig önskar dig lycka till med ditt skolarbete.Mvh B-Å

PinDuke
2012-12-22, 15:15
Ta en titt på detta:
http://flitetest.com/articles/H_Quad_Scratch_Build

gamlingen
2012-12-22, 16:07
Jäklar efter jul gör jag en sådan här!!!!

McRegor
2012-12-22, 17:11
...eller en Tricopter a'la Dadde - http://rcexplorer.se/projects/2012/07/the-tricopter-v2-6hv/
//Roger

bil sebbe
2012-12-22, 18:09
Ta en titt på detta:
http://flitetest.com/articles/H_Quad_Scratch_Build

Jag är väll skapligt ny på multirotor, H-quaden var den första skapelsen jag började med.
Byggde en i kolfiber 50x50cm. En stabilare maskin finns inte! Rekommenderas starkt!!!! Om du ska bygga något och är intresserad, satsa på en H-quad! Otroligt lätt att fixa ihop om man vill ha en enkel design då det inte är några konstiga vinklar.

Flygfantast
2012-12-22, 20:10
Jag är väll skapligt ny på multirotor, H-quaden var den första skapelsen jag började med.
Byggde en i kolfiber 50x50cm. En stabilare maskin finns inte! Rekommenderas starkt!!!! Om du ska bygga något och är intresserad, satsa på en H-quad! Otroligt lätt att fixa ihop om man vill ha en enkel design då det inte är några konstiga vinklar.
Är H-quad att rekommendera istället för X?

bil sebbe
2012-12-22, 21:51
Är H-quad att rekommendera istället för X?

Jag skulle säga ja på den frågan!
Har både och, H-quaden är en dröm jämfört med X:en och då är även X-quaden köpt medans den andra har jag byggt själv.

Antar att du ska bygga sjäv från grunden. H-quaden går att göra otroligt enkel o billig med några träbitar om så vill. Det som gör det enkelt är att det inte är några svåra vinklar.

simonarvestrand
2012-12-22, 21:59
x flyger kanon. har flera st , min första helt hemmabyggda va en X

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

Flygfantast
2012-12-22, 22:32
Jag skulle säga ja på den frågan!
Har både och, H-quaden är en dröm jämfört med X:en och då är även X-quaden köpt medans den andra har jag byggt själv.

Antar att du ska bygga sjäv från grunden. H-quaden går att göra otroligt enkel o billig med några träbitar om så vill. Det som gör det enkelt är att det inte är några svåra vinklar.
Skön attt höra. Tror du att det funkar bra som 100-poängsprojekt? Några intressanta infallsvinklar/frågeställningar du tycker att jag ska ha med?

bil sebbe
2012-12-22, 23:18
Skön attt höra. Tror du att det funkar bra som 100-poängsprojekt? Några intressanta infallsvinklar/frågeställningar du tycker att jag ska ha med?

Hörru grabben, jag går bara i 9:an ;) hahaha men nog sjutton kan det bli ett projekt allt! Kraven är väll inte skyhöga..

Någon gubbe i sina bästa år får nog komma med infallsvinklar och frågeställningar!

Ålänning
2012-12-23, 17:33
Vad spelar H för roll jämfört med X förutom hur ramen är byggd? Motorer och elektronik är ju på samma ställe. Borde väl vara lättare konstruera en X? Eller har jag missat nåt nu?

2012-12-23, 18:25
Vitsen med en H-quad är ju att få propellrarna ur bild vid fpv men ska man bara flyga så är nog en x lättare att få till bra

Flygfantast
2012-12-24, 00:12
Vad spelar H för roll jämfört med X förutom hur ramen är byggd? Motorer och elektronik är ju på samma ställe. Borde väl vara lättare konstruera en X? Eller har jag missat nåt nu?
Rent spontant känner jag att H-quad har en mer simpel design, men jag är inte särskilt insatt.


Vitsen med en H-quad är ju att få propellrarna ur bild vid fpv men ska man bara flyga så är nog en x lättare att få till bra
Menar du att det är lättare att bygga en fungerande X?

McRegor
2012-12-24, 07:46
Nu är ju inte jag nån mullticopter-byggare men ett X låter ju enklare att bygga än ett H eftersom ett X ju i princip bara är 2 korslagda bommar) - även om det i praktiken är 4 kortare bommar som sitter i en mittenplatta. Fast problemet är väl inte främst den mekaniska konstruktionen med bommarna kan jag tro så antagligen spelar det mindre roll rent byggtekniskt.
Roger

PinDuke
2012-12-24, 08:53
Mycket lättare att få plats med all elektronik och att justera balansen på en H jämfört med en X.
Det blir fort trångt på en X medans en H erbjuder plats i överflöd.

Flygfantast
2012-12-24, 22:51
Exakt, lite så jag tänkte. Sen känns det som att man kan arbeta lite mer obehindrat med H-quad så det blir nog den. MEN det absolut viktigaste nu är att jag får med en intressant infallsvinkel, exempelvis vilka kunskaper krävs för att kunna bygga en multicopter, vad avgör lyftkraften etcetera.. Ös på med idéer!

Flygfantast
2013-01-01, 16:54
Okej, jag tänkte börja med att göra en ritning för mitt bygge. Finns det några grundläggande anvisningar som jag ska ta hänsyn till? Alltså, hur ska jag veta jag vilka delar som passar till mitt bygge?
För övrigt vore det vore coolt att kunna räkna ut rotorernas lyftkraft om man vet deras dimensioner och hur många varv per sekund de roterar, men det är kanske inte så lätt som jag föreställer mig.

2013-01-01, 18:14
http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

Här får man reda på allt som är värt att veta

Flygfantast
2013-01-06, 22:24
http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

Här får man reda på allt som är värt att veta
Najs! Finns det något särskilt jag ska tänka på när jag gör en ritning?

SteffeB
2013-01-07, 08:46
En bra fundering för dig är dokumentera vad som gör att vissa multicoptrar flyger 6 minuter när andra kan flyga en timme.

Hur väljer man motor. Hur väljer man propeller. Hur påverkas flygtiden av att ha strömlinjeformade armar kontra fyrkantiga. Hur mycket av totalvikten ska utgöras av batterivikt för att den ska flyga så länge som möjligt o.s.v.

sundqvistjohan
2013-01-07, 12:48
Här är exempel på ett billigt fungerande styrkort som programmeras via LCD-display. All programvara för trikopter, quadrokopter (+ x och H) och många fler multirotorinställningar finns färdigt i kortet. Med auto-level aktiverad blir quaden riktigt stabil. På kortet ser du också hur motorerna ska rotera vid olika konfigurationen. Detta syns på LCD-displayen. Jag är nog ändå glad över att jag hade flugit RC-helikopter innan jag började ställa in och konfigurera min quad. Att hitta en bra simulator att öva på lönar sig nog om du ska klara av att flyga utan att krascha.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24723__Hobbyking_KK2_0_Multi_rotor_LCD_Flight_Co ntrol_Board.html

sundqvistjohan
2013-01-07, 15:26
https://www.youtube.com/watch?v=J2YFdT5UvQM

Flygfantast
2013-01-07, 17:21
En bra fundering för dig är dokumentera vad som gör att vissa multicoptrar flyger 6 minuter när andra kan flyga en timme.

Hur väljer man motor. Hur väljer man propeller. Hur påverkas flygtiden av att ha strömlinjeformade armar kontra fyrkantiga. Hur mycket av totalvikten ska utgöras av batterivikt för att den ska flyga så länge som möjligt o.s.v.
Exakt sådana här frågor är jag ute efter att svara på. Hur ska jag gå tillväga för att kunna svara på dessa frågor? (Jag vill gärna kunna utreda det här själv med olika beräkningar och inte få alla svar från någon annan).

Flygfantast
2013-01-07, 17:31
Här är exempel på ett billigt fungerande styrkort som programmeras via LCD-display. All programvara för trikopter, quadrokopter (+ x och H) och många fler multirotorinställningar finns färdigt i kortet. Med auto-level aktiverad blir quaden riktigt stabil. På kortet ser du också hur motorerna ska rotera vid olika konfigurationen. Detta syns på LCD-displayen. Jag är nog ändå glad över att jag hade flugit RC-helikopter innan jag började ställa in och konfigurera min quad. Att hitta en bra simulator att öva på lönar sig nog om du ska klara av att flyga utan att krascha.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24723__Hobbyking_KK2_0_Multi_rotor_LCD_Flight_Co ntrol_Board.html
Jag har haft ett par RC-helikoptrar tidigare så på den fronten är jag nog hyfsat safe.
Däremot har jag ingen aning om hur man installerar styrkort men det verkar som att det redan finns standardinställningar (för H-quad bland annat). Vad ska jag tänka på när jag väljer receiver (så att den är kompatibel med styrkortet)?

PinDuke
2013-01-08, 06:40
Mottagaren bör ha 6 kanaler annars är det inte mycket att fundera på och den skall vara kompatibel med sändaren, kompatibilitet med styrkortet är inget problem.

2013-01-08, 16:08
Om du skaffar en fc som stödjer cppm så kan det ju vara smidigt om mottagaren också gör det. Då behövs bara en kabel mellan fc och mottagaren

SteffeB
2013-01-08, 16:26
Exakt sådana här frågor är jag ute efter att svara på. Hur ska jag gå tillväga för att kunna svara på dessa frågor? (Jag vill gärna kunna utreda det här själv med olika beräkningar och inte få alla svar från någon annan).

Ett sätt är att helt enkelt prova sig fram. Vet du t.ex. hur mycket din multicopter väger och delar det med antal proppar du ska ha så vet du ju hur mycket drag som behövs i varje motor för att den ska hovra. Köp en kraftig motor bygg en enkel testrigg med en våg. Prova sedan propellern vid olika varvtal och för in strömförbrukning (mAh/min ??)samt dragkraft i ett diagram. Då ser du vid vilket varv propellern är som effektivast. Jämför sedan olika proppstorlekar samt stigning på dessa för att få fram vilka flygtider du kan uppnå vid olika laster på multicoptern! :)

Såhär kan en testbänk se ut: http://www.youtube.com/watch?v=xz7QVw9G29Q



...Och du! Tänk säkert, det här är inga leksaker!! Inga huvuden jäms med propellrarna, de kan explodera om du har otur! Sätt även fast testriggen ordentligt!

Inte vet jag om du kan behöva 2 motorer. Kanske en högvarvig och en lågvarvig beroende på hur stort spann i proppstorlek du vill ha på dina tester.

SteffeB
2013-01-08, 16:38
En idé är att du kanske lägger upp det såhär. Del 1, testa proppar och jämför effektivitet vid olika storlek samt stigning. Del 2. Fråga någon på forumet om du får låna data på deras multicoptrar hur mycket den drar vid hovring.

Fråga gärna innan du beställer multicopterdelar om du nu gör det. Det blir lätt dyra felbeställningar. Tror att du vill sikta in dig på billiga grejor typ Turnigy 9xR radio, motorer, ram och fartreglage ifrån RcTimer. Du kommer ändå hamna på en skön slant i slutändan.

Flygfantast
2013-01-09, 14:49
Ett sätt är att helt enkelt prova sig fram. Vet du t.ex. hur mycket din multicopter väger och delar det med antal proppar du ska ha så vet du ju hur mycket drag som behövs i varje motor för att den ska hovra. Köp en kraftig motor bygg en enkel testrigg med en våg. Prova sedan propellern vid olika varvtal och för in strömförbrukning (mAh/min ??)samt dragkraft i ett diagram. Då ser du vid vilket varv propellern är som effektivast. Jämför sedan olika proppstorlekar samt stigning på dessa för att få fram vilka flygtider du kan uppnå vid olika laster på multicoptern! :)

Såhär kan en testbänk se ut: http://www.youtube.com/watch?v=xz7QVw9G29Q



...Och du! Tänk säkert, det här är inga leksaker!! Inga huvuden jäms med propellrarna, de kan explodera om du har otur! Sätt även fast testriggen ordentligt!

Inte vet jag om du kan behöva 2 motorer. Kanske en högvarvig och en lågvarvig beroende på hur stort spann i proppstorlek du vill ha på dina tester.
Vad menar du med "proppar"?
Jag förstår principen iaf med testrigg och det är ju ett smart system. Men då får man alltså fram dragkraften som rotorerna orsakar beroende på varvtal och sen antar jag att jag ska försöka hitta ett samband mellan dragkraft och strömförbrukning (kopplar man in en amperemeter då?). På så sätt vet jag hur mycket ström batterierna måste förse motorn med. Har jag förstått det hella rätt?

SteffeB
2013-01-09, 14:55
proppar=propeller.

Precis, göra grafer som visar sambandet mellan lyftkraft, proppstorlek, varvtal och strömförbrukning eller nått...
Finns lämpliga billiga grejor på hobbyking för att mäta varvtal osv..

Flygfantast
2013-01-09, 16:10
proppar=propeller.

Precis, göra grafer som visar sambandet mellan lyftkraft, proppstorlek, varvtal och strömförbrukning eller nått...
Finns lämpliga billiga grejor på hobbyking för att mäta varvtal osv..
Haha ja det kunde jag nästan räkna ut själv... :)
Hm okej när du säger proppstorlek, menar du då volymen på propparna?
Jag skulle nog kunna behöva lite länkar på billiga rotorer, batterier, motorer, styrkort, ESCs (eller de kanske kan ingå i styrkortet? inte riktigt med på den biten) och mottagare (och om det är något jag glömt nu så får någon gärna anmärka!!).

SteffeB
2013-01-09, 17:15
Med propellerstorleken menar jag dess diameter samt stigning. Diametern är hur "lång" propellern är och anges i tum. Stigningen anger hur vinklade bladen är. Ex: 11x3.8 där 11 är diametern i tum. 3.8 är stigningen och anges också i tum, om propellern skulle skruva sig i ett solidt material skulle den flytta sig 3.8tum framåt/varv den snurrar.

Du måste ju välja hur du ska lägga upp din uppgift. Innan du köper delar måste du ju ha bestämt dig för hur stora propellrar du ska ha. Detta påverkar i sin tur vilket KV värde du ska ha på motorn. KV värdet multiplicerat med din ackspänning anger hur fort motorn snurrar vid maxvarvtal. propellrar och motorer påverkar i sin tur hur stort fartreglage du behöver. Allt detta tillsammans måste även matcha vikten på din multicopter.

Sätt upp ett uppnåeligt mål. Bygga en multicopter som kan hovra 35 minuter kanske kan vara hela slutklämmen på ditt arbete.

McRegor
2013-01-09, 18:52
Hej,
Tror att du skall börja med att läsa på lite om RC-flygning och alla grejor vi använder i största allmänhet och sambanden emellan dessa.
Sen givetvis också läsa på om multikoptrar för om du inte lägger ner tid på att lära dig grunderna kommer du att måsta ställa hur många grundläggande frågor som helst och då finns risken att du får mer och mer knapphändiga svar, tyvärr.
Du ser bara på dessa frågor runt proppar och proppstorlek - det är exempel på väldigt "basic" kunskap som alla modellflygare måste känna till - tillsammans med mycket annat. Så leta info på nätet, kolla vad ditt närmaste bibliotek har och läs på forum som detta så att du i alla fall tillägnat dig viss baskunskap - sen är det mycket lättare att komma vidare i ditt projekt. Att känna till terminologin, alltså vad vi kallar olika saker, är grundläggande och gör det mycket enklare för dig att ställa frågor och få vettiga svar.
Hälsningar
Roger

PinDuke
2013-01-10, 08:16
Jag skulle nog kunna behöva lite länkar på billiga rotorer, batterier, motorer, styrkort, ESCs (eller de kanske kan ingå i styrkortet? inte riktigt med på den biten) och mottagare (och om det är något jag glömt nu så får någon gärna anmärka!!).

Titta i denna ypperliga tråd.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34931-Till-alla-nybörjare-inom-multirotor

Flygfantast
2013-01-10, 19:07
Hej,
Tror att du skall börja med att läsa på lite om RC-flygning och alla grejor vi använder i största allmänhet och sambanden emellan dessa.
Sen givetvis också läsa på om multikoptrar för om du inte lägger ner tid på att lära dig grunderna kommer du att måsta ställa hur många grundläggande frågor som helst och då finns risken att du får mer och mer knapphändiga svar, tyvärr.
Du ser bara på dessa frågor runt proppar och proppstorlek - det är exempel på väldigt "basic" kunskap som alla modellflygare måste känna till - tillsammans med mycket annat. Så leta info på nätet, kolla vad ditt närmaste bibliotek har och läs på forum som detta så att du i alla fall tillägnat dig viss baskunskap - sen är det mycket lättare att komma vidare i ditt projekt. Att känna till terminologin, alltså vad vi kallar olika saker, är grundläggande och gör det mycket enklare för dig att ställa frågor och få vettiga svar.
Hälsningar
Roger
Ja, finns det någon internetbaserad plats där all sån basic information finns samlad?

SteffeB
2013-01-10, 20:11
Ähh, skicka pm till mig så kan jag hjälpa dig med det du behöver veta! Det kommer ju ta dig en evighet att försöka hitta på information om allt annars.

Vi kan säkert hitta på grejor som tilltalar både dina kvalitetskrav och din plånbok.

/Stefan

markusb
2013-01-10, 20:32
Det var ett fint erbjudande till flygfantasten Steffe, sånt gillar jag att se på forumen!

2013-01-10, 20:32
Äh, skriv dom här istället, så kanske alla lär sig nåt :-)

McRegor
2013-01-10, 20:38
Hej Stefan,
Nu gick det väl inte främst ut på att hitta en fungerande setup för Flygfantast (vilket du säkert kan hjälpa till med) utan det var väl ett specialarbete på 100 p där han själv förväntas utföra en hel del "grundforskning" för att kunna nå sitt mål - skulle jag tro.
Det var bl a därför jag tyckte att han skulle läsa på lite om grunderna i RC-flyg först så att han i alla fall har vissa kunskaper om han på nåt sätt måste försvara sitt arbete. För tanken är nog att man skall göra en hel del jobb för att få ihop dessa 100 poäng. Men det är ju bara vad jag tror....
Hälsningar
Roger

SteffeB
2013-01-10, 20:45
Ojsan! Både ris och ros! :)

markusb: tack!

PÖ: Njaa... Vi får se vad det blir av det. :)

McRegor: Va ?

McRegor
2013-01-10, 21:33
Hej Stefan,
Om det var svårt att förstå så har jag nog uttryckt mig lite oklart.
Flygfantast skall alltså göra nån form av specialarbete i skolan som motsvarar 100 poäng.
Det innebär att eleven skall göra en hel del jobb för att erhålla dessa poäng.
Det innebär därmed att han inte skall få allt serverat.
Sen beror det ju på vad omfattningen av projektet skall vara och där har det ju i detta fall flutit runt lite eftersom det började med konstruktion och bygge av en helikopter men nu kommit ner till en lite mera genomförbar nivå.
Men frågan kvarstår - vad skall uppnås i projektet ?
Om uppdraget är att bygga ihop en multikopter efter färdiga anvisningar och med rekommenderad utrustning så kan du givetvis ge honom all info han behöver. Då är det jättebra att du engagerar dig helhjärtat !
Men är det lite större krav på vad eleven skall göra för sina 100 p så kanske han måste "slita" lite själv också och inte få allt serverat - kanske för att kunna förklara sina konstruktionsval och motivera varför han gjort på olika sätt. Då kanske man istället gör honom en björntjänst om man serverar alltför mycket - vad vet jag....
Så det var ingen kritik alls emot dig utan snarare att ni som hjälper Flygfantast bör veta förutsättningarna för hans 100 p projekt så att ni lägger er hjälp på rätt nivå. Det är ju trots allt tänkt att eleven skall göra en hel del undersökningsarbete och läsa in sig på problemområdet - om jag förstått sådana här arbeten rätt. Så min tanke var snarast att styra in Flygfantast så att han får rimlig hjälp av er och inte heller alltför mycket hjälp så att hans arbete inte blir godkänt - i värsta fall. För i just detta fall var det ju inte en vanlig nybörjare som ville ha hjälp med en fungerande multikopter-setup.
Ursäkta om jag blev lite långrandig men baktanken är bara att lägga hjälpen till Flygfantast på en rimlig nivå eftersom det är ett skolarbete som är en del i nån form av examen och dämed kräver att eleven gör en hel del själv.
Hälsningar
Roger

SteffeB
2013-01-10, 21:40
Jag tror vi löser det där själv...

simonarvestrand
2013-01-10, 21:45
Om han väljer att söka information här och få alla svar han behöver så är det väl inga fel med det.

Ska han få lite svar här och sedan fundera ut resten i ett mörkt rum själv?



Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Gound
2013-08-09, 04:14
Vilken information? Jag har massor av info om RC Helis också.Och är det någon inteseted i Walkera UFO series (http://www.rctophobby.com/rc-helicopters/shop-by-brand/walkera/walkera-ufo-series.html)?

McRegor
2013-08-09, 06:51
Jag skulle snarare vara intresserad av hur det gick med specialarbetet eftersom det initialt resulterat i en rätt lång tråd här på forumet so vi sett. Så trådskaparen för gärna berätta hur han kom vidare och om projektet gick bra till slut.
Roger

march1993
2013-08-09, 09:09
Jag har nu flugit helikopter i ungefär 2år. Det finns en artikel som handlar om hur jag lärde mej att flyga helikopter och alla dess utmaningar hair. Allt eftersom jag har flugit inomhus med Min T-rex 250 och ute med min T-rex 500 så har jag blivit säkrare och känt mej lugnare när jagflyger. Men nu börjar man bli sugen på att utvecklas vidare, det ska gå att göra raka rollar, flyga inverterat och göra mystiska 3D manövrar med namn som Harrier, funnel och twistadskruv (öö kanske inte).

McRegor
2013-08-09, 10:32
För att förtydliga lite...Denna tråd började som ett rop på hjälp av en kille som skulle göra ett special-arbete i skolan och han hade bestämt sig för att konstruera och bygga en heli. Sen hade vi lite diskussioner hit och dit men det skulle vara kul att höra hur det gick för signaturen Flygfantast.
Roger

freddan_6
2013-08-13, 06:33
På tal om helikoptrar. Jag har känt en helikopter coolaste Walkera V120d02s (http://www.rctophobby.com/rc-helicopters/shop-by-brand/walkera/walkera-v120.html):
Utformningen av flybarless balans kännetecknar låg effekt
förlust och stor effektivitet improvement.3 axliga gyro, Aileronless
balansera styrsystem och ändra stabil flygning gest automatiskt.
Äldre låg spänning driven systerm presenterar grön, miljövänlig
och säkerhet concept.Low spänning och högt vridmoment borstlös motor kan ger
starka och hållbara power.Mini storlek helikoptrar för inomhusbruk. Det finns 8-9
minuters flygtid efter full laddat.

Google translate of some other language is not appreciated in this forum. Write in english instead so that we can understand what you want to say. Advertising has its own forum.

neu
2013-08-13, 10:35
Hahaha google translate kan sin sak.

Ålänning
2013-08-13, 13:19
Spambot kallas dom väl?

freddan_6
2013-08-17, 13:50
Vilken information? Jag har massor av info om RC Helis också.Och är det någon inteseted i Walkera UFO series (http://www.rctophobby.com/rc-helicopters/shop-by-brand/walkera/walkera-ufo-series.html)?
just stop spamming our threads