handdator

Visa fullständig version : Miles&Atwood Special



kay.krut
2012-12-22, 15:04
Det här ska så småningom bli en racingkärra. Jag måste ju ha något likvärdigt så att jag kan fajtas med Thomas. Den blir ganska stor i skala 1:3 , runt 1900 mm och fullskalan låg på ca 17 fot. Nu har jag så många projekt på gång så det blir nog nog lite glest mellan inläggen men till Östersund ska den vara provflygen.

På återseende, Kay krut

Thomas
2012-12-22, 17:05
Bah, den verkar lättbyggd!! Det är ju alldeles raka vingar med konstant korda...!

Jag tror i alla fall att den blir sk*tsnygg!! Dina alster brukar ju inte gå av för hackor.

Vad blir det för morot??

kay.krut
2012-12-23, 10:36
Rak vinge, ja varför göra det extra svårt för sig. Jag har byggt tre dubbeldäckare på sistone, dvs sex vingar, så jag började bli lite trött på att skära spryglar. Då dök den här maskinen upp i baknacken för en tid sedan. Enkel men ändå charmig och när du så presenterar din B.I.B ja då var det bara att sätta igång. Jag har alltid gillat racingmaskiner från "The Golden Era" och det har blivit några stycken under åren som gått. Comper Swift, Miles Sparrowhawk, Ryan 200, Shoestring samt ett par egenkonstruktioner som t ex Tupperware Special som flög som en gud.

Det blir en OS 120 FT i nosen, Futaba radio med 3010 servon och 617 mottagare. Två LI-FE accar på 2000mAh ska stå för leveransen av el. Allt ligger prydligt i en låda och väntar så det är bara att bygga på. Tyvärr har man som halvtidsjobbande pensionär helt plötsligt fått dubbelt så mycket att göra, jämfört med tiden innan man inträdde i detta stadium, så nu tar byggena av någon outgrundelig anledning lite längre tid i anspråk.

På återseende,

Kay krut

Elgstrand
2012-12-23, 12:16
Hejsan!

Tycker det där är en riktigt läcker maskin :applouse:, kommer absolut följa detta.

/Fredrik.

Sweeper
2012-12-23, 13:27
Det här bygget skall också följas med stort intresse! 30-tals racer planen har en charm som väldigt få flygplan kan komma i närheten av. :)

35238

35239

Jag har en sådan här som står och samlar damm just nu. Det är ett sådant vackert flygplan! :)


Göran

kay.krut
2012-12-23, 15:03
Åtminstone så är den fulsnygg!

"Sweeper" inte ska den väl stå och samla damm, den ska flygas. Jag ser att du har hittat rätt färgnyans till din maskin. Tyvärr så har andra som byggt den valt alldeles för klargrön färg. Nu finns det ingen av dom två originalkärrorna kvar i livet men replikan har, enligt uppgift, målats i en nyans som lär vara mycket lik originalet och din stämmer jättefint.

Tack för dom fina bilderna !

Kay krut

kay.krut
2012-12-25, 13:09
Ett steg på vägen.

En del kroppsspant är färdiga och ligger i träda tills vidare. Nu återstår det bara att försöka få ihop spryglarna till vingen så att dom passar ihop med varandra. Det låter kanske inte så svårt men Traplet-ritningar har den något otrevliga egenskapen att, som jag tidigare berättat om vid Stampe-bygget, alla mått och skisser mm aldrig stämmer riktigt överens. Nu har jag bestämt att göra alla spryglarna efter rotsprygelns mått och jag använder nu denna som bas för alla andra spryglar. Om ni ser på bilden, vid pilarna, så stämmer inte längden på sprygeln som är avritad. Uttaget till bakre balken samt avslutet bak mot bakkanten är alldeles fel. Så det gäller att se upp, annars hamnar man onekligen i blåsväder. Jag vet för jag har gjort denna erfarenhet ett par gånger för mycket. Resultatet av min ändring blir nu att vingens korda blir ca fem mm större, något som dock inte kommer att synas på den färdiga modellen.

........and a Happy New Year !

Kay krut

LIP
2012-12-25, 13:31
Det där är ett typiskt fel på ritningar av äldre modell.
Jag har samma problem med mina ritningar så därför brukar jag rita om profilerna och spanten så att jag får det att stämma bättre.
Det verkar som att det blir någon förvanskning när ritningarna kopieras från originalet. (Förmodligen dåliga kopiatorer).

Thomas
2012-12-25, 13:31
Problem är till för att lösas, Kay, och det tror (vet) jag att du klarar alldeles utmärkt!

LIP
2012-12-25, 13:33
Thomas, Här skrivs det i stereo :thumbup:

kjni
2012-12-25, 15:19
Hej Kay,

mycket trevligt att du siktar på Östersundsträffen med din racer. Det skall bli kul att se den - kommer säkert att bli lika fin som din Stampe förra träffen. Följer tråden med stort intresse. Gott Nytt År!

/Kjell

kay.krut
2012-12-26, 21:13
Det där är ett typiskt fel på ritningar av äldre modell.
Jag har samma problem med mina ritningar så därför brukar jag rita om profilerna och spanten så att jag får det att stämma bättre.
Det verkar som att det blir någon förvanskning när ritningarna kopieras från originalet. (Förmodligen dåliga kopiatorer).

Ja, att det är kopieringen som orsakar problemet är ställt utom all tvivel. Jag har sett denna ritning i "original" på Gotland för några år sedan och då var måtten rätt. För en tid sedan pratade jag med en av snubbarna på Traplet Plan Service och då avslöjade han att alla ritningar är avfotograferade och ligger numera på microfilm för att spara på utrymme men även för att inte slita på originalritningarna. Tydligen så ligger svårigheten i att få rätt hastighet på kopiatorn och det verkar som att den förlänger den avkopierade filmen. Mäter man alla längsgående detaljer så är dom ca tre-fyra procent för långa men bredden däremot stämmer ganska så bra. Så det är bara att lägga till lite här och dra av lite där så ska det nog bli bra på slutet. Det gäller bara att se upp innan man börjar skära, för balsan är dyr och dyrare lär den väl bli nu när vindkraftsindustrin har fått nys om att det är ett bra lamineringsmaterial för deras snurrevingar. Det är ingen hejd på`t.

....tills dess,

Kay krut

Ompa
2012-12-27, 10:13
Intressant tråd. Kommer bli spännande att följa :)

AM
2012-12-27, 12:15
Vad ska du med en racer till, Kay? Du flyger ju aldrig på fullas... :sarcastic:

Snygg kärra är det - tycks vara byggd på Cub-delar också...

kay.krut
2012-12-28, 10:54
Vad ska du med en racer till, Kay? Du flyger ju aldrig på fullas... :sarcastic:

Snygg kärra är det - tycks vara byggd på Cub-delar också...



Hmm Ove, om jag bygger en Miles Atwood och flyger som jag brukar, dvs halvgas, så lär jag nog flyga ifrån en del andra kärror. Se´n om den är byggd på Cub-delar, det vette fasen för M.A.S-en byggdes redan 1934 och då var det bara Taylor-cubar som gällde och dom hade inte den vingen. Nej i så fall tror jag snarare att Piper sneglade på Miles-kärrans vinge när han började bygga sina"Cubbar" Fast det hjälpte inte så mycket, Cub är och förblir en lågfartskärra, oavsett vilken vinge man sätter på den. Jag tycker att båda flygplanen har sin charm och jag har ju byggt en och annan Cub så nu vill jag ha en lite snabbare maskin. Jag hoppas att den blir färdig lagom till att premiärflyga på ditt nya fält !! För där lär väl bli plats så det räcker. Då jäklar Ove !!

Kay krut

hjalleo
2012-12-28, 20:11
Hej!

Det här ska bli en spännande tråd att få följa. Det är ju onekligen roligt med lite annorlunda modeller.

Mvh Olov

kay.krut
2012-12-30, 18:00
Drog ner en sväng till hobbyrummet och skar till lite spant och annat smågodis. Femtiotvå hjälpspryglar senare har man nästan tappat intresset för balsa och kniv. Nu blir det inte mera byggt förrän till nästa år!

God Helg mina vänner.
Kay krut

Sweeper
2012-12-30, 18:26
Jag förstår dig att du nästan har tappat intresset för balsa och kniv.....52 st. :)


God helg på dig med!:)

Göran

Thomas
2012-12-30, 19:10
Va??
Du ger väl inte upp så lätt??
:icon_butt:

kay.krut
2012-12-31, 10:45
Va??
Du ger väl inte upp så lätt??
:icon_butt:

Jo, nu ger jag upp, för i år.

God avslutning på året och akta fingrar och ögon.

Kay krut

Ompa
2012-12-31, 11:01
Önskar dig en God fortsättning :lollypop:

kjni
2013-01-05, 13:53
Hej Kay,
God fortsättning på det nya året. Hittade en bild som väl har viss släktskap med ditt projekt...

35604

Det finns mer på http://www.fiddlersgreen.net/models/Aircraft/Chester-Goon-Racer.html

MVH
Kjell

Thomas
2013-01-09, 22:28
.... å hur går det i bunkern???
Eller har AnnaKarin fått för sig en massa "att göra-grejor" nu när du är friherre...?
:sarcastic:

kay.krut
2013-01-10, 09:45
Nej Thomas, så farligt är det inte och förresten så jobbar jag fortfarande deltid så något friherrande blir det inte än.

Byggandet av racingkärran har fått stå tillbaka lite eftersom jag har byggbrädorna fulla av segelmallar och dacrontyg. Jag har ju ett par segelbåtar också som ska vara färdiga till våren och att sy segel är inget lätt hantverk om det ska bli riktigt gjort men jag lovar att återkomma så fort det blir tomt på byggbrädan.

God fortsättning !
Kay krut

kay.krut
2013-01-13, 13:48
Det har blivit alldeles för lite byggande på kärran och anledningen är segelsömnaden men här är i alla fall ett par bilder från källaren.

Kay krut

Sweeper
2013-01-13, 16:03
Det ser snyggt ut. :) Tiden brukar aldrig räcka till för allt man vill göra.


Göran

kay.krut
2013-01-23, 16:51
Ja ni undrar kanske om jag glömt Atwooden men icke, den har bara fått stå tillbaka för lite annat arbete. Jag har sytt lite segel till mina segelbåtar som jag äntligen fått färdiga. Dessutom har jag byggt lite på ett annat projekt som legat avstannat en längre tid. Nu har den fått lite mera virke här o där, plankningen är i stort sett klar och stabilisator med höjdroder samt fena och sidoroder är färdiga och slipade. Vingen pockar på lite mera uppmärksamhet så den får jag ta en sväng med i natt.

I eftermiddags limmade jag ihop bakkantsvirket av balsa och plywood. Jag brukar laminera den för att få styrka i den samtidigt som det går att tunna ut den lite mera utan att försvaga den, se bilderna.

Tills nästa gång, sköt om er !

Kay krut

LIP
2013-01-23, 17:14
Bakkanten: På den tiden jag tävlade i segelflyg byggde jag bakkanterna nästan på samma sätt som du beskriver.
Limmade in en rimpa av 0,4 mm plywood och slipade ut till intet.
Allt gick ut på att minska luftmotståndet så mycket som möjligt.

kay.krut
2013-01-30, 21:24
Atwood.

Slipade lite på pluggen till noskåpan i kväll och nu kanske det kan vara läge för att gjuta formen. Samtidigt passade jag på att sätta dit lite hjälpspryglar på vingen, 56 st blev det. Nu återstår bara att skära loss skevrodren samt att göra klart servofästena och finslipa vingen. Stället silverlödde jag i går kväll så det ligger bara och väntar på finputsning.

Det ska nog bli lite mera byggande denna helg för kärringa ska iväg på nå´t jippo i Göteborg och då blir det lugn o ro och mycken tid till funderingar över bygget.

På återseende,

Kay krut

Thomas
2013-01-30, 21:42
Atwood.

Slipade lite på pluggen till noskåpan i kväll och nu kanske det kan vara läge för att gjuta formen. Samtidigt passade jag på att sätta dit lite hjälpspryglar på vingen, 56 st blev det. Nu återstår bara att skära loss skevrodren samt att göra klart servofästena och finslipa vingen. Stället silverlödde jag i går kväll så det ligger bara och väntar på finputsning.

Det ska nog bli lite mera byggande denna helg för kärringa ska iväg på nå´t jippo i Göteborg och då blir det lugn o ro och mycken tid till funderingar över bygget.

På återseende,

Kay krut

Hahaha, det där uttrycket känner jag igen!

Vad tänker du gjuta med?
Stinkande polyester eller "livsfarlig" epoxi??

kay.krut
2013-01-30, 21:51
Vaddå "Nu återstår bara" !?

Jag kan tala om för dej Thomas att jag ligger dig i hasorna. Klädseln är beställd, 10 meter Glosstex, färgen får du se till våren. Motorn ligger på hyllan och väntar, en ny OS 120 Ft så det är full rusch nu i källarplanet. Det är därför som det blivit lite snålt med rapporteringen. Kåpan ja, det blir nog stinkande Polyester för det står några oöppnade burkar på hyllan och det kan vara skönt att använda upp dem. Fullt ös på fläkten och på med skyddsutrustningen, se´n jä..ar ska det gjutas.
Kay krut

Thomas
2013-01-30, 22:03
Va' f..? Kör du på ackord??
:sarcastic:

jämtflyg
2013-01-31, 08:22
Hej kay hoppas få se maskinen i östersund till vårat meeting. den verkar bli väldigt snygg. Själv bygger jag en sig Cub för första gången blir troligtvis inte klar till våren.Går sakta att bygga som det är första gången det får ta den tid det tar har ingen brådska. en fråga flyger du bara med metanolmotorer???. Har du kvar din ryansta vad har du för motor i den.

kay.krut
2013-01-31, 15:28
"Jämtflyg"

Skoj att du bygger en Cub och naturligtvis ska du väl flyga med den på Östersundsträffen. Jag ska försöka få plats med en Cub även i år för jag tänkte filma lite mer där uppe och på en av Cubarna har jag monterat en hållare för kameran.
Nej, jag flyger även med el fast jag tyckte att jag fick nog av det på åttiotalet när jag fick fungera som "provflygare" åt en kompis som höll på med utveckling av elflyget. Metanolflyget ger mig så mycket mer, pill med motorer och ljuddämpning, lukten av olja och så naturligtvis ljudet. Det har man ju gratis och behöver inte montera någon jädrans ljudgenerator.

Vad gäller Ryan så har jag fem stycken i gömmorna, två kvartskalor och tre Sig-Ryan, modell något mindre. I dom stora Ryan har jag ASP 180 FT och i dom mindre OS och ASP.91 FT.

Sätt nu igång med bygget av din Cub så syns vi på Ope till sommaren !

Kay krut

jämtflyg
2013-02-12, 20:30
Hej kay du har inte några motokåpor liggande till cub sig 1/4 skala liggande och skräpar det har blivit ett missöde med min.

MVL Lennart ÖMFK

kay.krut
2013-02-13, 07:53
Nej Lennart, det har jag inte. Däremot så beställde jag en ny kåpa till en av Sig 1:4 Cubbarna hos Skånehobby förra året då jag installerade en boxermotor i den. Det tog inte lång tid för Jan att få hem den. Har du inte alldeles för brått om så slå honom en signal, 046 247114.

Kay krut (snart redo att klä Mr Atwood)

jämtflyg
2013-02-13, 13:10
Hej igen Kay kåpan som du beställde var det en sig kåpa??. Jag har en hangar9 kåpa men den är lite för bred CA 1cm.
stämde din kåpa perfekt till di sig cub 1:4 MVH Lennart

kay.krut
2013-02-14, 07:55
Hej Lennart .

Ja det var en SIG-kåpa, samma som levereras med 1:4-skalabyggsatsen. Det är mycket bra kvalitet på jänkarnas ABS-plast och dragningen är fin. Det är bara att limma ihop den. Så slå du en pling till Skånehobby så fixar han det.

Kay krut

kay.krut
2013-02-17, 17:21
Atwood.

Så var man ännu en bit på väg. I dag har jag bl a limmat på inte mindre än 148 capstrips på huvud-och halvspryglar med 0,4 plywood. Ett hästjobb som tog tid eftersom jag tejpade varje bit för att limmet skulle hinna dra ordentligt.

Kåpan och sidoplåtar är nu gjutna i polyester i fyra delar och det återstår bara lite håltagning samt att gjuta ett par luftutsläpp och sedan fästa dem på sidoplåten. I fredags fick jag hem en tiometers Glosstex så nu kan jag börja så smått med att klä vissa delar som t ex stabilisator och höjdroder mm som måste kläs innan de monteras.

På återseende.

Kay krut

Thomas
2013-02-17, 17:32
Sicket hästjobb!
Capstrips är ett nödvändigt ont man har fått för sina synder...

Sweeper
2013-02-20, 15:04
Snyggt som attan! :applouse:


Göran

Thomas
2013-11-20, 17:48
Länge sen man hörde nåt om bygget...

kay.krut
2013-11-21, 08:33
Jo för fasen, den är färdig sedan länge. Tyvärr så hittade jag en ritning på en Chilton i storskala som jag genast satte igång med och den har tagit lite tid att bygga. Så provflygningen av Atwood Special har fått stå tillbaka. Så snart våren är här så ska det nog bli tid över till utprovning av kärrorna. Jag måste ju ha lite nytt till Östersundsträffen 2014. Jag har lovat att återkomma med bilder på provflygningen och det ska jag hålla.
Kram på er alla,
Kay krut

Thomas
2013-11-21, 13:42
Tyvärr så hittade jag en ritning på en Chilton i storskala ...

Kay krut

Tyvärr??
Det är ju ett riktigt charmtroll, det också! Go for it!
Vad är storskala i sammanhanget? Originalet verkar ju inte vara sååå stort...
Ska det vara upprättstående eller inverterad motor? Verkar finnas båda varianterna.

kjni
2013-11-22, 22:15
Kay,
trevligt att se din signatur på forumet igen och höra att du bygger för nästa sommar! Lika nyfiken som Thomas på att få lite mera detaljer om bygget, kanske nån liten bild...??

MVH
Kjell

LIP
2013-11-22, 22:34
Kay,
trevligt att se din signatur på forumet igen och höra att du bygger för nästa sommar! Lika nyfiken som Thomas på att få lite mera detaljer om bygget, kanske nån liten bild...??

MVH
Kjell


Samma här!

kay.krut
2013-11-26, 14:32
Jo Thomas, det är en rätt så charmig kärra, G-CDXU. Den blir runt 2,15 i spännvidd och med en 120 4t i nosen. Bilder,ja det kommer nog så småning om. Just nu ska jag försöka lära in Windows 8 på min nya dator så det lär nog ta en stund innan jag försöker mig på att avbilda bygget. Nu är jag inte så värst skalafrälst längre så jag ändrar vilt bland målning och beteckningar. Chiltonen t ex, den ska egentligen ha silverfärgad vinge och stabbe. Nu blir min vinge vit och med en klarblå kropp, för jag gillar dom färgerna. Se`n får ni avgöra om resultatet blev lyckat. Flyger den sedan bra så anser jag att det blev ett lyckat bygge. Då åker den med till Norrland i sommar och det finns ju bra med plats i husvagnen så den ska nog få flygas på asfalt.
Hav tröst så kommer bilder !

Kram från Svedala
Kay krut

Thomas
2013-11-26, 18:02
Väntar med spänning...