handdator

Visa fullständig version : Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek



Deep Purple
2012-12-23, 14:07
Håller på och lär mej mera om elflyg

Tittar lite på denna sida: http://www.electrifly.com/config/index.php?step=1

Har jag uppfattat detta rätt:

Låt säga att vi har samma spänning i accen, t.ex 11,1 volt ( 3S )

Ett lågt KV ger ett LÅGT varvtal, och då behöver planet en stor propp med låg stigning som snurrar lite saktare
Summa = planet flyger saktare ( trainers - slo-flygare osv )

Ett högt KV ger ett HÖGT varvtal, omvänt då, liten propp på högt varvtal, högre stigning på proppen
Summa= planet flyger fortare ( snabba plan )

Man väljer alltså KV efter den önskade flyghastigheten / flygplanstypen ?

freddan_6
2012-12-23, 15:13
Lite förenklat ja. Om man ska hovra får man mera stabilitet med stor propeller, då blir det bra med lågt kV och stor propeller med lite stigning.

Men det går att använda lågt kV på segelflyg med stor propeller för att få kraftigt stig också, då väljer man lågt kV, stor propeller och stor stigning.

Man kan välja kV efter batteri också, lågt kV för många celler stort kV för få celler.

Fredrik_W
2012-12-23, 15:29
Och har du en motor med lågt kv som drar en stor prop på - låt säga - 3s lipo så kommer samma motor passa i ett snabbt plan med en mindre, högvarvig propeller om du går upp till 4s lipo.

// Fredrik W

Deep Purple
2012-12-23, 15:53
Freddan du skrev: Man kan välja kV efter batteri också, lågt kV för många celler stort kV för få celler
Är det för att få liknande varvtal på propparna ? ( oavsett spänningen liksom )


Vad tyckte ni om denna som jag lade in ovan ? http://www.electrifly.com/config/index.php?step=1

Ibland när jag matar in uppgifter kommer det ut tre förslag:
Best Speed Setup - Best Thrust Setup - Best Combination

Eftersträvar jag fart = alt 1
Alt 2 : stor propp på lägre varvtal typ trainer eller slo-flyer

Finns det fler liknande sidor, med självuträknande förslag på motorer och proppar mm ?

Deep Purple
2012-12-23, 16:04
Och har du en motor med lågt kv som drar en stor prop på - låt säga - 3s lipo så kommer samma motor passa i ett snabbt plan med en mindre, högvarvig propeller om du går upp till 4s lipo.

// Fredrik W

Bra förklaringar ! nu hajar jag lite till

Var tittar ni proffs / kunniga på motorstorlekar, kv, watt, propp rek osv ?

Deep Purple
2012-12-23, 16:10
Många frågor blir det ... som ett barn som fyller upp hjärnan / hårdisken :-)

Vad skiljer mellan en propp avsedd för elmotor jmf förbränningsmotor ?

Jag hajar att en för bensin/metanol propp behöver vara kraftigare pga att motorn ev ska startas i proppen ( eller i spinnern )

dvogonen
2012-12-23, 17:21
Det är ingen principiell skillnad mellan proppar för metanolmotorer och el. Men många (de flesta?) elkärror är mindre och lättare än de minsta bränslekärrorna. De har därför lättare=klenare propellrar. På senare tid har det dykt upp elmotorer som är avsedda som direkta ersättare för bränslemotorerna. Dessa skall ha "normala" proppar.
Skillnaden är större mellan olika typer av elmotorer. Det finns motorer med låga varvtal som är avsedda för så kallade slow-flyer proppar. Dessa är stora och relativt lätta. Andra motorer producerar vansinniga varvtal och skall ha pyttesmå propellrar.
Själv föredrar jag att använda motorer som är ett mellanting runt 1200-1500 kv och 3s-ackar. De funkar bäst med så kallade APC, eller sport-proppar.

Rille Stark
2012-12-23, 17:55
De flesta propeller fabrikanter har minst en serie för elmotorer. De är framförallt tunnare & lättare eftersom en elmotor med balanserad propeller har väldigt lite vibrationer.
Det är alltid fördel att ha en lätt propeller. Det ger ett snabbare gassvar och på bakmonterade outrunners vid 3D flygning så blir det väldigt stora påfrestningar på infästningen, så motorn får längre livslängd med en el-anpassad propeller.
De finns i storlekar uppåt 30" så de betyder mycket även i stora installationer.
Däremot har jag dock upptäckt att om man får en APC-E med för vass framkant så blir den bullrig och orkeslös. Rundar man av den med lite fint slippapper så funkar den som den ska igen. :)

freddan_6
2012-12-23, 20:06
Prova att läs lite på Roger McRegors site om elflyg, finns mycket matnyttigt och inte så gammal information.

http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

Deep Purple
2012-12-23, 20:07
Men var beräknar ni era s.k. set-uper
Online någonstans på www ?
Eller räknar ni på det själva, "manuellt" ?
Eller att använda likadana prylar som någon annan redan har provat ut ?

Vad tyckte ni om denna som jag lade in ovan ? http://www.electrifly.com/config/index.php?step=1

Deep Purple
2012-12-23, 20:30
Jag har tittat och läst en del på Rogers hemsa !

Hittade denna http://www.s4a.ch/eflight/motorcalc_e.htm
Betydligt mer avancerad ...

Deep Purple
2012-12-23, 20:39
Denna sista var bra, "lastade" jag på för mycket propp för att se var gränsen gick
kom det varningar som dessa:

* max. current over the limit of the controller *

eller

* max. power over the limit of the motor. Please check the limits! **
the prediction of the motor case temperature is critical (>80°C/180°F). Please check! **
max. current over the limit of the controller *

dvogonen
2012-12-23, 22:01
Beräkningar och rekommendationer är bra för att få en ungefärlig aning om vad som funkar ihop. Sedan får man köpa lite olika propellrar kring den beräknade storleken och testa vad som funkar bäst. Propellrar från olika tillverkare med precis samma specifikationer skiljer sig oftast åt i praktiken.
Att testa i testbänk innan man flyger kan vara en bra idé för att se om man ligger nära gränsen för vad komponenterna tål. Det säger dock inte så mycket om hur drivlinan uppför sig i luften.

jesse78
2013-07-26, 14:38
Well, det låter väl rimligt men vad menar du med stigning?
Och vad händer om man sätter en stor propeller på en motor med högt varvtal och...
en liten propeller på en motor med lågt varvtal.

Som jag läser det är högt varvtal avsett för liten propeller och inget annat...

Jag försöker också att få ihop det här :)


Håller på och lär mej mera om elflyg

Tittar lite på denna sida: http://www.electrifly.com/config/index.php?step=1

Har jag uppfattat detta rätt:

Låt säga att vi har samma spänning i accen, t.ex 11,1 volt ( 3S )

Ett lågt KV ger ett LÅGT varvtal, och då behöver planet en stor propp med låg stigning som snurrar lite saktare
Summa = planet flyger saktare ( trainers - slo-flygare osv )

Ett högt KV ger ett HÖGT varvtal, omvänt då, liten propp på högt varvtal, högre stigning på proppen
Summa= planet flyger fortare ( snabba plan )

Man väljer alltså KV efter den önskade flyghastigheten / flygplanstypen ?

pgrts
2013-07-26, 18:38
Stigning - hur brant propeller är mot luften.
Exempel en helt vanlig innepropeller har ofta måtten 8*4 tum eller 200*100 mm
8 tum - 200 mm är ju lätt att mäta tvärs propeller med ett måttband mellan spetsarna.
4 tum - 100 mm som är stigning är inte lika enkelt att mäta men det är hur långt propeller gräver sig sig fram genom ett fast material på ett varv.
Om man tar ett exempel med en motor som har varvtalet 20000 varv per minut och stigningen 100 mm per varv så skulle den kunna dra sig fram 2000 meter per minut. men så är det ju förstås inte med luft som inte alls är ett fast material utan slirar alldeles förskräckligt. Mer om man har ett plan med stort luftmotstånd än ett plan med en vass profil.

Om man nu i stället hade valt en propeller i storlek 8*8 alltså samma diameter men dubbla stigningen så skulle planet med samma varvtal på motorn I princip gå dubbelt så fort - men också helt naturligt dra en massa mer energi.

Det finns de som räknar att effekten är i kubik mot hastigheten. Propellern är ju inte ett streck utan sveper luften i en yta så att det blir en kvadratisk funktion. Att sedan propeller rör sig framåt gör ju att det blir en volym av luft som ska skyfflas - alltså kubikmått.

Lite konstig utsvävning om stigning kanske men stigningen påverkar alltså hur mycket ström motorn drar rätt så avsevärt.

freddan_6
2013-08-20, 05:55
Tänk lite som växeln på en bil, En 8x8 slirar i början men har hög toppfart, en 8x4 greppar direkt men har låg toppfart.
För de som ska hovra är 8x8 oanvändbart, för de som ska köra pylon är 8x4 inte så bra.
Angående din fråga, en liten propeller på lågvarvig motor betyder att du får ut väldigt lite effekt. Detta kan dock vara användbart vid konvertering av metanol eller borstmotor då du behöver tyngd fram för att inte få baktungt plan.