handdator

Visa fullständig version : Strömförbrukning glödstift?



Ålänning
2012-12-27, 11:28
Hej!

Jag har en Saito 72 4-tattare med ett OS F-stift samt en Sullivan 1-stifts ombordglöd.
Det står i bruksanvisningen att man kan använda 1.2-12 V matning till denna glödare
och det står att man inte ska använda mottagarbatteriet för glödaren/stiftet drar så
mycket ström. Jaha, hur mycket då? Vad kan man ha för ack? Tänkte anvädna 2S LiPo,
men klarar man sig med 450mAh? 1800? Nån som vet? Och drar glödaren samma
ström från 0 rpm till en tredjedel eller vad man nu väljer att glöda på för intervall?
Allt sitter i en Cub så det lär ju bli flygandes på tomgång lite mer än med en aerobatik-kärra.

/MickeM

pgrts
2012-12-27, 12:58
Du kan nog räkna med ca 4 A. Jag har för mig att det är övre gränsen på det gröna på en "power panel". Sen borde en ombordglöd kanske vara lite smart och känna av temperaturen (resistansen) i tråden och bara ge så mycket ström att stiftet glöder när det behövs. Förr fanns det smarta drivers där man kunde dränka stiftet och då tryckte glödaren ut så mycket ström att det funkade ändå men drog ner strömmen när det inte behövdes. Jag kan tänka mig att man inte bör koppla på en ombordglödare på ett "vanligt" mottagarbatteri som ju inte normalt är avsett för höga strömuttag men om man använder Lipo med höga C så är det möjligtvis störningar som skulle kunna gå från ombordglöden till mottagaren - men det verkar inte sannolikt om man har kvalitetsgrejor. Ditt 450 mAh borde ju lätt klara saken men jag hade nog tagit och mätt batteriet efter ca 5 minuter så att man vet vad omborden drar i drift.

Mr J
2012-12-27, 13:23
Det borde gå att hänga på en en tångamperemätare under drift, och få en vettig uppfattning av strömförbrukningen.

Ålänning
2012-12-27, 14:22
Oj, drar dom så mycket. Hm... måste testa mäta strömmen och se. Har ingen tångamperemeter, får skaffa en, för bökigt haka på en vanlig Fluke-multimeter. Sullivan gör väl rätt kloka grejer och denna är inte så gammaldags direkt, kanske den är så pass smart att den anpassar matningen beroende på "förhållandena"? Man programmerar hur långt upp på "spaken" glödaren ska glöda. Alltså att man ställer spaken på tex 1/4-spak och trycker SET och så glöder den endast mellan 0 och 1/4. Men hur den glöder, det vet jag inte.

Vad menar du för störningar från glödaren till mottagaren? Visserligen är throttle-kanalen kopplad till glödaren, men?

pgrts
2012-12-27, 14:56
Vad menar du för störningar från glödaren till mottagaren? Visserligen är throttle-kanalen kopplad till glödaren, men?
Glödaren kan nog jämföras elektroniskt med ett fartreglage. Den gör ju om batterispänningen till något som blir mellan 1 och 2 volt (vilket kanske motsvarar ett par ampere) för att få rätt glöd. Hur intellilligent den gör det vet jag inte men på något sätt pulsar den i alla fall någonstans. Om frekvensen är illa vald skulle man kunna tänka sig att det kan fortplantas störningar antinget via batterikabeln eller via sladden till mottagaren men när du nämner sullivan så skulle jag inte vara allt för bekymrad.

numnutchris
2012-12-27, 20:38
Får la kolla skalan när man kommer till verkstan men har för mej (bilstift) var runt 1A för glöd vid start (1-1.2A) för det mesta, var det kallt kunde man höja nån tiondel till men lite till så rökte man stiftet... Minns inte vilka stift i OS-skalan det var, motorerna var till små 1:10 bilar .15 eller nåt sånt.

Ålänning
2012-12-27, 21:01
Jag har tvinnat alla kablar i flyget och kan säkert lägga en ferritkärna runt throttle-kabeln till mottagaren för den psykiska delen av oron. :-D

AM
2012-12-28, 11:33
Ett stift drar enligt min erfarenhet mellan 100 mAh och 1 -3 Ampere. När det är kallt - och kanske dränkt i bränsle drar det som mest. När motorn är igång ser ju bränslet till att glöden hålls vid liv och ett varmt glödande stift drar mycket mindre - kanske 100 mAh. Mitt tips är att använda två 2000 mAh NiMh (AA-celler) som parallellkopplas och blir 4000 mAh. Flera av mina vänner använder en enkel strömbrytare på utsidan av modellen som de slåt till vid motorstart och har sedan kontinuerlig glöd från två parallellkopplade NiMh's. Och NEJ - glödstiften går inte sönder oftare med kontinuerlig glöd.

Gott Slut och Gott Nytt År!

Ålänning
2012-12-28, 18:19
Aha, det är ju en rätt så lätt lösning på problemet, alltså viktmässigt, med NiMH istället. Sullivan-glödaren ska ju ha 1.2V-12 V, så kanske det är lite gränsfall med 1.2V NiMH-ack trots allt? Men om man ska ha 2S2L-NiMH så blir det ju tungt. Hur mycket "gas" ska man ställa in Sullivan-glödaren på då? Alltså när ska det glödas? 0-1/4 gas? 1/5? mer? mindre?

AM
2012-12-28, 19:26
En variant kan vara ETT AA NiMh på 1500 - 2500 mAh. Borde väga ungefär som ett LiPo med elektroniken...

Ålänning
2012-12-29, 13:46
Klarar ett NiMH av upp till 3 (4) A? Sub-C-cell på 1.2 V kanske? Skulle ju vilja slippa köpa nya ackar... men har inte så många att välja mellan i den där rangen. 360, 450, 500, 1800, 2200!!! Stort gap på fel ställe...

Dacke
2012-12-29, 14:43
En VARNING använd inte ack över 9V , en nyladdad 12:a kan ha 13-14V har pajat en sullivan på det viset.

jaka
2013-01-04, 15:38
Hej!
Varför trassla med ombordglöd när det inte behövs! Onödig vikt osv.
Ställ in motorn noggrant istället såkommer den att gå som en klocka och aldrig lägga av!
5%-15% nitro, 15-20% olja, tanken monterad i rätt nivå med Uni-flow!

Ålänning
2013-01-04, 23:57
Jaka, det är ju också ett sätt... men det är ju en Saito? Hört lite rykten om dem jämfört med tex OS om hur de är att ställa in osv. Eller? Har ju en OS Surpass II också, men inte byter jag... Den sitter i en Kelly F1.

AM
2013-01-05, 10:08
En perfekt inställd motor kräver ett perfekt inbalanserat bränslesystem. Och det är svårt. Vanligast är att motorn får gå rikt vid full tank för att gå snålt när tanken närmar sig tom. Och då kommer motorn att riskera stanna på tomgång vid full tank. En annan faktor är tryckmatningen där fullgas ger högre tryck i tanken och därför rik tomgång när man drar av gaßen snabbt. Normalt låter man ju motorn gå på tomgång när man ställer in tomgången och då är det ett lägre bränsletryck och man öppnar tomgångsblandningen lite mer. Så ombordglöd är inte så dumt ändå. Men det räcker långt med en NiMh på 2000 mAh och en strömbrytare - konstantglöd.

Ålänning
2013-01-05, 10:19
Sant så sant... det är olika temp, lufttryck, luftfuktighet... olika mycket i tanken, olika mycket throttle.. osv... och med min tur så brukar det mesta stanna innan jag får det inställt det flygtillfället. =) Så ombordglöden får va kvar och jag ska se om det blir ett av mina LiPo eller om jag söker upp nåt fett NiMH! =)

Roy Persson
2013-01-05, 14:46
Hejsan
Är en av Oves kompisar som körmed konstant glödström via en brytare.
Sam ack använder jag en 3000 mah C cell eller två paralellkopplade 2000 mah AA celler.
Som Ove skriver så är det inga problem för stiften eftersom rasar så fort motorn kommit igång.
Å hur mycket drar stiftet ? OS F drar 3,2A när jag slår på strömmen, när motorn kommit igång
i stort sett ingenting och här kommer en siffra som visar att det funkar så.
En eftermiddag på fältet,fullladdad stifacke, 3 - 4 motorstarter plus lika många flygningar samt
en del tomgångskörning. Brukar få i en 600 - 650 ma när jag laddar om acken.

MVH

Roy Persson

Ålänning
2013-01-05, 23:31
Var finns bra NiMH då? Tex om jag nu testar 1.2V Cell (tar två st i fall man vill seriekoppla dem till Sullivan glödarn)?

Mjoelner
2013-01-06, 02:09
Om det funkar med AA storlek så är Sanyo Eneloop bra. Finns att köpa på bl.a. Conrad (http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%257bver%252f7%252fver%257d%257bst%252f417%25 2fst%257d%257bcmd%252f0%252fcmd%257d%257bm%252fweb sale%252fm%257d%257bs%252fconrad%252dswe%252fs%257 d%257bl%252f01%252daa%252fl%257d%257bp1%252f233128 68296ce61dce0288781b0739b9%252fp1%257d%257bmd5%252 f2c4d05e3635b3e9c849021ee948511ec%252fmd5%257d&dummychar=%3F&dp2=ff_search&search_input=eneloop), men går att hitta billigare på t.ex. eBay.de.

HR-3UTGA eller HR-3UTGB heter dom. Båda är 2000 mAh, klarar många laddcykler och har väldigt låg självurladdning. Det finns även en Eneloop Pro ("XX") ack, 2500 mAh, men med färre laddcykler samt något högre självurladdning. HR-3UWX, HR-3UWXA eller HR-3UWXB heter dom.

Jag fick tag i några 8 packar HR-3UTGA när Conrad reade ut dom för 179:- :) Använder dom till olika apparater hemma. Köpte även några AAA (HR4-UTGA) till fjärrkontroller. Köpte även ett färdigt 6V-pack (5xHR-3UWXA) som mottagarack i nästa kärra.

Mer Eneloop info finns på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop).

PS. Dom vanliga Eneloop finns också med lödfanor, jag har sett dom på eBay.de.

jaka
2013-01-09, 15:40
Hej!
Men kom igen! Det behövs ju ingen ombordglöd! Dert är ju så j... enkelt att ställa in alla slags glödstiftare,fyrtakts såväl som tvåtaktare, så gör man det bara ordenligt kommer motorn att gå som en klocka på alla varvtal. Men då gäller att man kör med korrekt soppa 5-15% nitro och 15-20% olja och monterar tanken enligt: "the tank mounting rule"!

AM
2013-01-09, 17:58
Det är inte allt för svårt att ställa in en motor så att glödström inte behövs. Men som jag skrev tidigare att motorn går rikt i början pga full tank, och magert mot slutet pga tom tank gör det ju lite mer komplicerat. Dessutom har ju trycket från ljuddämparen också betydelse. Har själv en OS FS91 som stannar då och då när jag drar av gasen för häftigt vid full tank. Ombordglöd fixar problemet - dessutom är det lättare att starta - bara slå till strömmen och veva igång.

Ålänning
2013-01-09, 19:14
Vissa 4-taktare har ju inte ens tryckslang från dämpen, de borde ju ha mindre problem med fulltank/tomtank. Eller?

AM
2013-01-09, 20:33
Inte säkert. Du har ju fortfarande nivåskillnaden i tanken som kan ge problem.

kay.krut
2013-01-09, 21:11
Vill minnas att jag skrev en liten artikel om just ombordglöd. Kan väl fortfarande vara aktuell.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/21843-Ombordgl%C3%B6d-P%C3%A5-gott-och-ont


Kay krut

thoabr
2013-01-11, 17:37
Hej

Har en saito 180 går som en klocka haft den i 10år. Har alldrig (Tryckmatning ett måste enligt saito). tjuvstannat,Ingen ombordglöd, sidmonterad. !0 nitro 15% syntolja.

Mvh Thomas

AM
2013-01-12, 08:02
Bara att gratulera till ett lyckat system. Och självklart kan man börja utan ombordglöd. Skulle man få problem är ju ombordglöd ett sätt att avhjälpa problem med motorn.
Det är problem med de stora bensinstjärnorna. De behöver ett jämnare bränsleflöde. Det löser man med en elpump som har en T-koppling på utgången. Ena slangen går till förgasaren, den andra tillbaka till tanken.

jaka
2013-01-19, 18:27
Hej!
Kör man bara med ett bra tanksystem (monterat tanken rätt exempelvis) som t.ex Uni-flow eller har Tettras "Bubbleless" tank och kör med 5-15% nitroså har man inga problem.

Ålänning
2013-01-20, 00:06
Är ju en Cub, när den står på marken så är förgasaren helt klart högre än tanken... men sen när den flyger, så vet jag inte, men verkar va helt OK, för Hangar 9 rekommenderar just den motorn jag har, och som är placerad så som den ska va. Men är det skillnad? Är det viktigt även när man flyger? Tanknivån är ju inte horisontal när man flyger.

jaka
2013-02-04, 20:23
Hej!
Att ha tanken högre än förgasaren är ett No No! -Ställer till bekymmer.
Följ alltid regeln som säger att: En tänkt linje dragen genom mitten på tanken ska gå genom mitten på förgasaren när planet står horisontellt!
Det är "tankregeln" och den måste/bör alltid följas om man vill ha en fungerande motor! Sen gäller som vanligt 5-15% nitro, tryckmatning , Uni-flow eller Tettra "Bubblelesstank", för bästa driftförhållande!.

Vill man äventyra sin modell så struntar man i ovanstående...

Ålänning
2013-02-06, 19:15
Så då bör jag alltså ändå kolla om Hangar 9 har tänkt på denna linje med tanke på att de rekommenderar just den motor som är i flyget? =) När flyget är horisontellt alltså, dvs kroppskordan/stabilisatorn i linje med marken.

lennart wiklund
2013-02-14, 19:14
Åssa detta besserwissersnack om att ombordglöd är onödigt......
Varför skall man sträva bakåt när nya saker kommer??Ingen flyger väl på 450mah accar nu förtiden??dessa fanns ju bara förr,ingen flyger väl på 1.5kg standardservon som bara fanns för 25-30 år sedan?
Har själv ombordglödsystem i min hangar9 1/4cub med saito 120 fyrtakt.Fungerar ypperligt enligt mej.go fin motorgång,säkert att smyga runt på tomgången med cubben.Tycker det är så underbart bra med denna uppfinning.Har även samma system monterat på min stora Esm B25 med två Os 95rv fyrtakt,helt suveränt bra!Där vill man ju verkligen inte att en motor lägger av,då är det nog kört med den kärran.Så snälla Jaka,vad ser du för problem med att använda ett omordglödsystem??Det är väl endå en sak som får ses som bra ur säkerhetssynpukt?eller?

vire
2014-10-09, 19:42
måste öppna ämnet
har en sc91 4takt använder OS F glödstift som inte vill gå fint på tom gången men varvar fint vid gas på drag .använder jag start strömmen funkar den fint .kan jag ta vanliga batterier AA 1,2v 1500mah som glödare .och hur länge räcker det vid konstant påslag

AM
2014-10-10, 07:49
Ett glödstift tar upp till några ampere om det är kallt. I och med att motorn startar är det egentligen metanolen som i en katalytisk process (metanolen håller stiftet glödande). Detta innebär att när väl motorn startat minskar strömförbrukningen drastiskt. Detta pga motståndet i glödtråden ändras när den blir varm. Det skiljer mellan stift. Men jag skulle tro att man kan räkna med kanske 100-500 mAh i snitt. Det innebär att man skulle få ut flera timmars flygning ur ett 2500 mAh NiMh-batteri. Och, nej, glödstiftet går inte sönder av konstant glödspänning.

Ålänning
2014-10-10, 23:06
Om man kopplar på en glödare på ett glödstift så glöder stiftet.
Om man fått igång motorn så hålls glödstiftet glödande (eller?).
Om man fått i gång motorn så glödstiftet hålls glödande OCH att man har glödaren på... då måste väl glödstiftet slitas mer?
Som tex Sullivan ombordglöd som jag har i ett flyg http://www.sullivanproducts.com/ModelProductsMainFrame.htm ... Det ställer man in att sluta glöda efter tex halvgas.

vire
2014-10-11, 00:44
okej stiftet drar nästan ingen ström .batteriet bör räka en dags flygning. min tanke är att sätta en mikro brytare som sätter på strömmen vid ca 1/3 gas eller så ca tomgång för att hjälpa till så att motor ej stannar vid låga varv och är rap vid gas på drag .
funkar det eller är jag fel ute. får den ej att gå på låga varv har byt alla mjuka delar nytt stift och tanken där den ska vara.

Kenneth E
2014-10-11, 08:48
Din tanke är helt rätt!

vire
2014-10-13, 18:59
ja då funkar min automatiskt hemma byggda glöddrivare, till å prova i helgen bara det slutar regna.
23kr på kjell å kompani ,

Pumpe
2014-10-13, 20:59
Berätta mer vire

vire
2014-10-14, 21:01
har monterat 2st AA batterier via en mikro brytare som servo armen tar i vid 1/3 gas och mindre .då går strömmen till stiftet som får extra värme .och det blir en stabilare tomgång samtidigt får jag en rappare motor vid gas på drag.som inte är helt fel med min kör still .

Pumpe
2014-10-15, 09:22
Har du bara en sockerbit till glödstiftet eller har du hittat någon mer förfinad lösning? Behöver man verkligen stäng av glödströmmen på högre varv. Jag körde med handglödaren monterad flera tankar och den hade inte dragit ur mycket ström

Pumpe
2015-05-22, 09:04
Nu börjar det bli dags att göra iordning grejerna. Köpte en cell på 4500mah som jag bara tänkte koppla med en strömbrytare på sidan. Min motor kan vara lite oberäknelig och jag tänker inte mista planet pga det.

Thomas
2015-05-22, 17:58
Har du bara en sockerbit till glödstiftet eller har du hittat någon mer förfinad lösning? Behöver man verkligen stäng av glödströmmen på högre varv. Jag körde med handglödaren monterad flera tankar och den hade inte dragit ur mycket ström

Ähum...
Vid nåt tillfälle för ett par år sen så glömde jag handglödaren på motorn under hela flygningen. Den satt kvar tillochmed vid en kontrollerad nödlandning!!
Motorn har aldrig gått så bra...!

Kenneth E
2015-05-22, 18:12
Jag har för mig att vi testade glödstift för några år sedan och fick fram värden mellan 1.5-3A vid ren glöd. Sedan när motorn går drar de inte lika mycket.