handdator

Visa fullständig version : Litar ni på eran DJI Naza+GPS system?



Defuncta
2012-12-28, 10:21
Jag har äntligen bestämt mig och beställt en Vulcan Hexacopter då ett par här på forumet rekommenderade dem.

Jag ska skicka upp min Nex5n på en gimbal för runt 5000:- Så det är en hel del pengar som jag lagt ner på projektet. Men nu börjar jag tvivla på min DJI Naza+ gps, den har aldrig krånglat och RTH har testats 4-6 ggr med strålande resultat.

Men det finns många som har haft lite sämre erfarenheter av dem. Tappat kontrollen sen har den dragit iväg av sig själv. Så jag undrar vågar man lita på min dji naza när det är ett relativt dyrt system eller ska man förstöra ekonomin lite och köpa en DJI Wookoong då jag förstått att dessa är mer pålitliga?

Vad säger ni andra?

Mvh Defuncta

simonarvestrand
2012-12-28, 10:40
Min naza har aldrig fått för sig att åka någonstans, kör med gopro kameror och nex5 på den och känner mig lugn.

searay
2012-12-28, 10:41
Sitter i samma sitts som du gör,mitt naza system har heller aldrig svikit mej.
Ska också skick upp min sony i den nya hexan som jag håller på att montera.
Jag gick på detta nu istället http://store.diydrones.com/APM_2_5_Not_Assembled_p/br-apmpwrkt2.htm, vet inte om det är bättre, mest för att krångla till det för mej själv
nu när jag lärt mej nazan

Defuncta
2012-12-28, 11:05
Min naza har aldrig fått för sig att åka någonstans, kör med gopro kameror och nex5 på den och känner mig lugn.

De känns ju skönt, skrämt upp mig själv med youtube http://www.youtube.com/watch?v=GLhU2whihl4
Ser de framför mig när jag byggt ihop hexan monterat gimbalen med nex:en på sen får nazan fnatt och drar i marken eller ännu värre flyger in i någon :S..... 6 st 260W motorer med vassa proppar är inte att leka med...


Läste om nya uppdateringen till wookoong antar att detta inte kommer till nazan :(


Modify the Fail-safe mode: there is no intelligent go-home, and the input range of altitude go-home is 20m~300m.

Adjust the aircraft landing speed during go-home, the higher the altitude, the faster the decline.

Enhance the logical judgment for quitting from fail-safe mode.

Attitude is controllable when one power output of X6 multi-motor is failed in Atti. Mode and GPS Atti. Mode.

zooks
2012-12-28, 11:26
Har inte heller haft några problem med min naza.
Tror många skyller på naza när dom inte vet orsaken till felet.

simonarvestrand
2012-12-28, 11:34
Visst har det hänt saker med dom men det har det även med wookong och andra dyra prylar.
Alla prylar kan strula helt enkelt ,

Lassekar
2012-12-29, 00:15
Simonarvestrand skriver: Alla prylar kan strula helt enkelt...

Okey! Personligen är jag inte riktigt nöjd med den "Förklaringen".
Jag vill "Flygfoto" men är för skraj för att flyga själv...

några av de jag kände har omkommit i paramotorsammanhang under detta år. :-(
Tänkte mig själv som en "Paramotorflygare" med kameran i högsta hugg. :-)
Nu har olika typer av "Drönare/Multirotor" fått min respekt, dessutom med mig på marken, inte som pilot i en skärm med motor!

Nåväl! - Jag vill inte skicka upp X-antal tusen kronor på något som "Kanske" flyger iväg, på en egen omloppsbana... *Hua*

Jag har pysslat med "Teknisk" dykning, då måste man lita på sina instrument! Teknisk är en "Avart" av dykning när man blandar in ädelgaser och annat för att passera drygt 60 meter då luften blir giftig.

Jag VILL INTE på min kommande flygutrustning dribbla med Säkerheten! - Är det helt utopi eller vad är problemen med Naza eller annan teknik?

- Har sett trista Nazafilmer, som de flesta av er...

Finns det alternativ för oss "Gubbar" som inte vill annat än känna säker- och trygghet i flygandet?

Jag undrar... *?*

/Lasse

Stiffe
2012-12-29, 02:07
Jag har både en WKM som jag hann köpa innan GPS kom till Nazan som jag redan hade och har börjat flyga multicopter med , då jag ville ha position hold, har aldrig haft något problem med Nazan varken innan jag köpte GPS till den eller efter , har som ni andra sett filmer och några här på forumet som sett sina flyga iväg själva ??? exakt varför är väl inte utrett helt och hållet om det är Nazans fel eller inte ?? även om prylarna är relativt dyra så är väl inget bulletproof oavsett om det gäller radioutrustningen eller FC n i denna hobbyn , andra topklass märken som Multikopter har väl också haft tillbud , min inställning är så länge det funkar som det ska med den omsorg och din egen nogrannhet du utesluter de felkällor du kan själva råda över - flyg och ha skoj - skulle det skita sig ta den smällen då och spekulera inte i förtid om tråkigheter , försäkringar kan täcka vissa saker och anser man sig inte ha råd med en krasch nån gång ska man nog inte hålla på med denna hobbyn öht , det är mycket pengar i luften helt klart med maskin kameror osv. så jag har förståelse för oron , man ser också större avancerade maskiner på tuben tex Vulcan med Nazan som funkar helt utmärkt


För att återgå lite WKM en kör DJI som proffs FC n och de utvecklar den med mer funktioner POI och Waypoints tex. så det är förutom rent ekonomiskt lite som skiljer trots allt , jag kör min lite större maskin en Hexa med WKM och en Quad med Naza

SteffeB
2012-12-29, 07:59
De fel jag sett lite varstans är:

1. Glapp i kontakter ut till motorer. Flyger iväg okontrollerat.
2. Kör utan bec till gimbal, överbelastar Naza,Wkm så att de startar om. Krasch!
3. För stora proppar, överbelastar fartreglage.
4. glapp i kontakter till motorn igen efter att ha varit helt säker på att så inte är fallet. Det är här de löder ihop allting som man skulle ha gjort ifrån början. ;)
5. Ett frenetiskt uppdaterande direkt ny firmware kommer ut. Resulterar att de missar ny information i manualen och går i backen direkt.
6. Gör ingen som helst check innan flygning. Flyger iväg med en lös motor (använd loctite!) eller propeller.
Känner själv alltid på propparna och snurrar till motorn med fingrarna för att lyssna efter missljud. Kontrollerar kablage visuellt.

simonarvestrand
2012-12-29, 09:06
Simonarvestrand skriver: Alla prylar kan strula helt enkelt...

Okey! Personligen är jag inte riktigt nöjd med den "Förklaringen".

/Lasse


Så kan det vara, men!

Ganska övertygad om att nån kan tala om ett teknikproblem med tråkiga följder i princip varenda pryl som styrs av elektronik .
bilar,flygplan m.m.m.m.m.m.m

Om det nu skulle vara fel på vissa nazor så kan man nog rätt lätt räkna ut att det är en väldigt liten procent som är fel på.

Jag vet EN som va fel på som vi vet garanterat , den flög nämligen rakt upp med full fart direkt efter han kopplade i batteriet , han vände sig om och skulle gå till sändaren och då stack den iväg. kunde blivit mycket otrevligt.

Ska du ha säkrare prylar så få du betala mer pengar, testning av saker är dyrt så i min värld så betyder dyrare att den bla. fått mer testning innan release.

En pryl som man själv kan koppla och välja saker i blandar man ju in sin personliga kunskap i och det är inte det bästa när det gäller säkerhet .
Köper man en färdig sak som är testad komplett så blir det bättre, men samtidigt betydligt dyrare.

Det finns en anledning att det finns utrustning för 1k - miljoner .
Såg e film med en tubfilm om två quadar som dom jämförde , den ena kostade mellan 1-2 mille och den andra 6000 kr
i dom flesta tester så va dom lika bra men vilken ska man lita mest på ?

den för 1-2 mille hade utveklats och testats under ett par år om inte jag minns fel.

Sickan
2012-12-29, 11:04
Det finns en anledning att det finns utrustning för 1k - miljoner .
Såg e film med en tubfilm om två quadar som dom jämförde , den ena kostade mellan 1-2 mille och den andra 6000 kr
i dom flesta tester så va dom lika bra men vilken ska man lita mest på ?

den för 1-2 mille hade utveklats och testats under ett par år om inte jag minns fel.

Det är i och för sig sant, ibland ;) Jag jobbar med mjukvara, närmare bestämt så är vi experter inom mjukvara, arkitektur och design. Att testa mjukvara är viktigt, att testa den automatisk är kanske ännu viktigare. Men för att det ska vara möjligt att släppa bra mjukvara så måste kodbasen vara under kontroll. Vår uppfattning är att en bra bit över 90% av världens kodbaser inte är det och då jobbar vi med bland annat några av väldens största företag, det inkluderar också amerikanska försvarets forskningsenhet, http://www.darpa.mil/ :)

Tittar man på det vanliga trafikflyget så står pilotfel för närmare 100% av haverierna, så tror jag att det är i vår värld också men det fråntar inte leverantörerna ansvar för deras hård- och mjukvara. Det ska vara riskfritt att installera en ny firmware när den släpps, eller så nära riskfritt man kan komma!

Enligt min erfarenhet, även om den är kort, så finns de flesta problem i den del som har med att koptern ska flyga av sig själv på ett eller annat sätt. När man kopplar in GPS, kompasser, barometrar, sonar med mera med mera uppstår problem. Jag har haft incidenter med både Naza, Ardupilot och Mikrokopter. Nu senast var den MK som fick problem med sin kompass när det var minusgrader, tydligen ett känt problem.

Att kunna ta över kontrollen och flyga på egen hand är ett måste, det tror jag vi är överens om men problemet uppstår när det inte är möjligt, det är dessa rapporter som är mest oroande tycker jag.

Jag litar tillräckligt på både min Y6a med Naza + GPS och min Cinestar 8 med MK för att skicka upp mina kameror trots allt detta :) Det är som Simon säger, det är trots allt en väldigt liten andel som ramlar ner eller flyger bort. Däremot litar jag inte alls på APM 2.5 med den firmware som fanns i början på hösten, den har fått flygförbud av mig ;)

Nu flyger jag mest med CC3D som saknar allt extra plus plus och det är riktigt roligt :)

--
S

simonarvestrand
2012-12-29, 11:36
Ska väl tillägga att även jag jobbar med mjukvara och hårdvara fast i maskin/automationsvärlden och har vid måånga tillfällen sett hur man släppt iväg saker som inte riktigt är färdiga bara för att man måste ha in pengar eftersom utveckling och testning kostar för mycket.
Då har vi verkligen påtalat att sakerna inte är färdiga och inte bör släppas iväg men det finns alltid en ekonomiavdelning utan kunskap om verkligheten som bestämmer.

APM fick körförbud även av mig då den med full fart flög hem utan att jag gjort något och sen vände sig uppåhner och föll rakt ner där jag stod , fick kasta mig undan för att inte få den i huvudet.

Lassekar
2012-12-29, 13:34
Hej igen!

Tack för input, det är ett litet "äventyr" med flyget om jag har tolkat svaren riktigt...
Köper också svaren. - Bättre med en "kvaddad" plattform med utrustning än att själv gå i backen = Paramotor om olyckan är framme! :upset:

Ska beställa en Naza, till en början ska jag flyga så manuellt som möjligt, sedan får det bli med waypoint och annat.

Har också en bakgrund inom data/elektronik och vet också (dessvärre) om brister som uppkommer då tidsscheman och annat skall hållas...

Trevlig lördag

/Lasse

SteffeB
2012-12-29, 13:42
Gillar du inte å krascha skulle du nog gjort precis tvärtom. Kör med Gps tills du lär dig orientera farkosten, kör sedan mer och mer manuelllt eftersom du lär dig.

Fördelen med Gps är ju att maskinen stannar på plats om du släpper spakarna när du virrar bort dig. Det var väl säkerhet vi pratade om? :)

Hur mycket har du flugit?

Lassekar
2012-12-29, 13:52
Hej SteffeB!

I verkliga livet har jag flugit Noll... :blink:
Sitter sedan några dagar med "PhoenixRC" och en Spektrum DX6i och övar.
Det är inte helt enkelt, men hoppas på att få in lite spakkänsla innan det bär av på riktigt!

Hann med en paramotorflygning som passagerare innan alla extremt tråkiga händelser satt stopp för mina planer... Länk: http://www.youtube.com/watch?v=k3yFahhe5gg

//Lasse

cyberpete
2012-12-29, 20:21
Har haft min Naza med GPS sen den kom ut och har aldrig tappat bort Hexan. Provade RTH en gång och det fungerade perfekt. Gjorde testet genom att slå av Radion. Litade så pass på systemet och det fungerade :)

FLyger med Sony Nex5N och GoPro och har aldrig oroat mig.


http://www.youtube.com/watch?v=sEaGKBaL-fY

Video på ett RTH test.

Lassekar
2012-12-29, 21:59
Hej Cyberpete!

Jäklar i min låda, jag är glad över din film! - Så ska det se ut. :scared:

Trevlig lördagskväll

/Lasse

cyberpete
2012-12-29, 22:16
Har provat RTH ett par ggr efteråt och har fungerat bra. Väldigt korkat att prova bara för sakens skull men men gjort det iaf. Har hittils inte haft min hexa ivägflugen så allt har fungerat bra.

Har som längst flygit enbart 1.2km bort med hjälp av FPV.

Alla system kan lägga av när som helst och få frispel men har klarat mig än.