handdator

Visa fullständig version : Naza eller APM 2,5+ ??



searay
2013-01-04, 18:15
Kan inte bestämma mej om jag ska plocka över min Naza till den nya hexan som är så gott som klar.
Den sitter för närvarande i min dji 550 och har aldrig svikit mej,men eftersom man är så sugen och att det är så
nära premiären.Väntar hem en APM men tveksam om den hinner komma till nästa helg,sedan vill jag ha det
bästa av dom två i den nya.Har tittat på skräckflygningar med APM ,samtidigt som jag även har sett sådana
som fått till det riktigt bra.Rekomendationer tack:banghead:

simonarvestrand
2013-01-04, 18:45
Kör på magkänslan :)

Med Apm kommer du få lägga betydligt mera tid för att få den att flyga bra.
Min flög riktigt bra förutom när den bestämde sig för sina kamikaze störtningar.

searay
2013-01-04, 19:01
Vad hände då?Är det hårdvaran eller mjukvaran som ställer till det?

simonarvestrand
2013-01-04, 20:10
det va en av dom äldre versionerna, dom hade lite hyffs för sig ibland.

searay
2013-01-04, 20:48
Läste på,och tydligen har dom bytt ut lite hårdvara mot tidigare :)

simonarvestrand
2013-01-04, 21:23
Det stämmer, kom en ny version under tiden jag hade min. dom kan flyga riktigt bra men krävs betydligt mer av den som trimmar in den än tillex nazan som jag gissar att mormor skulle få igång.

searay
2013-01-05, 18:20
Nu blev det nazan som hamnade i nya hexan,har precis kommit in efter första provflygningen,den var flygbar direkt men
har ett konstigt fenomen att tre av motorerna roterar fortare än dom andra tre,man märker det ganska tydligt när man provkör
inne och ger några klick på trotteln,alltid samma tre som stannar efter dom andra tre,underligt tycker jag,kör med dji esc och 4822 690kv pankaksmotorer

simonarvestrand
2013-01-05, 19:01
Kalibrerat reglagen ?

searay
2013-01-05, 19:12
Det går väl inte att göra någon kallibrering med dji esc ?

simonarvestrand
2013-01-05, 19:17
Om inte jag har helt fel så finns det både sådana som går att kalibrera och sådana som inte går. kan ha fel där.

men driver den mycket när du får upp den i luften då ?

searay
2013-01-05, 19:20
1,3,5 är det som snurrar fortare så det blir som en tricopter det var väl därför det gick så bra att flyga den ändå

searay
2013-01-06, 16:21
Tog nya tag idag,flyttade motorer och några reglage,samma sak.varvtalsskillnaden märks bara när det är precis över tomgångsvarv,jag har inte reagerat på om det var samma sak i min 550 men nu var det så uppenbart,men jag har nu betydligt större proppar och motorer med lägre kv.Jag har inte fått mina accar som jag ska ha så jag har bara provar med en 2450 4s acce så det blir ingen lång flygtid inte.Gjorde så att jag lastade ner den så jag fick samma vikt som med dom accarna jag ska ha.Ut och prova igen och den flyger super bra det verkar som varvtalet stabiliserar sig när man får upp varvet något.Det märks absolut inget vid flygning och den hovrar precis vid 50% trottel,motorerna verkar bra balanserade och propparna fungerar bra 13x4,7,som ett lokomotiv i luften stabil så den nästan är tråkig.Nu väntar jag bara hem dom rätta accarna och kolfiberpropparna som kommer i veckan :)

3566135662

searay
2013-01-15, 16:50
Nu ska vi se om vi reder ut detta:)35940

magnusvr
2013-01-16, 17:53
Nämen titta, det där ser bekant ut! :)
Lycka till, min funkar skitbra!
Förutom ESC-kalibreringen som inte verkar fungera för någon.

/M

Nu ska vi se om vi reder ut detta:)35940

searay
2013-01-17, 08:06
Jo vi får se hur jag ska reda ut detta:)
har börjat montera,men hittar ingen beskrivning
hur gpsen ska monteras i vilken riktning ?

Sickan
2013-01-17, 08:37
Vill minnas att det inte spelade någon roll. Kompassen sitter väl på huvudkortet?

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-01-17, 08:50
Så minns jag också

searay
2013-01-17, 09:23
Då är det nog så,tack grabbar:)

searay
2013-01-17, 11:32
Ser att det är mycket jobb med att få det att lira,men funkar det att följa Quick start guiden eller?

Sickan
2013-01-17, 13:57
Ser att det är mycket jobb med att få det att lira,men funkar det att följa Quick start guiden eller?

För mig fungerade det bra för att få upp den i luften och då flög den hyggligt :)

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

searay
2013-01-17, 20:16
Nyss inkommen efter provflygning,fick iallafall ihop grejorna så jag fick hovra lite på tomten,ganska stabil så länge man bara tog upp den utan att röra spakarna,då får den spelet och far omkring nästan okontrolerat.Det känns som att den överstyr så fort man rör spakarna,har mest flugit i stabilize mode men även provat en laddning i alt hold men då for den bara upp en meter sedan ner i backen och upp igen så håller den på hela tiden,fick en rejäl överaskning när jag då slog om till stabilize mode igen då och den drog iväg som en raket rakt upp innan jag fick ner trotteln,mycket spännande INTE,ganska olik Nazan ännu så länge hm

bjerred
2013-01-17, 20:56
Detta känner jag igen! Var riktigt riktigt försiktig. Flyg långt från bebyggelse, vägar osv. Min hexa med APM2.0 får stanna i karantän ett tag till. Det konstiga är att en del klipp på youtube visar imponerande flygturer, som ju gör en sugen att testa senaste versionen av FW.
Lars

PinDuke
2013-01-18, 11:29
Dennis Baldwin har några filmer om APM 2.5 på sin kanal som kanske kan vara till nytta.
https://www.youtube.com/user/dennisbaldwin/videos

searay
2013-01-18, 11:50
Kan säga att alla tipps är välkomna nu

simonarvestrand
2013-01-18, 12:15
Du är säker på vilket mode du hamnar i , har för mig man ställde in någon default höjd när man höll på med waypoints, kan det vara något sådant som spökar?

Testa utan proppar på marken också , hålla den i handen och se hur den beter sig

searay
2013-01-18, 13:33
Ja jag har kopplat flight moden till en trevägare och jag ser i flight misson att jag kan ändra mellan dom olika flygmoden jag valt,allt verkar fungera som det ska den hovrar rätt bra och den styr åt det hållet jag styr,men jag tycker dels att uttslagen är för stora eller för känsliga så den verkar överkompensera när den gör något,har hållt den i handen och vickar jag på den så försöker den kompensera tillbaka,så jag tror endast att det är inställningarna som är boven,frågan är bara var man ska börja?
Har läst och man ska börja i stabi mode och få den att flyga bra där för att sedan fortsätta i dom andra moden om jag fattat det hela rätt

searay
2013-01-18, 18:57
Nu så har jag auto kalibrerat och vilken skillnad det blevn nu är den flygbar och går otroligt bra i simple mod där den alltid går åt samma håll oavset hur den roterat,däremot är den alldeles för känslig på throtteln.Big smile :)
Men i atti mode är den fortfarande en kängru

searay
2013-01-19, 14:37
Dagens provtur

http://www.youtube.com/watch?v=zWYae8xIGqM


http://www.youtube.com/watch?v=hlCQ_RDtis0

Sickan
2013-01-19, 15:22
Stabilt :)

--
S

magnusvr
2013-01-20, 08:40
Gött!! :)
Du har ju väldigt stora proppar, så den blir nog het på gasen. Jag hade samma problem. Iofs har jag väldigt högt kv på mina motorer, 910kv och den var helt galen.
Det med gasen kan du luras lite med när du kalibrerar. Antingen har man som jag, två throttelkurvon, eller så lurar man den med trimm när man kalibrerar radion i APM:en. Tänk bara på att kompensera för det när du kör loiter sen, annars kommer den att sjunka...

Själv blev jag ledsen på min APM igår, sedan glad igen. Var ute och flög, vred mitt vridreglage högst upp till Loiter och plötsligt så bankade den hårt mot mig. Jag tänkte att nu jäklar åker den i backen och vred snabbt tillbaka till stab. Landade och gick hem något molocken. Otäckt när man inte vet varför den gör saker som man inte förstår.
Senare på eftermiddagen kom jag på att jag har RTL högst upp på mitt vred. Inte Loiter! Arrgh! Pilotfel! Duktig APM! Den skulle inte krascha, den gjorde en perfekt ansats till RTL...

Nu är ju Arducopter version 2.9 ute, verkar som "grabbarna på forat" är jättenöjda. 18 sidor positiva kommentarer. Jag väntar nog en vecka till, men det verkar vara en hel del förbättringar.

/Magnus

searay
2013-01-20, 09:43
Det jag inte förstår med min är att i stab mode flyger den riktigt bra men när man ska låsa den på position så rycker den fram och tillbaka och driftar ganska mycket,nu jämför jag med min naza som jag tycker man kan parkera i luften,vilken gps har du Magnus?

magnusvr
2013-01-20, 13:34
Jag har Mediateks GPS v2 till min. Med mjukvara 2.8.1 och inga inställningar gjorda så håller den sig på ca 3-4 meters diameter när det är lite vind. Den korrigerar ganska rappt som det är nu, jag bör nog ställa ner den lite på något sätt. Det upplevs lite ryckigt. Har inte fördjupat mig mer.
Var precis för en halvtimme sedan ute i -8 och strålande sol och Loitrade lite. Loiter funkade bra tycker jag, men det är inte omöjligt att Nazan är bättre.

Nu med version 2.9 och firmware 1.9 Mediatek-GPS:en så ska det tydligen ha blivit ännu bättre. Har inte provat själv.

Mvh
Magnus

searay
2013-01-20, 14:47
Okej det är samma som jag har,funderar på att byta upp mej och beställa den andra modellen som dom rekomderar,ska försöka ladda in den senaste sw nu.Sedan i kväll blir det inomhusflyg så då får man tillfälle att trimma :)

searay
2013-01-23, 11:47
Har nu justerat två kvällar i rad efter uppdatering till verision 2,9,hittils fungerar den bättre med 2,8 dvs den tidigare
iallafall för mej,omgjort var auto callibreringen man armar med throttelspaken,det skall nu göras med ch7 och det fick jag aldrig till,den drog alltid kraftigt åt något håll.Så nu har jag laddat in 2,8 igen och fortsätter mina justeringar därifrån

searay
2013-01-24, 15:12
Han flyga 3 laddningar i dag på lunchen,stooor sol och en temp på -11 nästan vindstilla dvs optimalt.Gick till baka till den tidiga sw 2.8 och gav mej på och ändrade på lite värden,fotade självklart default värdena så jag enkelt kan hitta tillbaks om det inte blir bra,gjorde även auto trim och field calibration som jag hittade i en tråd,efter det flyger den väldigt bra är stabil har inga hyss för sig när man switchar mellan dom olika flygmoden.Där hade jag ett problem förut att den drog iväg som en raket uppåt när man gick från atti mode till stabilize mode,men det gör den ej längre :) det ända jag tycker är negativt nu är att i gps position mode är den littre gittrig,den rycker lite hela tiden den vill inte ligga plant utan den vaggar hela tiden?den håller positionen ganska bra inte riktigt lika bra som nazan men ändå godkänt,nu börjar det kännas bra:)

simonarvestrand
2013-01-24, 15:14
Låter som det är den integrerande delen som är lite hög.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

searay
2013-01-24, 15:21
Förklara för mej,vad ska jag ändra på ?Jag är ingen expert på programering

simonarvestrand
2013-01-24, 18:06
Kommer inte ihåg hur det ser ut i programmet men skulle gissa att det finns en p eller kp och i och eventuellt även en d att ändra på på alla modes ?

du kan ju alltid kolla lite forum eller kolla in pid regulator på wikipedia svårt att förklara med korta ord :)

P är då förstärkningen , det är kort sagt den mängd den skall skicka ut på utgången.

I är den integrerande delen vilket bestämmer hur fort den skall öka på en p del. i delen hjälper till att få bort avikelser i regleringen . på nått sätt så kan i delen rätta till en dålig cg vilket i ditt fall nog är det den gör eller försöker göra lite för kraftigt så även om du inte har en felaktig cg så får du problem med lutningen på den.

D delen är en liten spåtant. den kollar på hur snabbt förändringen sker och ökar på eller bromsar beroende på hastigheten av förändringen, använd inte denna om du inte vet vad du gör helt klart den svåraste delen i en regulator att få till.

blev visst inte så kort. och kanske inte förståligt , lägg lite tid på att forska om regulatorer , det är mycket roligare än man tror när man väl börja fatta hur dom funkar.

Har du möjlighet så ta gärna en skärmdump och visa vad du har för värden är det helt off så kanske jag kan se det.

searay
2013-01-24, 19:22
Okej det ska jag göra tack för hjälpen så länge :)

simonarvestrand
2013-01-24, 20:11
När jag läser det jag själv skrivit förstår jag ju knappt :P
Inte lätt att förklara något som är vardag för mig för andra som inte har det som vardag.

searay
2013-01-24, 20:31
He he nej inte helt självklart för alla,vet inte riktigt var jag ska ändra då problemet endast är när jag vill att den ska låsa på position och hänga kvar där,ändats då den gittrar vaggar fram å tillbaka,som att den skulle överkompensera hela tiden.i andra flygmode är den helt stilla men så fort jag slår på posihold börjar den vagga något

simonarvestrand
2013-01-24, 21:27
Oftast så betyder snabba vibbar med skumt ljud från motorerna för hög p del. Och lite längre vibbar oftast i del. D delen kan skapa snabba rätt stora vibbar.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

searay
2013-01-25, 18:25
Tre laddningar idag igen på lunchen ,har pillat lite med inställningarna efter simons tips,provade iallafall rth alla gånger jag ville ta hem den och det funkade alla gånger,dock kommer den ner otroligt fort och sättning blir lite hård samt att den studsar upp och ned några gånger.Jag jämför hela tiden med nazan som tar lite tid på sig och smyger ner otroligt mjukt,men det fungerar iallafall som det ska :)

simonarvestrand
2013-01-25, 20:18
Gött att grejerna börjar lira :)

Sickan
2013-01-25, 20:40
Det är bra med luncher ;) Jag tar till dem också :) Kul att du verkar få ordning på grejerna, jag ska ta och testa APMen med 2.8 på mitt ADS 400-Q chassi.

--
S

searay
2013-01-25, 20:40
Börjar tycka om apm mer och mer,i rätt händer går det nog att få fin prestanda,den har iallafall sköt sej bra och inte gjort något oväntat,nu står waypoint flygning på tur ska försöka mej på att lägga upp en tripp som den ska få göra i helgen :)

searay
2013-01-25, 20:43
Verision 2,8 tycker jag fungerar väldigt bra,2,9 fick jag ingen ordning på så jag gick tillbaka till 2,8

searay
2013-01-26, 10:39
36286Ny flygdag tacksam temperatur men då börjar det blåsa istället men ut och testa igen då,passa på att prova nya video sändaren som kom igår

searay
2013-02-01, 14:40
Det bar mej imot men envis som man är tryckte jag i sw 2,9 idag igen i apm,jag fick det inte att fungera förra gång jag provade,den drog kraftigt åt höger hela tiden det fick jag inte bot på då så jag backade ett steg tillbaka till 2,8 igen-
,men men nu har jag sutit och läst hela eftermiddagen och bordsjusterat allt, så ut och prova la in save trim som förut var auto trim på ch7,den drog direkt till hö igen men efter mycket trim vä och bakåt fick jag den att hovra bra,land så flippa till brytaren till ch7 fram å tillbaka sedan sätta alla trimrar till neutral och prova igen,och vad förvånad jag blev när jag tog upp den igen helt odramatiskt,det finns potens även i apm känner jag nu :)

searay
2013-02-02, 18:34
Flygit fyra laddningar idag med apm i 550 rikligt med friska vindar var det,nu rockar apm en tycker den börjar ta övertaget över nazan som jag är grymt nöjd med :)

searay
2013-02-03, 17:28
Uppgraderade till 2,9.1,provade igen och allt flöt på som det skulle,apmen börjar kännas trygg nu har inte haft några konstigheter för sej,väntar på nya gpsen ,sedan väntas mera testande:)

Sickan
2013-02-03, 18:55
Uppgraderade till 2,9.1,provade igen och allt flöt på som det skulle,apmen börjar kännas trygg nu har inte haft några konstigheter för sej,väntar på nya gpsen ,sedan väntas mera testande:)

Låter gott :) Ska slänga ihop min till veckan och testa med 2.9.1.

--
S

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

searay
2013-02-03, 19:20
Det tycker jag du ska :) jag var väldigt missnöjd i början,men nu börjar det bli ordning på grejorna

searay
2013-02-08, 18:33
3670336702
Ny gps till apmen annlände idag,och självklart är det snöstorm :(

searay
2013-02-09, 10:29
Funderar varför det inte sitter något skydd runt kortet,blir det problem om man tar krympplast runt den för att slippa stänk på den eller ?

searay
2013-02-09, 14:05
Äntligen lite uppehåll i snöandet så man kunde smita ut och provflyga,kunde snart konstatera att den håller sej inom ett mycket mindre område med den nya gpsen när man flyger i det modet,kan jag bara få till det att den inte småvinglar lite,endast när jag flyger i loiter,så skulle jag va väldigt nöjd :)

searay
2013-02-16, 17:13
Nu tycker jag det börjar bli ordning på APMen,så som jag vill att den ska va :)den nya gpsen gjorde underverk när det gäller position hold
http://www.youtube.com/watch?v=3Z5CeHt2S2Q

Uruselt filmat men,men

Sickan
2013-02-16, 18:10
Najs!

--
S

Fredda
2013-02-19, 10:48
Sådär gjorde jag på min apm-quad, drog iväg o släppte. Lagom när den kom till startpunkten så kom en vindpust o blåste in den i äppelträdet (1m från startpunkt), samtliga proppellrar gick av :-p.
Men apm 2,5 är en grym konkurrent till naza.
Har inte finlirat med inställningarna än, flög bra på basvärdena:)

searay
2013-04-15, 20:04
Linkar vidare med APMen,tycker dom lyckas bra med dom nya uppdateringarna,är riktigt nöjd med den nu,har nog ett trettiotalet flygningar med RTL och den har aldrig haft något konstigt för sig exaktheten därifrån jag startar till där den landar är nu riktigt bra.Läste på diy drons hemsida att den nya uppdateringen som håller på att testas bl.a. hänget visar riktigt bra värden.Har nu fått ut tummen och monterat på telemetrin i kväll,så det blev ett par test laddningar.Mycket trevligt att stå med den lilla datorn och titta på kartan var man är

zooks
2013-04-15, 20:44
Ser ut som du är i afrika och flyger?

searay
2013-04-15, 21:33
Stämmer,när jag torrflög i källarn var jag i Afrika han hade lite svårt att hitta satelliter under mark

cyberpete
2013-04-16, 10:34
Jag ska köra min med min Galaxy tab. Riktigt skönt att slippa ta med vanliga datorn i fält :)