handdator

Visa fullständig version : Hur bra bild, är bra?



evilaid
2013-01-05, 13:17
Lite fundersam hur bra bild man ska kunna få på sin videolänk?
NU kör jag med 1200mhz lawmate och klöverantenner men tycker ändå att det vill flimra lite när man kommer några 100 meter bort.. o jag har ett lc filter...
Finns det något annat men justera eller är det bara så att man alltid får räkna med lite flimmer ibland, eller ska man kanske kunna räkna med HD kvalitet över videolänken ? ;)

Mvh

markusb
2013-01-05, 17:48
Jag upplever bilden precis som du. Flimrar ibland, färger ändras lite osv.

Impulze
2013-01-05, 18:20
Har nu slutat filma den analoga länken, men denna film är från 2009 och då fanns inte klöver och alla nya antenner. 3dBi antenn på planet och patch på backen..


https://vimeo.com/5382750

//Matte

evilaid
2013-01-05, 19:18
Har nu slutat filma den analoga länken, men denna film är från 2009 och då fanns inte klöver och alla nya antenner. 3dBi antenn på planet och patch på backen..

https://vimeo.com/5382750

//Matte


Det där är ju sjukt! HUr kan du få sådan bild?
Jag har iofs ett LP filter (tror det heter så) som man skurvar mellan videosändare och antenn, funderar på om det kan hjälpa :)

Kan ju konstatera att min länk är ljusår ifrån det du hade 2009 ;)

Impulze
2013-01-05, 20:17
Har kört med separat batteri till videolänken, har väl nu tänkt testa köra på samma och filtrera.
Lawmate 500mW sändare och en KX191 kamera, tror jag hade en 14dBi antenn på backen tillsammans med en rundstrålande 5dBi antenn. Har alltid haft diversitetsmottagare.

//Matte

DrHanke
2013-01-05, 21:41
Nyårsflygning :) Vee antenn på sändaren å en BiQuad på mottagaren. Numera kör jag bara Clover då man slipper ratta mottagar antennen efter flyget...


https://www.youtube.com/watch?v=PoYkSGUKayo

PinDuke
2013-01-06, 00:20
Det där är ju sjukt! HUr kan du få sådan bild?
Jag har iofs ett LP filter (tror det heter så) som man skurvar mellan videosändare och antenn, funderar på om det kan hjälpa :)

Kan ju konstatera att min länk är ljusår ifrån det du hade 2009 ;)

Vad har du för kamera?
Så som Impulze film är min länk också både på 5.8 och 1.2 ghz.
Med en 600 tvl CCD och bra antenner skall det inte vara några problem att få den typen av nedlänkning.

Defuncta
2013-01-06, 09:53
Men min nya länk flimrar som sagt lite då och då, dock flyger jag inte med mitt lc filter som bara ligger här hemma... Men man kanske skulle prova att driva videolänken via ett separat batteri, tror ni de kan göra skillnad?

Impulze
2013-01-06, 10:32
Det är ju enkelt att testa iaf :)

//Matte

simonarvestrand
2013-01-06, 13:31
Men min nya länk flimrar som sagt lite då och då, dock flyger jag inte med mitt lc filter som bara ligger här hemma... Men man kanske skulle prova att driva videolänken via ett separat batteri, tror ni de kan göra skillnad?

Dom störningarna man får bort när man driver med separatbatteri brukar ju bara vara störningar från escar och sådant.
det märks väldigt tydligt när man gasar på .
Men helt klart är att man får mindre störningar från sådana saker när man kör ett eget batteri.