handdator

Visa fullständig version : Någon som hört om någon som åkt dit? :)



magnusvr
2013-01-06, 21:12
Hej!

Nu är jag inte ute efter att ta upp flygfotogradering som yrke, jag har inte firma och tänker nog aldrig erbjuda mina tjänster mot betalning. Men det är ju många småföretag som sysslar med FPV och professionell filmning/fotning från multikopter.

Vad jag hört måste man:
1. Ha ett tillstånd hos Transportstyrelsen ( eller Luftfartsverket?) som kostar ca 4000 per år, på förslag att det ska öka till 30.000 läste jag någonstans? Uppflygning måste ske för inspektör?
2. Ha en försäkring, om man dimper ner i huvudet på någon eller annans egendom.
3. Ha företag såklart, för att kunna fakturera/skatta osv.
4. Skicka in allt material för granskning till försvaret innan det används.
5. Autopiloter får ej användas, man måste flyga manuellt och endast inom synhåll.
6. Flyga minst 300 meter (?) från byggnader eller personer som deltar i uppdraget (dvs omöjligt att fota något).
7. FPV-utrustning måste vara väldigt klen, t.ex. en 5,8Ghz länk får vara max 10mW = i princip värdelös. 1,2Ghz går bättre men då måste man i princip ha amatörradiolicens.

MEN, ändå ser man en del företag som bedriver affärer med detta, flygfilmning med multikopter osv. Tycker jag är toppen.

Nu till frågorna:
1. Har alla dessa operatörer alla dessa kriterier uppfyllda? Eller.....? aaah? :) :) Vad tror ni? Vet ni någon som kör enligt alla reglerna?

2. Har någon hört talas om någon som någonsing råkat illa ut, eller är vi i ett tidigt skede där ingen ännu blivit anmält/råkat illa ut?
Jag tänker på saker som att
* ett seriöst företag anmält en privat fulspelare som flyger svart?
* Någon som skadat sig av RC-flyg-fotografering?
* Någon som "åkt fast" för
- För stark radioutrustning
- Ej av Frsvaret godkända bilder
- Ej ha tillstånd att flyga kommersiellt/försäkring?


Jag är bara nyfiken, med alla dessa regler borde det vara väldigt få som faktiskt kan bedriva verskamhet!

Mvh
Magnus, glad privatamatör utan ambitioner att ha detta som yrke.

simonarvestrand
2013-01-06, 22:54
Någonstans här eller på rcheli.se finns en riktig monstertråd om detta, hittar du den hittar du många svar

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

chani
2013-02-17, 20:14
Jag flyger HAB Y6 och en Gaui 500 som hobby och lite på mindre uppdrag.

Jag har UAS 1-B tillstånd flygvikt max vikt 7 kg kostnad/år 2400:-

Försäkring i Länsförsäkringar 3800:-/år 10 mille ansvar för skador. Täcker upp till 50.000:- i ersättning vid haveri påegen maskin, stöld och brand. Självgranskningsrätt för foto och film. Skåne Blekinge Småland.
Avstånd till personer som ej ingår i uppdrag mer än 50 m. Maskin skall flyga Hem och landa om fel uppstår på radioanläggningen. Max flyghöjd 120 m Får flyga autopilot, men skall ha möjlighet att ta över direkt vid behov. Får inte flyg längre än att jag kan se maskinen.

Kan detta löna sig? Nej inte för mig,hobby lönar sig sällan. När jag flyger ett uppdrag av volymberäkning av flis eller stenlager brukar priset vara mellan 12-20.000:-.

Med vänlig hälsning
Chani

magnusvr
2013-02-20, 13:42
Hej Chani,
stort tack för info!
Var det uppflygning och liknande för att få UAS-tillstånd, eller det är bara något man anmäler och betalar?
Är det svårt att få självgranskningsrätt i dagsläget?

/Magnus

chani
2013-02-20, 16:28
Ingen uppflygning behövs. Men utförlig beskrivning på maskin och foto. Uppge hur mycket man flugit maskinen (antal tim.) Man skall föra anteckningar på alla uppdrag.

Att få självgranskning tog några månader för mig. Fick skicka in några olika uppdrag för granskning först.

remsan
2013-03-06, 06:03
Denna person borde åka dit iaf. Det har hänt i New York med en quadcopter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16361121.ab

Att flyga på 450m nära en flygplats kan förstöra för oss alla.

Här är inlägget om den på rcgroups

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1845273

UndCon
2013-03-06, 08:38
ja han har onekligen ställt till det. Det är redan problem så det räcker i USA...och därmed kommer resten av världen att böja sig efter deras regler. Se Oregon tex där det finns förslag på att totalförbjuda allt man kan flyga med som det går att montera en kamera på...


Till topic - om du startar från scratch så måste du göra en rejäl marknadsundersökning. Jag tror inte det bär sig som huvudsyssla - alla jag känner som flyger/filmar har en huvudsyssla.

Lassekar
2013-03-06, 11:28
Hej!

- Ja, vilka "muppar" det finns... *Suck*

På nyhetskanalen abc NEWS kablades nyheten ut så här: http://abcnews.go.com/blogs/headlines/2013/03/pilot-reports-drone-sighting-at-jfk/

Trevlig onsdag

/Lasse