handdator

Visa fullständig version : Freewing EF2000



Mankan
2013-01-08, 15:46
Hej!

Får en EF2000 (ARF) från Freewing om någon vecka eller så. I ackspecen står det att det ska vara följande ack:

"22.2V 6S 4000mAh 25C Li-Polymer"

Är ju fullständigt okunnig om detta med elflyg men jag hittade ackar här i Sverige där allt stämmer förutom att de är "30C", frågan är om det går att använda en sån i stället?

Vad säger ni här inne som kan detta? Ursäkta min okunnighet...:concern:

Flög för övrigt för första gången i lördags på en 7 år eller så. Var med en EDF F16 med en 64 mm-fläkt. 3 flygningar och den var hel när jag åkte hem. Märkte att man måst ha fart i kurvorna dock - den liksom stannade av annars.

Men tusan vad kul det var! Vet någon om något vettigt fält i trakterna kring Åkersberga med omnejd där man kan flyga EDF och ta ut svängarna litet? Var med i Mikros förut men den klubben finns ju inte kvar.

Parakos
2013-01-08, 16:11
Hej!

30C skall inte vara några problem, ända skillnaden är att batteriet som är klassat som 30C kan leverera högre ström :) .

jocke1963
2013-01-09, 14:47
... någon om något vettigt fält i trakterna kring Åkersberga med omnejd där man kan flyga EDF och ta ut svängarna litet? Var med i Mikros förut men den klubben finns ju inte kvar.

Hittade denna: http://www.akersbergaflygklubb.se/

Angående C-tal på ackar kan man säga att ju högre tal desto mer kräm..

henke2
2013-01-12, 23:47
Angående C-tal på ackar kan man säga att ju högre tal desto mer kräm..

Samtidigt så handlar det om att pussla ihop något som lirar ihop. Vissa verkar tro att jag bara köper tokdyra saker och här är riktigt tokdyra ackar som på den tiden var det värsta som fanns, specade hela 8C(!) tror en 10S setup landade på 7000kr.

Fortfarande nästan 10år senare har jag inte sett något flygplan accelerera iväg bättre än min Aggressor. Så har "C-talet" någon betydelse egentligen? Total verkningsgrad och överlast på ett smart sett ger god prestanda även med gamla ackar!


http://www.youtube.com/watch?v=chl6B_wBvRw

Rille Stark
2013-01-13, 00:17
Jorå, det skulle vara min Crack Yak Mini! Den låter ungefär lika aggressivt också! ;)


https://vimeo.com/56388069


Angående C-tal på accar så är min erfarenhet att man ska ligga en bit över vad motorpaketet drar på fullgas för längre livslängd.

Räkneexempel:
Drar planet 40 Ampere på fullgas & man använder 2200 mAH accar så blir det absolut minsta man bör ha 40A/2,2Ah=18,2C. För att få bra livslängd på accarna bör man nog välja ungefär 25-35 C till detta exempel, enligt mina funderingar.

Crack Yak Mini:
300 mAH accar och drar 7A. Uträkningen blir 7A/0,3Ah=23,3C
I detta fall använder jag accar med 35C så då har jag lite marginal. :)

henke2
2013-01-13, 13:19
Jorå, det skulle vara min Crack Yak Mini! Den låter ungefär lika aggressivt också! ;)


https://vimeo.com/56388069


Angående C-tal på accar så är min erfarenhet att man ska ligga en bit över vad motorpaketet drar på fullgas för längre livslängd.

Räkneexempel:
Drar planet 40 Ampere på fullgas & man använder 2200 mAH accar så blir det absolut minsta man bör ha 40A/2,2Ah=18,2C. För att få bra livslängd på accarna bör man nog välja ungefär 25-35 C till detta exempel, enligt mina funderingar.

Crack Yak Mini:
300 mAH accar och drar 7A. Uträkningen blir 7A/0,3Ah=23,3C
I detta fall använder jag accar med 35C så då har jag lite marginal. :)

Aggressorn drog 88A på fullgas viktet blir ca 15C på mina 6Ah ackar. Dock var snittet över en flygning bara 3C. För en fläktkärra blir det snarare flygtiden som blir dimensionerade. C-talet klarar sig nästan alltid, så även här, men 4Ah låter lite lite om man inte vill flyga väldigt korta pass. Men det borde går att hitta den infon på något av de stora forumen.

Rille Stark
2013-01-13, 14:06
"22.2V 6S 4000mAh 25C Li-Polymer"

..."30C", frågan är om det går att använda en sån i stället? ....

Om vi tittar på dessa alternativ så blir det
4Ah*25C=100A Dessa accar klara alltså 100A kontinuerligt
4Ah*30C=120A Denna acce klarar alltså ännu mer ström. :)

Kontentan är att så länge du ligger en bit under 100A på fullgas så är det lugnt.
Det är viktigt på flera sätt att veta vad drivpaketet drar på fullgas så ett tips är att skaffa en dosa som kan mäta Ampere. Det kommer du ha mycket glädje av och det kan spara en hel del pengar eftersom man kan undvika haveri.

Nu till flygtid
I realiteten flyger man sällan på fullgas hela tiden, men man kan utgå från det.
Säg att din fläktkärra drar 70A på topp. Då blir flygtiden accens kapacitet / strömmen * 60 = flygtid i minuter på fullgas.
4Ah/70A*60 = 3,42 = 3 minuter & 25 sekunder
Så normal flygtid kanske blir ca 5-6 minuter om man flyger en hel del på delgas. :)
Nu är det viktigt att inte tömma accen för det mår de inte bra av, utan man bör ha kanske 20-30% kvar. Så man kan börja med att flyga ett kortare pass för att sedan ladda & kolla hur mycket Ah man får i för att vara på den säkra sidan.

Baua
2013-01-13, 20:28
Mycket bra förklarat!

Hils
Magnus



Om vi tittar på dessa alternativ så blir det
4Ah*25C=100A Dessa accar klara alltså 100A kontinuerligt
4Ah*30C=120A Denna acce klarar alltså ännu mer ström. :)

Kontentan är att så länge du ligger en bit under 100A på fullgas så är det lugnt.
Det är viktigt på flera sätt att veta vad drivpaketet drar på fullgas så ett tips är att skaffa en dosa som kan mäta Ampere. Det kommer du ha mycket glädje av och det kan spara en hel del pengar eftersom man kan undvika haveri.

Nu till flygtid
I realiteten flyger man sällan på fullgas hela tiden, men man kan utgå från det.
Säg att din fläktkärra drar 70A på topp. Då blir flygtiden accens kapacitet / strömmen * 60 = flygtid i minuter på fullgas.
4Ah/70A*60 = 3,42 = 3 minuter & 25 sekunder
Så normal flygtid kanske blir ca 5-6 minuter om man flyger en hel del på delgas. :)
Nu är det viktigt att inte tömma accen för det mår de inte bra av, utan man bör ha kanske 20-30% kvar. Så man kan börja med att flyga ett kortare pass för att sedan ladda & kolla hur mycket Ah man får i för att vara på den säkra sidan.

Rille Stark
2013-01-13, 23:25
Tack! :)
Ha en härlig vecka full med nya möjligher!

Mankan
2013-01-23, 19:26
Hej!

Tack för information. Då kommer jag att köpa en 30c ack fast specen visar 25c. Ser fram emot lite bättre is så att man kan provköra kärran.

36205

Rille Stark
2013-01-23, 19:47
Det var roligt att kunna hjälpa till!

Det var en härlig kärra! :)
Jag har inte haft någon fläktkärra själv än, men det kan ju bli av längre fram i livet.