handdator

Visa fullständig version : Tillverka delar med fogskum?



flunk
2013-01-10, 12:13
Funderade lite, är det någon här som testat att gjuta delar med hjälp av fogskum?
Tanken är att tillverka modifieringar till foamplan, typ easystar.

Tips? Dum idé?

Thomas
2013-01-10, 12:29
Typiskt bra idé att prova!
Tänk bara på att fixa evakueringshål i gjutformen, det har en tendens att skumma så in i hel...

Återkom när du har testat!

LIP
2013-01-10, 12:52
Ska vara intressant att veta hur du har tänkt dig at det skall gå till.
Det är en otrolig expansionskraft i skummet när den jäser, om du inte har en öppen form förståss så att det får jäsa fritt.
Men då är det risk för att det blir stora luftblåsor i resultatet.
Lite mottryck måste det nog ha, tror jag.

Jag har själv provat för många år sedan att PU-skumma en bakkropp på seglare och för att inte spränga sönder kroppen så fick jag hälla i PU-blandningen kapsylvis. Men det blev en superstark bakkropp.

Har för mig att när man jäser/gjuter produkter i polyuretanskum så använder man stålformar med pålagt speciellt släppmedel.

Hur hade du tänkt dig formen?

flunk
2013-01-10, 13:10
Det är ungefär alla de frågorna som jag ställer mig... :)
Har en kompis som nog kan fräsa ut gjutformar i plastblock med cnc.

Hmmm, får se om jag orkar testa. Inbillar mig att teflonspray jan funka som släppmedel.

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Thomas
2013-01-10, 16:02
Ska du bara gjuta ett block borde det gå att gjuta t.ex. i en plasthink som är öppen upptill. Man som LIP sa, det häftar fast riktigt bra, så ett bra släppmedel är ett måste. Kanske skulle gå att klä in hinken med GladPack eller nåt sånt.
När det väl stelnat så kan du nog skära ut dom bitar du vill.
Bara lite tankar...

flunk
2013-01-10, 16:09
Tanken var mer att kunna gjuta snygga delar så man slipper skära. Fast jag kanske borde bygga en trådskärare istället. Cnc.

Eller nä, vad jobbigt det blev... :rolleyes:

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

LIP
2013-01-10, 16:24
Tanken var mer att kunna gjuta snygga delar så man slipper skära. Fast jag kanske borde bygga en trådskärare istället. Cnc.

Eller nä, vad jobbigt det blev... :rolleyes:

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Ge inte upp nu! Fortsätt spåna, det kan bli något vettigt av det hela.

Thomas
2013-01-10, 17:22
.

Eller nä, vad jobbigt det blev... :rolleyes:



Att prova är att veta...!

kay.krut
2013-01-17, 18:44
Att prova är att veta...!

Jo helt riktigt och eftersom jag just nu håller på med min Atwood Special och behöver göra en noskåpa så tänkte jag prova med fogskum. Jag ska göra en plugg och sedan gjuta i polyester.

Jag drog i lite fogskum i en plastkasse som jag först sprutat lite vatten i för att starta accelerationen. Sedan hängde jag försiktigt upp kassen i en tråd i taket och lät den gona sig över natten. I dag klädde jag av påsen samt diverse överhäng som jäst ut över kanten och renskar biten. Sedan limmade jag fast den mot nosspantet med mattape och grovformade den. Så småningom började det likna en noskåpa och jag har nu stora förhoppningar om att det snart ska bli en färdig kåpa. Nu återstår det ganska mycket byggande innan kropp och vinge är klara så kåpan får vänta ett tag.

Som ni ser så är det ganska grovporig yta men lite spackel innan plasten kommer på så ska det nog ordna sig. Det var inte utan en viss munterhet som hustrun min kommenterade "överhänget" som bildades när skummet jäste över. Jag överlåter åt betraktaren att själv skapa sig en uppfattning om "hänget" och dess anatomiska beskaffenhet (likhet)

Jag återkommer så småningom med mera matnyttigt.

Kay krut

Thomas
2013-01-17, 19:20
Blir ju väldigt fint!
Jag gjorde en liknande noskåpa till min "Papa T", fast i rosa friggo (Ecoprim) som jag sedan tryckte ner i en låda med flytande gips för att få en invändig form att gjuta glasfiber och epoxi i. Mycket spacklande och slipande blev det, men resultatet blev över förväntan bra.
Lycka till!

Överhänget kan du ju ha som maskot!

LIP
2013-01-17, 19:36
Hmmm, många lustiga figurer kan det bli.
Det är lätt att jobba i polyuretanskum och resultatet ser ju ut att bli bra.

Nästa gång du skall skumma till lite material att jobba med, blås då skummet i en liten stängd kartong så att du får lite mottryck under jäsningen. Det blir mindre hål i skummet då.

kay.krut
2013-01-18, 09:20
Ja det stämmer bra Lasse. Jag gjorde ett prov i går kväll i en liten låda och det blev mycket tätare så det ska jag prova med till hjulkåporna. Och så slipper man ju ifrån tantens beska kommentarer om diverse dildos.

Kay krut

Magoozi
2013-01-18, 09:46
Intressant användning. Jag och min far håller på och bygger en cafe-racer av en BMW r-75/5. Vi håller på att skulptera en cuts, grunden gjorde vi med blå frigolit och lade sedan på fogskummet. Vi tog gladpack och lade över fogskummet. Innan det gjordes sprutade vi lite vatten på. Efter någon timme tog vi bort gladpacken och vi märkte då att fogskummet inte hade expanderat så mycket som vi trodde.

Visst, det krävs mycket spackling och slipande, men resultatet blir över förväntan!

Detta kanske inte tillförde jättemycket till diskussionen, men ville dela med mig ändå!

Rune E
2013-02-05, 14:36
Mitt förslag är att använda 2-komponents polyuretanskum för gjutningen. Jag har med framgång använt det till sitsar och skott vid kajakbyggen. Skummet får en jämn fin struktur, det blir hårt men är ändå lätt att slipa. Gjuter man i en form får skummet en tålig blank yta som inte kräver någon efterbehandling.
Här finns en presentation:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66190

Här är skummet jag har använt. Det har nu kommit en ännu hårdare variant men den har jag inte provat:
http://www.kinn.com/product.html/hart-polyskum?category_id=32

Kan tänka mig att skicka mindre spillbitar som prov

flunk
2013-02-05, 15:10
Mitt förslag är att använda 2-komponents polyuretanskum för gjutningen. Jag har med framgång använt det till sitsar och skott vid kajakbyggen. Skummet får en jämn fin struktur, det blir hårt men är ändå lätt att slipa. Gjuter man i en form får skummet en tålig blank yta som inte kräver någon efterbehandling.
Här finns en presentation:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66190

Här är skummet jag har använt. Det har nu kommit en ännu hårdare variant men den har jag inte provat:
http://www.kinn.com/product.html/hart-polyskum?category_id=32

Kan tänka mig att skicka mindre spillbitar som prov

Klart intressant! :thumbup:

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Thomas
2013-02-05, 15:18
Intressanta länkar!
Påminde om när jag en gång på 80-talet byggde en svävare i skala 1:1, och hällde 2-komponents PU-skum i hålrum för att funka som flytblock.
Har för mig att det svällde ca 30 gånger ursprunglig volym!

Rune E
2013-02-05, 20:03
Intressanta länkar!

Har för mig att det svällde ca 30 gånger ursprunglig volym!

Saxat från bruksanvisningen: (Det gäller att vara väl förberedd!)

Utvidgningskoefficient 10-15 gånger
Vid 20 grader kan man forma och gjuta materialet under ca 14 sekunder. Materialet expanderar under ca 85 sekunder och kan då inte längre gjutas
Avformning kan ske efter 7 till 10 minuter vid en omgivningstemperatur över 25 grader, 30 minuter vid 20 grader
Densitet 665-70g/l

Undvik kontakt med ögon och hud. Vid kontakt tvätta omedelbart med vatten

Janne.J
2013-02-05, 20:45
Har jobbat inom bilindustri tidigare..
vi gjorde instrumentpanelerna till Saab & Volvo...
vi andvände polyol och isosyanat till fyllning/skummning..bilvax andvändes som släppmedel i formverktygen..

MVH Janne.J

LIP
2013-02-05, 20:47
Har jobbat inom bilindustri tidigare..
vi gjorde instrumentpanelerna till Saab & Volvo...
vi andvände polyol och isosyanat till fyllning/skummning..bilvax andvändes som släppmedel i formverktygen..

MVH Janne.J

Vilket material var formarna tillverkad utav?

Janne.J
2013-02-05, 22:06
det var väldigt olika uppbyggda..allt från trästomme med glasfiber... till stål & aluminium..
många pluggar har byggts med trästomme och byggts upp med plasticpadding..
MVH Janne.J