handdator

Visa fullständig version : Fundering angående externa knappar



cyberpete
2013-01-12, 20:16
Om jag vill kunna koppla en panel med externa brytare och eller pottar till min Futaba T8FG går det ?

Menar så att tex 4 externa brytare kopplas in via uttaget baktill på radion styr tex kanal 8-12 ?

Om jag vill använda vridpottar hur går jag tillväga ?

numnutchris
2013-01-13, 02:14
Ja, men bättre du berättar vad du vill åstadkomma. Uttaget bak kan ta emot PPM 8CH eller 12CH. Antingen får du bygga nåt själv eller tex. köra in en slavsändare och mappa de lägre kanalerna till den och låta 8an styra vad du nu vill styra med de högre kanalnumren.
Nån ville köra 2 operatörer, ena flög och andra styrde kamera/gimball; vet inte om/hur det löstes men där verkade det enkalst köra en sändare som "trainer" för kameran så piloten hade kontroll över multirotorn hela tiden. Annars verkar det inte vettigt, 8an har ju gott om brytare sas...?

cyberpete
2013-10-04, 18:23
Om jag har en analog joystick, går den att koppla in via trainer uttaget för att tex styra kanal 11-12-13 eller behöver jag mer, tex en arduino pro mini ?

Har en arduino pro mini liggandes så då är min fråga hur jag går vidare ?

cyberpete
2013-10-05, 18:08
Ingen som har tips till mig ?

Michael
2013-10-05, 18:58
Du har i princip redan fått svar:
Traineruttaget på din sändare tar emot en PPM-signal med upp till 12 kanaler. Varje kanals position representeras av en pulstidslängd som varierar mellan 1-2 ms med ett neautralläge på 1,5 ms. Pulserna kommer en efter en i ett pulståg följt av en lång synkpuls innan allt börjar om igen. Ska du kunna ansluta en analog joystick måste du programmera din Arduino till att läsa av joystickens analoga utsignal och utifrån denna producera en PPM-signal som skickas till trainerporten.