handdator

Visa fullständig version : Avro York från Tony Nijhuis



cixmv624v
2013-01-13, 21:42
Jag blev inspirerad när jag såg byggtråden av firstflights bygge av Tony Nijhuis Avro Lancaster. Själv köpte jag i somras hans Avro York som jag tycker är häftig med sin lådformade kropp och "tydliga" släktskap med Lancastern.
Den här modellen skall få lufttrycksdrivna landningsställ och jag har funderat på att lägga till klaffar.
Jag har börjat bygga kroppen som består av färdigskurna (laser?) balsasektioner som jag limmat ihop till två sidor med trekantslist i ovan och underkant.
Därefter är sidorna ihopsatta med varandra via ett antal fyrkantsprofiler urfrästa i plywood. Nosen som är av plast är förstärkt med en fyrkantsprofil för att kunna fästas i kroppen.
Slutligen har jag klurat på styrning av sporrhjul och sidoroder. För att kunna tänka bättre och få en uppfattning av hur mycket utrymme som finns till förfogande i bakkroppen har jag påbörjat stabilisatorn. Ritningen vill att det skall sitta ett servo i varje stabilisatorhalva för att manövrera sidorodren. Jag är inte säker på att jag vill det. Det kan vara en utmaning att bygga något med länkar och ett mera centralt placerat servo...

Thomas
2013-01-13, 21:55
Ska det bli en sån här?
http://www.nationalcoldwarexhibition.org/explore/images/aircraft/Avro%20York%20C1/avro%2043b_l.jpg

Tjusig förebild!

Vad blir det för storlek på kärran? Motorer? El eller glödare??

Lycka till med bygget!

firstflight
2013-01-14, 18:59
Det ska bli spännande och kul att få följa ditt bygge (även om den inte kan fälla bomber...)

Vad jag har läst så är din byggsats av Yorken en direkt vidareutveckling av Tonys Lancaster. En nyhet är bland annat att kroppssidorna följer med i den laserskurna satsen. Jag fick snällt skära ut dem själv.

När det gäller de dubbla GWS-servona för sidorodren så är jag också tveksam till den lösningen. Om du tittar i gamla byggtrådar för Lancastern som behandlar version ett av Nijhuis ritning, (före 2006) så var det på den ritningen ett enda servo.
Här är en byggtråd som visar hur de gjort: http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=3723911

mvh Mattias



Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

cixmv624v
2013-01-15, 20:53
Tack för responsen på mitt bygge.
Thomas, det kommer att bli ett flygplan med elmotorer, 200 W/st enl konstruktören. Jag har inte skaffat motorerna men de trebladiga propellrarna ligger i hyllan. Längden på kroppen skall vara 1270 mm och vingspannet 1800 mm. Den historiska förebilden är jag inte säker på. Winston Churchill andvände en Avro York som "stabsflygplan" vid namn Ascalon...
Mattias, tack för byggtipset. Jag lutar åt att göra något liknande länkarrangemang för sidorodren. Återkommer med bild.

bokis
2013-01-15, 21:15
Fasen vad kul det häringa byggforumet är! Blandningen på kärror är fantastiskt.
Riktigt udda modell du har valt,sånt är EXTRA kul!
Najs...Inte en rosa baddräkt i sikte!:lollypop:

cixmv624v
2013-01-25, 17:01
Här kommer fortsättningen på mitt bygge. Jag har tittat på andra byggtrådar kliat mig i huvudet och kommit fram till min lösning på styrning av sidoroder.
När stabilisatorn byggs är ovansidan nedåt för att få en vinkel på undersidan (dihedral?). Sedan gjorde jag höjdrodren.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=36269&d=1359127261&thumb=1&stc=1

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=36271&d=1359127555&thumb=1&stc=1

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=36276&d=1359128179&thumb=1&stc=1
Så här långt kommet har måtten börjat konfundera mig.
När jag köpte byggsatsen, köpte jag virket till planet tillsammans med CNC-satsen och ritningen. Under byggets gång har jag noterat att ritningen och virkets dimensioner inte riktigt "synkar". Virket har konsekvent 0,5 mm tillagt överallt dvs. ritningens 4,5 mm är 5 mm osv. Jag har bestämt mig för att negligera detta... så länge inte former och storlekar påverkas menligt.
Därefter har jag gjort några styrningar med länk för själva mekanismen.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=36277&d=1359128555&thumb=1&stc=1

Sedan montering i den nybyggda stabilisatorn. Ren konstruktionsglädje att skära i något nybyggt!
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=36278&d=1359128825&thumb=1&stc=1
Vidare montage av stötstång och "mekanism". Det var "utmanande" att få dit stötstången - pianotråden utan att göra någon större åverkan.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=36279&d=1359129068&thumb=1&stc=1
Jag var så nöjd när allt satt på plats och det gick lätt att vrida på länkaget. Då fick jag snilleblixten att låsa skruven som håller fast stötstången med loctite. Jag tänkte inte på att all vätska rinner nedåt. Efter en stund satt stötstången fixerad och vridförmågan försvann.... = Gör om!
Det någorlunda färdiga resultatet nedan.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=36280&d=1359129484&thumb=1&stc=1
Klämmorna var bra men, deras märken gör att det blir nålar och tyngder i fortsättningen när delar skall plankas!
Mvh
Mårten

Thomas
2013-01-25, 18:49
Nu hängde jag inte riktigt med... Du ska alltså använda servodisken som ett vinkelhorn för att använda ett servo till att styra två sidoroder? Right?

Men det blir en läcker konstruktion! Det är sånt som håller dom små grå (hjärncellerna, alltså!) igång!

Och lättspackel är 'klantens' bäste vän! Jag vet, jag har provat...
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1530

Elgstrand
2013-01-25, 19:27
Riktigt kul kärra tycker jag, skulle vilja bygga något liknande nån gång :)
Learning by doing, på varje modell, som det ska vara. Kör hårt!

/Fredrik.

cixmv624v
2013-01-25, 21:10
Hej Thomas!
Ja, naturligtvis borde jag förklarat idén bakom det hela. Grundidén är; så lite vikt baktill som möjligt. Servona som skall styra funktionerna i flygplanets akter skall sitta monterade vid eller nära planets tyngdpunkt. Därav länkage till sidoroder och även till sporrhjul och höjdroder. Dessutom kan det vara snyggt (= tillfredsställande) att kunna se sina servon röra sig för funktionskontroll.
Mvh Mårten

Thomas
2013-01-25, 22:33
Aahh, nu hänger till och med jag med!
Lite 'the old school' när det gäller linkage. ETT servo styr båda skevrodren, sidorodren, o.s.v.
Men snyggt blir det. Ser fram emot premiären!

cixmv624v
2014-08-19, 20:20
Nu har jag äntligen tagit tag i mitt bygge igen. Det har stirrat ganska argsint från hyllan på andra verksamheter som pågått i garaget. Jag har tidigare under året "lättjebyggt" vid några tillfällen och satt ihop huvudvingen med alla dess spryglar och lister.
47158
Vingen byggdes i tre delar och fodrades lite huvudbry att få till lutningen på vingspetsarna. ritningen var till bra hjälp med några vinklar för hur "ytterspryglarna" på vingspetsarna skulle sättas dit för den korrekta lutningen.
4715947160
Att klä vingen med 1,5 mm balsaflak (första gången för mig) var lite trixit. Lättviktsspackel täcker ofullkomligheterna. Kan bara tacka alla forum, trådar mm som visar hur det går till. Vingen kommer att "glasas". De röda trådarna som sticker fram är för att dra kablage i vingarna.
4716447161
Bilden visar de icke limmade delarna till motorfästena. De står näst på tur att monteras.
47162
Bilden ovan visar provmontering efter håltagning i vingen. Just nu håller jag på att skära till balsadelar som skall täcka motorfästena och ge dessa den snygga karaktäristiska "Avro" strömlinjeformen.

cixmv624v
2015-04-08, 22:19
Lite bygglust igen....eller lite varmare i garaget.
51692
Motorgondolerna har ett skelett i plywood som kläs med balsa som skärs till efter ritningen. Och här provade jag en teknik jag bara läst om på detta forum, fukta ena sidan på en balsapanel för att få större spänst i träet. Längst fram pryds motorgondolerna av en kåpa i formgjuten plast.
5169351694
Det är en del sandpapperspolerande... Sedan var jag tvungen att prova om landningsstället fick plats och det verkar det göra. Men där kom jag på att något fattades...
51695
Luft och elkablage!!! IKEA:s sugrör som fanns till hands var ypperliga för att göra ledningsdragningar. Detta är ett moment jag kommer att lomma ihåg till nästa gång:stupido2:.

Sedan ett stort tack till Magnus i Herrljunga som levererat motorer och fartreglage, trots adress i norr, med en hastighet som får mig att misstänka att han har känningar i Postens allra högsta ledningsgrupp....:)

cixmv624v
2015-09-24, 20:23
Här kommer några bilder med framsteg. Dessa två bilder kändes riktigt skönt att ta. Äntligen blev det resultat och jag fick känna att det kanske finns ett mål framöver!

5472354724
(Fattar ej hur bilderna kan vara upp och ned.?)

Trots det sköna provmontaget återstår närmas montage av elmotorer och fartreglage närmast. Det skall bli spännande att få till regleringen av fyra elmotorer. Jag har läst någon beskrivning av hur den röda tråden i sladden till mottagaren skall klippas i tre av fyra reglage. Dessutom skall setup:en av reglagen göras så att de stänger av sig vid det "lägsta spänningssteget" för att ge bäst gång vid varvtalsändringar på motorerna.

Thomas
2015-09-24, 21:03
Förutom att bilderna är uppochner ( eller du kanske ska flyga konstant på rygg??) så ser det jättefint ut!
Premiär till våren då??