handdator

Visa fullständig version : Kamera till flygfoto, Samsung nx1000 eller Sony nex 5R



Sipen
2013-01-14, 11:46
Hej!
Håller på att väljer mellan dessa två, gillar nx1000 bättre! Men då den inte har IR utan Micro usb och HDMI och inte sett någon lösning på triggers! Har sett att några använder denna kamera på sina multirotors alla fall!
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/29345532

Någon som vet något om NX1000 för detta?

Eller är det Sony som gäller?
//Peter

SteffeB
2013-01-15, 11:30
Jag vet några saker som är dåligt med Nex 5n iallafall.

Den har lite problem med moiré. Vet du inte vad det är så har du säkert sett nån som haft en finrandig skjorta på TV där det liksom grötar ihop sig. Blir linjer på fel håll osv. När du flygfotar kan det visa sig på husväggar med lockpanel samt "randiga" plåttak. Det mesta går att redigera bort i efterhand, men men...

Läget för fjärrkontrollen ligger på samma meny som t.ex. bracket. Går inte att ta HDR bilder med kameran med fjärrkontrol samt med fördröjning... (Kanske inte har så mycket med flygfoto att göra, men ändå irriterande.)

Vet inte hur det är på Nex 5r, men du ska kanske kolla upp det.

freddan_6
2013-01-15, 11:59
Du kan kolla en direkt jämförelse ur fotografisk synpunkt (ej flyg alltså) på snapsort
http://snapsort.com/compare/Samsung-NX1000-vs-Sony-NEX-5R.
En aspekt jag omedelbart ser är att priset är bättre för Samsung. I flygsammanhang rätt viktig aspekt med tanke på den ganska höga krashrisken. Detta säger jag även om jag är Sony-fanboy när det gäller kamera.

Sipen
2013-01-15, 12:52
Har dom båda hemma och jag får faktiskt Sonyn billigare, men Samsung är lättare! och bredare utbud av objektiv för tillfället!
Men problemet är ju remote trigger! Till Sonyn finns ju Stratosnapper och Sony Ir-Trigger, men hittar inget till Samsungen

Fredda
2013-02-22, 12:43
Tar o sparkar upp den här tråden.

Har varit o klämt på både nex5 o nx1000, nx1000 är som sagt lättare, vilket är en fördel tycker jag. Menysystemet kändes mer logiskt med, men det är väl en smaksak.

Så om det bara hänger på ir-trigger, som nex5 har, så väljer jag nx1000. Trigger löser man med ett servo.

McRegor
2013-02-22, 16:59
Du har inte nämnt vare sig Panasonic eller Olympus som båda har trevliga kameror och objektiv i Micro-4/3 standard - en standard som har ett stort urval av bra objektiv numera och betydligt flera än i vart fall Samsung.
Har själv bl a en Panasonic GF3 och med det trevliga pannkaksobjektivet 2,5/14 så väger den "flygklar" 335 g inkl batteri och nämnda objektiv. Nu finns ju en lite uppdaterad version av kamerahuset som heter GF5. Hursomhelst är den en liten och trevlig kamera som borde fungera bra för flygfoto.
Roger