handdator

Visa fullständig version : Liten eller stor?



teamleader
2013-01-14, 17:43
Är det bättre att börja med en liten heli, typ denna http://rubinrc.se/product_info.php?cPath=1_40&products_id=2851 eller en större?

På den första måste ju radion införskaffas.

Fluf
2013-01-14, 19:03
Större är stabilare, men dyrare.

Mindre är billigare men har av naturliga skäl mindre feltolerans på glapp och vibrationer.

Kostnaden för helikopter ligger inte i inköpet, utan i reservdelarna. För man kommer att krascha, och det en hel del, men det är en del av hobbyn :)

Min rekommendation är att köpa en helikopter i 450-500 storlek, gärna samma modell som någon i närheten har om det är fler som flyger, annars en modell som har goda omdömen och som har redo tillgång på rimligt prisade reservdelar.

Absolut vanligast (enligt min subjektiva uppfattning) är Align T-Rex och kopior, så kanske börja med en HK450-500 och en flygsimulator som du kan köra med din egen radio.

Simulatorn är nästan ett måste, de är rimligt realistiska och de kanske 500kr som den kostar sparar du igen väldigt fort på insparade krascher :)

Köp gärna en byggsats, då du kommer meka en del med den (det är kul :)) så är det en god idé att vara väl bekant med helin.

Ålänning
2013-01-14, 22:53
De flesta jag känner så har ansett att 450-heli är en lagom modell för inomhus och utomhus-flygning. Dess storlek verkar inte yvig och oren som mindre helisars (en kunnig kan säkert få en 250 stabil o fin) eller skrämmande som en större heli. Så 450-kit är en bra början. Du lär dig och du har byggt nåt som är hanterbart. =) Men vill du bara flyga utan att veta hur det funkar eller hur du ska reparera och ställa in... köp en beggad eller en RTF (ser jag som klent helikopter-intresse utan mer som prova på... ;-).

Martin_s
2013-01-14, 23:12
Jag skulle rekomendera dig en Phoenix sim samt en liten Blade mcpx alt nano cpx och börja med.. Tål mycket stryk och de gånger något händer kostar det bara några tjugor och laga.. Flyger bra ute med så länge det är skapligt vindstilla.. Där efter gå upp på 45-500 storlek.. Så har jag gjort och flyger ofta min mcpx nu med när jag vill träna något nytt som flippar osv.. Krashar man den håller den allt som oftast.. Skulle jag sätta 450 i backen är det direkt några kvällars jobb och väntan på delar..

Ålänning
2013-01-14, 23:19
Simulator är ett måste... men man ska flyga i simulatorn tills man kan hovra sin riktiga RC-heli med träningsställ. =) Annars får man reparera mycket... Mer simulator istället för massa små yra helisar som du tröttnar på och ändå går över till större heli. Jag började med Raptor 50 (efter att ha flugit simulator över 15h). Gick fint, men jag hovrade bara... tank efter tank... kunna hovra på lite olika sätt före man lär sig flyga. För dyr nybörjarheli egentligen, men fasen så mycket stabilare. Små helisar börjar man flyga rätt fort och kraschar... bättre kunna hovra ordentligt före man börjar flyga. Hovra är en viktig del i steget "landa". ;-) Kan man inte hovra ordentligt så lär man inte kunna landa heller. Kraschar man när man flyger så har man inte lärt sig ordentligt.. kraschar man när man försöker landa så har man inte ens lärt sig hovra ordentligt. Man ska vara bekväm i ett läge där man har kontroll på helin, innan man går vidare till nästa steg. Step by step. Simulator!

Martin_s
2013-01-14, 23:58
Håller inte med ålänning riktigt.. En liten micro heli ser jag som ett måste i min hangar samt en bra simulator.. Jag flyger mycket i sim trotts att jag flugit heli i 7år och som jag skrev tidigare så föredrar jag att träna in nya grejer först i simulator och sedan irl med en micro heli.. Vet jag dessutom att jag klarar av att göra manövrar med den lilla så klarar jag dom med den stora utan problem.. Men visst för att lära sig hovra runt räcker det ju med sim och en stabil större heli. Men det du gör me tex en mcpx gör du sedan i "sömnen" när du provar det med din större dyra helikopter.. Hade alldrig kunnat utveckla min 3d flygning så som jag gjort utan en "krasch" tålig mcpx och framförallt vågat flyga så med min 450 och 700..

Martin_s
2013-01-15, 00:06
Men absolut är det viktigt att kunna behärska hovring i samtliga riktningar innan man börjar flyga på "riktigt" svårt i början och du kommer krasha men då håller en micro heli och inte en 450. Disiplin i början bara och hovra så väl med tailen mot dig som nos in och från sidorna. flyg sakta i 8or mm sedan är mitt tipps..

Fredrik_W
2013-01-15, 08:05
Jag håller med Ålänning, en 450-maskin (med träningsställ) är lämpligast för en nybörjare. Jag har flugit heli i många år och jag skaffade några av Blades micro-helisar för ett tag sedan och de var skitsvåra att flyga i början, även för mig. Ännu jäkligare för nybörjare. En 450 är lagom kompromiss mellan stabilitet och användarvänlighet. Och naturligtvis mycke simulator-träning.

// Fredrik W