handdator

Visa fullständig version : DJI - Originalkonfiguration



Lassekar
2013-01-16, 21:21
Idag kom Nazan!

35972

nu är "nästan" flygfarkosten klar...

Jag har som det blåbär jag är valt en originalkonfiguration som är världsledande om man får tro alla forum och användare. DJI rakt igenom, inget "pirat" eller annat krafs.

35973

DJI skriver i sin originalsetup att ett 3S 2200 Lipo med 8 tums propellrar gäller!

Efter att ha läst hyllmeter med forumstrådar så gäller 10 tums propellrar med 3S...
Kör man på 8 tummare är det 4S som gäller, det är i alla fall vad jag har kunnat läst mig till!

DJI skickar med 8 och 10 tums propellrar och hänvisar till Lipo 3S och 4S.

- Vad gäller egentligen?

Allt verkar helt skruvat för ett Blåbär som mig...

*Hjälp* /Lasse

simonarvestrand
2013-01-16, 21:34
Det handlar mycket om personliga tankar. Tycke och smak. Jag tycker den flyger bäst med 8" och 4cell men säkert. Många som inte håller med

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Sickan
2013-01-16, 21:41
Håller med Simon och jag tror att när det gäller att bara komma upp och flyga spelar den inte så stor roll. Sedan börjar jakten på sin egen favorit setup, 3 eller 4 celler, 8 eller 10 tum, 145 eller 155 på Roll och så vidare :)

Jag flög min F450, standard, med 4 celler och 8 tum för det mesta.

--
S

simonarvestrand
2013-01-17, 07:03
En del är som mig som testar först 3cell typ fyra olika storlekar på accar för att hitta optimal vikt,
tester med 8,9,10" på varje acc sen samma sak på 4cell :)

Oavsett vad du väljer så kommer du i början vara mycket nöjd , dom flyger riktigt bra.
Det är sen när man lärt känna maskinen ordentligt som man vill börja få till den där extra lilla stabiliteten
eller den där extra kraft kicken, då kan man börja fundera

searay
2013-01-17, 08:33
Jag har alltid flugit min på 3celler 3300 och 4000mah
använt mej av 10 tummarna,dock har jag bytt ut propparna
mot graupners e-propps,den setupen har fungerat bra för mej

Sickan
2013-01-17, 08:44
Jag har alltid flugit min på 3celler 3300 och 4000mah
använt mej av 10 tummarna,dock har jag bytt ut propparna
mot graupners e-propps,den setupen har fungerat bra för mej

Flög också med Graupner, var det inte så att det fanns viss kritik mot DJIs 10or, att de kunde få sönder under flygning medan 8orna var ok?

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

searay
2013-01-17, 11:07
Jo tydligen ganska många haverier på grund av blad som brustit,men problemen verkar komma när man börjar lasta på div utrustning,men dumt att chansa och graupners verkar vara okej även apc även om jag hört att dom verkar ojämna i kvaliten
dock inget jag har haft besvär av
Eller dessa no name från HK som jag ser lovande ut har bara provhovrat lite med dom ännnu men det ser riktigt bra ut
36002

Lassekar
2013-01-17, 12:52
Hej och Tack för svar!

Som blåbär blir jag jätteglad över all info. ni ger. :)

Searay: No name propparna från HK ser onekligen fina ut, har du artikelnummer på dem?

Graupner har jag kikat på, men drygt 300:- för fyra proppar "så här i början" känns lite saftigt när man med stor sannolikhet kommer att hälsa på backen några gånger... :blush:

Jag har "nästan" bestämt mig för dessa som nybörjarproppar: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22446__Slow_Fly_Electric_Prop_1045SF_4_pc_.html och http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22447__Slow_Fly_Electric_Prop_1045R_SF_RH_Rotati on_4_pc_.html

Inbillar mig att 10" passar bra! Dels för 3S Lipos kommer att passa framtida flygfarkoster, dels för att 10" kan bära lite mer last när den tiden är inne...

Slutligen, vädret här uppe är nästan alltid vindstilla, jag behöver inte oroa mig för att vinden ska inverka negativt på flygegenskaperna med 10-tummare.

Kom gärna med fler synpunkter

/Lasse

Sickan
2013-01-17, 13:33
Som träningsproppar använde jag APC SF. Överkomligt pris, lätta att få tag på snabbt, flexibla så de bara böjer sig när man vickar. När jag sedan "kunde" flyga ;) så gick jag stenhårt på kvalité (orkar inte hålla på att balansera, vill bara flyga ;) och tillgänglighet.

--
S

Lassekar
2013-01-17, 14:26
Hej igen!

Jag har införskaffat en liten propellerbalanserare som ser ut att fungera fint.

36008

Proppen som sitter på i bild är en Dji 8" och som synes är den hur obalanserad som helst! *Ha-Ha*
- Lika bra att börja öva på dessa "monster" till propellrar...

Nåväl, APC verkar också bra. Nu ska jag lägga en beställning hos HK på en massa annat, inte minst Lipos, så då får en bunt "billigproppar" också hänga med. (Se inlägg ovan)

Har jag greppat allting rätt så blir det Zippy Compact: Ett 4000 mAh och ett 2700 dito. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21360__ZIPPY_Compact_4000mAh_3S_25C_Lipo_Pack.ht ml och http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21349__ZIPPY_Compact_2700mAh_3S_25C_Lipo_Pack.ht ml

Hälsningar från Boden och minus 27 grader :lol:

/Lasse

Lassekar
2013-01-17, 21:46
Så där!

Då var en ny order lagd, den första på HobbyKing.

Det blev en bunt propellrar som jag tidigare skrivit, dessvärre har de 6 mm axelhål och motorerna har 8 mm axel. Det blir till att ta upp hålen och då behövs det en brotsch, man ska inte försöka borra upp hålen har jag läst mig till...

Det är även dags att klura på hur ett landningsställ med Skidor ska se ut till F450:an. *Ha-Ha*
- Någon som har tips på landningsställ som fungerar i snö?

Ha det gött

/Lasse

Mr J
2013-01-17, 22:14
Ta ett par 1,5 liters PET-flaskor, så kan du landa på vatten också.

Ryssen
2013-01-17, 22:26
Har labbar fram o tillbaka med proppar, och Graupners 9" E-propp med 3s har gett mig 15min, 4s 18min.
Lite mindre flyg tid med 10"
8" funkar men maskinen känns inte trevlig i luften.
Men vi alla flyger olika,vi har olika setuper på maskinen. Detta är vad jag har kommit fram till på min FW450 så att testa sig fram nog det bästa.

Lassekar
2013-01-17, 22:30
Hej Mr J och Tack för tipset!

Jag har sett några plattformar med "Rörisolering" som stötdämpare/ställ.

36037

De jag har kunnat läsa mig till är att de tar vind, inte bara när det blåser ute...
- Ett par petflaskor torde därför ta ännu mera vind!
Annars är båda alternativen bra för flytförmågan, men som sagt...

Ha det gött

/Lasse

Lassekar
2013-01-17, 22:39
Hej Ryssen och Tack för input!

När jag beställde propellrar tog jag även några 9" med 4,7" pitch i båda rotationsriktningarna. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22442__Slow_Fly_Electric_Prop_9047SF_4_pc_.html

Propparna på HK är ju så billiga att det bara är att testa!

- Vilken storlek har du på dina Lipos? *Nyfiken*

Jag har beställt 3S Zippy Compact, ett 4000 mAh och ett 2700 dito.

Ha det gött

/Lasse

Ryssen
2013-01-17, 23:05
3s 4000 4s 3300

Lassekar
2013-01-17, 23:11
3s 4000 4s 3300

Okey!

Tack för snabbt svar. :eagerness:

Bästa hälsningar

/Lasse

Amund
2013-01-18, 00:57
Jag är oxå ny med F450 och redan 3'e flygningen så exploderade ena original propellern för mig. Kör nu med 10" Graupner, blev en helt annan maskin :) Beställde från mikrokopter.nu Kanon service och låg i brevlådan dagen efter.
Kör med 3s 2200mah och 3s 3000mah. Har inte flygit mycket längre än 6min och då har jag fått in 1100-1300mah i 2200 lipo och 1300-1400mah i 3000 lipos, hysat lugn flygning med gimbal och gopro monterad.


Mvh,
Danne

Lassekar
2013-01-18, 09:34
Hej Danne och Tack för input!

Det här med Dji´s propellrar blir mer och mer obehagligt att höra, samtidigt som det är bra för oss blåbär att undvika missöden beroende på materialfel som vi inte känner till!

Man kan verkligen fundera på hur Dji tänker? - De har produkter i sitt sortiment som "vad jag förstår" ligger i framkant när det gäller teknik och prestanda. Om vi tar deras styrkort Naza som ett exempel, var och varannan flyger med det kortet och ser ut att vara nöjda.

De har stora fiffiga plattformar, gimbals som kostar en månadslön o.s.v.
- Ändå skickar de med propellrar i Flame Wheel satsen som inte fungerar för de flesta...

Ett märkligt drag av Dji... :huh:

/Lasse

Lassekar
2013-01-18, 10:24
Hej!

Jag har sett lite olika placeringar av Nazan, den vanligaste "verkar" vara som bilden visar.

36060
Bilden är lånad.

Nu funderar jag om det spelar någon roll var Nazan placeras, de som har den inne mellan plattformsdelarna har den mer skyddad och den utskjutande delen kan användas för exvis. en liten kamera. På den andra utskjutande delen på F450 tänkte jag placera radiomottagaren.

Får man sämre verkningsgrad på Nazan om den göms bland elsladdar och annat som också kommer att hamna inne i plattformen?

Många frågor blir det! :huh:

/Lasse

P.S. Nu suktar man efter en GPS också, men den får nog vänta ett tag... D.S.

simonarvestrand
2013-01-18, 10:35
Jag har min placerade i mitten mellan plattorna.
Har inte gjort några mätningar men inbillar mig att den borde känna alla vinklar bättre om den sitter i mitten.

Du bör inte ha sladdar som kan ligga och vibrera mot ett gyro. inte heller ha spända kablar inkopplade i gyrot.

Ryssen
2013-01-18, 14:18
Har också satt min på mitten, då får man plats med gopro, mottagare ute på kanterna.
DJI har tagit fram nya proppar, som ska vara av bättre kvalitè, vet att grabbarna på mikrokopter.se mobbade dom ordentlig, och det höll, såg någon film på detta också.

simonarvestrand
2013-01-18, 16:17
Verkar som dom för det mesta funkar men har en kompis som råkat ut för krasher 2 ggr pga att deras proppar smällt av.

2013-01-18, 16:21
Dji vill att man ska ha nazan så nära cg som möjligt. Det står även i assistentens gps-inställningar men det verkar inte vara superviktigt

Lassekar
2013-01-18, 18:56
Hej alla och Tack för input!

Kanske det är så att Dji har tagit åt sig av kritiken av olyckliga ägare till deras propellrar...
I den här filmen från Dji, inlagd 5 december 2012 visar man stryktåligheten på deras 10 tummare.


http://www.youtube.com/watch?v=OTZs_mDXW4k

Hur man sedan ska veta om de propellrar man har är "nya" modellen, eller några gamla hyllvärmare framgår dock inte... (Nu har dessa proppar 3,8" pitch, de som levereras med satserna 4,5"). *Hmm*

Nåväl, Nazans placering enligt Dji skall ske mitt i plattformen, åtminstone om man använder den tillsammans med GPS vilket framgår av deras film.


http://www.youtube.com/watch?v=-kRd3NJjgUM

- Det får bli som Dji visar, och det är ju samtidigt den "säkraste" platsen på farkosten.

Trevlig kväll

/Lasse

36075

P.S. Bilden med Nazan placerad ute på en platta hittade jag hos en leverantör. - konstigt att de visar den monteringen... D.S.

simonarvestrand
2013-01-18, 19:20
Kul att dom skriver att man inte skall testa själv. kan det vara för att det är några special tillverkade just för dom testerna ?

Ryssen
2013-01-18, 19:36
Köp Graupners E-propp, så är du på den säkra sidan. 55kr styck hos mikrokopter.se

simonarvestrand
2013-01-18, 21:13
Jag kör nästan uteslutande med apc , tycker dom är riktigt bra till den pengen.

per
2013-01-19, 08:00
finns det nån propp balanserare som passar till dji propparna dom har ju ett annat fäste

berthrsd
2013-01-19, 08:37
Måste bara invända mot att "alla forum och alla användare" anser att DJI F450 och Naza är världsledande och i framkant när det gäller teknik och prestanda... Jag anser att Naza är nästan lika bra som den 90% billigare KK2. F450 är en OK ram för pengarna. Motorerna och fartreglagen håller standard Kina-kvalitet med div kallödningar osv. Propparna exploderar i luften, GPS RTH flyger bort osv... Det enda DJI gör bra är att sälja ett hyffsat balanserat paket, men det kostar ju därefter också.

simonarvestrand
2013-01-19, 09:18
Nazan är enligt mig då ett budgetalternativ till wookingen så jag räknar inte med super perfekt flygning.
tror dock att den blev lite för bra för wookongförsäljningens bästa .

Tycker inte riktigt att den går att jämföra med kk2 då den har mer saker som sköter stabiliteten.
men jämför jag naza i manuellläge och kk2 så är det inte mycket till skillnad om nån alls.

Dji's motorer och reglage använder jag inte , inte alls imponerad finns billigare grejer som är bättre där.

Ramen tycker jag är kanon iallafall om man bara ska flyga och inte lasta på kameror och grejer men tror inte
det är tanken.
Så hårda krasher som jag gjort med den ramen utan skador har jag inte hittat något bättre alternativ till.

berthrsd
2013-01-19, 09:29
Säger inte att grejerna är direkt dåliga, opponerar mig bara mot uttalandet att alla tycker att dom är bäst... För pengarna finns det bättre grejer. KK2 är kanske inte den bästa jämförelsen, men för 1/3 av priset finns ju CC3D, som är ljusår bättre än Naza.

Gällande ramen så föredrar jag Flyduinos Warthox-ram. Billigare, lättare och tåligare.

Sickan
2013-01-19, 09:56
Ursäkta att jag lägger mig i men kanske det vore schysst att skapa en egen tråd för diskussionen om vad som är den bästa FCn?

Jag skulle själv tycka att en sådan tråd vore intressant :)

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-01-19, 10:09
Låter som en bra ide sickan do it :)

Vad som är bäst tycker inte jag går att säga i rc världen alls. möjligtvis bäst inom ett visst område,
nästan allt handlar om tycke och smak.

Ryssen
2013-01-19, 11:25
Ursäkta att jag spinner vidare på den tråden, men varför skapa ytterligare en tråd som skapar förvirring i nybörjarnas hjärnor, och skräck i den erfarne flygaren, för till slutpaj kasta prylarna, behöver inte bli så men......men.
Kör en omröstning om vilket den bästa FC`n är, ink en recention på varje FC mm mm, det finns säkert en Jedi FC Master som är duktig, och har provat det mesta i FC väg på marknaden som skulle kunna skriva lite om dom. Behöver inte bli en roman om varje, bara plus och minus, svårighetsgrad vid installation mm.

Bara en tanke.

Lassekar
2013-01-19, 11:33
Måste bara invända mot att "alla forum och alla användare" anser att DJI F450 och Naza är världsledande och i framkant när det gäller teknik och prestanda... Jag anser att Naza är nästan lika bra som den 90% billigare KK2. F450 är en OK ram för pengarna. Motorerna och fartreglagen håller standard Kina-kvalitet med div kallödningar osv. Propparna exploderar i luften, GPS RTH flyger bort osv... Det enda DJI gör bra är att sälja ett hyffsat balanserat paket, men det kostar ju därefter också.

Hej!

Jag har skrivit "Världsledande" i mitt första inlägg vilket lätt kan missuppfattas...
- Ledande är synonymt med bl.a. Styrande och Dominerande vilket jag också menar, inte att det är "Bäst" på något vis!

Som blåbär är det enkelt att hitta eller få svar på frågor om Dji´s produkter, eftersom så många använder dem i sina originalkonfigurationer.

Sedan tycker jag precis som många andra att priserna är uppåt väggarna, mycket av dessa "originaldelar" är inget annat än det som benämns som Kinakvalité...

Nåväl, har man tid kan man hitta mycket av Dji´s prylar runt om i världen till häpnadsväckande låga priser. Företrädesvis i Asien, givetvis med alla problem "det kan" medföra innan prylarna har hamnat hemma i Sverige.

Därför känner jag inte att det har blivit "dyrt" i pengar räknat att sitta med en original Dji F450 + Naza.


Ursäkta att jag lägger mig i men kanske det vore schysst att skapa en egen tråd för diskussionen om vad som är den bästa FCn?

Jag skulle själv tycka att en sådan tråd vore intressant :)

--
S

Håller med Sickan, jag skulle också tycka att en sådan tråd vore spännande!

Trevlig lördag

/Lasse

Stiffe
2013-01-19, 17:31
Håller med Sickan, jag skulle också tycka att en sådan tråd vore spännande!

Jovisst helt klart även om man kanske inte är helt objektiv om man har prylar som funkar är man ofta nöjd med det - lite som Volvo - Saab fenomenet , har man haft problem tycker man det är skitgrejor, sen är det ju lite skillnad på om man har en Cinestar eller en FW 450 i luften vad man väljer , har själv försökt bena ut ett ev kommade projekt vad jag ska välja enligt de specifikationer jag önskar , flyger idag WKM på hexan och är väl nöjd så här långt även om vissa detaljer inte är helt 100
tex tar DJI vansinnigt betalt för waypointfunktionen = 6500 kr för 5 waypoint ??? där tex MK ingår 200 WP inom 250 m annars ganska likvärdiga funktioner lite krångligare att progga

Lassekar
2013-01-26, 15:15
Hej!

Jag sitter och kikar i manualen till Nazan.
Om jag har förstått allt rätt supportar Nazan en 2-axlig gimbal på port (F1 och F2) där servorna ska ha en signal på 1520us.

Jag hittar inte någon info. om vilken volt som supportas, men utgår ifrån att det är 4,8 - 6 volt som de flesta servorna arbetar med.

Nu till frågan! - Hur väljer man servo? :huh:



Vad jag förstår skall det helst vara digitalt, eller?
Hur snabbt ska det vara?
Dragkraft?
Finns det någon standard på servostorlek = Fastsättning?
Är anslutningskontakten standard på servokabeln = Passar i Nazan?
Andra riktlinjer att tänka på?
Tips på bra standard servo?


- Jag förstår att frågan är avhängd på hur stor gimbal man avser att använda.

36293

Hittade ett servo som "ser ut" att vara för en "standard" gimbal, kan det stämma? (Bild)
- Tänker mig en GoPro kamera, inte mer...

Rättar mig själv direkt x 2!
Ser att servot jag valt i bild inte har någon spec. på vilken signal den har = 1520us. *Hmm*
Länk: http://viewitem.eim.ebay.se/Universal-360-degree-9G-size-Servo-360-for-23-Axis-PTZ-Camera-Mount-GIMBAL-/140892695777/item (http://viewitem.eim.ebay.se/Universal-360-degree-9G-size-Servo-360-for-23-Axis-PTZ-Camera-Mount-GIMBAL-/140892695777/item)

Hittade spänningsinfo. i manualen: MC 4.8V ~ 5.5V

Trevlig lördag

/Lasse

P.S. Jag är verkligen ute på hal is, detta är helt nytt för mig (som det mesta i hobbyn). D.S.

Stiffe
2013-01-26, 16:19
Ska du bara ha en mindre gimbal för Gopro brukar miniservo räcka 3-4 kg , har nog inte så stor betydelse om det är analogt eller digitalt, storlek avgör oftast vilken gimbal du använder , typ dessa har jag använt http://mikrokopter.altigator.com/robbe-fs-61-bb-carbon-servo-p-100.html?zenid=l5hol5mbfqsqqtlchhflfk14n5

Sickan
2013-01-26, 18:59
Vill du köra den högre uppdateringsfrekvensen, typ 400, som kom för någon uppgradering sedan till Nazan ska du ha digitala servon.

--
S

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lassekar
2013-01-26, 19:45
Hej Stiffe och Stickan!

Tack för er info. grymt värdefull. :eagerness:

Skulle det ha funnit en bok, "Multirotors for Dummies" hade jag sträckläst den omgående... *Ha-Ha*

Nåväl, jag kikar på lite olika landningsställ och några har enklare gimbals som man nästan får med på köpet. - Därav frågorna om servon etc.

Sista frågan, vad är en signal på 1520us som står i Nazas manual?

Jag kan lova att det skulle vara väldigt skoj att besöka en riktig hobbybutik där man kan känna och klämma på RC-prylar, men så här långt norrut lyser de med sin frånvaro! - Vi får nöja oss med norrsken...

Trevlig kväll

/Lasse

simonarvestrand
2013-01-26, 20:54
Ni har ju rubinrc i norrland , om det är nån butik jag vill känna på prylar i så är det den.

Lassekar
2013-01-26, 21:15
Hej Simon och Tack för tipset!

Jag ska besöka den butiken när jag har vägarna förbi.
- Dessvärre är det inget besök man gör i brådrasket, då det är drygt 35 mil T & R... :worked_till_5am:

Trevlig kväll

/Lasse

simonarvestrand
2013-01-26, 21:55
Är inte det en dagsutflykt för alla i Norrland? ( allt ovan Norrköping är Norrland )

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Lassekar
2013-01-26, 22:16
Är inte det en dagsutflykt för alla i Norrland? ( allt ovan Norrköping är Norrland )

Ha-Ha!

Nog för att vi inte ser på avstånden som ni gör nere i södra delarna av vårt avlånga land...
- Men 35 mil är dock i längsta laget! :cool:

Trevlig kväll igen

/Lasse

Lassekar
2013-02-05, 17:49
P.S. Nu suktar man efter en GPS också, men den får nog vänta ett tag... D.S.

Jaha!
- Inte gick det att låta bli, nu är en GPS beställd från England. :sarcastic:
Tycker det är spännande att beställa från lite olika företag, i slutänden blir det förhoppningsvis några favoriter.

Denna beställning gjordes hos: http://quadcopters.co.uk/ och så här långt har allt flutit på perfekt.
Orderbekräftelse via mail kom direkt, efter 35 minuter leveransbekräftelse.
Det ska bli spännande att se hur länge det tar innan paketet/avin droppar ner i brevlådan.

Vågade inte beställa GPS:en från Asien efter "allt" prat om piratprylar etc, etc...

Skoj är det

/Lasse

Stiffe
2013-02-05, 20:15
Vågade inte beställa GPS:en från Asien efter "allt" prat om piratprylar etc, etc...

Fegis ha ha , beställer du från de stora kinaföretagen Foxtech tex är det nog ingen risk

Lassekar
2013-02-05, 20:55
Fegis ha ha , beställer du från de stora kinaföretagen Foxtech tex är det nog ingen risk

Hej Stiffe!

Nickar instämmande, är nog lite försiktig av mig. :blush:
- Nu skiljer det mindre än 10 kronor i pris på GPS:en mellan företagen, så det är ingen större katastrof. *Blink*


http://www.youtube.com/watch?v=Ws7r7DVjmKE

Sedan börjar det Kinesiska nyåret, hör vad Bruce sa om det för någon vecka sedan.

Trevlig kväll

/Lasse

Lassekar
2013-02-11, 18:38
Jaha!
- Inte gick det att låta bli, nu är en GPS beställd från England. :sarcastic:
Tycker det är spännande att beställa från lite olika företag, i slutänden blir det förhoppningsvis några favoriter.

Denna beställning gjordes hos: http://quadcopters.co.uk/ och så här långt har allt flutit på perfekt.
Orderbekräftelse via mail kom direkt, efter 35 minuter leveransbekräftelse.
Det ska bli spännande att se hur länge det tar innan paketet/avin droppar ner i brevlådan.

Vågade inte beställa GPS:en från Asien efter "allt" prat om piratprylar etc, etc...

Skoj är det

/Lasse

Idag kom GPS:en!

36805
- Sex dagars leveranstid från England, det är perfekt. :dance3:

Nu ska det byggas

/Lasse

Lassekar
2013-02-17, 11:35
Det blev en bunt propellrar som jag tidigare skrivit, dessvärre har de 6 mm axelhål och motorerna har 8 mm axel. Det blir till att ta upp hålen och då behövs det en brotsch, man ska inte försöka borra upp hålen har jag läst mig till...


Hej!

36950
En propellerbrotsch från Conrad dök upp i fredags, det var intressant att testa funktionen.

Resultat: Brotschen fungerade utmärkt i propparna från HK, nu "kändes" materialet mjukt och enkelt att bearbeta, men i alla fall.
- Jag är mycket nöjd! :eagerness:

36951

Nu tycket jag att ett 8 mm hål i propparna kanske är i mesta laget "med facit i hand"! Det ska bli spännande att se om de håller, - eller om bearbetningen blir för mycket vid flygning... :huh:

Trevlig söndag

/Lasse

Länk: http://www.conrad.se/PROPELLERBROTSCH-5-STEGS.htm?websale7=conrad-swe&pi=224892

SteffeB
2013-02-17, 11:38
Vad kör du med för proppar?

Lassekar
2013-02-17, 11:51
Vad kör du med för proppar?

Hej SteffeB!

Beställde en bunt "Slow Fly Electric Prop" från HK i 9" och 10" dimension.
- Hoppas på 10-tummarna med 4,5" pitch.
Det är en billig variant, jag vet, men passar förhoppningsvis bra i början = Räknar med att krascha! :blush:

Trevlig söndag

/Lasse

Länk: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22446__Slow_Fly_Electric_Prop_1045SF_4_pc_.html

Timtimtim
2013-03-07, 09:53
Vad har du för gain inställda i assistenten? och hur viktigt är det att alla värden är helt korrekta vid första flygningen? crash annars?

Lassekar
2013-03-07, 10:24
Vad har du för gain inställda i assistenten? och hur viktigt är det att alla värden är helt korrekta vid första flygningen? crash annars?

Hej Timtimtim!

Jag har inte hunnit göra några exakta inställningar ännu, men det finns säkert andra på det här eminenta forumet som har några grundvärden.

Tänkte sätta mig ner på söndag och fixa det sista, har alldeles för mycket sidoprojekt som tar sin tid och rör till det... Tankemässigt!

Tror jag ska fixa en "Loggbok" för flyget, - så man kan skriva ner allt man gör och inte har gjort! :huh:

Trevlig torsdag

/Lasse

Sickan
2013-03-07, 10:26
Vad har du för gain inställda i assistenten? och hur viktigt är det att alla värden är helt korrekta vid första flygningen? crash annars?

Det kommer att gå alldeles utmärkt att flyga med standardinställningarna, det är jag övertygad om och det har aldrig varit något problem för mig :)

Tycker till och med att det är där man bör börja och sedan justera in sin unika farkost från den punkten.

Nazan i atti och gps-atti läge är väldigt snäll, även när gains är off ;)

--
S

Timtimtim
2013-03-07, 10:49
Är detta standardinställningarna? 37382

Ryssen
2013-03-07, 14:11
Är detta standardinställningarna? 37382

Ser ut som det. Jag flyger fortfarande med samma orginal inställningar som assistansen börjar med, funkar kanon både för FPV och på lastad med prylar som en åsna, och till busflygning. Så koppla ihop o flyg.

2013-03-07, 14:51
Det där är nog någons rekommenderade inställningar. Standard är allt på 100

Timtimtim
2013-03-07, 15:00
De jag länkade menar du? de är tagna direkt från manualen som går att ladda hem från djis hemsida och står under "rekommenderade inställningar" så det är alltså bättre att köra allt på 100 istället menar du?

Ryssen
2013-03-07, 15:08
Jag tycker att du skall börja med dom värdena som assistansen ger dig och test flyga, funkar det inte får du börja labba med värdena.

2013-03-07, 15:44
Vad konstigt att dom inte har nån rekommendation för 3s 10". Den kommer flyga stabilt på 100 till att börja med men lite segt. Justera upp värdena var för sig tills du är nöjd

simonarvestrand
2013-03-07, 16:44
Man bör börja med standardinställningar.

PÖ hur kan du veta att det kommer funka bra med 100 ? har du en maskin med exakt samma setup och vikt ?

Jag ser varje maskin som en individ , och 10" propp betyder det att det alltid är samma ? det finns väl olika stigning på dom
kan bli enorm skillnad på propp och propp.
jag fick justera min maskin när jag bytte från billig skitpropp till apc .

kort sagt så säger jag , det finns inga standard värden någonsin varje maskin lever sitt liv.

2013-03-07, 16:59
Det jag menade var att 100 är standardvärdet innan man har rört inställningarna och att han kan utgå från det utan att vara orolig för en krasch pga för höga gains

Timtimtim
2013-03-07, 17:16
Vilka proppar är att rekommendera? 8 eller 10? vad passar bäst till vad?

Sickan
2013-03-07, 17:50
Vilka proppar är att rekommendera? 8 eller 10? vad passar bäst till vad?

Det kan nog vara en smaksak men jag trivdes bra med 8or på 4s. Jag upplevde då, och nu på andra plattformar, att mindre proppar fungerar bättre i vind vid finflygning ;)

När jag bytte till Graupner gick jag upp på 9x5.

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

slaffe
2013-03-10, 09:35
Jag kör 10x5 graupner till ett 3S och upplever att den är ganska slö när det gäller vind. Den åker gärna lite fram och tillbaka när det kommer lite lätt vind. Antar att 8x propparna är lite rappare än 10x*

simonarvestrand
2013-03-10, 19:11
även jag föredrar 8 " 4cell setup , känns lite mer "direkt" då . med 4cell 2200 va den riktigt pigg dock ingen enorm flygtid

Lassekar
2013-04-03, 22:20
Hejhopp, nu är oskulden tagen!


https://vimeo.com/63274287
Idag blev det äntligen av, jag har flugit för första gången i mitt liv, och det gick bara bra. :icon_pray:

Plattformen är en originalkonfigurerad DJI Flame Wheel F450 med en Naza + GPS. Det enda som inte är original är propellrarna, istället är det en snikvariant från HobbyKing i storlek 10" x 4,5", batterierna är Zippy Compact 3S på 2700 och 4000 mAh. Radion är en Spektrum DX8 och mottagaren en Spektrum AR6210.

Inför premiären valde jag att inte använda Fail Safe eller Voltage Monitoring, plattformen är således helt "basic".

Det var lite pirrigt att starta plattformen och lyfta, men den spann som en katt och flög fint direkt. Efter första flygturen som pågick i nästan 4 minuter bytte jag batteri och flög ytterligare 8 minuter.

Nu ska jag ladda batterierna och förhoppningsvis få tid med lite flyg i morgon också. :scared:

Flyghälsningar

/Lasse

-----

En sak till!

Varmt Tack till alla er som varit hjälpsamma här på forumet, utan era tips och råd hade inte plattformen kommit upp i luften! :thumbup:

Filmen är suddig, jag hade lånat ut kameran för att filma/fota en liten fin hundvalp, förmodligen har den slickat på objektivet. Nu är det rengjort, så nästa film blir förhoppningsvis lite skarpare! *Ha-Ha*

Tack igen

/Lasse

Sickan
2013-04-03, 22:59
Grattis!!

Välkommen upp i luften :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mr J
2013-04-03, 23:02
Stort Grattis!:)

Lassekar
2013-04-03, 23:04
Hej Sickan och Tack för det!

- Det är otroligt, men jag känner fortfarande lite euforiska känslor efter flygningen.
Nu gäller det bara att öva och öva, sen är det "tänkt" att det ska bli lite större grejor...

Ha det Gôtt

/Lasse

Lassekar
2013-04-03, 23:07
Hej Mr J!

Tackar, - tänk att det skulle ta snudd på 55 år innan man upptäckte den här härliga (spännande) hobbyn. :scared:

Ha det Gôtt

/Lasse

Kenneth E
2013-04-04, 06:29
Det verkar mycket lättflugen, då väntar vi på att de första filmerna skall dyka upp snart.

Balsa regn

remsan
2013-04-04, 07:28
:) vilken glädje :) grattis!!!! jag kommer också ihåg känslan när quaden lyfte för första gången :)

Lassekar
2013-04-04, 09:30
Hej Kenneth E och Tack för kommentaren!

Plattformen var tänkt som en instegsmodell i hobbyn, och när spakkänslan kändes okey var planen att våga lyfta en "riktig" kamera, då med en större copter.

Men efter att ha sett på alla schyssta FPV-filmer är jag väldigt sugen på att utrusta "lilleplutt" med något FPV system, kanske för film också.

Ha en fin torsdag

/Lasse

Lassekar
2013-04-04, 09:35
Hej Remsan och Tack för gratulationen!

En härlig känsla med mycket glädje, faktum är att det första jag tänkte på i morse när jag vaknade var flygning. :sarcastic:
Idag är det väldigt byig vind, och i kväll hockey i Luleå.
- Kanske det blir på att leva på ångorna från gårdagens flygning idag... *?*

Ha det Gôtt

/Lasse

simonarvestrand
2013-04-04, 09:36
Se till att ha rejält med kontroll innan du ger dig på fpv. själva flygningen kanske inte är så svår men när väl sakerna slocknar och du skall försöka få ner grejerna så är det till stor hjälp om du är duktig på att hantera grejerna utan glasögon.

Lassekar
2013-04-04, 09:56
Hej Simon och Tack för tipset!

Ja, jag är väl medveten om "vad" som händer när prylarna strular...
- Detta efter att ha plöjt igenom otaliga foruminlägg och inte minst sett på filmklipp! :worked_till_5am:

Tränar "situationer" i flygsimulatorn, de hoppas jag ska bli användbara om/när det händer i verkligheten. Men efter gårdagens flygningar känns det ändå inte omöjligt att lära sig att flyga, är nog ett riktigt blåbär ett bra tag till... :blush:

Den som lever får se, trevlig torsdag

/Lasse

P.S. I simulatorn klarar man av att loopa o.s.v. - Inget jag skulle testa i verkligheten! D.S.

simonarvestrand
2013-04-04, 10:01
Klart det inte är omöjligt :) jag har ju lyckats :)
Det finns så enormt många fpvflygare som inte kan flyga "nose in" vilket i min värld är ett måste.
Vid två tillfällen har det hänt saker med mina prylar och jag lyckats få av mig glasögonen och plocka ner maskinen los båda gångerna tittade den rakt mot mig och från ganska långt håll , då gäller det att direkt se hur den beter sig i luften innan det är för sent :)

Tycker din flygning ser lovande ut :) simulator hjälper väldigt mycket i verkligheten sen är det bara nerverna man måste kontrollera också :)

Lassekar
2013-04-04, 10:29
Hej igen!

Ja, jag har sett dig flyga på film. :thumbup:

När jag körde batteri två på gårdagens flygning vågade jag iväg lite längre och eftersom det är på en skjutbana var det lätt att bedöma avståndet. Drygt 100 meter blev det och oj vad svårt det var att se plattformen! - Lite pirrigt att vända och flyga tillbaka, men som du skriver, nerverna under kontroll och ta det lugnt.

Jag har haft en annan hobby där "kontroll" och nerver är A och O, teknisk dykning, en del kallar det för extremdykning. Man går ner på sådana djup att misstag oftast betyder väldigt tråkiga följder...

Därför känns det självklart att vara försiktig, börjar hornen växa ut med övermod får man backa tillbaka och inse sina begränsningar i tid.

38033

Apropå FPV så har jag hittat ett par gamla VR-glasögon i gömmorna, hoppas kunna använda dem för att flyga med, om/när det blir aktuellt.

Hare Gôtt

/Lasse

Stiffe
2013-04-04, 21:05
Grattis ser bra ut , ett visst välbefinnande kan jag tänka mig :)

Lassekar
2013-04-05, 11:47
Hej Stiffe och Tack för hälsningen!

Efter ett långt förarbete, (Mest läst om hobbyn på nätet och skaffat sig kunskap) var det både ett välbefinnande och "äntligen" som pirrade genom kroppen när plattformen lyfte, flög och landade.

- Nu är det bara resten kvar, känna tillförsikt i luften... :eagerness:

Trevlig fredag

/Lasse

Lassekar
2013-04-11, 09:08
Jag kan lova att det skulle vara väldigt skoj att besöka en riktig hobbybutik där man kan känna och klämma på RC-prylar, men så här långt norrut lyser de med sin frånvaro! - Vi får nöja oss med norrsken...

Hej!

38186

- Igår när jag var till Luleå höll jag på att vrida huvudet ur led när jag passerade denna butik. :blink:

På Kungsgatan som går genom Luleås centrum finns en jättestor hobbybutik, jag får m.a.o. äta upp mitt tidigare inlägg där jag skriver att dessa butiker lyser med sin frånvaro! :blush:

Nu åkte jag förbi vid 9-tiden, butiken öppnar inte förrän kl. 11 så det blev inget fysiskt besök i butiken den här gången. Kikade in på hemsidan, det är mycket prylar de har till försäljning, även om mitt intresse för multirotor inte ser ut att vara det man har satsat mest på...

Återkommer när ett besök har gjorts, det ser spännande ut.

Trevlig torsdag

/Lasse

Modelljärnvägsspecialistens hemsida: http://www.modellhobby.se/

simonarvestrand
2013-04-11, 11:04
Just merklin shoppar finns lite överallt faktiskt. man blir nästan förvånad över hur många det finns om man reser runt lite i sverige

lillefredrik
2013-04-12, 08:21
finns det nån propp balanserare som passar till dji propparna dom har ju ett annat fäste
Dom är ju konade på på insidan om du tar den ena med konade där hålet är runt och den andra sidan där det är platt inte runt så vänder du den ena och vänder på den så den platta sidan kommer inåt,funkar för mig till min phantom.

Lassekar
2013-04-12, 17:14
Just merklin shoppar finns lite överallt faktiskt. man blir nästan förvånad över hur många det finns om man reser runt lite i sverige

Hej Simon!
Det var intressant, undrar hur stort intresset för modelljärnväg är? :huh:
- Nästa gång jag är till Luleå ska jag pricka in ett besök i butiken, helt klart.

Trevlig fredag

/Lasse

simonarvestrand
2013-04-12, 17:53
jätte stort skulle jag säga. syns inte så mycket om dom men dom finns nere i sina källare :)
Finns en märklinshop i skara som iallafall förr va riktigt bra.