handdator

Visa fullständig version : Radiostyra större maskiner?



bogieboy
2013-01-20, 09:50
Tittade på mythbusters här om dagen. Dom radiostyr ganska ofta riktiga bilar och då oftast med en vanlig R/C radio så jag antar att dom har en vanlig mottagare med.

Så det jag undrar är hur dom gör för det lär ju inte gå med ett litet vanligt servo utan det lär ju krävas lite grövre saker.

Hur gör dom och vad använder dom för saker?

Skickat från min tv-soffan via Tapatalk 2

Pekkala
2013-01-20, 09:57
Du kan ju kolla in Futabas stora servon för industrin!

gamlingen
2013-01-20, 10:06
Mytbuster Discovery är mycket intressant dom radiostyr väldigt mycket ,väldigt mycket srora grejer, ser ut som Futaba.Rekomenderat program, jag har ju tid.

StarvinMarvin
2013-01-20, 12:00
Man kan ju göra en Macguyver lösning och ta ett vanligt standardservo som styr ett större servo eller fartreglage.. tex från en permobil eller så. ett servo som reglerar ett "vred" till en elhydrualisk tub tex för styrning av en bil

Fluf
2013-02-02, 11:49
Grant i Mythbusters är rätt duktig på robotik, elektronik och automatik. Ett servo som så många andra stegmotorer reagerar på pulslängder. Att ta samma signal, möjligtvis konvertera lite men tror knappt det behövs och köra det på en STOOR stegmotor med separat strömförsöjning bör inte vara raketforskning (även om Mythbusters även sysslar med salami-raketer och annat skoj). :)

Fredrik_W
2013-02-02, 12:13
Ett servo som så många andra stegmotorer reagerar på pulslängder.
Motorerna i våra servon är inga stegmotorer. På utgående axel sitter det en vridpotentiometer, och motorn snurrar på tills axeln/vripoten har kommit till det läge som motsvarar pulslängden som servot får från mottagaren.

Men visst borde det gå att bygga större servon...


// Fredrik

Impulze
2013-02-02, 12:28
Har ju FPV:at fullskale bilar och det är ju inga konstigheter alls att bygga om dom. Servocity har en mängd linjära servon som funkar att använda till broms,gas,växling (automat är ju att föredra). Styrningen går lösa på flera sätt, ett enkelt är att bara ersätta ratten med en vinsch och göra en egen servoförstärkare.

//Matte

Kenneth E
2013-02-02, 12:32
De nya servona är vad jag förstod stegmotorer.

Jag är ganska säker på att de använder sig av stegmotorer med växellåda.

Balsa regn

Impulze
2013-02-02, 12:35
Dessa funkar bra
http://www.servocity.com/assets/images/autogen/a_12V_Servo_Actuator_with_can.jpg

//Matte