handdator

Visa fullständig version : Bygg din egen CL/SPW/Helix



PinDuke
2013-01-20, 12:09
Syftet med denna tråd är att försöka samla information om antenner i en och samma tråd.
Speciellt information om hur man bygger egna cirkulärantenner men också grundläggande teori om vad som skiljer antenner åt.

Ett första steg innan man bygger egna eller köper färdiga antenner är att förstå skillnaden mellan en linjär och en cirkulär antenn. Det förklaras bra i denna film.
http://vimeo.com/8826952


Vill man fördjupa sig i konsten att bygga egna antenner finns information om detta på flera ställen på nätet. I följande trådar finns dock allt man behöver veta.

Clover Leaf och Skew Planar Wheel:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1388264 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1388264)

Helix
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1377791

När man läser dessa trådar kan man lätt få uppfattningen att det är mycket komplicerat att bygga antenner men med lite övning och tålamod är det något dom flesta klarar av.
Man behöver inte heller tro att alla mått måste stämma på hundradelen. Dessa antenner som nämns ovan är ganska toleranta mot snedsteg.
Det är först när man blivit varm i kläderna och kanske vill få ut det där lilla extra ur varje antennen som man behöver börja mäta tiondelar.

Mitt första par CL/SPW till 5.8 som jag byggde gav en räckvidd på ca 1.5 km trotts att jag nu i efterhand lärt mig att jag använde ”fel” coaxialkabel, diametern på tråden var i klenaste laget och vinklarna på loberna hade en spridning mellan 35 och 55 grader. (Dom bör vara 45 grader).
Totts detta fungerade antennerna mer än dubbelt så bra som dom linjärpolariserade whip antenner som följde med, både när det gäller räckvidd men också mot störningar.

Det är just mot störningar som cirkulärpolariserade antenner har sin stora fördel, speciellt i dom högre frekvenserna som i det närmaste är oanvändbara annars.
Vill man också utöver mindre störningar få maximal räckvidd på en setup med cirkulärantenner kan man byta mottagarantennen, SPW, mot en Helix som är en riktad cirkulärantenn.
Hur pass riktad den är beror på hur många varv man gör antennelementet, vanligtvis 3 till 5 varv. Går man över 5 varv kan man behöva en ”tracker” för att inte riskera att flyga utanför antennens upptagningsområde i sida.

Detta dokument anger cirka mått för en Helix på två olika frekvenser.
36097

Utöver de typer av antenner som nämns ovan finns andra typer av cirkulärantenner men dessa är de särklass vanligaste.

Detta blev ett långt inlägg men täcker naturligtvis inte allt som finns att veta om antenner, dock är det en början och fler på detta forum kan säkert fylla på med matnyttig information och erfarenheter allt eftersom frågor dyker upp.

PinDuke
2013-01-20, 17:23
För att man inte skall tro att en antenn måste se ut eller göras på ett specifikt sätt för att fungera är det bara att titta på alla kreationer i dom båda trådarna ovan.
Så länge man håller sig ungefär till dom mått som anges kan själva antennen se ut på många olika sätt och ändå leverera ett bra resultat.

Nedan är några bilder på antenner jag gjort som alla fungerat bra samt bilder på antenner som jag ännu inte testat.
Några är prototyper där jag experimenterat med olika material, olika former, olika mått osv bara för att få en uppfattning om vad som fungerar bäst och hur mycket man kan avvika från normen och ändå få en antenn som fungerar.

Denna bild visar en helix på 1.2 och en på 5.8 bandet samt en SPW för 1.2.
(Och en testlödning av en CL på 5.8.)
36101

CL till 1.2.
36102

Ännu en helix till 1.2.
36103

Delar till en 5.8 helix.
36104

Test för att se om det går att göra en helix av en ischokladform…
36105

Test av olika kablar för att se vilken som är lättast att arbeta med samt vilken som ger bästa resultatet.
36106

Axplock av olika saker som skall utvärderas för att se vilka mått och material som fungerar bäst.
36107

Hoppas detta kan fungera som inspiration för att våga prova själv. Och som synes ovan måste inte en antenn vara ett ”work of art” för att fungera.

PinDuke
2013-01-29, 21:26
En 4 varvs helix som snart är på väg till en forummedlem med Posten.
36389
Anpassad för goggles med en vikt på endast 20 gram och med en längd på coaxialkabeln som gör att en lämplig vinkel snett uppåt erhålls per automatik.
Kan naturligtvis även monteras direkt på en mottagare.
36390

PinDuke
2013-01-29, 21:46
En Cloverleaf, 3 gram, som också snart är på väg till en forummedlem så snart den matchande Skew planar wheelen är klar.

36391

Boopidoo
2013-01-29, 22:24
Mäter du antennerna efteråt?

PinDuke
2013-01-30, 09:34
Nej jag har inte tillgång till den typ av utrustning som krävs men det skulle vara kul att ha.
Däremot har jag byggt och testat så pass många antenner att jag tycker mig veta vilka mått/dimensioner som är kritiska för god funktion.
Jag har också testat mina antenner mot de byggda av Markus i Schweiz, som är en erkänt duktig antennbyggare och som har tillgång till en network spectrum analyser, och mina hade samma räckvidd som hans.

Fluf
2013-01-30, 14:26
Tackar för ett matnyttigt inlägg :) Kanske blir att man ber om lite hjälp till sommaren med skewplanar/CL då det är tänkt att börja köra 5,8GHz FPV.

Timtimtim
2013-01-30, 14:47
Funderar på att lägga en kula smältlim för att styva upp antennen så den håller bättre, kan detta på något vis påverka räckvidden?

PinDuke
2013-01-30, 15:49
Tackar för ett matnyttigt inlägg :) Kanske blir att man ber om lite hjälp till sommaren med skewplanar/CL då det är tänkt att börja köra 5,8GHz FPV.

Du är välkommen, bara att hojta till.

PinDuke
2013-01-30, 15:56
Funderar på att lägga en kula smältlim för att styva upp antennen så den håller bättre, kan detta på något vis påverka räckvidden?

Kort svar: Ja

Limmet kommer att skifta frekvensen något och om man inte har utrustning för att mäta antennerna kommer du aldrig att veta åt vilket håll, upp eller ner i frekvens, och inte hur mycket.
Av den anledningen använder jag inte lim på mina antenner.
Limmet gör heller ingen större nytta om du kraschar. Loberna kommer att deformeras oavsett om du har lim eller inte på antennen.
Om man behöver limmet för att hålla loberna på plats och i rätt vinklar, som jag sett i vissa fall, har man ett fundamentalt konstruktionsproblem :)

Blomster
2013-02-02, 01:55
"När man läser dessa trådar kan man lätt få uppfattningen att det är mycket komplicerat att bygga antenner men med lite övning och tålamod är det något dom flesta klarar av."
:) Tack PinDuke, dom orden fick mig att komma igång med en Helix 1280 3 varvs till att börja med.
36485 36486 36487

PinDuke
2013-02-02, 08:17
Ser bra ut!
Kom ihåg att matningen, "feed point", och matchningen till stor del kommer att avgöra hur bra antennen kommer att fungera.

1280 är tacksamt att börja med som nybörjare eftersom måtten är ganska stora. Att göra antenner, CL/SPW/Helix, till 5.8 är betydligt svårare.

PinDuke
2013-02-04, 08:51
Jag fick frågan om hur lång räckvidd man kan förvänta sig med de antenner jag bygger för 5.8 bandet.
Svaret är lite tråkigt: det beror på.

Faktum är dock att det är många saker förutom antennerna som påverkar räckvidden t.ex:
Vilken sändare/mottagare som används.
Hur antennerna installeras.
Vilken höjd man flyger på i förhållande till avståndet.
Hur mycket bakgrundsstörningar som finns där man flyger.
Luftfuktighet den aktuella dagen.
Osv.

För att få någon form av cirka uppgift kan jag dock nämna att jag har gjort flera marktester med den sändare/mottagare jag använder, Boscam RC305 även såld av HobbyKing/Foxtech/Rcflight med flera, och med CL/SPW är 1.5 km inga problem.

Igår gjorde jag även ett marktest med en av mina CL på sändaren och min 5 varvs Helix på mottagaren.
Planet spände jag fast på ett balkongräcke, 4 meter upp från marken, hos min mor som bor vid en sjö. Min groundstation ställde jag i en plastback på skidor som jag i normala fall använder för att frakta anglingsutrustning.
Sedan började den mödosamma promenaden ut på isen. Allt funderade perfekt tills dess och batteriet som driver kameran och videosändaren dog. Jag hade missbedömt hur lång tid det skulle ta att pulsa i snön på isen släpandes på diverse prylar.
Innan batteriet gav upp hade jag i alla fall passerat 4 km med fullgod bild så jag tror inte att en halv mil skall vara några problem.
Jag skall göra ett nytt försök med ett större batteri på sändaren så snart träningsvärken försvinner och jag får tillbaka känseln i mina ben efter en promenad på ca 9 km över snö och is…

lassebetong
2013-02-05, 07:44
"När man läser dessa trådar kan man lätt få uppfattningen att det är mycket komplicerat att bygga antenner men med lite övning och tålamod är det något dom flesta klarar av."
:) Tack PinDuke, dom orden fick mig att komma igång med en Helix 1280 3 varvs till att börja med.
36485 36486 36487

Mmmm, jag hoppas att du gör två när du ändå är på G. :)

Blomster
2013-02-05, 10:49
Mmmm, jag hoppas att du gör två när du ändå är på G. :)

Jadå bara lugn :), blir flera varianter till våren, så kan vi testa vad som passar oss bäst.

simonarvestrand
2013-02-05, 10:55
Gör 3 :D klar ikväll ? kanske kanske eventuellt kommer jag och ser hur er klubblokal ser ut

Blomster
2013-02-05, 11:30
Gör 3 :D klar ikväll ? kanske kanske eventuellt kommer jag och ser hur er klubblokal ser ut
Nä nä är inte klar ikväll, håller fortfarande på med den första. Till våren skrev jag :sarcastic:då finns det minst 3

lassebetong
2013-02-05, 12:31
Härligt, tänkte ju bygga ny tracker så lite fler varv borde funka. :)

simonarvestrand
2013-02-05, 13:09
Härligt, tänkte ju bygga ny tracker så lite fler varv borde funka. :)

Ska bli mycket kul att se resultatet av dessa antenner. har inte ens sett en i verkligheten. jag har mina klöver och
min crosshair.
Gillar fortfarande klövrarna bäst. tänkte testa nån mill antenn, dom verkar enkla att knåpa ihop.

HaBo
2013-02-05, 16:35
Hej, Har nu blivit inspirerad av denna tråd och funderar på att bygga en helix antenn till 1280 MHz.
Funderar på det här med matchning och feedpoint och om någon kan utveckla detta vidare om varför detta är viktigt. I pdf dokumentet står bara dimensioner om själva spiralen och inget om feedpoint och matchning.
Har funderingar på att slakta min patch antenn och ta delar från denna tex. sladd och använda bakstycket til reflektor, vad tror ni om detta?

HaBo
2013-02-05, 17:30
Reviderar ovan inlägg då jag har läst lite mer i tråden på rcgroups. :-) Måste erkänna att efter har varit inne och läst i denna tråden så verkar det vara bökigt attt få till en sån här antenn.??
- reflektor skall vara i nåt lödbart mtrl, alltså går inte bakstycket i en patchantenn att använda
- vilken matchningsmetod är bäst att använda om man inte har mätutrustning för att finjustera?
- Var köper man koppartråd? antar att det skall vara ren koppar och inte av typen man lindar motorer med?

Blomster
2013-02-05, 18:37
Mina tips:
reflektor --> jag åkte till en loppis och inhandlade några stora tjocka o lödbara gamla spislock, 1kr/st.
koppartråd --> Clas O har för 39kr (http://www.clasohlson.com/se/Pr305028000/Pr305028000), eller skala en grov 3-fas elkabel om du kan få tag i någon?

( - vilken matchningsmetod är bäst att använda om man inte har mätutrustning för att finjustera?)
Någon annan får svara på den, vill själv veta.

PinDuke
2013-02-06, 08:28
Reviderar ovan inlägg då jag har läst lite mer i tråden på rcgroups. :-) Måste erkänna att efter har varit inne och läst i denna tråden så verkar det vara bökigt attt få till en sån här antenn.??
- reflektor skall vara i nåt lödbart mtrl, alltså går inte bakstycket i en patchantenn att använda
- vilken matchningsmetod är bäst att använda om man inte har mätutrustning för att finjustera?
- Var köper man koppartråd? antar att det skall vara ren koppar och inte av typen man lindar motorer med?

"Bökigt att få till" är relativt.
Klart att det finns enklare saker att göra men jag skulle inte kalla det svårt att få till en Helix, speciellt inte för 1280 då måtten är ganska användarvänliga. (Till 5.8 är allt mindre och pilligare att få till).

Till reflektor kan du använda i stort sett vad som helst så länge det går att löda.

Bästa/enklaste matchningsmetoden skulle jag säga att wavetrap är.
Kort förklarat är det en bit metall, t.ex. samma som du gör reflektorn av, som är 1/8*1/16 våglängd stor och som löds fast UNDER antennspiralen på mitten av det första 1/4 varvet.

Koppartråd/kopparrör kan du köpa på en byggfirma eller som Blomster säger hitta i en gammal elkabel.

HaBo
2013-02-06, 13:01
Tack för svaret,
"1/8*1/16 våglängd stor"= 2,93*1,46 mm för 1280 MHz? Hur noga är detta, är 3*1,5 tillräckligt nära? (Och spelar tjockleken ingen roll?)

Blomster
2013-02-06, 14:07
Tack för svaret,
"1/8*1/16 våglängd stor"= 2,93*1,46 mm för 1280 MHz? Hur noga är detta, är 3*1,5 tillräckligt nära? (Och spelar tjockleken ingen roll?)
:) du menar i cm.

HaBo
2013-02-06, 14:20
Ja, just det cm skall det vara. :banghead: ==> 29,3*14,6mm. Frågan kvarstår dock, hur noga är dessa mått VS var/hur den installeras.
Hade varit bra att få en bild på hur den installeras.

simonarvestrand
2013-02-06, 14:23
Va petig han är den där blomster

PinDuke
2013-02-06, 14:38
Ja, just det cm skall det vara. :banghead: ==> 29,3*14,6mm. Frågan kvarstår dock, hur noga är dessa mått VS var/hur den installeras.
Hade varit bra att få en bild på hur den installeras.

Hur bra vill du att din antenn skall fungera?
Har man ingen utrustning för att mäta sina färdiga antenner är det bästa att följa måtten så noga man kan.

Finns en bild i denna tråd. Översta bilden i mitt andra inlägg...

HaBo
2013-02-06, 15:30
Ok, tack. Tänkte bara försöka förstå vilket som var viktigast, det är ju många parametrar som spelar in.
Återkommer med byggbilder när jag har allt material framme.

PinDuke
2013-02-06, 19:29
Att inte höjden från reflektorn till matningen av antennelementet är för högt är nog viktigare än någon tiondel hit eller dit på wavetrapen skulle jag tro.

Blomster
2013-02-07, 20:32
Nu har jag fått ihop den första och grovtestat den inomhus med bra resultat jämfört med min 4 klöver, men får nog ta ut den och testa lite mer innan det går att säga om den är OK.
Har ej lött fast jorden utan skruvat fast den i reflektorn, vad säger ni om det ?
36643 36644


Gjorde bort mig gällande materialvalet, trodde jag valt lödbart material men nu har jag lärt mig att aluminium går inget bra att löda. Så den pedantisk noga utklippta wavetrappern i aluminium får bli mall till kommande byggen istället.
Vilken sorts färg kan man använda, den ser ju för tråkig ut just nu, går det med Biltema hobbyfärg ?

PinDuke
2013-02-07, 20:58
Har aldrig sett den lösningen för jorden förut men det är bara att testa, vem vet du kanske har kommit på världens grej.

Du kan använda vilken färg som helst så länge den inte är ledande.

simonarvestrand
2013-02-07, 21:01
Inga problem att skruva, så länge ytorna har bra kontakt så funkar det fint.

lassebetong
2013-02-08, 08:58
Nu har jag fått ihop den första och grovtestat den inomhus med bra resultat jämfört med min 4 klöver, men får nog ta ut den och testa lite mer innan det går att säga om den är OK.
Har ej lött fast jorden utan skruvat fast den i reflektorn, vad säger ni om det ?
36643 36644


Gjorde bort mig gällande materialvalet, trodde jag valt lödbart material men nu har jag lärt mig att aluminium går inget bra att löda. Så den pedantisk noga utklippta wavetrappern i aluminium får bli mall till kommande byggen istället.
Vilken sorts färg kan man använda, den ser ju för tråkig ut just nu, går det med Biltema hobbyfärg ?

Ser ju oki ut.
Kul att den även ger bra bild.
Tänkte prata med min plåtslagarkompis och be honom fixa några runda reflektorer.
Skall jag gå på 23,2cm?
Har även ett tiotal meter med 3,2mm koppartråd, är det overkill?

PinDuke
2013-02-08, 09:52
Måtten på reflektorn är inte kritiska för funktionen så där behöver man inte lägga allt för mycket krut. 23 cm kommer att funka bra.
Faktum är att 3.2 mm är riktigt bra för 1280, dock inte för 5.8, så det blir också bra.
Bara att sätta igång och bygga.

Blomster
2013-02-10, 16:11
:) Klart för test, men om det bara kunde bli lite varmare ute snart !
Hittade ett gammalt monitorställ, så nu kommer det nog inte blåsa omkull ivarjefall.
36790

simonarvestrand
2013-02-10, 17:39
Nice blomman

HaBo
2013-02-17, 14:58
Hej,
Så här blev min helix på 1280 MHz. Har endast provat inomhus, men den verkar fungera så långt. Sen skall det på lite färg oxå.
Har byggt om min tracker (readymaderc) under vintern då jag tyckte att den var för "sladdrig". Trackern ser nu ut att klara den långa Helixen bra. (har provkört tiltservot och det verkar inte alltför ansträngt)



36954
36955

PinDuke
2013-02-18, 08:22
Snyggt! Glöm inte att avlägga rapport när du testat den ute.
Så länge man flyger någorlunda framför helixen så brukar inte en tracker behövas, upp till 4-5 varv har dom en ganska bred upptagningsvinkel.

Flahultarn
2013-02-18, 21:21
Planerar för ett helix-bygge, 1280 MHz, men har svårt hitta lämplig tråd. Har ett par ytterligare elfirmor att höra med men någon som vet vad man "exakt" ska fråga efter för att lättare göra mig förstådd.

Fattar jag rätt ska det helst vara 3-4 mm tjock tråd, rätt så långt väl? Tanken är att göra en 4- el 5-varvig och då går det åt c:a 1,25 m eller nå't om jag räknar rätt.

HaBo
2013-02-19, 03:27
Enkardelig kabel kallas EKK, så fråga efter det. Kabeln jag hittade var bara ca 2 mm tjock, vet dock inte hur detta fungerar ännu.
Längden du behöver:
För ett varv så är ju stigningen 55mm. Tänk att du klipper upp en cylinder lodrätt och plattar till denna så får du en rektangel med basen pi*80(omkretsen) och höjden 55. Längden på ett varv med stigning är diagonalen i denna rektangeln som kan räknas ut med pythagoras sats.
Kvadratroten ur: Pi*80^2+55^2= ~257mm. Gångra detta med antal varv du behöver så får du rätt längd. (Jag hade ju tagit en bit extra så att man har något att hålla i när man vindar upp spiralen.)

simonarvestrand
2013-02-19, 07:33
Fråga dom efter ekk eller eklk 5 x 2,5 så har du ett antal trådar att leka med, dock jobbigt att skala.
eklk är något jobbigare då den har en skärmning som är lite bökig.

Flahultarn
2013-02-19, 07:52
Enkardelig kabel kallas EKK, så fråga efter det. Kabeln jag hittade var bara ca 2 mm tjock, vet dock inte hur detta fungerar ännu.
Längden du behöver:
För ett varv så är ju stigningen 55mm. Tänk att du klipper upp en cylinder lodrätt och plattar till denna så får du en rektangel med basen pi*80(omkretsen) och höjden 55. Längden på ett varv med stigning är diagonalen i denna rektangeln som kan räknas ut med pythagoras sats.
Kvadratroten ur: Pi*80^2+55^2= ~257mm. Gångra detta med antal varv du behöver så får du rätt längd. (Jag hade ju tagit en bit extra så att man har något att hålla i när man vindar upp spiralen.)
+1, Tack, grämer mig bara att jag inte kom på "cylinderuppklippningstanken" själv:stupido2:

PinDuke
2013-02-19, 08:13
3-4 mm för 1280 är optimalt om man eftersträvar bästa möjliga prestanda men det är absolut inget måste.
Hittar du bara tråd som är 1-1.5 mm så använd det, du kommer knappt att märka någon skillnad.

Jag har byggt helixar till 1280 med 0.8 mm tråd och det funkar bra.

Flahultarn
2013-02-19, 08:51
Hittar du bara tråd som är 1-1.5 mm så använd det, du kommer knappt att märka någon skillnad.

Jag har byggt helixar till 1280 med 0.8 mm tråd och det funkar bra.Ok bra info, trodde det var av större betydelse. Då blir det genast lite lättare! Får leta igenom en skräpbinge på jobbet en gång till =) möjligtvis fanns där något runt 1,5 mm.

PinDuke
2013-02-19, 13:35
CL och SPW antenner kräver generellt sett större fokus på detaljer än vad en Helix gör.
Samma sak med högre frekvenser typ 5.8, dom kräver mer noggrannhet, jämfört mot de lägre frekvenserna för att fungera bra.

Dock byggde jag en helix till 5.8 med fokus på att göra den så lätt det bara gick för att kunna bäras direkt på goggles utan att påverka komforten. För att få ner vikten gick jag ifrån de konventionella valen av material och fick på så sett fram en Helix som bara vägde 9 gram.
Trotts det gav den klockren bild i 4 km ihop med clövern jag byggde.
Mao behöver man inte vara slav under dom bygghandledningar som finns på nätet. Så länge man följer vissa grundläggande detaljer går det att tumma på andra och ändå uppnå ett bra slutresultat.

SteffeB
2013-02-19, 13:54
En fråga pinduke: Har du skrivit texten i annat program och sedan klistrat in den i den här tråden? Den visas nämligen som svart text i tapatalk när all annan text är vit. (i mitt färgschema) Såg något om det på ett annat forum.

PinDuke
2013-02-19, 15:21
Korta inlägg brukar jag skriva direkt. Lite längre inlägg som det ovan är inklistrat från Word för att kunna köra en rättstavningskontroll, jag är nämligen duktigare på att bygga antenner än jag är på att stava.

Flahultarn
2013-02-20, 16:12
Fick tag i ett par meter skrotkabel idag, 4x3mm ledare:). Här ska snickras...

HaBo
2013-03-04, 12:36
Har nu provat min helix.. Var kanon bild.. (flög inte så långt, kanske 600 m men den fungerade klockrent så långt)
Hade fpv säsongspremiär utomhus igår och flög med tricoptern. http://www.youtube.com/watch?v=RrmO7gNClZg Ingen jättespännade film men ändå :-) På denna filmen så använde jag båda klöver och helix via eagle eyes
diversity så vet inte riktigt vilken antenn som var i bruk under flygturen.
Tracker funktionen använder jag bara till skywalkern då jag flyger lite längre bort.. rapporterar tillbaks när detta är gjort.

Tack för bygghjälpen.

PinDuke
2013-03-04, 15:10
Kul att dina antenner blev lyckade HaBo!

Fick frågan om jag säljer antenner och det kan jag göra till den som vill.

Tanken med denna tråd är att i första hand inspirera till att försöka bygga egna antenner men känner man att man inte vill, kan, har tid osv så kan jag hjälpa till och göra antenner.
Jag gör dock bara antenner som jag har erfarenhet av att bygga och som jag kan testa och stå bakom.

Dessa är Cloverleaf, Skew planar wheel och Helix för 5.8ghz.

Jag gör inga andra typer av antenner t.ex: Windmill, Mushroom eller Crosshair och inga andra frekvenser eftersom jag bara kan testa och verifiera antenner på 5.8.

Flahultarn
2013-03-19, 17:37
Idag svävar jag på moln:triumphant: Gjorde ett fulltest med mina hemsnickrade CL/SPW. 2,3 km men längre kom jag inte med fri sikt. Så var bortre gränsen går är fortfarande ett frågetecken. Både Frsky och videon var klanderfri:)

Nu har jag så jag klarar mig! Ett tag i alla fall:lol:...

PinDuke
2013-03-20, 09:39
Bra jobbat!
Brukar inte använda CL/SPW bortom 1.5 km utan använder CL/Helix för avstånd längre än så.

Flahultarn
2013-03-20, 12:46
Bra jobbat!
Brukar inte använda CL/SPW bortom 1.5 km utan använder CL/Helix för avstånd längre än så.Kommer nog inte jag heller göra, men ville testa hur bra/begränsad räckvidden blev och den blev klart godkänd. Helixen är på G ikväll men det är en sak jag inte fattar. "Wavetrapen" man löder in på första 1/4 delen av spiralen är det dess placering som avgör mycket av prestandan? Såg någonstans att den skulle lödas in 14,5 mm från spiralens ände (för 1280 MHz), e det riktigt?

En sak till, jag hade tänkt göra ett hål i plattan, stort så en SMA går att sticka upp helt genom det och så löda fast höljet i plattan och spiralen till pinnen. Men såg sen att hålet ska vara så litet som möjligt, eller funkar min ursprungliga tanke?

37721

PinDuke
2013-03-20, 14:21
I första hand är det storleken på wavetrapen som styr prestandan men placeringen har också betydelse för hur nära 50 ohm man kommer i matchningen.
Brukar gå på 1/4 delen av spiralen snarare än ett mm mått.

När det gäller hål i reflektorn nära feed pointen vet jag faktiskt inte hur det påverkar prestandan då jag inte provat eller läst om det.
I mitten av reflektorn brukar det vara vanligt med hål för att fäsat centrumstödet och det stör inte prestandan. Att göra ett hål vid matningen skulle dock kunna vara annorlunda.

PinDuke
2013-03-29, 10:39
En Helix klar för leverans till norra Sverige.
3787737878

cyberpete
2013-03-29, 13:40
Fin Helix :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-04-06, 19:20
Nu är Helix antennen på markstationen. Ska monteras lite annorlunda snart.

38095

38096

38097

Timtimtim
2013-05-12, 15:55
Tänkte göra en HELIX, vad behöver jag för material och var köper jag detta? har 0.8mm svetstråd hemmma som jag gjort klöver av.

PinDuke
2013-06-01, 21:45
En helix som snart är på väg till Östergötland.
39056

bogieboy
2015-09-17, 14:06
Måste man ha koppartråd?

FinnbyFraggel
2015-09-17, 17:05
Måste man ha koppartråd?

Nej, men det underlättar om det går att löda.

/Jonas

bogieboy
2015-09-17, 17:20
Tack. jo då går att löda. har svetstråd i alla dimensioner :-D

bogieboy
2015-09-20, 23:48
http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/20/1168dede106df3f3e109aee67c09d6d4.jpg

Nu har jag skissat upp antennen. Så nu ska bara hållaren printas sen är det bara att löda dit sladden ;-)

bogieboy
2015-09-21, 21:00
Jag sitter och läser på ibc crazys tråd och han rekomderar en wave trap och så här står det...

Method #6 - IBCrazy's Wavetrap![/B]
Advantages: Incredibly easy to make, Increases antenna bandwidth substantially
Disadvantage: None!

Since going commercial with these antennas I needed an easier match. While searching for an easier way to match this yet another time, I came up with this one which is so easy it's incredible. All you need to do is cut a rectangle where one side is 1/8 wavelength and the other side is 1/16 wavelength. Put this in the middle of your first quarter turn of the helix. All it does is follow the helix.

Length in inches = 1460/f in MHz
or
Length in cm = 3720/f in MHz

Width in inches = 730/f in MHz
or
Length in cm = 1860/f in MHz

Start point distance away from coaxial feed in inches = 730/f in MHz

Simply solder this to your helix. The center of the match should be the center of your first 1/4 turn. Very simple and it works!


Men jag får inte ihop hur jag ska räkna ut startpunkten för min wave trap...

bogieboy
2016-02-11, 08:42
Någon som vet om wavetrapen måste sitta på undersidan av spiralen eller funkar det på båda sidor?

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160211/91dda0ddd24e2c2b71a5494adfa081a5.jpg
Insåg att jag rullat den på fel håll.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160211/55dbc894b4071c8a54585425b042238f.jpg
Men det va ju lätt att vända spiralen men tror ni det går bra ändå. Annars får jag löda om den!?!

bogieboy
2016-02-11, 19:46
Alex aka IBcrazy sa att det inte spelade någon roll. :-P

bogieboy
2016-02-11, 23:32
Funkade iaf på nära håll genom fyra bärande betong väggar :-D

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160211/f68bd3362a83603d74b43e9767ffb2d4.jpg

bogieboy
2016-02-12, 09:35
Funkade även genom 100 meter industri flertal väggar och cnc maskiner. :-Dhttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160212/5e50e480dace6e2cbd8bd3149b7d4dd0.jpg

bogieboy
2016-02-12, 10:34
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160212/145b5352420d764aad8509956f2297b6.jpg