handdator

Visa fullständig version : original antenn frsky, längder stämmer inte



Jocke71
2013-01-21, 16:46
Har gogglat runt lite på monopol antenner och det verkar som mina original antenner på frsky inte håller rätt längd mina är bara 25-26mm på sändaren en hel del för korta,på mottagaren är dom 33mm alldeles för långa
vad jag kommit fram till så ska båda vara 29-30mm på mitt ledaren, är det rätt? eller har hela längden också betydelse? man borde ju kunna göra en ny till radion, av en sådanhär? http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=7_58&products_id=247 fast jag har utan mittstiftet annars passar den ju inte.Eller någon som har nån annan bättre ide?

flunk
2013-01-24, 13:33
29mm är rätt, om du gör av koppartråd. Kan du ta ett foto på hur dina antenner ser ut?

PinDuke
2013-01-24, 14:15
Känns konstigt om tillverkaren inte skulle ha koll på vilken längd på antennen som är optimal.
Är det inte så att dom har kompenserat för skiftningen i signalen beroende på det omgärdande höljet?

flunk
2013-01-24, 18:19
Känns konstigt om tillverkaren inte skulle ha koll på vilken längd på antennen som är optimal.
Är det inte så att dom har kompenserat för skiftningen i signalen beroende på det omgärdande höljet?

Om det är en whip med hölje så är det nog så, isåfall stämmer längden nog bra.
På mottagaren däremot kan du göra om antennerna till dipoler. Ta en bit CATx nätverkskabel, en innerledare. Gör en liten ögla och löd fast längst ut på koaxens skärm. Vik sedan ner innerledaren så den kommer nittio grader mot koaxen, det ska se ut som ett T. Trimma de bägge ledarna till totalt 58mm.

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Jocke71
2013-01-25, 00:30
Nu har jag trixat med lite nya antenner får se hur dom funkar, och vad jag fått fram så är frsky`s centrum frekvens 2.44 ghz
och då sa programet jag räknade i att längden ska vara 30.7mm.ska göra lite räckvidds tester så får vi väl se hur det funkar.
tänkte även testa med 2.4 cloverleaf och skewplanar,läste att någon har gjort det men jag vet ej några resultat.Funkar det lika bra som på video utrustningen så är det ju kanon.