handdator

Visa fullständig version : Qav500



Ripper78
2013-01-23, 09:39
En enkel video med min openpilot CC QAV500, har tunat in den för högfarts flygninge och kommer att andvända den för att filma allehanda motorsport.

Kör i rate, känns fruktansvärt rapp!!!

Hero 3 1080@50 Protune/RAW


http://vimeo.com/57927696

remsan
2013-01-23, 10:11
Fin film. Kör du med din GoPro med huset på i kylan?
Själv har jag problem med min GoPro (Hero 2) i kallare än -8 -10 grader. Den hänger sig efter 4-5 minuter inspelning.

simonarvestrand
2013-01-23, 10:23
Vet inte hur gopro2an beter sig utan huset men hade min monterad i huset monterad på en snowboard med en temp på ungefär -15 i luften utan några som helst problem med hängning



Använder du alltid protuneläget ? tycker ofta kontrasterna blir lite väl häftiga i det läget så jag brukar justera i efterhand


//edit

Glömde säga att det va en riktigt fin film , fint fluget och filmat

remsan
2013-01-23, 10:29
Utan huset misstänker jag att den kommer inte må så bra. Som är min monterad på quaden, propellerna frame hjälper inte heller :) De blåser den kalla luften direkt på kameran nästan, så -10 grader blir nog ännu mera kanske. Hur som helst, har man huset på så kanske kommer kameran at ge ut nån värme som hålls kvar i huset och då blir inga problem att flyga/åka snowboard...

Airfoto, kör du 1.3 video länk i filmen?

Ripper78
2013-01-23, 10:49
Halloj!

Tackar, ska posta en film senare när jag har tunat klart. Är fruktsnsvärt imponerad av openpilot, lätt o ställa in och flyger tokbra. Har en cc3d liggandes så det blir nog en frame till :)

Har aldrig haft problem med kamerorna i kylan, funkar som tåget. Batteritiden blir ju märkbart sämre men långt innan dess har man landat. Till gamla tvåan hadde jag alltid med mig 3 st batterier som var laddade och bara o byta. I detta klippet e kameran utanför huset

Jag har hittils bara kört i protune och WB på camera raw bara för att jag vill ha större möjlighet till färgkorrigering. Just denna filmen tror jag är direkt ur kameran, minns tusan inte :).

Jag kör med lawmate 2.4g och klöwer till mina fatshark brillor. 1.3g lirar väl inte så bra ihop med 433 mhz som jag har på radion (dragonlink) har jag för mig

simonarvestrand
2013-01-23, 10:53
cc3d verkar riktigt nice. tyvärr så får jag vänta ett tag till. mitt cc3d ligger i samma order som revon + gps så jag får gott vänta till revon släpps , inte vidare skoj men blir kul när man får båda samtidigt :)

berthrsd
2013-01-23, 13:35
1,3GHz videolänk och 433MHz RC-länk ska inte vara några problem att kombinera.

Snygg film. Din QAV ser ut att flyga riktigt fint, måste vara ett riktigt proffs som har byggt den ;)

simonarvestrand
2013-01-23, 13:36
1,3 och 433 känner jag flera som kör inga som helst problem.

Ripper78
2013-01-23, 14:53
Det var detta osm jag läst om, men jag har itne provat själv
http://fpvlab.com/forums/showthread.php?3026-1.2gHz-Video-433mHz-Control

Ripper78
2013-01-23, 14:54
Jodu den gubben vet va han gör :)

ska posta mina settings senare, har dragit på dom en del. Sen mottages mera tips gärna

berthrsd
2013-01-23, 15:04
Intressant tråd... Har inte upplevt några problem själv med 1,3GHz VTx och TSLRS, men det betyder ju ingenting... Har bara flugit ett par kilometer bort som längst.

Ripper78
2013-01-23, 15:37
Jag hadde nog föredragit 1.3 själv, just om man flyger bland skog o jox. För visst har signalen lättare att gå igenom ju längre ner man kommer på bandet?

PinDuke
2013-01-23, 15:43
Problemet med 1.2 är bristande kvalitet på många mottagare inte frekvensen som sådan.
Med rätt setup är det inga problem att kombinera 1.2 och 433.

berthrsd
2013-01-24, 08:16
Problemet med 1.2 är bristande kvalitet på många mottagare inte frekvensen som sådan.
Med rätt setup är det inga problem att kombinera 1.2 och 433.

Menar du bristande kvalitet på sändaren? Menar absolut inte att vara dryg, men det kan ju uppstå olika problem om man blandar 433MHz och 1,3GHz:

1. Reducerad räckvidd på 433-länken pga störningar från videosändaren: Detta problem löses genom högpassfilter för videosändaren, eller lågpassfilter för mottagaren. TSLRS har ett inbyggt filter som enligt uppgift ska ge -75dB vid 1,3GHz, det borde räcka. Vet inte hur Dragonlink eller EzUHF har det.

2. Reducerad räckvidd på 1,3GHz-länken pga av störningar från UHF-sändaren: Löses enklast genom att man placerar UHF-sändaren en bit ifrån videomottagaren. Exemepelvis TSLRS har ju ganska hög signalstyrka, och många av de komponenter vi använder är förvånansvärt känsliga för radiosignaler (exempelvis min Hitec Aurora 9 slocknade helt när jag slog igång min TSLRS eller min videolänk i närheten av den...)

PinDuke
2013-01-24, 08:54
Ingen fara.
Jag menar i första hand bristande kvalitet på mottagaren för 1.2.
Det vanligaste problemet när man läser på olika forum verkar vara bildstörningar när man flyger 433 ihop med 1.2 och det beror i de flesta fall på dåliga video rx.
Detta kan naturligtvis botas med större avstånd mellan UHF-sändaren och videomottagaren om man har den möjligheten.

Sedan förekommer fall 1 också där videolänken stör UHF men det kan ju lösas som du skriver med filter eller oftast med fysisk separation, åtminstone på ett flygplan. På en quad kan ju det bli knepigare.

Här är vad Dragonlink har att säga när det gäller UHF ihop med 1.2.
http://www.dragonlinkstore.com/v2/node/24

markusb
2013-01-24, 17:26
Imponerad av stabiliteten och dina flygskills. Snyggt gjort.
Blir nyfiken på vad du har på din QAV. Motorer, proppar, flygvikt osv. Stabil som tusan, jag är inte i närheten med min QAV klon och CC3D. Kör 4008 motorerna från HK med 10x4.5 billiga proppar på, styva och välbalanserade fast låter inte i närheten så rent som din gör.
Kanske dax att sluta vara snålänning (rättning: kräva högre lön!) om man vill ha prestanda ;)

Edit: Hur är din CC monterad? Väl isolerad/dämpad eller hårt monterad till ramen?

Ripper78
2013-01-24, 19:49
Tackar, de e bara å bränna på!!! :)

Kan inte ta på mig äran för bygget, men tuningen står jag för. Jag köpte den från berthrsd med motorer, esc proppar. Detta sitter det på den

Motorer: MT3506 http://flyduino.net/T-Motor-MT3506-650KV_1
Propellrar: XOAR Precision Pair 10x6
Sen så är det HK blue series escar har jag för mig, flashade med rapid esc.
Flyger med nanotech accar

CC´n sitter på mjuka "kuddar" så lite dämpad e den väl. Däremot så vibrerar inte riggen ett dyft, väldigt välbalanserad.
Tror att du kan slänga dinga proppar dit pepparn växer, xoar är riktigt bra. Har dom på min cinestar åxå, men dom kräver balansering speciellt hubbarna är väldigt urbalans.

Ska posta mina settings senare, kan väga den åxå.

edit:
Hittade en sida med hans bygge http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33566-fpvmanuals-QAV500?highlight=qav500

Ripper78
2013-02-05, 22:22
Ta en titt vettja :)



http://www.youtube.com/watch?v=QYAa35DVOlo

berthrsd
2013-02-06, 08:15
Riktigt tjusig film... Här ser man verkligen skillnaden på någon som inte bara kan flyga, utan även lägger lite tid på och har kunskap om redigering, och oss andra som bara flyger en massa, klipper bort dom allra tråkigaste tio procenten och slänger upp det så fort som möjligt på youtube :)

Ser ut som om du fortfarande har lite "darrningar" kvar i vissa lägen... Har du testat att sänka P-termen och lägga till lite D istället? 1/100 av P brukar vara lagom att börja med. Och om du inte har gjort det redan så kan jag rekommendera att byta till CC3D för det allra sista :)

PinDuke
2013-02-06, 08:39
Snyggt!

Ripper78
2013-02-06, 09:13
Jamen tackar :-)

Jo det är lite darr kvar speciellt när man flyger sakta och försiktigt. En del av klippen är upspeedade och då syns det extra tydligt.

Jag kör med cc kortet än, men kanske man ska ta o byta til 3d. Kan man dra över inställningarna rakt av och förvänta sig samma uppförande?

Helt otroligt vad denna flyger bra, påminner om ett flygplan.

Har en del planer på att börja sälja dessa som rtf maskiner, få se vart de slutar!

Filmat med hero3 i protuneläget, 1080@50p

berthrsd
2013-02-06, 10:11
Har för mig att inställningarna stämmer överrens skapligt mellan CC och CC3D, den kommer i alla fall att flyga...

simonarvestrand
2013-02-06, 16:48
Mycket snyggt!