handdator

Visa fullständig version : Air Media ?



Hans777
2013-01-24, 11:33
Hittade en trevlig liten ARF Mustang hos Air Media för 530 kr. Stod att den fanns i lager så jag förskotts bet. ( tot 566 kr) Gick ngr dag ingen modell så jag kont AM : -han höll på måla golv punkt. Frågade då när ung den kunde komma , efter helgen blev svaret men jag skulle få bet mer än vad som sagts på hemsidan ( dyr frakt).OK sade jag ! Sedan kom chocken :han ville ha 220 kr för frakten ! Då sade jag : glöm det jag vill ha tbax mina pengar. Samma dag ramlade 346 kr in på mitt konto ! Han hade dragit 220 kr fr ngt han ej gjort ! Jag har gått vidare med detta o har fått respons från andra som råkat ut för problem med Air Media !

Seriös handlare ? Definitivt NEJ

Hans Olof Thideman Söderhamn

McRegor
2013-01-24, 11:40
Hans - du har ju redan dragit denna fråga på Svenskt Modellflyg och dessutom fått svar och förklaring - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=287097&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99
Vad mera förväntar du dig ?
Roger

bokis
2013-01-24, 11:44
Att registrera sig här för att klaga på Airmedia samtidigt som man gjort samma sak på SMF
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=287097&page=&CurrentMainTopic=6&replypage=99
och fått en förklaring(som jag tycker var helt OK) är lite märkligt tycker jag..


Edit: Ooops Roger,lessen,vi var lika snabba...

McRegor
2013-01-24, 11:48
Edit: Ooops Roger,lessen,vi var lika snabba...
Nädu Bullen - jag var allt liiite snabbare...:)
Ha det
Roger

bogieboy
2013-01-24, 16:05
Jag har bara bra erfarenheter av Airmedia och det har alldrig varit något strul. Och har handlat flera gånger av honnom.

freddan_6
2013-01-24, 17:47
Jag har bara bra erfarenheter av Airmedia och det har alldrig varit något strul. Och har handlat flera gånger av honnom.

:applouse: Samma här

uffe40
2013-01-24, 18:22
Tyvärr har inte jag nån bra erfarenhet därifrån,kan väl kalla det för bristande intresse för kunden för att vara snäll
Mvh uffe

AM
2013-01-24, 19:08
Ja Ulf, jag hittar en faktura på ETT miniservo - 161 kr totalt, varav 11 kr i brevporto - daterat den 7 december 2005. Det var väl första och sista gången du handlade av mig kan jag tro, för sju år sedan?
Mvh
Ove

uffe40
2013-01-24, 19:15
Tyvärr försökte jag köpa ett plan av dej men du hadde noll intresse av det, så jag köpte på annat håll, om inte du vill sälja så går det utmärkt att handla på annat håll.
Hadde inte tänk kommentera når mer men efter ditt inlägg var jag tvungen
Med vänlig hälsning Uffe

uffe40
2013-01-24, 19:16
Kan även tala om att det köpte jag på hobbycity efter några email och svar från ett företag som vill sälja
Med vänlig hälsning Uffe

kay.krut
2013-01-24, 19:50
Airmedia !?

Nu måste jag också få sälla mig till skaran av klagande. Jag köpte tre Fuji-fyrtaktsglödstift av Ove på Airmedia för ett par år sedan. I somras skulle jag så försöka att dra igång en gammal OS-motor men tji fick jag. Stiften gick raka spåret till he...te och det blev inget av den motorkörningen. Det visade sig att dom stiften inte tålde 12 volt! Borde kanske reklamera dom, eller?

Från klagomuren intet nytt.

Kay krut

Krålle
2013-01-24, 20:09
Hallå, Finns det glödstift som tål 12 volt?
Du skojar va?:)

bokis
2013-01-24, 20:33
Glödstift tål visst 12 volt! Inte så länge kanske men ändå..:sarcastic:

kay.krut
2013-01-24, 21:08
Glödstift tål visst 12 volt! Inte så länge kanske men ändå..:sarcastic:

Nej, dom tål inte 12 Volt. Inte dom jag köpte i alla fall men det berodde inte på dåliga stift utan på att jag, av misstag stoppade in sladden i starterpluggen i stället för i glöduttaget. Normalt kör jag med ombordglöd och då händer inte detta. Inget fel på Oves stift således. Man lär av misstagen.

Jag har handlat mycket smådelar av Ove, servon, mottagare, elektronik, motorer mm och jag har alltid blivit trevligt bemött. Det finns dock ett par handlare som jag träffat på och som kanske inte lever helt upp till ens förväntningar, vilket vi avhandlat i tidigare tråd, men det tar vi inte upp här, vare sig namn eller företag. Det är bättre att ta upp det direkt med handlaren. Blir det ingen lösning så handlar jag på annat ställe.

Kay krut

bokis
2013-01-24, 21:13
Jag försökte vara rolig Kay, har gjort samma sak! resten av ditt inlägg: -Kan bara hålla med..

kay.krut
2013-01-24, 21:29
Jag försökte vara rolig Kay, har gjort samma sak! resten av ditt inlägg: -Kan bara hålla med..

Det förstår jag väl att det var på skoj Bokis. Jo, man har bränt en del stift under åren som gått men att slarva bort tre stycken innan det går upp ett Liljeholmens, ja där går väl gränsen.
Jag tyckte bara att den här tråden behövde lite positiva vibbar !

Kay krut

Timtimtim
2013-01-24, 22:18
Det här med att räkna ut fraktkostnader beror väl också på vad man använder för system, ser att du kör magento, det borde väl finnas något sjyst extension som kan ordna detta?

Hans777
2013-01-25, 00:16
Ja jag skulle ju kunna lägga ut hans förklaringar varför han inte kunde skicka en redan betald vara efter några dagar ( tex att han inte "hade tid pga målning av golv" punkt o jag fick stöta på igen o fråga "när" kan du tänkas skicka varan ?) Är det ett svar av en seriös handlare ?....Jag tycker inte det.
Jag är besviken är allt jag kan säga. / Hans Olof

zablar
2013-01-25, 11:31
Jag har handlat både lite småsaker och ett flygplan av Ove, Flygplanet hade en sprucken cockpithuv vilken Ove fixade en ny utan problem. Tog ett kort tag för han att få tag i den, men den dök upp utan problem så alla tummar upp för Ove och Airmedia. :)

bokis
2013-01-25, 11:35
Vad är vitsen med att hota att lägga ut något på forum,älta sitt missnöje?Jag har också råkat ut för handlare av alla de slag inom allt som tagit lång tid på sig,skickat fel m.m.
Vad jag kan se av ovanstående så skriver Ove ganska tydligt att man får betala för frakten vad det kostar och också vad som hänt här.. Du valde att hoppa av,Ove hade redan beställt frakten,so what?
Och ja,Ove är inte heltidshandlare samt har just flyttat,att förklaringarna inte gillas av dig är just upp till dig.
Är du sur på Ove så var det,men att fara fram på forum och föröka svartmåla ger absolut nada förrutom nån form utav hämnd som jag inte förstår mig på alls.
Var inte så länge sen det var en liknande tråd med en som reggar sig bara för att gnälla på en handlare,den gav ca 0 den med..
Tipset måste i slutändan vara: Gå vidare,det är ingen som tvingar dig att handla på ett visst ställe eller om du tycker att du ska ha ersättning,använd de rätta kanalerna,inte forum för att få rätt i sak.

kay.krut
2013-01-25, 12:28
Jag var ute hos Ove just vid det tillfället då han Epoxilackade golvet. Hela hans tillvaro dessa dagarna kretsade runt ett antal byggjobbare som for hit o dit. Och mitt i all denna oreda satt Ove och såg mer eller mindre uppgiven ut. Det gick inte att komma in på hans lager på ett par dagar på grund av dels lukten men även då Epoxin behövde härdas. Ove har just flyttat all sin verksamhet till en ny adress och där det behövs ett antal mantimmar innan han kan slå sig till ro och börja sköta affären. De senaste månaderna har varit hektiska för Ove och hans familj med både ombyggnad och tillbyggnad av deras boställe och jag kan förstå att det klurat till sig ibland.
Detta är på inget sätt någon friförklaring av Ove eller hans sätt att sköta sina affärer för det har jag absolut inget att göra med men jag tycker inte att vi ska svartmåla våra handlare öppet inför hela världen. Var rädda om dem istället och skulle det krisa till sig så kontakta dem och red ut problemen. Det tjänar vi nog alla på.

Nu tycker jag att vi stänger den här lådan.

Kay krut

Baua
2013-01-25, 15:08
Hej alla!
Vad lär vi oss då av detta.
Vissa gillar Airmedia, andra inte.
Man får helt enkelt välja var man vill lägga sina ägg.
Att en handlare har mycket att göra med ombyggnationer och annat, tycker jag är helt ok, men skriv på hemsidan att det kan ta ett tag att leverera pga detta. Då är det upp till kunden att välja om det är ok att vänta eller ej.

Mvh
Magnus

hjalleo
2013-01-25, 20:57
Hittade en trevlig liten ARF Mustang hos Air Media för 530 kr. Stod att den fanns i lager så jag förskotts bet. ( tot 566 kr) Gick ngr dag ingen modell så jag kont AM : -han höll på måla golv punkt. Frågade då när ung den kunde komma , efter helgen blev svaret men jag skulle få bet mer än vad som sagts på hemsidan ( dyr frakt).OK sade jag ! Sedan kom chocken :han ville ha 220 kr för frakten ! Då sade jag : glöm det jag vill ha tbax mina pengar. Samma dag ramlade 346 kr in på mitt konto ! Han hade dragit 220 kr fr ngt han ej gjort ! Jag har gått vidare med detta o har fått respons från andra som råkat ut för problem med Air Media !

Seriös handlare ? Definitivt NEJ

Hans Olof Thideman Söderhamn

Hej Hans Olof!

Jag får intrycket av att du känner dig lurad och det är aldrig en rolig känsla.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt begriper grunden till detta. Du skriver "men jag skulle få bet mer än vad som sagts på hemsidan". Jag har själv varit inne på Air Medias hemsida och under rubriken "Leveransvillkor" så är det enligt min mening tydligt angivet att minsta porto är 36 kr och att du som kund själv får stå för den faktiska fraktkostnaden om den är högre än 36 kr. Varifrån har du fått uppgiften att din frakt skulle kosta 36 kr? Har Ove lovat dig det eller finns den uppgiften angiven på något annat ställe?

Det andra partiet i ditt inlägg som jag inte blir klok på är där du först beskriver hur du säger "OK" till en högre fraktkostnad än vad du tidigare trott för att strax därefter beskriva hur du avbeställer din order och vill ha pengarna tillbaka med hänvisning till att det är en dyr frakt. Visste du inte vad du sa OK till?

Det tredje partiet i ditt inlägg som också gör mig förbryllad är där du beskriver att "Han hade dragit 220 kr fr ngt han ej gjort !" Jag hänvisar nu åter igen till Air Medias hemsida där det under rubriken Leveransvillkor, enligt min mening, tydligt framgår att du som kund själv får står för frakten. Denna information tillsammans med den information som Ove tidigare har givit dig där han beskriver att han för din räkning redan har betalt 220 kr till Posten gör att jag har synnerligen svårt att förstå din formulering. Då du skriver att att han dragit 220 kr för något han inte gjort så kan jag inte tolka det på annat vis än att du anser att Ove ljuger när han förklarar att han redan betalat 220 kr till Posten. Om så är fallet blir jag nyfiken på vilka belägg du har för att Ove ljuger. Har du varit i kontakt med Posten och fått verifierat från Posten att Air Media aldrig har betalat för frakten till dig?

Du avslutar ditt inlägg med en fråga, "Seriös handlare ? som du själv tar dig friheten att bevara med ett "NEJ".

Jag tar mig nu friheten att spekulera och min spekulation går ut på att du aldrig läste Air Medias leveransvillkor. Frågan är nu vem som lurade vem? Här tar jag mig också friheten att besvara min egen fråga: Jag tror att det var du som lurade dig själv. När jag ändå är i farten med att spekulera så kan jag lika gärna fortsätta och då kommer jag osökt in på det parti där du säger "OK" till ett högre fraktpris. Jag får en känsla av att du aldrig frågade Ove vad frakten skulle kosta dig och att du först efteråt konstaterar att det var dyrare än vad du tänkt dig.

Mitt inlägg är på intet vis avsett att vare sig såra eller förlöjliga dig Hans Olof, snarare att försöka förmå dig att reflektera över din egen del i det inträffade.

Mvh Olov

rcnisse
2013-01-26, 16:46
Får nog hålla med Hans Olof. Tittar på de Leveransvillkor Air Media har så hickar åtminstone jag till.

Betalningspåminnelser 150 kr
Frakt debiteras även på restorder
Vid orders under 250 kr tillkommer hanteringskostnad på 30 kr
Vid förskottsbetalning av varor under 1000 kronors värde debiteras en avgift på 40 kr
Vid Fakturering tillkommer faktureringsavgift på 50 kr
Minsta porto 36 kr

AM
2013-01-26, 17:56
Betalningspåminnelser 150 kr - tar jag aldrig ut
Frakt debiteras även på restorder - även restordervarorna kostar ju att skicka.
Vid orders under 250 kr tillkommer hanteringskostnad på 30 kr - tar jag aldrig ut
Vid förskottsbetalning av varor under 1000 kronors värde debiteras en avgift på 40 kr - tar jag aldrig ut
Vid Fakturering tillkommer faktureringsavgift på 50 kr - tar jag aldrig ut
Minsta porto 36 kr - tar jag alltid ut

Villkoren är bra - för det mesta är jag hygglig och belastar inte kunden. Men jag vill dock täcka de utgifter jag har - såsom frakt för 220 kr som redan är betald och inte refunderbar från Posten.

Ser dessutom att mina kolleger runtom i landet har liknande villkor...

Nexus
2013-01-26, 21:07
Hej,Hans

vad är det problem med detta ???

Ove är mycket alltid trevlig och han är toppen bästa vän jag har haft lärde honom rätt så han var rätt trevlig alltid och har inte problem med Airmedia heller

jag stöda Ove med Airmedia med 100 % max

det räcker med här noga skapade av hans

stänger nere tråd här tack

MVH Steve

rcnisse
2013-01-26, 21:11
Betalningspåminnelser 150 kr - tar jag aldrig ut
Frakt debiteras även på restorder - även restordervarorna kostar ju att skicka.
Vid orders under 250 kr tillkommer hanteringskostnad på 30 kr - tar jag aldrig ut
Vid förskottsbetalning av varor under 1000 kronors värde debiteras en avgift på 40 kr - tar jag aldrig ut
Vid Fakturering tillkommer faktureringsavgift på 50 kr - tar jag aldrig ut
Minsta porto 36 kr - tar jag alltid ut

Villkoren är bra - för det mesta är jag hygglig och belastar inte kunden. Men jag vill dock täcka de utgifter jag har - såsom frakt för 220 kr som redan är betald och inte refunderbar från Posten.

Ser dessutom att mina kolleger runtom i landet har liknande villkor...

Nu var det bara så att jag skrev vad som står på din sida under leveransvillkor. Om nu du inte tar de avgifterna då borde du nog inte skriva det på din sida. Angående att andra handlare inom RC skulle ha liknande villkor som du skriver på din sida kan jag inte hålla med om.

Silverfisk
2013-01-27, 09:13
Ove Am, har jag fattade rätt? du justerade fraktkostnaden från 36kr till 220kr (ca 600%) utan att först kolla om det är ok med kunden? Inte ett mail eller telefonsamtal först?

/S

Dykarn
2013-01-27, 10:15
Tittar man runt lite så verkar det finns ett antal inlägg om AM från missnöjda kunder. Jag tror säkert att AM har många nöjda kunder också, men det borde räcka med att en kund skriver på ett offentligt forum att han är missnöjd så skulle det omskrivna företaget ta en funderare och göra något åt det. Ta kontakt med kunden och försöka reda ut det med en vänlig inställning kanske? Det är ju trots allt kunderna företaget lever på och då borde väl man vara rädd om dessa kunder. Sen vem som har rätt eller fel spelar igentligen inte så stor roll när det handlar om dessa små pengar, företaget borde kunna ta smällen och slippa massa elaka inlägg på forum, dessa tror jag drabbar företaget mer skada än att ge kunden rätt och återbetala en frakt kostnad eller vad det kan vara.

Bara en tanke och jag tror säkert AM kommer ihåg mina problem som jag vid det här lager har kommit över :-)
Mvh
Marcus

kay.krut
2013-01-27, 10:23
Silverfisk!

Redan i första inlägget av trådskaparen anger han följande citat: ..... "Frågade då när den kunde komma, efter helgen blev svaret men jag skulle betala mer än vad som sagts på hemsidan (dyr frakt) OK sa jag " .....

Således var han redan kontaktad och köpet godkänt, så att AM inte informerat kunden är fel och det framgår ju också helt klart i Hans Olofs text i första inlägget. Om kunden får kalla fötter och vill hoppa av affären är väl inget att bli överraskad av. Det händer dagligen men det är ofta förenat med vissa kostnader för kunden om säljaren redan gjort vissa utlägg, som i detta fallet med köpt frakt som ej återbetalas.

Nu hade jag tänkt sätta in ett par udda motorer igen under "gamla motorer" men den här långdragna diskussionen tar väl udden ur den idén så det får vänta.

Nästa!

Kay krut

sm3xrq
2013-01-27, 11:55
De gånger jag har handlat från AM så har jag oftast valt förskotts betalning. då lägger jag ordern och får sedan ett mail med "fakturan" på vad jag egentligen ska betala (framgår att det är så det funkar när man lägger ordern).
om jag istället väjer att betala min order innan jag har fått sagt mail så kommer förmodligen fraktkostnaden att kunna gå upp dvs betalt belopp är lägre än faktiskt faktura belopp. Jag kommer då att behöva betala mer. Fullt förståligt.
Posten kommer ju inte att ta ut samma kostnad på att leverera ett servo ca 100g som att leverera ett flygplan.

Det känns som att det största problemet här är att VI (kunderna) inte läser vad det faktiskt är vi går med på för avtal när vi beställer. Ja det är mycket text men det kan vara värt att läsa igenom köp och leverans villkor innan man trycker på beställ knappen på internet. det är inte som att handla i en fysisk butik och kommer aldrig att vara det heller.

Sedan, ja visst det kunde ha stått på sidan att det kunde bli lite längre hanterings tid pga flytt, men när man får ett mail som förklarar varför så kanske man kan köpa det?

att ta upp sådana här ärenden på ett forum på internet är FEL. det finns korrekta tillväga gångs sätt tex ta ärendet till ARN (allmänna reklamations nämnden) och låt dem driva det. i det här fallet skulle de avslå ärendet ganska fort då handlaren har följt sina villkor och de är fullt legitima. i andra fall kanske kunden får rätt.
Det ända en sådan här tråd tjänar till är att smutskasta en handlare som EN person tycker har gjort något fel. en handlare som förmodligen inte har gjort fel i sagt ärende och därför inte heller förtjänar den negativa publiciteten som detta medför.

AM
2013-01-27, 12:05
Hej Marcus,
jovisst jag minns mycket väl "vår" affär. Du köpte en bensinmotor som du monterade så löst att två ljuddämpare skakade sönder. Dessa fick du gratis ersatta av mig. Sedan tyckte du att motorn "var trög att dra runt". Då delar du motorn och tycker att du antingen ska ha en ny eller pengarna tillbaka. Sorry, men fabriksgarantin var förverkad, vilket även konsumentrådgivaren du kontaktade upplyste dig om. Så kontentan var att jag med marginal hade uppfyllt mina åtagande som handlare.
Du kan ta Hans-Olof i hand. Ni ingår i den lilla, lilla skaran (kan räknas på ena handens fingrar), som tycker jag är en skurk. Vi gör alla så gott vi kan och jag försöker alltid fria framför att Fälla. Det är tråkigt när man inte läst på tillräckligt om vad exempelvis fabriksgarantin innebär, men det är ännu tråkigare när man sedan försöker få andra att betala för sina egna misstag.

chrisvås
2013-01-27, 16:03
Hoppas jag aldrig blir så gammal att prestige är det enda som räknas. Vilken skittråd för att vara ärlig. Sm i bitterhet ännu en gång på ett forum för hobby utövare. Se det positivt, de 220 sketna kronorna har vi säkerligen blåst staten på massor med gånger då vi glömt att förtulla varor. Eller då vi pustade ut efter att kört olagligt fort men saktat ner precis framför en kontroll. Ove har ingen lust att efterskänka 220 spänn på en betald frakt, skulle inte jag heller vilja. Dubbelnamn vill inte betela 220 spänn för nada, skulle inte jag heller vilja. Så glöm skiten eller kör hela racet i rätten. Ångrar att jag läste tråden men jag är nyfiken jag med.

Kram

gamlingen
2013-01-27, 16:22
Jag håller med, säger som förut HALT för tusan!

AM!
2013-01-27, 20:19
Inte halt än.

Du Ove du har aldrig reflekterat över hur du går till svars på detta forum och att du är ganska nedlåtande mot dom som inte är nöjda med Airmedia kanske du har så många anhängare in Skåne trakten att du kan skita i resten av landet. Att du huvudtaget har går ut och kommenterar kundärende får en att fundera lite extra. Att få en kund så missnöjd för ynka 220 måste vara rätt småsnålt från din sida finns säkert affärer där du har tjänat 220 kr extra ! Själv hade jag spanat in din nya rökpump men den får du nu inte sälja till mig utan jag letar vidare hos en säljare som är mer kundorienterad och sväljer en förlust på 220 kr för att få kunden nöjd !

Lev. villkor varför har du avgifter som ändå inte tar ut ??

Som handlare skjuter du bara dig själv i foten när du visar vad du tycker om oss kunder.

AirMedia Nej tack

sm3xrq
2013-01-27, 20:28
Man skriver med dem för att täcka alla eventualiteter. Man kanske inte tar ut en påminnelseavgift den första gången man skickar men den andra eller tredje om så behövs.


Sedan må jag säga att jag tycker du är feg som är tvungen att skapa ett nytt användarkonto får att du ska våga svara på tråden. Så känslig är den inte. Vågar du inte stå för dina åsikter kanske du ska hålla dem för dej själv?

Nexus
2013-01-27, 20:47
vi accptera inte att du använder falska register här ned använder av AM!

bokis
2013-01-27, 20:56
Inte halt än.

Du Ove du har aldrig reflekterat över hur du går till svars på detta forum och att du är ganska nedlåtande mot dom som inte är nöjda med Airmedia kanske du har så många anhängare in Skåne trakten att du kan skita i resten av landet. Att du huvudtaget har går ut och kommenterar kundärende får en att fundera lite extra. Att få en kund så missnöjd för ynka 220 måste vara rätt småsnålt från din sida finns säkert affärer där du har tjänat 220 kr extra ! Själv hade jag spanat in din nya rökpump men den får du nu inte sälja till mig utan jag letar vidare hos en säljare som är mer kundorienterad och sväljer en förlust på 220 kr för att få kunden nöjd !

Lev. villkor varför har du avgifter som ändå inte tar ut ??

Som handlare skjuter du bara dig själv i foten när du visar vad du tycker om oss kunder.

AirMedia Nej tack

Nu räcker det för min del med det här tramset,det som står härovan är så korkat så man funderar vart vi är på väg..
Har man meningsskiljaktligheter med en handlare,visa lite tecken på att du har ett förstånd samt civilkurage nog ,och ta upp det direkt med den det gäller.
Fungerar inte det,KO. Frågor på det?
Att registrera sig anonymt(vilket det inte är egentligen,vi har IP numret) för att spy galla på någon på ett forum är så lågt man kan komma i min bok..
Jag behåller ovanstående inlägg ett tag som ett exempel på HUR DET INTE SKA VARA,så kanske andra kan dra lärdom.
Fler inlägg i samma stil åker direkt i sopkorgen.

Fredrik_W
2013-01-27, 21:29
Jag slutar aldrig förvånas över de som tycker att det är hobbyhandlaren som ska ta smällen och kostnaden för de egna misstagen, men det är så det är i samhället numera - folk vill inte ta ansvar för sina egna misstag utan tycker att "någon annan" ska göra det istället. Suck.

// Fredrik W
(med +10 år bakom disk i hobbyhandeln i bagaget.)

Nexus
2013-01-27, 21:35
ja exakt jag tror jag vet vem var den falska register noga

MVH Steve

simonarvestrand
2013-01-27, 21:56
Varför inte ta bort tråden och användaren så slipper vi mer just nu.

Whois ip är användbart ,vidare anonym blir man inte utan en massa extra saker nuförtiden .

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

DrHanke
2013-01-27, 22:11
Varför inte ta bort tråden och användaren så slipper vi mer just nu.

Whois ip är användbart ,vidare anonym blir man inte utan en massa extra saker nuförtiden .

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Jo IP är roligt :) I detta fallet en anonym person från Falun ska nog gå att leta vidare på det... Fegt å inte våga stå för sin sak!

simonarvestrand
2013-01-27, 22:15
Hjälpte för några år sedan en kyrka som hade problem med en kille som skrev massa grovt i deras gästbok. Ett mail till honom räckte, inte ett enda inlägg efter det. :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

AM
2013-01-28, 01:27
Skulle rysk diplomati vara bättre? Att tiga och hoppas att allt lägger sig. Nej. Jag har lärt mig att kritik inte ska stå oemotsagd. Vill någon torgföra våra mellanhavanden så tar jag mig rätten att gå i svaromål. En affärsuppgörelse bygger på ÖMSESIDIG respekt. Jag försöker vara kunderna till lags så att de blir nöjda med min service, bemötande och inte minst varorna.
Jag tar också ett antal "smällar" varje år då jag byter in produkter som egentligen inte är givna garantiärenden. Jag friar framför att fälla. Så i det stora hela är jag övertygad om att de allra flesta tycker jag är ganska OK.
Slutligen kan jag upplysa om att under de mer än tio år jag drivit AM har jag aldrig blivit anmäld till ARN eller Konsumentverket. De två försök att få rätt som Marcus och H-O gjort med konsumentrådgivaren i deras hemkommuner har inte heller lyckats.

Silverfisk
2013-01-28, 07:50
Silverfisk!

Redan i första inlägget av trådskaparen anger han följande citat: ..... "Frågade då när den kunde komma, efter helgen blev svaret men jag skulle betala mer än vad som sagts på hemsidan (dyr frakt) OK sa jag " .....

Således var han redan kontaktad och köpet godkänt, så att AM inte informerat kunden är fel och det framgår ju också helt klart i Hans Olofs text i första inlägget. Om kunden får kalla fötter och vill hoppa av affären är väl inget att bli överraskad av. Det händer dagligen men det är ofta förenat med vissa kostnader för kunden om säljaren redan gjort vissa utlägg, som i detta fallet med köpt frakt som ej återbetalas.

Nu hade jag tänkt sätta in ett par udda motorer igen under "gamla motorer" men den här långdragna diskussionen tar väl udden ur den idén så det får vänta.

Nästa!

Kay krut

Tack kay krut för ditt raljerande men det tillför ingenting!

Nästa (som du så väl uttryckte det)...

Ove/AM! Det jag undrar, helt med ärligt blå ögon, får jag reda på fraktkostnaden(inte bara att den blir högre) om jag beställer av dig innan det är för sent att backa ut eller ställs jag inför fullbordat faktum? That's it... Jag tycker tråd skaparen uttrycker sig lite svävande på den punkten...

/S

AM
2013-01-28, 09:53
Självklart får du reda på fraktkostnaden. Det är som sagt ett problem med hemsidornas program. Det är omöjligt att få dem att räkna fram en exakt frakt. Därför tillämpar jag 36 kr som minimiporto. Detta beroende på att uppskattningsvis 90% av alla orders kostar just 24 - 36 kr att skicka. Beställer du - och förskottsbetalar exempelvis en modell - kostar den ju mer att skicka. Då skickar jag alltid ett mail till kunden och upplyser om vad frakten kostar. Jag frågar oftast om kunden fortfarande vill ha varan trots den högre fraktkostnaden. Kunden gör en tilläggsinbetalning och saken är ur världen.
Jag skriver dessutom följande under hemsidans leveransvillkor:

All försäljning sker mot postförskott om inte kontantbetalning eller förskottsbetalning överenskommits tidigare.
Om kunden vill förskottsbetala så var vänlig att meddela detta under "Kommentar" vid beställningen.

Jag vet att det är svårt att ta till sig all information, jag missar själv då och då information som står att läsa på företagens hemsidor. Ett företag som kan få mitt blodtryck att rusa i höjden är RyanAir. För några år sedan fick jag köpa ny - dyr - biljett då de var försenade in till Stansted. Jag skulle vidare till Irland. "Sorry mister, if you read our policy you will find that you cannot book Ryanair as connecting- or transfer flights". 1500 kr förlorade jag där.

simonarvestrand
2013-01-28, 10:02
Vill inte lägga mig i tråden för att skapa någon diskution utan bara av rent intresse då jag själv håller på att starta upp en webshop .
Vilket "webshop program" använder du ?

Det jag börjat använda lägger jag in en grund fraktkostnad och sedan kan jag lägga en fast kostnad / produkt eller lägga in en vikt på produkten och sedan berättar jag vad viktökningen kostar i frakt.
om det nu gick att förstå.

AM
2013-01-28, 11:24
Magento.
Jo det går att lägga in portoberäkning efter vikt, volym eller fast porto. Men det blir ännu mera fel om man låter en automatik räkna ut portot. Ta exemplet att du beställer fem paket med roderhorn. Det skulle bli 12 kr i porto gånger fem = 60 kr!

För att få "specialavtal" med Posten måste man skicka paket för minimum 100.000 kr om året. Jag når inte upp till den nivån riktigt. Med ett specialavtal kan man ha en enhetsfrakt på exempelvis 50 kr.

Ett tips angående webbhandel. Det är ingen bra idé att starta en verksamhet inom RC-hobbyn. Helt ärligt är förtjänsten för låg. Skulle jag räkna ut en timlön på AM, så skulle jag kunna lägga av direkt. Vi är oerhört hårt konkurrensutsatta. När man talar om priser jämför man alltid med "kinapriser", vilket ju är fullständigt fel. En månadslön i Kina är 1500 till 3000 kr. Man kan ju faktiskt säga att en kines tjänar en tiondel av vad vi gör här i Europa. Skulle man transformera kinapriserna till våra förhållanden skulle varorna kosta tio gånger så mycket. Men det fungerar ju inte så tyvärr. Tar man andra branscher så är det legio att tredubbla priserna på kläder, etc man importerar.

Jag kan ju ta ett exempel på hur det ser ut i hobbybranchen. Jag importerar 95% av AM's varor från Asien. Genom att hitta bra leverantörer och framför allt - göra stora orders (+2000 USD) åt gången kan jag få kanske 20% rabatt jämfört med om du handlar samma vara som privatperson. Allt väl så långt. De 20% skulle kunna utgöra min vinst - som jag ska betala lokalhyra, uppvärmning, telefon, data, tanka bilen, etc för. Nu händer det att Du beställer en order för 300 USD och får en faktura på 30 USD och slipper i 80% av fallen att betala moms vid införsel till Sverige. Då har jag redan där betalt 5 procent mer än dig för varan - för jag får alltid betala både moms och hanteringskostnader till speditören. Så en dollar blir 10 kr för mig innan jag har produkten i min hand. Ska man då räkna ut en vinst måste man i princip dubbla inköpspriset för att få en liten marginal att leva på. Det är ofta omöjligt. Ska du konkurrera med kinesen måste man ta kinapriset plus moms - och då klagar ändå folk på de svinaktigt dyra svenska handlarna...

kay.krut
2013-01-28, 11:37
Silverfisk !

Ledsen om du kände dej påhoppad. Jag försökte absolut inte raljera som du så fint beskrev mitt inlägg. Jag relaterade bara till trådskrivarens första inlägg eftersom du undrade om du fattat rätt eller att Ove inte kontaktat kunden. Det framgår av första inlägget vilket jag hänvisade till. Om det sedan tillför något extra, ja det kan man fråga sig efter så många inlägg i den här debatten ! Och ja, jag skrev "nästa" för det lär väl bli en lång tråd av det här.

Vänligen,

Kay krut

simonarvestrand
2013-01-28, 11:38
Ett tips angående webbhandel. Det är ingen bra idé att starta en verksamhet inom RC-hobbyn.

För min del handlar det inte om nån rcshop utan ett sidospår i sambons företag , räknar dock inte med några stora vinster
dock är det inte heller tanken utan bara grejen att kunna erbjuda lite mer än det hon gör idag.

AM
2013-01-28, 15:56
Lycka till!
Mvh
Ove

lennart wiklund
2013-01-31, 22:23
Nu tycker jag att vi ska vara snälla med varandra.... Det här var ingen roligt tråd att läsa!
Då är det bättre att tala med varandra,red ut problemen och var vänner.vi är endå bara människor,och en liten skara i vårt underbara land som pysslar med denna hobby.Alla kan vi ju tyvärr göra fel ibland....

tedeman1998
2013-01-31, 22:58
Spelar ingen roll med ip numret det kan en fyra åring byta hur lätt som helst! Det är ju så man laddar ner olagligt utan risk osv...

simonarvestrand
2013-01-31, 23:03
Klart det går att gömma sig men inget som Svensson gör.

Hur många svenskar laddar ner riskfritt?

Varför ens börja diskutera Hur man gömmer sig på nätet?
sen handlar det inte om att man byter ip, utan att man tunnlar igenom en annan.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

rcnisse
2013-02-01, 10:16
Tittar på Allabolag under AirMedia och ser att du är duktig på det mesta. Under VERKSAMHET / ÄNDAMÅL står följande:

”VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Reklamverksamhet, handel med flygtillbehör och au- utrustning. arrangör av publika tillställningar, försäljning av livsmedel, konsult inom media- och datorbranschen samt marknadsföring.”

Med dom kunskaperna borde du enkelt lösa frågan om fraktpriser tycker man.
:cool:

bokis
2013-02-01, 13:41
Tittar på Allabolag under AirMedia och ser att du är duktig på det mesta. Under VERKSAMHET / ÄNDAMÅL står följande:

”VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Reklamverksamhet, handel med flygtillbehör och au- utrustning. arrangör av publika tillställningar, försäljning av livsmedel, konsult inom media- och datorbranschen samt marknadsföring.”

Med dom kunskaperna borde du enkelt lösa frågan om fraktpriser tycker man.
:cool:


Och vad vill du med det här? Fraktpriser är något man får från speditören efter storlek och vikt,olika för i stort sett allt.
Enl. sin sida så tar Ove betalt vad posten tar,tydligen svårsmält för en del..
Resten du skriver kan jag bara hålla med om ,trafikflygare,tidigare konstflygare,simulatorinstruktör 737 ,ljudtekniker sveriges radio,samt Air Medias verksamhet.

Men ändå i mitt tycke ett totalt onödigt inlägg i spydig ton som ger ungefär ingenting..

sm3xrq
2013-02-01, 13:48
Kan vi inte bara ta och låsa den här tråden nu. Börjar bli lite tjatigt med allt ha kande fram och tillbaka.

simonarvestrand
2013-02-01, 13:49
Håller med släck tråden.
Kommer bara mer och mer korkade onödiga inlägg

rcnisse
2013-02-01, 15:10
Och vad vill du med det här? Fraktpriser är något man får från speditören efter storlek och vikt,olika för i stort sett allt.
Enl. sin sida så tar Ove betalt vad posten tar,tydligen svårsmält för en del..
Resten du skriver kan jag bara hålla med om ,trafikflygare,tidigare konstflygare,simulatorinstruktör 737 ,ljudtekniker sveriges radio,samt Air Medias verksamhet.

Men ändå i mitt tycke ett totalt onödigt inlägg i spydig ton som ger ungefär ingenting..
Precis så är det. Du har fattat det alldeles riktigt för en gångs skull. Ett helt meningslöst inlägg ungefär som jag tycker dina inlägg brukar vara.

Rille Stark
2013-02-01, 15:43
Pröva den här Jantelagen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen) istället! :)

1. Du skall tro att du är något.
2. Du skall tro att du är lika god som alla andra, och
att alla andra är lika goda som du!
3. Du skall tro att du är lika klok som andra-ibland klokare!
4. Du skall veta, att du är lika bra som andra.
Om du vet att du gör ditt bästa,
kan du uppskatta dem som som är bättre!
5. Ibland vet du mer än andra.
6. Du är inte förmer än andra.
Men du är enastående-som alla andra!
7. Du duger till mycket!
8. Skratta åt dig själv och din värld! - Det gör dig fri!
9. Du skall tro att många bryr sig om dig.
10. Du skall tro att du kan lära andra en hel del
- Och lära av dem!

Av vilken anledning?
- För att du är någon, en som behövs!

2013-02-01, 15:56
Eller jamtelagen :-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jamtelagen

dove84
2013-02-01, 16:06
WTF är detta för dagis...

PeteriÅseda
2013-02-01, 16:18
WTF är detta för dagis...

Kan bara hålla med ....hade jag varit handlare och läst detta vet i tusan om jag inte hade upprättat
en "svarta kund" lista.

bokis
2013-02-01, 16:50
Kan ändå vara en poäng med trådar som denna,det liksom tydligör vad tex internettroll är http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll och vad en del skriver när de gömmer sig bakom anonymitet.
Vi har ju haft några sådan här trådar på sistone som mest består av enstaka personers dåliga humör och grälsjuka,så kan det vara ibland.
Det brukar ta slut av sig själv så småningom eller också gör vi som förslaget,låser tråden eller raderar den..
Men än så länge tycker jag att det är OK ,det går ju också att dra egna slutsater av det som skrivs tycker jag..

numnutchris
2013-02-01, 16:54
Kan vi inte bara ta och låsa den här tråden nu. Börjar bli lite tjatigt med allt ha kande fram och tillbaka.

+1, minst!
:icon_pidu: :shout:

bokis
2013-02-01, 16:56
På begäran!:lollypop: