handdator

Visa fullständig version : Val av proppellerstorlek?



Fredda
2013-01-25, 12:43
Håller på o testar proppellrar till min Y6:a, eller rättare sagt, har testat 2 sorter, o jag är inte helt nöjd med nån av dom.

Jag använder mig av motor Turnigy D3536/9 910KV och 4-cells accar

När jag byggde modellen så skaffade jag dessa bara för att testa hur det gick.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22450__Slow_Fly_Electric_Prop_11X4_7SF_4_pc_.htm l

Bra lyftkraft, kanske lite för stora. Modellen på 3,1kg hovrar vid 1/3 gas o drar då 30amp.
Men vis tidigare erfarenheter av HK snurror så ska jag ej köra med dessa.



,så då slog jag på stort o köpte kolfibersnurror på rctimer, storlek 10x5. Tänkte att 1 tum mindre borde bli lagom med det höga kv jag har på motorerna.
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=791&productname
Provade dom idag, samma flygvikt som sist, dom undre motorerna vrålar som tusan, modellen hovrar strax över halvgas o har då en strömförbrukning på 53amp!!!

Helt klart för små snurror, men jag reagerade även över att bladen är så mycket smalare på dessa än på hk snurrorna.


Så frågan är, vad ska jag välja för storlek och märke?
APC 11" kanske?
Eller möjligen samma kolfibersnurror fast då gå upp till 12"?

magnusvr
2013-01-28, 19:44
Har du testat denna räknesnurran?

http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

Där kan du själv labba med olika proppar och storlekar beroende på vilken vikt du ska flyga med.

Jag har själv en octa med exakt samma motorer som du. Jag började med 12x45 men den hovrade bara man nuddade gasen. Sedan lyckades jag med ESC-kalibrering samtidigt som jag tyngde ner den och bytte till 10x4.5. Den hovrar på 50%, vilket verkar vara det man ska sträva efter.

Låter konstigt att det skulle vara så väldigt stor skillnad för dig. Du har inte satt någon av dem på fel håll? :)
Jag har inte mätt min ström än, men den ylar inte så värst, motorerna går nog väldigt lugnt jämfört med om man gasar på lite. Ger jag gas så skjuter den iväg, har knappt vågat prova då den har så mycket kraft.

Här är den med 10x4.5 SF-proppar.
http://www.youtube.com/watch?v=inR_g5y1QUg


/M

Fredda
2013-01-28, 21:16
jag har testat den kalkylatorn, o den stämmer inte direkt med verkligheten, iaf inte med 10x5 snurrorna.

Har beställt 2 nya olika 11" snurror från flyduino. Känns som att man med fördel kan gå upp i proppellerstorlek på en Coaxial för att få ner hastigheten på luftströmmen till dom undre snurrorna.

Grym octo förresten, har själv köpt ett apm 2,5 som ska experimenteras med i en quad.

Fredda
2013-02-01, 22:04
Fler funderingar.

Hängde dit mina första proppelrar igen, alltså 11x4,7.

VIlle ut o prova lågbudgetkameragimbalen jag monterat.
Vikten på kamera och gimbal är c:a 450g, väldigt lite kan man tycka i en y6 som väger 3,1kg.

Problemet är att strömförbrukningen ökade massor, utan kameran har jag som sagt en förbrukning på c:a 30amp vid hovring, med endast 450g extra så blev förbrukningen runt 48amp.

Hur går det ihop? Jag ökar vikten med 15%, o strömförbrukningen ökar med 60%.

Har jag gått över nån "bästa effekt" gräns med den setupen jag har?

Blir det för hög fart på luftströmmen för dom undre motorerna för att dom ska kunna arbeta effektivt?

freddan_6
2013-02-02, 09:16
Har jag gått över nån "bästa effekt" gräns med den setupen jag har?

Ja

Du får byta till motorer som har högre verkningsgrad och tål högre ström för att komma "rätt" på verkningsgradskurvan. Just Serien Turnigy D där D3536 ingår är rätt mediokra motorer. Aerodrive SK3 är mycket bättre.
Sen kanske du får byta till större fartreglage också.

Fredda
2013-02-02, 09:55
Ja

Du får byta till motorer som har högre verkningsgrad och tål högre ström för att komma "rätt" på verkningsgradskurvan. Just Serien Turnigy D där D3536 ingår är rätt mediokra motorer. Aerodrive SK3 är mycket bättre.
Sen kanske du får byta till större fartreglage också.


Ok.
Om jag ändå ska byta motorer så kanske jag ska gå ner rejält i kv o gå upp ett par tum i proppeller? Köpte mest dessa motorer för prisets skull, kunde va värt att pröva.

Turnigy har ju en ny serie platta motorer för multirotor, kanske kan va nåt?
Annars finns ju Tiger 3506 som förmodligen är ett säkert kort, men det dyraste.

Har en order med styvare proppellrar på gång, ska testa dom med får vi se.

berthrsd
2013-02-04, 10:49
Gemfan SF-proppar (De du länkade till på HK) duger möjligen till lättare maskiner, men jag skulle inte lita på dom när vikten börjar stiga... Har flugit sönder flera sådana i luften bara genom för kraftigt gaspådrag.

Kolfiberpropparna från RCtimer ser ut som en kopia av Graupners E-proppar, dessa ger markant sämre dragkraft än motsvarande SF-proppar vid samma varvtal. Jag skulle dessutom vara skeptisk till billiga kolfiberproppar i allmänhet... Eller kanske rent av billiga proppar helt och hållet.

Tigermotorerna är lite dyrare än Hobbykings motorer, men jag tycker att dom är värda varenda krona. MT3506 har jag testat, funkade grymt bra med 4S och XOAR 10x6 proppar.

Rekommenderar att testa XOAR propellrar, överlägset bästa jag har flugit med: http://www.autopartner.se/multikopter/propellrar-c-694-1.aspx

2013-02-04, 11:56
Att graupners ger lägre dragkraft vid samma varvtal betyder dock inte att dom är mindre effektiva. Det är dragkraft/Ampere som är intressant

Fredda
2013-02-04, 13:13
Gemfan SF-proppar (De du länkade till på HK) duger möjligen till lättare maskiner, men jag skulle inte lita på dom när vikten börjar stiga... Har flugit sönder flera sådana i luften bara genom för kraftigt gaspådrag.


Jag litar inte heller på deras proppar. Har själv haft haverier med dom.
som jag nämnde i en annan tråd, så köpte jag dom bara för att prova storleken och ska snarast bytas ut. Känns även som att dom "trackar ur" vid hög belastning, för riktigt mjuka är dom.


Kolfiberpopparna jag köpt på rctimer verkar va av bra kvalitet, men dom har som sagt alldeles för lite lyftkraft för mitt ändamål.

Fredda
2013-02-21, 18:18
MT2814-11 monterade, provade med samma mjuka 11x4,7 som tidigare för att jämföra.
Behöver lite mer gas nu för att modellen ska lätta, men då är ju kv 200 varv lägre på dessa motorer.

Det var svårt o få en genomsnittssiffra då det blåste en del o modellen kompenserade hela tiden. Men överlag så är strömförbrukningen några amp lägre än förut, o den stora skillnaden är tempen på motor o esc, motorerna är nästan lika kalla som yttertempen o esc bara lite ljumna.

Testade oxå en ny lågprisproppeller, samma märke som förut men den här den ser ut som graupners e-prop.
http://flyduino.net/Multikopter-Propeller-CW-CCW-E-Prop

hade inga stora förväntningar på denna, men blev positivt överaskad. Behöver mer varvtal för att lyfta modellen, men dom är något tystare, o strömförbrukning blev ytterligare något lägre.

Om dom håller o längden vet jag inte, dom är rätt mjuka.
Blir en order på rctimer o beställa motsvarande i kolfiber, eller om jag ska köpa en uppsättning apc/graupner o prova också.

Fredda
2013-02-21, 18:21
F.ö så blev det mycket mindre vibrationer i modellen med tigermotorerna, går knappt att känna med fingrarna.
Så nu är man förälskad i Tigermotor :)

Fredda
2013-03-09, 21:26
Ännu en ny propeller testad. Denna gång blev det APC 13x4 "thin electric".
Enl motordata på tigers sida så ska det vara den effektivaste propellern på denna motor med 4s.

Lite gjutskägg behövde avlägsnas o samtliga krävde lite balansering.
Men dom är styva o trackar perfekt.

Modellen lättar strax innan halvgas med kamera monterad. Lite lägre varv än med 11" graupnerkopiorna.
Men strömförbrukning låg nu runt 35-40amp vid hovring, lite högre än med 11" alltså. Troligen pga dom här propparna är betydligt tyngre än dom förra.

Y6an upplevdes något segare än innan, behövde mer tid på sig att "rätta till" fel, antagligen pga den högre roterande vikten.
APC 13x4 är helt ok propeller, men verkar inte optimal på min modell.

Ser ut som det att graupners e-prop kommer bli min favorit, men då har jag inte provat xoar än.