handdator

Visa fullständig version : Kk v2



jonas.sandy
2013-01-26, 17:21
Är ny inom quad. Monterade ihop min första idag. Har gjort att enligt konstens alla regler (tror jag ialla fall). men då jag startat upp den och skall flyga så drar den åt sidan. Vad har jag gjort fel?

rc9
2013-01-26, 17:31
Har du kalibrerat kortet/gyrona? Ställt in vilken typ av quad X/+?

jonas.sandy
2013-01-26, 17:35
jo, kortet kalibrerat och quad x inställt.

simonarvestrand
2013-01-26, 17:47
Ibland kan dom vilja välta om man har för låg pgain.

Tror inte han menade om kortet är kalibrerat utan om fartreglagen är det. är dom det?

Full sticka och sedan hålla inne knapp 1 & 4 när man startar upp och sedan ner men stickan när . hm har för mig det står något i displayen men om inte så när fartreglagen gör två pip .
sedan ur med strömmen och starta upp den igen.

Motorerna bör starta någorlunda lika när du börjar gasa. gör dom det ?

jonas.sandy
2013-01-26, 18:27
Jo motorna startar ungefär på samma gång. escarna är kalibrerade flera gånger om..

rc9
2013-01-26, 18:36
Hej igen. Jo jag mena faktiskt om kortet blivit kalibrerat på ett 100% plant underlag, annars tror ju kortet att något annat är plant. Kör du med autolevel aktiverat? På v1.4 och nyare funkar det annars så där. På de nyare får man trimma in autolevel separat i al menyn. Har du trimmat in sändaren och kollat så allt går på rätt håll. Jag hade glömt reversera yaw tex. Har du föresten monterat kortet på rätt håll?

jonas.sandy
2013-01-26, 18:45
Jo, kortet kalibrerat på plant underlag. och alla sensorer visar ok. Samma sak med autolevel, bara att då drar den kraftigt framåt. kortet är rätt monterat med pilen framåt. Sändaren intrimmad.

rc9
2013-01-26, 20:05
vilken firmeware har du? Absolut inte för att vara dum utan bara för att veta hur mycket flygvana har du? (Flygplan/Heli)
Sändaren kan trimmas både i sig men även på kortet vilket har du gjort? Visar reciver test stabila noller på allt utom trottle?

Mr J
2013-01-26, 20:17
Hur högt flyger du?
Precis som alla andra rotorflyg så har den en viss markeffekt, dvs. att den bygger upp en luftkudde mot marken på låg höjd, och när den ligger i markeffekten så brukar den upplevas som instabil och vinglig.

Så om du inte redan har provat det så dra upp den på ett par meters höjd och se om den lugnar ner sig, gärna över något mjukt underlag som gräs eller snö.

jonas.sandy
2013-01-27, 09:45
Googlade lite igår och läste någonstans att I-gainen kan dras ner till 0. Gjorde det och flippandet slutade men drar man upp den till ca 2m då drar den iväg åt sidan. Firmwaren kan jag kolla efter jag torkat upp den då den nu är full med snö. Flygvana = 0. Recivertest så visar alla nollor utom trottle och aux.

rc9
2013-01-27, 10:16
Såvida du inte köpt beg så är det en äldre prgvara. Ingen vits att prova autolevel då eftersom det inte fungerar ändå.
(går att flasha om)
Är du säker på att motorerna går på rätt håll? Går det verkligen inte att trimma bort med sändaren? dvs drar den tex höger så trimmar du ju vänster på trimmen under höger spak. Om du har 0 flygvana bör du försöka ta hjälp av någon och helst kanske söka upp och bli medlem i någon klubb. Då går det betydligt fortare att lära och det är mycket roligare. Var i landet håller du till?

simonarvestrand
2013-01-27, 11:01
utan I gain så kommer du alltid ha ett litet reglerfel, men borde inte dra iväg vidare mycket.

utan autolevel så kommer den dra iväg om du rört spaken lite åt det hållet även om du släpper spaken.

det finns en inställning för att tala om för kortet att den skall styra mot lite om den nu gör det av sig själv.
Fast det kanske bara finns i senaste fw'n ?

Kenneth E
2013-01-27, 12:59
Innan ni går vidare, vilken mjukvara?

Balsa regn

simonarvestrand
2013-01-27, 13:12
vart i landet finns du ?
Börjar bli många duktiga multifolk så det finns säkert någon i närheten som kan hjälpa till

jonas.sandy
2013-01-27, 17:52
Det verkar som att kortet har ngt fel. Fast jag kalibrerar gyrona så om jag går in i sensortest så är det flera som är "not ok". Prövat att kalibrera flera gånger men samma sak. Version 1.2. Bor i Finland..

Kenneth E
2013-01-27, 18:05
1.2
Det det som är felet.
Lyssna på oss som använder kortet, uppgradera till minst 1.4 eller 1.5 och du vill köra med gimbal.
Då kommer den att fungera såsom det är tänkt

Balsa regn

jonas.sandy
2013-01-31, 08:04
Beställde programeraren så nu är det bara att vänta och hoppas det löser sig efter uppgraderingen.

jonas.sandy
2013-02-19, 11:26
Mycket bättre med nya programvaran. försökte få allt intrimmat idag, flög på ca 2 m höjd och plötsligt gör den en halv volt och rakt ner i marken = två propelrar och en arm sönder...

simonarvestrand
2013-02-19, 11:31
Låter som ett reglage/motor klippte. oftast är det glapp eller dålig lödning mellan esc och motor
som orsakar dessa fenomen. eller snö i en motor det testade jag härom veckan :P ( inte lika vanligt ? )

uffe40
2013-02-19, 12:02
Min gjorde likadant då jag flög i kylan,, spela ingen roll att den fått stå ute

Joonis
2013-05-15, 12:13
Någon som kan hjälpa mig att uppdatera mitt kk2?
Gärna i Stockholm så jag slipper skicka kortet.
Naturligtvis utgår någon sorts ersättning.
Har ju bara win 7 64b på alla burkar hemma. Får inte
drivrutinerna att fungera. Är ju ingen ingenjör, vill
ju bara flyga quad.

SteffeB
2013-05-15, 14:28
Du måste installera 64bitars Java. Av någon anledning installeras inte det automatiskt.

Joonis
2013-05-15, 16:48
Japp. Java 64b och provat massa olika
drivrutiner. Hittar ej. Unknown device
som tydligen har den bästa drivrutinen.
redan. Startat om och tryckt F8 och. Allt detdär.
Börjar tro att det är nåt fel på
usb programmeraren. Så om det finns någon
vänlig själ i Stockholms omr. ?

bmw
2013-06-01, 23:06
Jonis,
Visst är det så här;
- Du har köpt programmeran från Hobbyking?
- Det är Turnigy varianten?
- Den har en 6-pin anslutning?

isåfall kan du gå och göra något annat istället för att försöka mer.
Problemet är att fabriken glömde flasha dessa med någon FW, så dom är DOA.

Den bra nyheten är att det är lätt att fixa.
Den dåliga nyheten är att du behöver en annan programmerare för att flasha om din.
Den bra nyheten är att jag har samma problem som du, ska dock låna en polares Atmel flashare och fixa min. Jag bor i Stockholm, så när jag har flashat min, så kan jag flasha din med min.

Ålänning
2013-06-01, 23:28
Skulle köpa en sån där USBASP eller va det heter och den hade utgått och den nya dragits in pga problem. Suck.

bmw
2013-06-01, 23:52
Ålänning, sök på "USBASP" på ebay så kommer du hitta vettiga programmerare till vettigt pris :)

dvogonen
2013-06-02, 11:34
Köp minst två som ser olika ut på bilderna och som kommer från olika säljare. Det finns massor av tillverkare av USBASPar. De flesta funkar perfekt, men en och annan har problem. De kostar runt 4 dollar med frakt från Ebay, så kostnaden är nästan försumbar. Hopplöst att sitta och vänta på en ny programmerare när den man har lägger av (jo, det händer också ) eller inte fungerade alls till att börja med.