handdator

Visa fullständig version : Propeller till en 91:a



Ilfrazr
2013-01-30, 06:23
Finns det någon hygglig som kan svara på vad det ska vara för propellerstl. till en magnum 91:a
sitter och beställer lite grejer.

cykelbud
2013-01-30, 07:31
När jag frågade samma sak fick jag till svar 13x8 eller 14x6. beroende på modell så kan den förstnämnda storleken göra att planet går ganska fort vid landning..

Allt enligt de svar jag fick.. :)

/Anders

freddan_6
2013-01-30, 07:42
Saito är en aning starkare med samma cylindervolym så titta efter saito 82 i tabellen
http://saito-engines.info/prop_sizes.html

Ilfrazr
2013-01-30, 08:09
Saito är en aning starkare med samma cylindervolym så titta efter saito 82 i tabellen
http://saito-engines.info/prop_sizes.html

Tack för en bra länk.
14*6 verkar ju vara rätt prop. frågan är markfrigång och landningshastighet.
Ju större prop. saktare inflyg, mindre prop. snabbare inflyg. Har jag rätt?

jaka
2013-01-31, 09:18
Hej!
Rätt! 13x8,14x6 eller 15x4... möjligen 15x6. APC , RAM och Graupner "Sonic" är bäst! Undvik Ma!

Christer J
2013-01-31, 12:17
Jag har en SY 91 som fungerar utmärkt med 13x4W (wide) bredare blad. Maskinen ligger inte och flyter i evigheter vid landning och har bra dra. Hovrar galant när den sitter i en Freestyle Rush (40-storlek på maskinen).

Ilfrazr
2013-01-31, 13:22
Vem säljer Wide?

klampe
2013-01-31, 14:36
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=5616


//Stefan

Christer J
2013-01-31, 18:51
Exakt klampe vad jag tänkte svara men du var snabbare:) Köpte också min snurra på Östersunds modellhobby.

jaka
2013-02-02, 09:59
Hej!
Till en .91 fyrtakt är 13x4W snurra på tok för liten ...även så till en tvåtaktare om man vill ha bästa drag wid hovring.
Kör själv med 16x4W APC på min .91 tvåtakt (You-Can-Do .60)

Christer J
2013-02-02, 13:03
Ja du jaka, det är inte första gången du kör över det jag har skrivit på forumet och bara avfärdar mina erfarenheter med tvärsäkra svar. Du kan ju bara inte dra alla 91-motorer över en kam och säja att så här är det. Jag har flygit 32 timmar med denna 13x4W och är helnöjd, provade med 14x4w och den hovrade sämre pluss att jag fick problem med markfrigången. Jag ifrågasätter inte att DIN moter går bättre med 16x4w så snälla, snälla, snälla, snälla, snälla JAKA ifrågasätt då inte att jag kommit fram till att MIN motor går bäst med 13x4W.

jaka
2013-02-02, 16:37
Hej!
Varför jag säger som jag gör beror på att jag har 39 års erfarenhet av R/C flygande och tävlande! Alla 15cc motorer är i grunden väldigt lika och att 15cc motorer funkar bäst med lite större snurror som 13x8, 14x6 och 15x4, beroende på modell. Har svårt att tro att en 13x4 (oavsett vilket fabrikat) skulle vara den ultimata propellern till något plan ihop med en 15cc tvåtaktare försedd med ljuddämpare.
Vad är det för motor och flygplan du har? Vad har du för varv på motorn med 13x4" snurran? Hur stort är planet och hur mycket väger det?

Min MVVS 15cc motor "går inte bäst" med 16x4W APC ihop med den "You-Can-Do-60:an" jag har, men det är den propeller som efter mycket testande ger mest dragkraft uppåt.
Kan inte påstå att draget uppåt ut ur hovring är något vidare men det funkar ändå bäst med 16x4W APC...och då har jag provat det mesta i propellerväg.

Ilfrazr
2013-02-02, 17:00
Min CAP är en äldre modell den är inte klädd med film eller oracover.
den är plankad om det heter så? och sedan lackerad.
16x4 känns stort? har inte monterat motorn, så jag vet inte vad markfrigången blir.
Angående vikten svårt att säga, 500ml tank futabas 3003 och ett 6 volts batt. 3-3,5 kilo skulle jag gissa på.
Rätta mig om jag har fel.

Christer J
2013-02-02, 18:32
Köp flera olika storlekar och prova själv vad som funkar bäst, i bland så blir man snurrig att höra på alla råd :)

Ilfrazr
2013-02-02, 20:27
ja du har rätt, bättre en snurra på planet än en snurrig i skallen.

Gammalt ordspråk i småland

Michael
2013-02-02, 20:45
Min CAP är en äldre modell den är inte klädd med film eller oracover.
den är plankad om det heter så? och sedan lackerad.
16x4 känns stort? har inte monterat motorn, så jag vet inte vad markfrigången blir.
Angående vikten svårt att säga, 500ml tank futabas 3003 och ett 6 volts batt. 3-3,5 kilo skulle jag gissa på.
Rätta mig om jag har fel.

Jag vet inte exakt vad det är för CAP du har men jag misstänker att roderytor och momentarmar gör den mer lämplig för aerobatic än 3D och i så fall har du liten nytta av en propeller med endast 4" stigning. Följ Jannes råd och börja med en 14x6 propeller. Då får du lite mer fart och rörelseenergi att utnyttja i stora vertikala manövrar.

Krålle
2013-02-03, 11:07
Hallå. Är det verkligen så att man kan ha lägre landnings hastighet med en 14x6 - 14x4 mot
en 13x8 ?

Christer

LAB
2013-02-03, 14:20
Är det min gammla en modeltech?Den va blyad nåt så in i hete för att balancera en 60a i nosen,jag hade en os 55a o fick göra om en hel del för att kunna ta bort mera bly.Flyger fint o skithäftig vid landningen.

Ilfrazr
2013-02-03, 17:37
Fick den av Ågestam vit med blå linje.
Ingen risk att den klipper ;-)

bokis
2013-02-03, 17:59
Hallå. Är det verkligen så att man kan ha lägre landnings hastighet med en 14x6 - 14x4 mot
en 13x8 ?

Christer
Jepp,så är det för det som händer är att vid samma varv så driver proppen med större stigning
fram kärran med högre fart,det bli s.a.s svårare att få ner hastigheten.
Stigningen på proppen är ju hur mycket den driver luften bakåt på ett varv i teorin angett i tum.
Är kärran"hal" som tex en del warbirds så vill de lixom inte sluta flyga med motorn på tomgång utan bara fortsätter..
Motmedel är då klaff eller propp med mindre stigning eftersom man fortfarande vill ha en trygg tomgång på motorn..

Krålle
2013-02-03, 18:08
Ok, tack för svaret. Jag har nog tänkt lite fel i detta fall.

MVH Christer

LAB
2013-02-03, 18:44
Fick den av Ågestam vit med blå linje.
Ingen risk att den klipper ;-)

Jag gav bort min till öberg så det ska inte vara samma kärra.Har för mej att det var taskig frigång med större propeller än 12+6 o min behövde lite fart i landningen.Det är väl bara fråga ågestam hur kärran är,hade det varit min gamla så är det max en 61 som gäller.

Ilfrazr
2013-02-03, 22:11
Ska ta och montera motor på tisdag.
Jag lanske inte nämnde att det ät en 4Takt jag hade tänkt mig och börjar med en 14*6

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

jaka
2013-02-04, 10:43
Hej!
Christer!
Det är inte alltid det stämmer att större stigning automatiskt ger högre landningsfart, så man får pröva sig fram.

bokis
2013-02-04, 20:24
Jaka,vad är det för fel på Master Airscrew egentligen?

lennart wiklund
2013-02-04, 20:51
Jaka,vad är det för fel på Master Airscrew egentligen?

Det förstår inte jag heller....dessa snurror tycker jag är utmärkta,för att inte säga toppenbra.Dock får man ju putsa av dom,dom är ju rakbladsvassa längs sidorna.Och till en 91 fyrtakt tycker jag 13x6 fungerar bra.Kör min os som sitter i en kyosho edge på denna snurra.

ivve
2013-02-04, 21:08
Jaka,vad är det för fel på Master Airscrew egentligen?

ja det skulle vara väldigt intressant att höra

Thomas
2013-02-04, 21:29
Jaka,vad är det för fel på Master Airscrew egentligen?

Sällar mig till nyfikenskaran...:1dontknow:

genland
2013-02-04, 23:11
Jomen Jaka har ju 39 års erfarenhet av allt som gäller modellflyg o i synnerhet
vad gäller propellrar tydligen.

(Iaf använder ju herrn dessa iofs intetsägande påståenden för att
trycka ner i halsen på oss andra mindre vetande...)

Allvarligt så vore det ju spännande att se nån
sorts av Jaka framtagen jämförande undersökning
med siffror, som belägger den självutnämnde expertens
tyckanden vad gäller propellrar versus olika motorer!

MVH Kent

kay.krut
2013-02-05, 15:41
Jag kör med Master-snurror och tycker inte att det är något större fel på dom. I min Stampe 1:4 sitter en OS .91 FT med 14/6 Master. I en av Cubarna 1:4 sitter en ASP .91 FT och med Master 14/6. Vidare så har jag ett par Sig-Ryan med ASP .91 också där sitter Master 14/6 och det fungerar fint. Jag har hört av andra modellflygare att Master-snurrorna bara går att använda till att röra i färgburken med men jag tycker i alla fall att dom fungerar bra till mitt ändamål. Dom behöver lite bearbetning och balansering men det behöver ju alla snurror, oavsett fabrikat.

Kay krut

lennart wiklund
2013-02-06, 08:19
Precis samma sak upplever jag Kay,doch har jag bara hållit på med modellflyg sedan 1983.........
Men tycker att dessa snurror är otroligt bra,dock som jag skrev otroligt vassa längs sidorna.Men med avgradade sidor och balansering så är det otroligt bra snurror.Hållbara och med bra vikt.Samt över halva priset mot en Apc snurra.Apc tycker jag inte är så speciellt mycket bättre.Tunna och känsliga i ändarna,dock så är dom rätt tunga så man får ju en fin tomgång.En till snurra som jag personligen tycker fungerar bra är Fabrikatet Ram,även dessa otroligt prisvärda.

jaka
2013-02-06, 10:57
Hej!
Ma ger så dåliga prestanda jämfört med de bästa snurrorna som RAM, Graupner "sonic" och APC.
Sedan finns det somliga Ma som deras "scimitar" serie som funkar nästan lika bra som de ovan nämnda snurrorna.

Många nybörjare tycks falla för utseendet på MA och tycker de är "snygga", men de tänker mindre på prestandan. Som gammal tävlingsflygare vill jag ha bra prestanda på mina kärror!

Nyroth
2013-02-06, 13:16
Vilken storlek passar mig?

Propellern är en del i det slutna system som kallas drivpaket, Motor och avgas system avgör vilken propeller som passar din maskin, din geografiska belägenhet och din flygstil bäst. Följ de råd som din motor eller flygmaskins tillverkare ger, om du sedan inte gillar den så får du justera. De vanligaste symptom som kan avhjälpas med propeller byte är

Dåligt drag i stigande manövrer:
Om du har för mycket propp, så orkar motorn inte hålla varvet, den går varm och modellen orkar inte stiga obehindrat. Gå ner en storlek i diameter så att du får ett något högre vartal som förhoppningsvis stämmer bättre med din motors kraft kurva.

Motorns arbets varvtal och modellens normala flyghatighet synkroniserar ej:
Om du upplever att modellen flyger för fort eller sakta när motorn går som bäst (bra ork utan att över varva eller ligga under kraft kurvan) så får du byta till en propeller med mer eller mindre pitch för att justera hastigheten

Svår att sakta ner för landning:
Detta är det vanligaste jag hör när någon skaffat en ny kärra. Om din maskin är svår landad så är det till 90% för att du har en för liten propp med för stor stigning (pitch). Du är tvingad att ha en hög tomgång då den mindre proppen har litet svänghjuls moment, och proppens mindre diameter är kompenserat med högre pitch för att motorn inte skall varva ihjäl sig. Resultatet blir en maskin som kommer på final med ett tomgångs varv nära 3000rpm (liten dia/hög pitch) när det skulle kunna vara kanske 2500rpm(lagom dia/lagom pitch). Skillnaden i hastighet emellan dessa två scenarion på en typisk 15 cc 4 taktare är,

2900 RPM (13x8) framdrivnings hastighet 35km/h
2500 RPM (14x6) framdrivnings hastighet 23km/h

2000 RPM (15x6) framdrivnings hastighet 17km/h

Som ni ser är skillnaden markant, givetvis så skiljer sig detta emellan olika modeller men exemplet kan användas som ett rikt märke.

Mvh - Nyroth

bokis
2013-02-06, 18:33
Hej!
Ma ger så dåliga prestanda jämfört med de bästa snurrorna som RAM, Graupner "sonic" och APC.
Sedan finns det somliga Ma som deras "scimitar" serie som funkar nästan lika bra som de ovan nämnda snurrorna.

Många nybörjare tycks falla för utseendet på MA och tycker de är "snygga", men de tänker mindre på prestandan. Som gammal tävlingsflygare vill jag ha bra prestanda på mina kärror!

Det är det som är så galet med vad du skriver..Allt översätts till pylon samt oftast 40 motorer.det är inte det propellerval handlar om för mig ialla fall..
Jag har åkt fort på sjön och oddsen på att jag sätter en ytskärande cleaver på min HT båt är typ 0 trots att det funkade på kattan jag hade.
Jag letar efter ett fungerande koncept för den kärran jag ska flyga med och det innebär inte per automatik RAM eller APC utan en propeller som funkar med kärran och det kan alltsom oftast vara Biela,Metts eller Master Airscrew m.m.
JXF som Minicars har är OK till mycket,DC-3: an sitter det M.A på,funkar lysande....
Det är det kategoriska utdömandet jag vänder mig emot,oftast ackompanjerat med hur länge du har hållit på med RC flyg.
Ivve har pysslat med det här längre än vad du har och är han en idiot då som använder Master Airscrew?
Tack kära Goitlänning för ett stiligt djuplodande svar,mycket trevligt!

Krålle
2013-02-06, 19:10
Jo, Jag har faktiskt satt ett plan i toppen av en 27 meters gran pga en propeller.
När jag löft så kom jag inte över granen som jag med lätthet brukade göra och
där satt planet en halv vecka innan jag lyckades få ner den, ( ett tips, det funkade inte att
skjuta på vingen med hagelbössan å brenneke kula)
36623

När jag fick ned skiten så såg jag att jag monterat proppen bakofram.:)
PS, Tidigt 80 tal.

// Christer

Christer J
2013-02-06, 20:20
Det är det som är så galet med vad du skriver..Allt översätts till pylon samt oftast 40 motorer.det är inte det propellerval handlar om för mig ialla fall..
Jag har åkt fort på sjön och oddsen på att jag sätter en ytskärande cleaver på min HT båt är typ 0 trots att det funkade på kattan jag hade.
Jag letar efter ett fungerande koncept för den kärran jag ska flyga med och det innebär inte per automatik RAM eller APC utan en propeller som funkar med kärran och det kan alltsom oftast vara Biela,Metts eller Master Airscrew m.m.
JXF som Minicars har är OK till mycket,DC-3: an sitter det M.A på,funkar lysande....
Det är det kategoriska utdömandet jag vänder mig emot,oftast ackompanjerat med hur länge du har hållit på med RC flyg.
Ivve har pysslat med det här längre än vad du har och är han en idiot då som använder Master Airscrew?
Tack kära Goitlänning för ett stiligt djuplodande svar,mycket trevligt!


Håller med dej bokis:)
Nyroth: Tack för fakta på ett som vanligt trevligt sätt:)

jaka
2013-02-07, 14:50
Hej!
Bokis!
Att Ma generellt gör en sämre propeller än t.ex RAM, APC och Graupner behöver du bara fråga vilken erfaren modellflygare som helst om, och jag tror nog att Ivve som jag känner sen länge även håller med mig här. Så vad är det för fel att påpeka att ett propellerfabrikat är sämre än ett annat? -En väldigt bra upplysning tycker jag så man inte behöver köpa en olämplig "snurra".

Sen är det inte alltid så att jag refererar till "små" .40 motorer och pylon när jag rekommenderar propellrar, det är faktiskt så att de propellerfabrikat jag nämnt ovan även passar bra till större motorer (upp till 1.80 fyrtakt/tvåtakt). Större motorer än så kräver naturligtvis trä eller glasfibersnurror.
Jag vill även ha bra prestanda på mina sport och skalakärror för jag nöjer mig inte med bara att "tuffa runt"! Det var delvis därför jag tillverkade mina egna kolfibersnurror till min DC-3:a , även om det där främst var frågan om att få till ett skalariktigt utseende . Jag modifierar också mina träpropellar till mina större modeller, bl.a 50cc Yak 54 av samma skäl som jag sagt förut, för att få bra/bättre prestanda. Det är ju så att när man sysslat länge med att tävla så blir man väldigt uppmärksam på att dels bygga lätt /spara vikt samt att alltid försöka få till så bra prestanda på kärran som möjligt.-Lite av en yrkessjukdom.

När jag kommenterar något gör jag det naturligtvis i syfte att hjälpa folk, inte för att spela besservisser,för sådana avskyr jag, men jag gör det naturligtvis utifrån den samlade kunskap jag har,konstigt vore det väl annars,-eller hur!?

Rille Stark
2013-02-07, 15:16
Jag kommer ihåg när APC propellrarna började dyka upp i Sverige! :)
När jag väl hade provat min första APC och det tidigare så tröga planet plötsligt hoppade upp i luften, då kändes det ju dumt att slänga min stora samling MA propellrar och av en händelse så visade det sig att de var utmärkta till att röra om i färgburken med... ;)
Jag tänkte aldrig på att nån annan skulle vilja flyga med dem. :concern:

Thomas
2013-02-07, 16:33
Skulle vara kul med lite referenssiffror mellan dom olika propellerfabrikaten! Och då jämförelsesiffror för en och samma storlek men olika fabrikat.
Här ska alltså inte bara varvtal jämföras, utan det viktigaste är väl dragkraft.
Statisk dragkraft borde inte vara några problem, men hur går man tillväga för att få fram dynamisk dragkraft? Alltså planets dragkraft i luften??

Någon som har några länkar??

hakank
2013-02-07, 18:03
Jo, Jag har faktiskt satt ett plan i toppen av en 27 meters gran pga en propeller.
När jag löft så kom jag inte över granen som jag med lätthet brukade göra och
där satt planet en halv vecka innan jag lyckades få ner den, ( ett tips, det funkade inte att
skjuta på vingen med hagelbössan å brenneke kula)
36623

När jag fick ned skiten så såg jag att jag monterat proppen bakofram.:)
PS, Tidigt 80 tal.

// Christer

Roligast i kväll, garvar fortfarande :-) Tack!

bokis
2013-02-08, 12:19
Jag tror fler skulle lyssna på dina tips Jaka om det fanns lite ödmjukhet iblandat,att ständigt vara så kategorisk funkar inte på forum,jag tycker du borde ha märkt det vid det här laget.
Och du kan ha känt Ivve länge men Master Airscrew använder han också till det som det fungerar bra på.
Du är säkert kunnig efter de 39 åren men sättet du framför det på är underligt.
Andras erfarenheter existerar inte,de är bara fel.
Det är det som gör att istället för att man tar åt sig av det du skriver så skapar det irritation,det måste väl du ha märkt?
Förringa inte andras åsikter ständigt så kanske du får mer respons på det du skriver?

LIP
2013-02-08, 14:31
Jag tror fler skulle lyssna på dina tips Jaka om det fanns lite ödmjukhet iblandat,att ständigt vara så kategorisk funkar inte på forum,jag tycker du borde ha märkt det vid det här laget.
Och du kan ha känt Ivve länge men Master Airscrew använder han också till det som det fungerar bra på.
Du är säkert kunnig efter de 39 åren men sättet du framför det på är underligt.
Andras erfarenheter existerar inte,de är bara fel.
Det är det som gör att istället för att man tar åt sig av det du skriver så skapar det irritation,det måste väl du ha märkt?
Förringa inte andras åsikter ständigt så kanske du får mer respons på det du skriver?

Håller med.

Mr J
2013-02-08, 14:43
Jag tror fler skulle lyssna på dina tips Jaka om det fanns lite ödmjukhet iblandat,att ständigt vara så kategorisk funkar inte på forum,jag tycker du borde ha märkt det vid det här laget.
Och du kan ha känt Ivve länge men Master Airscrew använder han också till det som det fungerar bra på.
Du är säkert kunnig efter de 39 åren men sättet du framför det på är underligt.
Andras erfarenheter existerar inte,de är bara fel.
Det är det som gör att istället för att man tar åt sig av det du skriver så skapar det irritation,det måste väl du ha märkt?
Förringa inte andras åsikter ständigt så kanske du får mer respons på det du skriver?

Amen!

Christer J
2013-02-08, 15:07
Jag tror fler skulle lyssna på dina tips Jaka om det fanns lite ödmjukhet iblandat,att ständigt vara så kategorisk funkar inte på forum,jag tycker du borde ha märkt det vid det här laget.
Och du kan ha känt Ivve länge men Master Airscrew använder han också till det som det fungerar bra på.
Du är säkert kunnig efter de 39 åren men sättet du framför det på är underligt.
Andras erfarenheter existerar inte,de är bara fel.
Det är det som gör att istället för att man tar åt sig av det du skriver så skapar det irritation,det måste väl du ha märkt?
Förringa inte andras åsikter ständigt så kanske du får mer respons på det du skriver?

Det här kan väl inte vara så svårt att tänka på när du skriver jaka, av mej skulle du få ljusår mer respekt för dina 39år :)

Thomas
2013-02-08, 19:07
Jag har hållit på med modellflyg i alla dess former (nåja, inte heli!) sedan slutet av det glada sextiotalet, men är inte klokare för det...
Varje dag lär man sig nåt nytt!

ivve
2013-02-08, 19:30
Jag har hållit på med modellflyg i alla dess former (nåja, inte heli!) sedan slutet av det glada sextiotalet, men är inte klokare för det...
Varje dag lär man sig nåt nytt!

Instämmer med Dig Thomas. Själv har jag hållit på sen slutet på 40 talet med både flyg, båtar, bilar,några års linflygande i USA på 50 talet, ett antal fullskala hotrods, totalrenoveringar 50 talare även scratchbygge av 32 fots motorseglare i stål m.m m.m.
Å inte fan har jag heller blivit nå klokare inte.
Hela livet e en skola vilket en del verkar glömma.

Bara för att jag har pysslat med modellflyg i över 60 år så betyder ju inte det att jag behöver vara duktigare än den som kanske bara har hållit på i 5-10 år !

Pekkala
2013-02-08, 20:33
Instämmer med Dig Thomas. Själv har jag hållit på sen slutet på 40 talet med både flyg, båtar, bilar,några års linflygande i USA på 50 talet, ett antal fullskala hotrods, totalrenoveringar 50 talare även scratchbygge av 32 fots motorseglare i stål m.m m.m.
Å inte fan har jag heller blivit nå klokare inte.
Hela livet e en skola vilket en del verkar glömma.

Bara för att jag har pysslat med modellflyg i över 60 år så betyder ju inte det att jag behöver vara duktigare än den som kanske bara har hållit på i 5-10 år !

Respekt :icon_pray:
Människor med den inställningen brukar jag lyssna på :)

TomasE
2013-02-08, 21:05
Ivve, Bokis och ni andra har så rätt så. Med ödmjukhet och ömsesidig respekt, kommer man lång på.
//TomasE

jaka
2013-02-11, 09:49
Hej!
Bara för att man säger till någon att en 14x4 " snurra inte är lämplig till en .91:a och att säga att Ma snurrorna är dåliga jämfört med vissa andra propellrar så blir man påhoppad för att vara en Besservisser...
Ska man inte få ge sådana tips? Jag gör det i alla välmening men på dator kan man ju inte se varandra i ögonen så saker och ting kan kan lätt missförstås. Sen kan jag inte förstå vad lång erfarenhet skulle vara för fel, det är väl snarare bra att ha lång erfarenhet av något. Jag kan inte påstå att jag är fullärd när det gäller modellflyg, långt därifrån, men ett och annat har man ju ändå snappat upp under de år man hållit på och då är det ju trevligt om man kan dela med sig av den kunskapen. Sen att några missuppfattar det som att man är besservisser är ju sorgligt.

Hälsningar!
Jan Karlsson
Väsby Modellflygare

Rille Stark
2013-02-11, 20:39
Skulle vara kul med lite referenssiffror mellan dom olika propellerfabrikaten! Och då jämförelsesiffror för en och samma storlek men olika fabrikat.
Här ska alltså inte bara varvtal jämföras, utan det viktigaste är väl dragkraft.
Statisk dragkraft borde inte vara några problem, men hur går man tillväga för att få fram dynamisk dragkraft? Alltså planets dragkraft i luften??

Någon som har några länkar??

Här finnes en hel del vindtunneltester för ganska många propellrar av olika märken dock bara i mindre storlekar och med ganska knepiga grafer. Dessa ger en lite mer nyanserad bild. :)

UIUC Propeller Database (http://www.ae.illinois.edu/m-selig/props/propDB.html)

bokis
2013-02-11, 20:55
Janne,om du är en smula mindre kategorisk när du svarar och inte ignorerar andras erfarenheter(jag tror inte det är alltid avsiktligt faktiskt) så tror jag fler skulle lyssna på det du skriver.
Jag vet att du har mycket goda kunskaper men sättet du delger dessa på är allt som oftast som att slå en slägga i huvudet på andra med ungefär samma resultat:antingen svimmar man eller blir förbannad.
Att använda sig av att berätta hur många år man pysslat med detta funkar inte alls,det får en just att framstå som en Messerschmitter,utvecklingen går så fort framåt just nu så även de som hoppat in i hobbyn nu kan ha erfarenheter som bör spridas.

Och det ska uppmuntras,inte plattas till med nåt i stil med:
Vad har du o komma med,jag har hållt på med det här sååå länge!
Det är lite det som forum går ut på ,DELA varandras erfarenheter!
Inte delge sina egna och samtidigt förringa andras..
Fundera en gång extra när du skriver dina inlägg om det är så bra att vara alltför tvärsäker,om du ska avsluta påståenden med utropstecken...
Det är så lite som behövs för att dina erfarenheter ska tas på allvar o begrundas istället för att skapa irritation...:ciao:

Thomas
2013-02-11, 20:59
Här finnes en hel del vindtunneltester för ganska många propellrar av olika märken dock bara i mindre storlekar och med ganska knepiga grafer. Dessa ger en lite mer nyanserad bild. :)

UIUC Propeller Database (http://www.ae.illinois.edu/m-selig/props/propDB.html)

Herrejävlar!
Det tar ju minst en vecka att läsa igenom...
Men vilket imponerande arbete!

genland
2013-02-11, 22:10
Janne,om du är en smula mindre kategorisk när du svarar och inte ignorerar andras erfarenheter(jag tror inte det är alltid avsiktligt faktiskt) så tror jag fler skulle lyssna på det du skriver.
Jag vet att du har mycket goda kunskaper men sättet du delger dessa på är allt som oftast som att slå en slägga i huvudet på andra med ungefär samma resultat:antingen svimmar man eller blir förbannad.
Att använda sig av att berätta hur många år man pysslat med detta funkar inte alls,det får en just att framstå som en Messerschmitter,utvecklingen går så fort framåt just nu så även de som hoppat in i hobbyn nu kan ha erfarenheter som bör spridas.

Och det ska uppmuntras,inte plattas till med nåt i stil med:
Vad har du o komma med,jag har hållt på med det här sååå länge!
Det är lite det som forum går ut på ,DELA varandras erfarenheter!
Inte delge sina egna och samtidigt förringa andras..
Fundera en gång extra när du skriver dina inlägg om det är så bra att vara alltför tvärsäker,om du ska avsluta påståenden med utropstecken...
Det är så lite som behövs för att dina erfarenheter ska tas på allvar o begrundas istället för att skapa irritation...:ciao:

Bokis skriver som en sann poet,
håller verkligen med i analysen.

När herr Jaka kommer med sina oftast
självsäkra inlägg får jag en känsla av att
herrn inte ens läser vad andra redan skrivit
i tråden.

Om man visualiserar det hela...

5-10 personer står i ring o diskuterar en fråga.
Så kommer någon klampande in o ställer sig
mitt i ringen, pekar med hela handen
och säger sig ha svaret på frågan
på grund av sin 39 åriga erfarenhet
oavsett om någon deltagare i nämnda
ring redan löst problemet.

Detta uppförande tyder tyvärr inte på
socialkompetens av nåt större mått...

MVH Kent

Michael
2013-02-12, 15:18
Här finnes en hel del vindtunneltester för ganska många propellrar av olika märken dock bara i mindre storlekar och med ganska knepiga grafer. Dessa ger en lite mer nyanserad bild. :)

UIUC Propeller Database (http://www.ae.illinois.edu/m-selig/props/propDB.html)

Tack för länken. Superintressant information!
Detta är de första "riktiga" data jag sett för moderna modellflygplanspropellrar. Enda lilla smolket i bägaren är att man begränsat mätningarna till ganska låga varvtal. Det hade varit intressant att se resultaten vid högre varvtal, då det är en genomgående trend att alla propellrar presterar bättre verkningsgrader ju högre varvtalet är, givet att allt annat är lika. Detta är huvudsakligen effekt av Reynolds tal.

Apropå diskussionen om Master Airscrew och Jakas uttalande så kan det vara på sin plats med en jämförelse mellan de bästa verkningsgraderna för vanlig APC sport och MA för några olika propellerstorlekar :

Storlek MA APC
11x7 58% 60%
11x6 58% 59%
9x6 55% 55%

Det finns en viss liten skillnad, men den är knappast så stor att den har någon praktisk betydelse för oss "nöjesflygare".
En intressant "förstaobservation" är att MA-propellrarna tycks ge sin bästa verkningsgrad vid en relativt sett lägre flyghastighet än vad som är fallet för APC sport. Det kan vara en förklaring till varför MA inte hör hemma i pylonkretsar, utan snarare bland mer långsamt flygande sport- och skalamodeller.
Ytterligare en notering som kan vara intressant är att propellrarna fortfarande ger en hel del dragkraft då "pitchspeed" uppnås. För APC-propellrarna ovan sjunker dragkraften till noll först vid farter som ligger 30-40% över "pitchspeed".

SteffeB
2013-02-12, 15:28
Här finns data på APC-proppar: http://www.apcprop.com/v/downloads/PERFILES_WEB/datalist.asp

Bara att öppna filerna som en vanlig text-fil.

lennart wiklund
2013-02-23, 19:24
Detta var ju intressant att få veta...jag har nog mer eller mindre alltid flygit på Masters snurror,som jag skrev tidigare så har dom ju alltid fungerat superbra för min del,samt är prisvärda.Jag fårstår INTE varför dom blir omskrivna som värdelösa!!Jag märker då just ingen skillnad mot Apc,jo priset förstås!!Men detta är min åsikt.Tror även att många här använder dessa.

thoabr
2013-02-23, 21:18
Hej

Är väl ingen expert på proppar direkt, men märkte en väldig skillnad på ma 20*8 ock menz trä 20*8. Super tiger 32.50 varva upp mycket snabbare med menz, kändes nästan som natt o dag, vibrationerna försvann mer också.

Mvh Thomas