handdator

Visa fullständig version : Kanal 1-4 på Frsky TFR8SP



haskell
2013-02-02, 20:35
Hej,
jag får ej kanal 1-4 att fungera. Mottagaren är bunden till en Futaba T10cp.
Jag har använt andra Frskymottagare till originalmodulen och det har funkat
bra. Översta kontakten är märkt ch1 - ch9 och com,andra RSSI. Om ja kopplar
servot i de efterföljande så är det kanal 5 och uppåt.
Vad gör jag för fel?
Håkan:banghead:

numnutchris
2013-02-02, 21:43
Det är nog så den funkar - 1:an ger CPPM kanal 1-8, 2:an ett RSSI-mått, 3:an osv har PPM kanal 5-10
Bra för tex. multirotor eller fbl som tar CH1-4 i en kabel, sen kan du lägga till analoga grejjor på 5 o uppåt, ledar, luckor, landställ osv...
Jag har nog bara använt den till trådlös lärar-elev. (det är väl SP du menar och inte SB)

Ska du ha den "som vanligt" så bör du kasta om funktioner i sändaren (går inte i 10CP) eller mixa funktionerna du vill ha till kanal 5 o uppåt.

Edit: Glöm inte att kanal 9 o 10 bara går mellan ändlägen på/med den sändaren.
http://www.frsky-rc.com/ShowProducts.asp?id=80

haskell
2013-02-03, 17:23
Hej igen,
eftersom jag hade tänkt använda denna mottagare till en quadrocopter med
ett styrkort från HK KKV2.0, så undrar jag om det går att använda denna mot-
tagare och hur man i så fall kopplar detta? Annars får jag väl byta till en annan
mottagare.

Håkan

numnutchris
2013-02-03, 20:19
Det ska gå att bara koppla en sladd mellan mottagaren och KK2.0, du får rota igenom kortets menyer bara och ställa den i CPPM och ev. kanalordning i kortet. (Menu - Mode Settings - CPPM:No till Yes) och sen MENU - CPPM Settings för kanal/pulsordningen.
(Edit: mjukvara 1.5 i mitt KK2-kort)

haskell
2013-02-03, 22:01
Hej,

tyvärr så finns ej de menyerna i den version jag har. Skall leta fram en annan mottagare.
Tack för all hjälp.

Håkan

numnutchris
2013-02-04, 00:07
Mitt tips är ändå att om du på nåt sätt kan få styrkortet uppgraderat till 1.4 eller 1.5 så får du både enklare kabeldragning med en sladd i stället för 4 eller 5 mellan mottagare o kort, plus att autolevel fungerar ordentligt med nyare mjukvaran.