handdator

Visa fullständig version : DJI Voltage protection 4S?



Defuncta
2013-02-03, 09:53
Idag provflög jag min vulcan wkm, fick ca 30 sek flygtid innan den börja blinka gult. Jag landar och kollar volten 16,1 v obelastad.

Vad har ni anget för volt på Voltage protection? Jag har just nu default på 4s och vet inte riktigt vad som kan vara bra att ändra till...

Här är default inställningarna:
First protection: No load: 15,4v Loaded: 14,7v
Second protection: No load: 14,8v Loaded 14,10v


Mvh Defuncta

Defuncta
2013-02-03, 10:11
Idag provflög jag min vulcan wkm, fick ca 30 sek flygtid innan den börja blinka gult. Jag landar och kollar volten 16,1 v obelastad.

Vad har ni anget för volt på Voltage protection? Jag har just nu default på 4s och vet inte riktigt vad som kan vara bra att ändra till...

Här är default inställningarna:
First protection: No load: 15,4v Loaded: 14,7v
Second protection: No load: 14,8v Loaded 14,10v


Mvh Defuncta

Hitta en annan tråd och såg detta svaret av fredda:

Jag kör 14,5v på första varningen, belastad. 13,5 på nr2, belastad.
Flygvikt 3,1kg o strömförbr 30amp, 2x6000mah och 30C på accarna.

Börjar med dessa inställningarna så kan ni radera min tråd.

Mvh defuncta

Defuncta
2013-02-03, 13:16
Hitta en annan tråd och såg detta svaret av fredda:

Jag kör 14,5v på första varningen, belastad. 13,5 på nr2, belastad.
Flygvikt 3,1kg o strömförbr 30amp, 2x6000mah och 30C på accarna.

Börjar med dessa inställningarna
Mvh defuncta

Har nu provat ovanstående inställningar, men jag får inte ens 4 minuters flygtid på mina 2 5800 mah accar. Flyger en pytteliten stund sen blinkar den gult och autolandar.

vad är de som är fel?

Fullständig setup:
Ram: Vulcan MultiFrame 900mm Hexa Airframe
Kamerastativ: Gaui Crane III
Kamera: Sony nex5n

Flygkontroller: Dji Wookong
Motorer: Tiger 2814/10 motorer
Fartreglage: HobbyWing 40A OPTO Multirotor ESCs
Propellrar: Xoar 12 x 3.8
Batterier: 2 x Zippy 5800mah 4s

Har kollat lite snabbt på ecal och borde få bra mycket mer flygtid än 5 min.

Denke
2013-02-03, 14:45
Jag tröttnade på protection då jag höll på att sätta den i ett träd, då den autolandade och det tog en stund innan jag fattade.
Då hade den dragit 1800mha av ett 3000 acc.
På min quad har Sprillans nya accar funkat ca 30% sedan blinkar first protection. Vid fpv ser man ju ändå inte dioden. Nu kör jag med osd och då landar jag efter 2000mha, perfekt slipper tidtagning och förstör hellre accen än att få en plötslig AL.
Utan fpv eller osd är nog tidtagning med god marginal bäst.

Fredda
2013-02-03, 15:22
Det är nog helt enkelt accarna som är lite trötta. Är dom halvsega innan så förvärras det ännu mer i kylan.
Vad har du för laddare? Kan du kolla interna motståndet i accarna med den? Ju högre internt motstånd, desto mer sjunker spänningen vid belastning.
Men jag skulle nog koppla bort nazas volt protection, o köra med tidur istället.

Defuncta
2013-02-03, 15:26
Det är nog helt enkelt accarna som är lite trötta. Är dom halvsega innan så förvärras det ännu mer i kylan.
Vad har du för laddare? Kan du kolla interna motståndet i accarna med den? Ju högre internt motstånd, desto mer sjunker spänningen vid belastning.
Men jag skulle nog koppla bort nazas volt protection, o köra med tidur istället.
har en sån laddare
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17753__Turnigy_Mega_200Wx2_Battery_charger_disch arger_400w_V2.html

Tycker de e dårligt att de inte fungerar när man har lagt en slant på wookong. Funkade klockrent med naza och min mindre quad, Är de mina batteri det är fel på eller ska jag sänka volten ännu mer?

Känns fel att stänga av de när man har kamera och andra ganska dyra saker på maskinen....

Stiffe
2013-02-03, 16:30
har en sån laddare
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17753__Turnigy_Mega_200Wx2_Battery_charger_disch arger_400w_V2.html

Tycker de e dårligt att de inte fungerar när man har lagt en slant på wookong. Funkade klockrent med naza och min mindre quad, Är de mina batteri det är fel på eller ska jag sänka volten ännu mer?

Känns fel att stänga av de när man har kamera och andra ganska dyra saker på maskinen....

jag har flugit med varning sen dag 1 och har inga problem så länge man har bra lipos och en vettig volt och motorer / proppar lirar tillsammans med liposen

Har idag 14.6 obelastad 13.8 belastad på första varningen ( gult )
14.0 obelastad 13.2´ belastad på andra varningen ( rött ) och descend inte RTH

Fredrik R
2013-02-03, 16:37
Tycker funktionen funkar ypperligt på WKN o NAZA men det beror mycket på accarna. Sjunker volten för mycket under belastning så kommer den att varna för tidigt.

För att vara på säkra sidan ska man köra accar med högre C tal. Dom klarar att leverera bättre under belastning. Kör uteslutande med 40-65C accar.

Defuncta
2013-02-03, 16:59
jag har flugit med varning sen dag 1 och har inga problem så länge man har bra lipos och en vettig volt och motorer / proppar lirar tillsammans med liposen

Har idag 14.6 obelastad 13.8 belastad på första varningen ( gult )
14.0 obelastad 13.2´ belastad på andra varningen ( rött ) och descend inte RTH

Ska prova dessa inställningar och slippa rth. Kanske får skippa mina zippy, det är så jäkla dyrt med bra batterier dock. Speciellt när man behöver minst 10Ah och med tanke på att det är förbrukningsvara. Hoppas mina nybeställda nano tech funkar bättre än zippy.

Men om strömskyddet landning går in, finns det något sätt att häva detta då typ byta till M. Tänkte om man mot förmodan befinner sig över vatten, bebyggelse eller nått annat olämpligt.

Stiffe
2013-02-03, 17:17
Ska prova dessa inställningar och slippa rth. Kanske får skippa mina zippy, det är så jäkla dyrt med bra batterier dock. Speciellt när man behöver minst 10Ah och med tanke på att det är förbrukningsvara. Hoppas mina nybeställda nano tech funkar bättre än zippy.

Men om strömskyddet landning går in, finns det något sätt att häva detta då typ byta till M. Tänkte om man mot förmodan befinner sig över vatten, bebyggelse eller nått annat olämpligt.

Nej inte vad jag vet, men det ska mycket till om du ska komma så långt om du landar på gult , har aldrig hänt mig mer än 1 gång med nazan då jag medvetet provade en dålig Lipo

Defuncta
2013-02-03, 17:47
Nej inte vad jag vet, men det ska mycket till om du ska komma så långt om du landar på gult , har aldrig hänt mig mer än 1 gång med nazan då jag medvetet provade en dålig Lipo

Jag ser ju volten på min osd och när första varningen går in så blir väl att hålla bra koll på det :P

Defuncta
2013-02-03, 17:56
Det är nog helt enkelt accarna som är lite trötta. Är dom halvsega innan så förvärras det ännu mer i kylan.
Vad har du för laddare? Kan du kolla interna motståndet i accarna med den? Ju högre internt motstånd, desto mer sjunker spänningen vid belastning.
Men jag skulle nog koppla bort nazas volt protection, o köra med tidur istället.

När jag tänker efter så kortslöt jag det ena batteriet någon millisekund när jag lödde på mina xt90 kontakter, kanske har nått med denna händelsen att göra?

Kenneth E
2013-02-03, 19:50
Det gäller att ha disciplin och verkligen landa när maskinen säger att det är dags. Olyckorna händer alltid när man tänker: Jag skall bara titta på det också, en liten sväng till hinner jag.

Balsa regn

Fredda
2013-02-03, 19:54
När jag tänker efter så kortslöt jag det ena batteriet någon millisekund när jag lödde på mina xt90 kontakter, kanske har nått med denna händelsen att göra?

Den korta stunden skadar inte batteriet.
Tänk oxå på förvaringen av accarna, dom ska vara "storage"laddade när dom ej används, dvs runt 50% laddning. Ligger dom fulladdade så blir dom snabbt sämre o då får du bla problem att spänningen sjunker under belastning.

Jag tror helt klart det kommer gå bättre med dina nya accar.

Dom bästa "lågpris"accar jag kört med är Rhino 40c. Har misshandlat mina med 5c laddning o hög urladdning i 2 år nu, kapaciteten har bara sjunkit c:a 5% o dom levererar fortfarande höga strömmar utan stora spänningsfall.