handdator

Visa fullständig version : Servoproblem



HenrikGG
2013-02-03, 20:52
Hej!
Tog fram planet efter vinterdvalan, tyvärr så är det nått strul med alla servos, de fungera normalt men ibland så börjar de skrika och rör sig sakta.. då får man dutta till på spaken så att servon rör sig mycket, då börjar de fungera igen.
Det verkar som om att de oftast strular då man snabbt rör till lite grann på spaken, typ som att de har svårt att centrera runt noll-läget...

Det är servona som strular, inte sändare-mottagare.
Alla servona är billigare varianter ifrån HobbyKing, de har förvarats i ett oisolerat under vintern, kan det ha förstört dem?
De andra planen fungerar som de ska...

Nån som har någon bra ide om vad som är fel? I värsta fall får jag väl beställa 4 nya servos
PS. Hur tusan säger man servo i plural??? ;)

Matsa
2013-02-03, 20:53
Ett servo, två servon. Vet inte vad som hänt dina servon dock.

Matsa...

Fredrik_W
2013-02-03, 20:56
Verkar som om du har fått oxid på potentiometern. Det är bara att byta servona med andra ord.

// Fredrik W

bokis
2013-02-03, 21:00
Två gissningar..Taskig mottagaracce eller pottar i sändaren som behöver motioneras(även fast du säger att det inte är sändaren)
Ta ur alla servosladdar ur mottagaren,testa med ett par servon "från lådan" om du har några och se om dessa beter sig likadant..
Om inte,det kan kanske vara så att ett servo i planet håller på o packa ihop och "stör" de friska..
Fredriks ovan är ett annat troligt alternativ..

HenrikGG
2013-02-04, 09:49
Okej tack för snabba svar :)
Sändaren och mottagaren är det inge fel på, provade nämligen med ett annat plan, som för den delen också stått ute i det kalla förrådet över vintern, men där var det inga problem alls.
Tråkigt att behöva byta 4st servo då jag aldrig flygit med dem, bara testat dem innan jag ställde ut planet i förrådet. Får väl vli att beställa nått billigt från HobbyKing igen..

Nån som "vet" om det kan vara kylan och ev. fukt som förstört servona?

Thomas
2013-02-04, 10:14
Smålänning som jag är, så skulle jag nog försöka rädda servona genom att skruva av baklocket undertill, frilägga potentiometern och spruta in en liten dusch kontaktspray, typ denna http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/kontaktspray-p18317 .

Kan kanske få igång servona.

McRegor
2013-02-04, 10:23
Smålänning som jag är, så skulle jag nog försöka rädda servona genom att skruva av baklocket undertill, frilägga potentiometern och spruta in en liten dusch kontaktspray, typ denna http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/kontaktspray-p18317 .

Kan kanske få igång servona.
...hmmm...konstigt då att inte en smålänning väljer ett ännu mera "ekonomiskt" alternativ - http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Oxidrengoring-36523/
Sen är jag inte säker på om jag själv skulle vilja flyga med servon som är "reparerade" med spray...
Roger

Ilfrazr
2013-02-04, 11:08
Jag har mina plan i ett ouppvärmt utrymme och har inga problem.

//Jens

McRegor
2013-02-04, 12:07
Mina kärror ligger i utrymmen som bara håller nån grad över nollan vintertid men inte heller jag upplever några problem med servona eller annan RC-utrustning.
Roger

HenrikGG
2013-02-05, 11:43
OK, då får planen ligga kvar i kylan :) Hoppas bara det inte är allt för fuktigt där ute..

Kollad på Hobbyking, man kan ju faktiskt få hem 4 nya servo för ca 200spänn inkl. frakt.
Får nog bli det, men kanske inte är så dumt att ha en spray liggandes ändå, tack för tippset!!

Rille Stark
2013-02-05, 12:50
Nu vet jag ju inte vilken storlek du ska ha, men 4 st 9 grams från Autopartner är 215 kr inkl frakt. Även 16 grams med 3 kg dragkraft är samma pris. 9 grams från RCFlight 245 kr & ungefär samma pris från AiRCPro. :)

Carlo
2013-03-10, 15:57
Jag fick exakt samma problem igår men konsterade att det var lågprismottagaren från HK som var boven. Nu sitter en Futaba i planet och allt funkar perfekt.

HenrikGG
2013-03-13, 17:12
Fick precis hem min nya mottagare från hobbyking idag, den gamla säckade ihopp, dock kvarstår felet på servot, (mottagaren är det inget fel på, för jag provade med ett annat servo). Så det blir till att beställa 4 nya servo...
Tror det blir 3 st Power HD-1900A 1,5kg 0.008s från autopartner. Det borde väl räcka för en "frigolit" Cessna med 1,4m i spännvidd?

jocke1963
2013-03-14, 04:54
...
Tror det blir 3 st Power HD-1900A 1,5kg 0.008s från autopartner. Det borde väl räcka för en "frigolit" Cessna med 1,4m i spännvidd?

Jodå.

HenrikGG
2013-03-19, 21:18
Nejnu blir jag inte riktigt klok, fick hem min nya mottagare (orangrx) och nya servon, skulle glatt sätta igång allt för att hinna prova mina landningsskidor innan snön försvinner!!!

Men tyvärr servojittret är fortfarande kvar! Jag har nya servon och ny mottagare, dock en orangerx men ändå ny. Alltså borde det vara sändaren det är fel på.... Provade med olika servon och får samma problem :( Går det att "laga" sändaren? Vad är fel?
Vill verkligen inte behöva köpa en ny sändare.... :(

HenrikGG
2013-03-19, 21:21
Servojittret verkar bli värre och värre och uppkommer alltid då jag SLÄPPER spaken så att den far in mot mitten och ska centrera, då kan inte servon riktigt centrera utan står bara och darrar, och jag måste dra spaken en bra bit ut mot ändläget för att servon ska börja fungera igen....

...Har en fin film på detta men kan inte ladda upp...

Snälla hjälp mig

jocke1963
2013-03-19, 22:52
Vad är det för radio?

Edit, kolla denna tråd, verkar det vara liknande?
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21373

HenrikGG
2013-03-20, 05:28
Ja det skulle kunna vara något sånt, det är samma sändare!
Men hur ser potten ut?

jocke1963
2013-03-20, 06:19
Ta loss baksidan så ser du dom.. ;)

HenrikGG
2013-03-20, 07:29
Ok, ska prova när jag kommer hem i eftermiddag. Är det någon typ av metalskena?

numnutchris
2013-03-20, 10:29
Har antagligen missat något iom tråden börjar ha lite poster, men allt fungerade med åtminstone ett plan eller hur? Vad har du för drivkälla i planet där det inte fungerar? Kan vara så att BEC/UBEC/mottagarbatteri i det som inte uppför sej trots allt inte räcker till/levererar den ström som elektroniken behöver?

HenrikGG
2013-03-20, 11:44
Hej!

Nej det fungerar inte med något plan, trodde det först. Dock märks det inte lika mycket när jag provar på ett plan mot att prova på lösa servon, tror det beror på att servon på planen är kopplade till t.ex. roder så de små rörelserna som servon gör har inte tillräckligt med kraft för att röra rodrena...

Har provat att byta mellan lite olika accar och fartreglage, men problemet kvarstår...

Ska prova att skruva isär radion ikväll, kanske spruta på lite oxidlösare (om jag nu hittar potentiometern)

Kom gärna med mer förslag, jag lyssnar på allt :)

jocke1963
2013-03-20, 11:58
Börja med att bara blåsa ur den med tryckluft. Det räckte för mig, sen funkade den felfritt 2 år innan jag sålde den. (Den funkar fortf bra, ska tilläggas, sålde till en polare)

HenrikGG
2013-03-20, 14:56
Låter bra! Hoppas hoppas.
Återkommer med resultat ikväll :)

HenrikGG
2013-03-20, 16:29
Jaha, då har man skyndat sig hem från jobbet och glad i hågen börjat skruva isär sin Futaba T6EX. Får bort bakstycket men upptäcker att där finns inga potentiometrar som ligger och väntar på att bli smorda :) Lyckas efter ett tag lokalisera dem tror jag. Är det de cylinderformade grejerna som sitter, en per axel, vid spakarn, alltså totalt 4st?
Tyvärr är de helt inplastade och vet inte alls hur jag ska kunna smörja upp dem med min nyinköpta oxidlösare...?!
Nån som har nån idé??

Sålänge går jag över till plan B, och ska försöka blåsa rent sändaren (och han pustade, och frustade, och pustade...). Då jag saknar kompressor så får jag försöka med frugans hårfön.

Återkommer med resultat efter middag! Tips mottages gärna under tiden!

HenrikGG
2013-03-20, 19:37
Startade en ny tråd där jag förklarar problemet mer noggrant, se tråd: Problem med styrning på Futaba T6EX

Nu vill jag verkligen lösa detta, blir galen. Skulle verkligen uppskatta om ni vill fortsätta posta i den nya tråden.

jocke1963
2013-03-20, 22:33
Startade en ny tråd där jag förklarar problemet mer noggrant, se tråd: Problem med styrning på Futaba T6EX

Nu vill jag verkligen lösa detta, blir galen. Skulle verkligen uppskatta om ni vill fortsätta posta i den nya tråden.

Och den finns här:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=36300