handdator

Visa fullständig version : Har ni som använder WooKong-M sett detta?



Lassekar
2013-02-04, 00:25
Hej!

Har sökt här på forumet, men inte hittat någon tråd om detta viktiga meddelande.

DJI skriver: "ALL" customers with WooKong-M GPS compasses purchased after June 15th, 2012 should click here (http://www.dji-innovations.com/compass/submit_rma/#fillform) or contact their dealer to get information on returning their GPS/Compass module for firmware upgrade.

- Det är en bugg i GPS/Kompassmodulen! (Inte i de äldre dock).

Länken en gång till: http://www.dji-innovations.com/compass/submit_rma/

Om detta redan är upptaget i någon tråd här på forumet så raderar jag denna tråd. - Säg till isf.

Bästa hälsningar

/Lasse

UndCon
2013-02-04, 10:29
Då kanske vi kan få reda på vad som hände i Växjö...beror det på denna buggen?

(eller skall man passa på att skylla på detta för att komma lindrigt undan)

//UndCon

Kenneth E
2013-02-04, 12:27
Att det skulle ha med denna buggen att göra tror jag inte då piloten körde manuellt och altihold, men det är klart om man skulle slå till switchen för GPS hold av misstag och där inte finns några sateliter kan allt hända.

Balsa regn

Defuncta
2013-02-04, 12:42
Har man grå kontakt så är de ok, har redan kollat min ;)

Defuncta
2013-02-04, 12:43
Då kanske vi kan få reda på vad som hände i Växjö...beror det på denna buggen?

(eller skall man passa på att skylla på detta för att komma lindrigt undan)

//UndCon

Får man fråga vad som hände i växjö?

simonarvestrand
2013-02-04, 14:31
Man blir ju rätt nyfiken , men får känslan av att det tystas ner lite.
en multirotor ut i publik ?

Stiffe
2013-02-04, 16:43
Ingen nyhet , finns tråd här http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34425-DJI-WKM-Compass-Ã¥terkallas

Lassekar
2013-02-04, 17:05
Hej Stiffe och Tack för tipset!

Sökte nog på de flesta kombinationer av ord innan jag postade denna tråd.
Det är inga "taggar", förkortningar och engelsk stavning i tråden du länkar till, då blir det inga träffar när man söker.

Nåväl, nu har tråden fått ett visst innehåll i och med "Växjö" någonting, jag låter den vara kvar en stund.
- men händer inget så raderar jag, onödigt med två varningstrådar om samma sak.

Trevlig måndag

/Lasse

bogieboy
2013-02-04, 20:32
Man blir ju rätt nyfiken , men får känslan av att det tystas ner lite.
en multirotor ut i publik ?

Kan dra det i korthet rent teknisk vet jag inte vad som hände!

Det var en liten uppvisning med en 7.5 kg Y6:a som slutade med en lågflygning precis över huvudet på en ganska stor samling människor varefter dem small i golvet med väldigt stor kraft. Och vi ska alla tacka den vi tror på att ingen blev träffad. För närmare än det var hade inte varit en miss...

Jag tror att det nämndes att dem kostade omkring 30000kr.

Det kunde verkligen gått illa. :eek:

SteffeB
2013-02-04, 20:56
Hab paparazzi måste det väl vara efter att ha pusslat i trådarna? Kunde ha varit vad som helst, paparazzi är ju bara en ram.

Tycker det var både bra och dåligt att det hände. Bra att ingen skadades/avled och att vi tillsammans kanske får upp ögonen för vad som kan hända om man flyger på fel ställe.

Skulle återigen vilja ta upp diskussioner om säkerhetssystem på multicopter om någon mer än jag känner att säkerhetstänket är lite för slappt.

Fallskärm och automatisk samt manuell utlösare vore melodin!

simonarvestrand
2013-02-04, 21:01
Y6:a som slutade med en lågflygning precis över huvudet på en ganska stor samling människor

Stämmer detta? gör folk sådana grejer ?
Hoppas inte det upprepas det är sådant som gör att det till slut blir förbud mot saker, det förstör för alla.
Jag skiter fullständigt i om det är en maskin för 500kr eller 3 mille fortfarande risker.

bogieboy
2013-02-04, 21:38
Stämmer detta? gör folk sådana grejer ?
Hoppas inte det upprepas det är sådant som gör att det till slut blir förbud mot saker, det förstör för alla.
Jag skiter fullständigt i om det är en maskin för 500kr eller 3 mille fortfarande risker.

Lågflygningen var nog inte planerad utan snarare resultatet av ett tekninskt fel... Eller hjärnsläpp. Trisst när en uppvisning som ska få folk att bli nyfikna på våran hobby blir ert skräck exempel på hur farlig den kan vara om man glömmer att tänka på säkerheten!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kenneth E
2013-02-04, 22:38
Fallskärm?

Hur tänker du där?
Skall den blåsas upp med tryckluft/ krutladdning?

Balsa regn

SteffeB
2013-02-05, 00:48
Fallskärm packad i ett rör, skjuts ut med hjälp av fjäder. Finns hur mycket som helst att se på youtube, används mycket fallskärmar inom rakethobbyn. Inga problem att köpa med andra ord.

Enligt tester av den där killen som konstruerat Ecilop vecklas fallskärmen ut säkrast om den skjuts ut rakt åt sidan och inte uppåt som man skulle kunna tro.

SteffeB
2013-02-05, 01:07
Det verkar ju inte finnas någon riktigt färdig lösning för multicoptrar, men det borde väl gå att lösa med lite funderande?

Lite märkligt att utvecklingen inom säkerhet inte gått framåt lika snabbt som resten av multicopterhobbyn. Det är ju både dyra grejor vi flyger runt med samt en del även tenderar att flyga på fel ställen. En olycka händer så lätt!

Lassekar
2013-02-05, 01:31
Hej!

Här är en firma i Frankrike som har färdiga lösningar:


http://www.youtube.com/watch?v=oX91q967u70

Deras hemsida, med skärmarna: http://opale-paramodels.com/index.php?keyword=multirotor&Search=Search&Itemid=1&option=com_virtuemart&page=shop.browse&vmcchk=1&Itemid=1

Har även sett en annan lösning med en plastlåda monterad uppe på plattformen, från den "hoppar" skärmen ut.

Ha det Gôtt

/Lasse

Kenneth E
2013-02-05, 07:38
Och naturligtvis är det ingen som kan något om de fysiska lagarna, ta reda på minsta höjd som fallskärmen kan användas på så avslutar vi denna diskussionen.

Balsa regn

bogieboy
2013-02-05, 08:52
Och naturligtvis är det ingen som kan något om de fysiska lagarna, ta reda på minsta höjd som fallskärmen kan användas på så avslutar vi denna diskussionen.

Balsa regn

Ja usch det vore ju hemskt om någon försökte göra något som förbättrar säkerheten... :banghead:

Alla flyger ju inte på en meters höjd hela tiden...

Annars får man bygga airbag och koppla till en panik knapp. :D

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kenneth E
2013-02-05, 09:48
Airbag vore bättre, eller en större fallskärm än den som finns i filmen. MK´n faller ganska hårt mot marken och jag skulle ändå inte vilja ha den i skallen trots denna fallskärm.

Det hade varit skoj att få se de utföra samma manöver på 5 meters höjd över asfalt, skärmen gör knappt nytta på den höjden.

Jag säger OK på högflygande farkoster och då gärna med större skärm, så skärmen gör nytta.

Dessutom hade den inte gjort nytta i Tipshallen, men en typ av airbag hade kunnat göra.

Jag skall tillägga att denna ide har på fullskala fungerat bra och räddat ett par liv.
Balsa regn

SteffeB
2013-02-05, 10:25
http://vimeo.com/m/49798151

http://www.myresearch.lt/blog/parachute/parachute.phtml

SteffeB
2013-02-05, 11:39
Hur tänker du med airbag? Hur ska du kunna göra en airbag som skyddar mot en multicopter på kanske 5kg som kommer störtandes i 100km/timme. Vad blir vikten på den tingesten? Hur ska du fylla den? Hur ska du lyckas få den att fyllas vid exakt rätt tillfälle?

Jag vill ju inte ha ett säkerhetssystem för att man ska kunna flyga som i tipshallen, för det ska man inte.

Kenneth E
2013-02-05, 12:05
Det är det som är problemet, skall ta upp detta vid nästa möte med Autoflator som gör airbags till bilar. De borde kunna hitta en lösning till något med så liten massa som 5kg och 27 m/s.

Tyvärr kommer man aldrig ifrån att tekniska fel kan inträffa och att risken alltid finns där. Det är väl det som är tjusningen med vår hobby. dock tror jag att den mänskliga faktorn är den stora risken vid tillbud.

SteffeB
2013-02-05, 12:33
Det låter helt orealistiskt men blir spännande och höra hur det skulle kunna fungera samt vad det skulle kosta.

Måste väl jämföras lite med att få en medecinboll i huvudet i 100km/h... Det skulle inte jag vilja prova!

bogieboy
2013-02-05, 12:49
Det finns ju flytvästar som blåser upp sig själva om man kan styra det själv från radion och ha det med i failsafen borde det ju göra det den ska. Om du märket att det går åt skogen löser du själv ut den och om du tappar kontakten löser den ut sig själv.

Bara en tanke.

Men visst 7 kilo badboll kan ju göra rätt ont det med.



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

SteffeB
2013-02-05, 12:58
Det blir för tungt. Vi säger att kudden kanske måste ha en volym på 800 liter, då måste man ha en 200bars trycktank på 4 liter (rätta mig) med sig på multicoptern för att ens fylla kudden + själva vikten på kudden. Fyller man med t.ex kolsyra kommer det ta tid tror jag då det säkert kommer frysa.

simonarvestrand
2013-02-05, 13:06
Full fart med kolsyra har jag testat några ggr och det fryser vääldigt fort, tror inte det är att tänka på.

Kenneth E
2013-02-05, 13:28
Badboll på 7 kg, den blir intressant stor, stor inte att det skulle göra ont. Fast jag hade nog blivit rädd om en badboll på 5 meter i diameter hade kommit emot mig.

Kolsyra eller tryckluft är nog inte att tänka på krut får det bli, men jag ställer frågan till dem och hör om det är tekniskt möjligt.

Lassekar
2013-02-05, 13:42
Hej!

Utan att veta hur det fungerar, men airbagen på en bil ryms i ratten, motsv.
- Hur stora är de, och hur blåses de upp? :huh:
Finns massor av airbags på bilskrotarna, om det är en lösning...

Säkerhetshälsningar

/Lasse

SteffeB
2013-02-05, 13:57
Njaa... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=HcbAjopKLOs&feature=youtube_gdata_player

Lassekar
2013-02-05, 14:12
Okey!

Lite för häftig sprängverkan, men kanske kudden kan användas?
Apropå deltagarna i klippen, vilka :stupid: !

Hare Gôtt

/Lasse

SteffeB
2013-02-05, 14:14
Haha, ja. Rätt korkade. :)

Kenneth E
2013-02-05, 14:41
Vi kanske skall lämna ämnet innan någon blir skadade!

Men sicken smäll med han som tuppade av inne i däckfirman, slog väl huvet i taket.

SteffeB
2013-02-05, 14:50
Rätt tänkt Kenneth! Vi håller oss till fallskärmar, haha...

Fick en liten idé när du tyckte att en fallskärm aldrig skulle hinna vecklas ut om du flög 5m över asfalt. Blir en liten resa till KB:s Rc hobby ikväll!

Det är bra med lite hård kritik ibland, får se vad det blir av "snilleblixten". :)

SteffeB
2013-02-05, 15:20
Nån som har koll på vart man köper fallskärmar i sverige eller nått annat bra ställe ?

Kenneth E
2013-02-05, 16:28
OK,

Visa vad du kom fram till, även om det inte blev bra. Det kan bli början på något stort.

SteffeB
2013-02-05, 18:31
Jodå, det är klart jag visar. Har varit iväg och införskaffat material, här ska byggas! :)

Lassekar
2013-02-05, 18:55
Jodå, det är klart jag visar. Har varit iväg och införskaffat material, här ska byggas! :)

Spännande! :eagerness:

/Lasse

Sickan
2013-02-05, 18:56
Jodå, det är klart jag visar. Har varit iväg och införskaffat material, här ska byggas! :)

Ska bli roligt att se vad det blir :)

--
S

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stiffe
2013-02-05, 22:05
Photohigher har nån beta för 3000 $ som hittat

http://www.photohigher.co.nz/products/flight-control-systems/ballistic-parachute-emergency-recovery-system/

Lassekar
2013-02-05, 22:21
Photohigher har nån beta för 3000 $ som hittat


Hej!

Förhoppningsvis blir den här typen av produkt mycket billigare om produktionen kommer igång, skrev jag Kina... :th_wink:

- Hittade en filmsnutt på Photohighers "UAV Recovery System".


http://vimeo.com/46259505

Trevlig kväll

/Lasse