handdator

Visa fullständig version : Hane eller hona? Vad anser Ni?



Tinman
2013-02-05, 20:14
Hej.

När man synar handlare/tillverkare etc på kontakter av typen XT60, JST, EC serien etc har jag noterat att det ibland kan skilja mellan vad som definieras hane och/eller hona.
En del verkar gå efter den strömförande hylsan/stiftets utseende, medan andra ibland går efter den isolerande plasthylsans utseende.
Hur definierar Ni det?

Vad anser Ni om exemplet nedan.....hane eller hane.....:)

Mvh

Ola

Fredrik_W
2013-02-05, 20:20
Traditionellt sett så brukar det vara den strömförande delen man avser, dvs kontakten till vänster är hane.

Hobbyking däremot går efter plasthylsan, dvs kontakten till höger är hane. Så också på servokontakter, kabeln på servot är hane enligt deras sätt att se på saken.


// Fredrik W

Edit: Men det där är ju en modern kontakt - så den måste ju vara en hen, skyll dock inte på mig när allt blir kortslutet...

Defuncta
2013-02-05, 20:54
Hane är stiften, hona är det som hanen ska in i :thumbup:

markusb
2013-02-06, 13:58
// Fredrik W

Edit: Men det där är ju en modern kontakt - så den måste ju vara en hen, skyll dock inte på mig när allt blir kortslutet...

Hehe, helt rätt. Snart blir nog dessa förbjudna pga risk för diskriminering. Endast unisex kontakter tillåtna.

PinDuke
2013-02-06, 14:10
Då slipper vi också förvirringen om det skall vara en hona eller hane på batteriet/mottagaren/sändaren osv.
Svaret på alla frågor blir: - Det skall vara en hen.

Ålänning
2013-02-06, 19:19
Vänstra är hane, högra är hona. Har ej vart med om att höljet skulle bestämma könet. "Piggen" = hane, hålet = hona. HobbyKing... öuhm, jo. Udda!

Men vissa kontakter märks ej så, ta tex vanliga USB-kontakten, den heter inte hone eller hane, där heter de A eller B... om jag minns rätt.

McRegor
2013-02-06, 19:38
Jag har också alltid ansett att det är stiften som är utgångspunkt för hane eller hona men har sett att bl a Hobbyking tycks använda plasthylsorna istället som referens vilket jag personligen tycker är fel.
Roger

numnutchris
2013-02-06, 19:55
Har också alltid använt elektriska kontakten som standard för vad som är hane resp. hona - inte hylsans utformning då det kan bli vadsomhelst då. Men kineserna skriver ju åt annat håll än vi, varför inte vända på kortslutningarna också?

USB:na - A o B är formfaktor, ena är kvadratisk med avfasade kanter (B - vanlig tex. scanner, printer, diskar o andra större enheter) och andra är platt rektangel (A - den som brukar sitta i datorändan).




---
Men vissa kontakter märks ej så, ta tex vanliga USB-kontakten, den heter inte hone eller hane, där heter de A eller B... om jag minns rätt.

Pumpe
2013-02-24, 13:07
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18448__Female_XT60_connectors_5pcs_bag_GENUINE.h tml

På dessa kontakter verkar de iaf gå efter kontaktstiften som det ska vara.