handdator

Visa fullständig version : Bygga ett 3axis headlock gyro från 3st GA-250 MINI-MEMS



Fluf
2013-02-07, 11:09
Jag är inte helt nöjd med OrangeRX 3axis V2 då jag får en del jitter och saknar headlock funktionen.

Spånar lite på om man skulle ta 3st GD-250 ( http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15318__HobbyKing_GA_250_MINI_MEMS_Gyro_.html ), plocka ur dem ur sina lådor, löda om kablaget lite och bygga en liten kub med dessa.

36627 36628

Tanken är att köra gain på endast en kanal, dvs dela Gain signalen på alla tre korten. Vilket innebär att man får använda lägsta gemensamma gain för att inte få vobbel. Då kan man även löda pwr/gnd kablarna gemensamt mellan korten och spara kablage och några gram. Totalt borde man kunna få den en bit under 20g.

Tanken är att använda den på en EPP-FPV tills det att jag sätter i en juste autopilot.

Utöver att jag får en 20x20mm kub på knappt 20g och en gemensam gain signal. Är det några brainfarts eller andra saker som kan ställa till det i praktiken?

Känns som 30$ för en 3axis headlock gyro är ett rätt OK pris.

simonarvestrand
2013-02-07, 12:04
Låter intressant.
dock funkar kk2 korten riktigt bra till flyg

Mr J
2013-02-07, 12:40
Jag tror inte riktigt på den idén, min erfarenhet är att jag vill ha ganska mycket gain på skeven, mindre på sida och ännu mindre på höjden.
Så med en en gemensam gain setting, tror jag du måste kompromissa så att något blir lidande.

Fluf
2013-02-07, 12:57
Låter intressant.
dock funkar kk2 korten riktigt bra till flyg
Hmm, går KK2 out of the box med Fixed Wing, eller är det någon annan firmware som skall in?

Hade totalt glömt den brädan, och den går ju på samma pris och har möjlighet till autolevel med mera.

EDIT:
Open Aero känner jag till, antar att det är den som gäller för KK2.0 i sådana fall :)

PatrikE
2013-02-07, 14:00
MultiWii fungerar utmärkt i ett plan också.
Jag håller dessutom på att bygga om så nästan alla inställningar kan göras från Gui.

simonarvestrand
2013-02-07, 20:21
Open areo verkar vara bästa fw'n som dom flesta använder , har dock för mig att det finns en fixed wing som standard
men skall nog ha det osagt.