handdator

Visa fullständig version : Fattar inte vad som är till salu längre!



LAB
2013-02-09, 14:54
Va fan är det för konstig skit som är till salu?Är det ingen som säljer någon gammal taxi med en veco motor som endast får köras med minst 20% recinolja?Bara krucifix med en jävla massa elmotorer o annan elskit på.Som den STORA bakåtsträvare jag är:lollypop:,jag tycker att till salu annonserna suger nu förtia!:sarcastic:

Thomas
2013-02-09, 15:23
Håller med du!
Vem behöver elskit, när det finns manligt bränsle?

Btw, vilken karaktär är du??
http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTI5NzA4MzcyMV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzQ2MDYyMQ@@._ V1_SX214_.jpg

simonarvestrand
2013-02-09, 15:37
Va fan är det för konstig skit som är till salu?Är det ingen som säljer någon gammal taxi med en veco motor som endast får köras med minst 20% recinolja?Bara krucifix med en jävla massa elmotorer o annan elskit på.Som den STORA bakåtsträvare jag är:lollypop:,jag tycker att till salu annonserna suger nu förtia!:sarcastic:

Försök inte förstå.
du är säkert trött på alla färgtvapparater också ? det va allt bättre förr
tider förändras och så även det vi använder inom vår hobby bara att inse :)

Guzzten
2013-02-09, 16:02
Svårt att flyga IMAC med ett träkors....

darkling76
2013-02-09, 16:05
Håller med du!
Vem behöver elskit, när det finns manligt bränsle?

Btw, vilken karaktär är du??
http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTI5NzA4MzcyMV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzQ2MDYyMQ@@._ V1_SX214_.jpg

Hehe:)
Ska det vara manligt flyger man endast jet a1:sarcastic:

//Pierre

MattiasPap
2013-02-09, 16:23
Håller med ämnes författaren. Bara massa el, Fpv och skit. Jag vill läsa om riktiga flygetyg! Dom som luktar bensin!



Hehe:)
Ska det vara manligt flyger man endast jet a1:sarcastic:

//Pierre

bokis
2013-02-09, 16:29
Hyland Hörna å 78 varvare samt att snus säljes i lösvikt..Vart tog telefonkioskerna vägen?

berthrsd
2013-02-09, 17:59
Skönt att veta att varje gång man känner sig lite gammal så kan man komma hit och genast känna sig yngre igen :)

PinDuke
2013-02-09, 18:14
Har för mig att det kallas evolution eller var det utveckling :stupido2:

bem
2013-02-09, 18:37
LAB,
Men du har dator och internet i alla fall så helt i det förgångna verkar du inte leva.
Ja, en Graupner Taxi men en metanolare kanske vore nåt - hade det 1973 så det kanske vore dax igen nu 40 år senare...?
Fast jag gillar elflyg så där har vi olika åsikter. Prova en modern eldriven modell vetja om du inte gjort det än. Jag tror du kommer bli positivt överraskad.
Tips: kolla på olika länders ebay (USA, Tyskland, England m fl), där finns mycket gammalt från förr både modeller och motorer, byggt som byggsatser.
Är det nån speciell modell du är på jakt efter från förr?

/Bo

Timtimtim
2013-02-09, 19:26
Köp en riktig kärra? Varför inte ett JAS 39 gripen? Löjligt med radiostyrt...

Ålänning
2013-02-09, 19:42
Stora flyg är väl lite svårsålda, svåra att skicka, måste hämtas... men nog måste det ju finnas många till salu där ute? =) Smått elskit kan man skicka i kuvert nästan.

LAB
2013-02-09, 21:34
Har faktiskt elkärror o många är dom också,givitvis finns det metanolare samt haft en bensinare.Men fan gps o all denna elskit för o flyga lite!Det var nog minst lika roligt förr med en 40a o en 4 kanals radio,sen hade värstingarna 60a o kanske en 6a radio.Tyvärr ser jag inte ljuset med det senaste,fungerar inte så bra fältmässigt för jävla mycket prylar o ha med sej.Sen ska skiten funka också annars går det ju inte flyga,medan vi andra kan lappa ihop våran klädsel som släppt eller landsäll som krökt sej.Nä ska nog bara använda 4 kanaler på radiosarna i fortsättningen o bojkotta dom andra 10!Nä lite back to basic som dom andra gamlingarna vore bra:sarcastic:

LAB
2013-02-09, 21:49
Har för mig att det kallas evolution eller var det utveckling :stupido2:

Tyvärr gäller det inte bilar,4 hjul,ratt,motor,växellåda,säten mm inte hänt så mycket sen dom första bilarna.Har givitvis blivit säkrare o drar mindre bränsle men annars är det inget som har givit mej en aha upplevelse förutom att dom är så jävla fula nu förtiden!O så har vi båtar o flygplan va har hänt där?:lollypop:

simonarvestrand
2013-02-09, 22:01
Hade du haft gps i ditt plan i somras så hade du hittat planet i trädet betydligt snabbare ;)

mogge
2013-02-09, 22:43
Föralldel. Har en Vagabond-63 med 5ccm 4:takt. flugen en gång. Originalkartong med grisasnöre runt(sisalgarn)Bertas Hobby. 69:75, Klädd med genomskinlig gul film. Pianotråd antenn. Kan väl va nå´t.
Mogge

mogge
2013-02-09, 22:59
Hepp Bokis! Now you are talking.
Varför inte min Per.L Dart Kitten i nyskick. OS 10ccm II generationen. Men där skulle ju sitta min DAMO fast den sitter i en Sterling Fokker DVII från sent 70-tal.
Mogge

LAB
2013-02-09, 23:08
Hade du haft gps i ditt plan i somras så hade du hittat planet i trädet betydligt snabbare ;)

Tyvärr va det ju en sån där liten jävla edf,hade det varit en redier metanolare hade man ju hört braket när den slog i trädet:banghead:!

AmRi
2013-02-09, 23:51
Man har ju i alla fall de roliga och trevliga minnena kvar av bränsleflyget. Speciellt från de första åren när allting var nytt och spännande, "motorerna" krånglade mycket och det hände en massa konstiga "störningar" som gav konstant spänning:sarcastic:

Misstänker att det finns oändligt många flygplan och bränslemotorer, för den intresserade, som ligger hos folk och samlar damm. En köpes annons kanske?

Klavins
2013-02-10, 07:22
Hade du haft gps i ditt plan i somras så hade du hittat planet i trädet betydligt snabbare ;)

Förr var inte träden så höga fan vad dom växer nu för tiden,de va bättre förr.

bem
2013-02-10, 11:25
LAB,
Den här bilden nedan som jag tog alldeles nyss ger lite perspektiv: Robbe Digital Proportinal FP-T4 (4 kanalare) som jag lärde mig flyga på 1973, och så den radio jag har idag som är en Futaba T14MZ. 40 års teknologiutveckling. Kanske flyger jag lite bättre idag än 1973 men det beror inte på den nyare fina radion med alla finesser. Visst klarar man sig långt men en enkel 4-kanalare utan en massa lullull och inställningar men om man ser ur dagens ungdoms synvinkel är de vana vid iPhone och datorer osv så en modern "computerradio" av idag är nog inget som stör dem, snarare är det nog bara kul för dem.
Men för oss lite äldre som kanske lärde sig på en Futaba 4 kanalare inköpt hos Valter Johansson i Lammhult eller så kan kanske dagens moderna radioanläggningar te sig som lite overkill. Men det finns knappast några 4-kanalare idag som jag skulle vilja ha, de flesta med så få kanaler är mer "leksaksradio". Återstår då att ta en rejäl gammal Kraft, Proline eller nåt sånt i bra skick och stoppa in en 2.4 GHz sändarmodul så kan man ha lite kul med gamla modeller från förr. Jag är själv inte främmande för gamla radioprylar, faktum är att jag nästan är mer intresserad av radioflyg från radioflygets barndom numera. Håller på med några gamla Telepilot radioanläggningar som förhoppningsvis skall bli i flygbart skick igen, se bild nedan. Två 1-kanalare och en 3-kanalare (Digiplex). Skall försöka få tag i en Orbit reed radio också och prova på det. Back to basic så att säga.

/Bo

Thomas
2013-02-10, 11:35
Det var bättre förr...

36775

bem
2013-02-10, 11:37
Så sant som det var sagt. Mitt i prick. Kommer till och med ihåg när vi fick en TV hemma (svart-vit alltså!) ca 1964.
/Bo

LAB
2013-02-10, 12:13
Måste erkänna:banghead: att radioapparaterna idag är fantastiska,saknar inte dom gamla 4orna pga inställnings möjligheterna o kanske att jag har en del igelkottar själv!Men det skulle vara kul o ha några gamla apparater lite snyggt konverterade till 2,4 OBS UTAN GPS :sarcastic:o flyga oldtimer med tex till min 3kanalers Ben Buckle mod Great News.

Blomster
2013-02-10, 12:39
Det var bättre förr...

36775

:) Haha, det var en komplett sammanfattning av min uppväxt, allt fanns med, bara en komplettering; när jag blev trött i bilen gick jag oftast och la mig på golvet under sätet eller uppe i hyllan mot bakrutan.

Ripa
2013-02-10, 12:57
36775

Det var bättre förr...

Dagens bästa Thomas!

I modellflygklubben som jag var medlem i på 60 talet var medlemsförhållandet 80% ungdomar 20 % äldre, i dag är det tvärt om, och i det perspektivet var det bättre förr!

När vi byggde första klubbstugan i Ripa var vi många ungdomar som såg glädje i arbetet med detta, på första Ripalägret var det för förhållande vis fler ungdomar än på senare år, gjorde klubben en utställning på sportlovet, ja då var det mest ungdomar på plats, och sist men inte minst, internethandeln existerade inte, inköpsresorna till de på den tiden stora hobbybutikerna togs som en heldagsutflykt. Tekniken är bättre i dag, men den gemensamma glädjen var oftast större förr!

3677736778367793678036781

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Thomas
2013-02-10, 13:35
:) Haha, det var en komplett sammanfattning av min uppväxt, allt fanns med, bara en komplettering; när jag blev trött i bilen gick jag oftast och la mig på golvet under sätet eller uppe i hyllan mot bakrutan.

Tänk vad man kommer ihåg...
Farsans första bil 1959 var en Fiat 600. När vi åkte på semester med den så låg jag raklång på tvären i baksätet! Bakom baksätet fanns ett litet stuvutrymme, ā la Bubblan, och blev det tråkigt ålade jag ner mig där...

På sjuttiotalet kom ju Volvo 240-serien, och det var höjden av säkerhet!
Det fanns t.ex. att köpa en "säkerhetsdetalj" i form av ett polstrat galler, fastskruvat i ryggstödet på förarstolen, och det täckte utrymmet mellan framstolarna så att ungarna kunde busa runt i baksätet utan att ramla fram och störa den som körde...

Det var tider, det!

Modellflygarn
2013-02-10, 17:12
Varför inte flyga hos oss i Ödeshög i stället? Här får du verkligen jobba för att hitta ett träd att krascha i!

Fattar vad du menar annars. Nu får man ju släpa med sig datorn för att överhuvudtaget kunna trimma in skiten. Rätt kul ändå men men...

Modellflygarn
2013-02-10, 17:16
:) Haha, det var en komplett sammanfattning av min uppväxt, allt fanns med, bara en komplettering; när jag blev trött i bilen gick jag oftast och la mig på golvet under sätet eller uppe i hyllan mot bakrutan.


Oj nu blev man extremsportare också! Brukade hänga mellan framsätena när jag åkte i farsans bagge... Testade också den där lådan bakom baksätet!

LAB
2013-02-10, 17:46
Varför inte flyga hos oss i Ödeshög i stället? Här får du verkligen jobba för att hitta ett träd att krascha i!

Fattar vad du menar annars. Nu får man ju släpa med sig datorn för att överhuvudtaget kunna trimma in skiten. Rätt kul ändå men men...

Betongen lyckades ju ta björken mellan eran klubbstuga o depån med sin P47a så nog fan har ni träd!:sarcastic:

Modellflygarn
2013-02-10, 18:00
Ett... :)

simonarvestrand
2013-02-10, 19:01
två :)

pgrts
2013-02-10, 19:39
LAB,
Men du har dator och internet i alla fall så helt i det förgångna verkar du inte leva.
Ja, en Graupner Taxi men en metanolare kanske vore nåt - hade det 1973 så det kanske vore dax igen nu 40 år senare...?
../Bo
Ni får väl bygga själva. Det är väl klart att man vill sälja sina elektriska tråkiga träkors och behålla de gamla godingarna. Glödstiftare kan man ju hitta nån gång - jag har samlat på mig 21 st under hösten ;-)
Förra vintern byggdes det en RC Viking och en Falcon 56 och denna vintern blir det kanske en Kwik Fly men det har varit så mycket flygning ute i vinter att bygget har blivit lidande.

lassebetong
2013-02-10, 19:42
Varför inte flyga hos oss i Ödeshög i stället? Här får du verkligen jobba för att hitta ett träd att krascha i!
Som surgubben redan nämnt så var det inte så svårt att hitta. :lollypop:

lassebetong
2013-02-10, 19:44
Misstänkte att du bara satt hemma och surade LAB, för du har inte vart och flugit en enda gång i vinter. Skärpning!! :sarcastic:

LAB
2013-02-10, 19:49
Misstänkte att du bara satt hemma och surade LAB, för du har inte vart och flugit en enda gång i vinter. Skärpning!! :sarcastic:

EN GÅNG å då va de ingen som ville va med!

LAB
2013-02-10, 19:53
Ni får väl bygga själva. Det är väl klart att man vill sälja sina elektriska tråkiga träkors och behålla de gamla godingarna. Glödstiftare kan man ju hitta nån gång - jag har samlat på mig 21 st under hösten ;-)
Förra vintern byggdes det en RC Viking och en Falcon 56 och denna vintern blir det kanske en Kwik Fly men det har varit så mycket flygning ute i vinter att bygget har blivit lidande.

Köpte en falcon 56 byggsats förra året som har blivit orörd i vinter,har 3 söner som ska ta jägarexamen så det har bara blivit en massa pangande på helgerna.

bokis
2013-02-10, 20:00
Jag saknar Gunnar Sträng...

lassebetong
2013-02-11, 06:48
EN GÅNG å då va de ingen som ville va med!

Nä du flög la bara elskit då eller.:)

Anders J
2013-02-11, 07:04
Jag saknar Gunnar Sträng...

Nu tyckte jag att du överskred gränsen för det anständiga! :sarcastic:

Christer J
2013-02-11, 19:41
Jag saknar flickorna på TV2 :man_in_love:

LAB
2013-02-11, 21:37
Televerkets oranga duetter!

Thomas
2013-02-11, 21:42
Och SAAB 93 tvåtakt och Silverpilen...

bokis
2013-02-11, 21:43
Nu tyckte jag att du överskred gränsen för det anständiga! :sarcastic:


Han hade snygga hängslen ju...
Merry fruktsoda samt tuggumit Riff,saknar Televerket över huvud taget,det fanns ju hjälp att få på den tiden.. Duett? Här hade de lyx: Hanomag "sparbössor"!
Era hjältar förrexten:

http://www.youtube.com/watch?v=zkcqCi7FbSw

Modellflygarn
2013-02-12, 20:51
Men finns det inget tillverkat efter 1970 som är bra? :)

LAB
2013-02-12, 21:03
Men finns det inget tillverkat efter 1970 som är bra? :)

Om man letar kanske det går o hitta nått!

Blomster
2013-02-12, 23:13
Men finns det inget tillverkat efter 1970 som är bra? :)
Jodå :sarcastic: DAF Tjorven som slutade att tillverkas 1971, här i Tranås hade posten en "Tjorven" i många år.

Modellflygarn
2013-02-15, 16:42
Jodå :sarcastic: DAF Tjorven som slutade att tillverkas 1971, här i Tranås hade posten en "Tjorven" i många år.

Det hade de här också till brevbärarnas stora fasa. Var tydligen ingen favorit... ;)

Klavins
2013-02-15, 18:07
Jodå :sarcastic: DAF Tjorven som slutade att tillverkas 1971, här i Tranås hade posten en "Tjorven" i många år.
Jag kände konstruktören till tjorven vi arbetade på samma företag ,han hjälpte mig att bygga en 2 stegs automat låda till mina1till 8 bilar .Jag tävlade mycket med rc ban bilar förr.På den tiden fanns det inga automat lådor att köpa,så jag var väldigt först med det.Men tjorven bilen var o är en flopp.

Mr J
2013-02-15, 18:31
Tror fasen det, den där Holländska remdriften är ju hemsk.
Jag lånade en Volvo 66 en gång, man satt och väntade på att fanskapet skulle växla hela resan, över tio mil...

LAB
2013-02-16, 07:57
Tror fasen det, den där Holländska remdriften är ju hemsk.
Jag lånade en Volvo 66 en gång, man satt och väntade på att fanskapet skulle växla hela resan, över tio mil...

Har du kommit fram än!:sarcastic:

Mr J
2013-02-16, 09:01
Har du kommit fram än!:sarcastic:

Nä, jag backade hem igen... Eländet går ju lika fort i backen :crazy_pilot:

bokis
2013-02-16, 09:49
Bästa med Daf/volvo var rödlysen med remjohan,tryck in frikopplingen på växelknoppen,gasen i botten o så bort med fingret när det blev grönt,ingen som hade en suck första tre metrarna..efter tre meter å kom de men det var en annan fråga.. :girl_cray3: