handdator

Visa fullständig version : Autogyro



NickeL
2013-02-11, 00:08
Tjenare!

Tanken slog mig i dag att jag skulle bygga något annorlunda inför kommande Flygmeeting i Påldalen i maj.

Kom på något riktigt ovanligt, Autogiro! så nu sitter jag här o tänker och klurar.

Vill bygga en med en Rotordiameter på runt 1,5-1,7m men skulle vilja ha lite tips och råd från andra där ute som kanske har något att dela. Letar även efter ritningar på någon lämplig, jag vill ha en hyfsat skala aktig.
Vill bygga något i den här stilen: http://www.youtube.com/watch?v=M3an1Ri-rZ8
Jag har byggt ett par Gyrokoptrar förr, både lyckade och misslyckade.
jag funderar på, hur många blad ska man ha?, ska man ha roder eller styra rotorn? lämplig vikt på en 2 bladig 1,7m diameter? Stabbe eller inte stabbe?

Som sagt, fyll på med vad ni vet! :) alltid lär man sig nått.

/Nicke

Lelle
2013-02-11, 08:14
Hej Nicke.

Du ska ta kontakt med Per Widing ( Södertälje klubben såklart!) som har flugit med mycket med autogiro för en del år sedan. Han är riktigt bra på teknink oxå.

Pm:a mej så ska du få adressen.

qrt
2013-02-11, 09:39
Hej, i senaste numret av RCM&E finns det en ritning på ett autogiro, iofs endast 1200 mm men det går kanske att skala upp. Trebladig snurra och gjord för el alt. 40-50 4-takt.
http://www.modelflying.co.uk/sites/3/images/article_images_month/2013-01/panther580.jpg

mhv/Kurt

2,4g thern
2013-02-14, 15:24
Hej Kurt!

Jag skall bygga en Panter, den är redan påbörjad. Det blir efter ritningen som var i tidningen.
Rotor huvudet är redan klart. Jag byggde en autogiro för många år sedan, och det var kul.
Gå in på tidningens hemsida där finns en blogg om Pantern, där finns mycket att läsa.

Hälsningar Ingemar

Kenneth E
2013-02-14, 16:56
Heter det inte Autogyro, Autogiro=betala automatiskt eller har jag fel?

Oavsett så surrar det sådana över huvudet på mig om helgerna där jag bor. Flyger lite konstigt inte alls som ett flygplan.
Balsa regn

Fluf
2013-02-14, 17:37
Heter det inte Autogyro, Autogiro=betala automatiskt eller har jag fel?

Oavsett så surrar det sådana över huvudet på mig om helgerna där jag bor. Flyger lite konstigt inte alls som ett flygplan.
Balsa regn
Flygtypen heter mycket riktigt autogyro, men kallas även autogiro på grund av att företaget Cierva Autogiro Company tillverkade autogyros från 20talet till 50talet. Ungefär som att det heter inline skates inte rollerblades.

Uppfunnen av Juan de la Cierva och först flugen 1923.

Mer info på Wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Autogiro

Thomas
2013-02-14, 17:44
Flyger lite konstigt inte alls som ett flygplan.
Balsa regn

Nä precis!
När jag flög med en autogi... sorry, -gyro i Trelleborg för nå'ra år sen så var det som att åka motorcykel i berg-o-dalbana ett antal hundra meter över marken...

Här är ett par kuliga kärror som jag och polar'n har knåpat ihop för nå'ra år sen!

http://vimeo.com/1535595

2,4g thern
2013-02-14, 19:19
Heter det inte Autogyro, Autogiro=betala automatiskt eller har jag fel?

Oavsett så surrar det sådana över huvudet på mig om helgerna där jag bor. Flyger lite konstigt inte alls som ett flygplan.
Balsa regn
Hej!

Ursäkta mitt lilla stavfel, naturligtvis heter det Autogyro.

Hälsningar Ingemar

Kenneth E
2013-02-14, 20:58
Ingen fara , men jag hade för mig att det så - måste ställa frågan.

Michael
2013-02-15, 07:28
För något år sedan besökte jag flygmuseet Museo del Aire Cuatro Vientos utanför Madrid där en av hangarerna härbergerar Ciervas kpnstruktioner. Här finns några bilder från mittt besök:

Cuatro Vientos (https://plus.google.com/u/0/photos/115881521188404119567/albums/5581464688691854545)

NickeL
2013-02-15, 12:37
Tjenare!

Tack för tipsen.
Jag har hittat bilder på Google på en Auto"gYro" som heter "REX" Tänker skala upp den till ca 1,6m
Låter 1,5kg vikt ok på 2 bladig 1,6m rotordiameter? har en motor som levererar max 1,9kg trust på 3s 30C
blir den stabilare med en Stabbe eller kan man skippa den för att slippa onödig vikt?

Jag tänker bygga så att jag bara tiltar rotorn i höjdläge och sedan svänger med Sidroder,
Bra/dålig idé?

kjni
2013-02-15, 13:46
Hej,
kul med diskussioner om ovanliga flygetyg. Jag brukar ibland titta på en sajt som heter Fiddlers Green som handlar om pappersmodeller av olika slag. Just idag fick jag ett mail om nyheter där och där fanns b l a denna:

http://www.fiddlersgreen.net/models/Aircraft/Cierva-C4-autogyro.html

http://www.fiddlersgreen.net/aircraft/Cierva-C4-autogyro/IMAGES/C.30-Autogyro-cutaway.jpg

MVH
Kjell Nilsson

Thomas
2013-02-15, 15:08
Jag tänker bygga så att jag bara tiltar rotorn i höjdläge och sedan svänger med Sidroder,
Bra/dålig idé?

Jag gjorde precis tvärt om! Hade vanligt höjdroder på stabben och tilbar rotor som skevroder. Funkade bra.

NickeL
2013-02-15, 16:18
Jag gjorde precis tvärt om! Hade vanligt höjdroder på stabben och tilbar rotor som skevroder. Funkade bra.
Aha, men jag tänkte, är det inte lätt att stabben blir hängande i sväng likt "kniv egg" ?? om man bara har "tilt" för sväng
Kanske kör med full tilt på huvudet och Sidroder... beror på hur många servon jag har råd med :sarcastic:
Ska lägga upp lite bilder på skissar nån dag.

/Nicke

Thomas
2013-02-15, 18:07
Jodå, sidoroder fanns också, bra att "trycka runt" med i svängarna.

NickeL
2013-03-06, 22:20
Länge sedan jag uppdaterade denna tråd, men Bygget tog i alla fall fart, Jag började bygga en lite mindre än vad som var tänkt och rotordiametern hamnade på ca 1m, vikt Utan elektronik som den ser ut på bilden med rotorblad och rubbet är 113g

Inte precis den vackraste och klädseln var inte heller så Sexig, men det var vad jag hade hemma så det får gå för det...
Ska försöka uppdatera lite oftare då det händer grejer just nu :p

37378

//Nicke

NickeL
2013-03-09, 10:47
Nu ska vi se, haft tid att bygga lite, byggde om rotorhuvudet från en tunn ståltråd till detta

----> 37464

Har även börjat på noshjulet, servon motor och mottagare är monterat, vikt: 192g

Noshjulet fick fjädring.
Använde en fjäder från en gammal bläckpenna
37465 37466

Och lite Bilder på servon och krafs

37467 37468

Nu ska det monteras ett tredje servo för sidroder och ett noshjul, sen blir det taxning ute på gården! :lollypop:

//Nicke

NickeL
2013-03-09, 23:43
Äntligen klar

Godis: check torr Musik från Melodifestivalen: check limpistol: check


några timmar senare så var man klar :P

Slutvikten Hamnade på 250g med acce (+- 10g)

tog ett tag att komma på hur man mixade ihop deltamix se att det blev rätt... :stupid:

I morgon blir det taxning och trimning sen är det bara att vänta på att det blir grönt ute...

Stötte på ett Problem... eller ingen problem ännu men det kan nog bli, Såg precis att jag byggde rotorhuvudet fel och skapar
en stor brytningskraft på gångjärnet, får se om det håller. :banghead: 37480

Mer i morgon om vädergudarna tillåter

Thomas
2013-03-10, 08:20
Kul projekt!
250 gram verkar lätt, hoppas nu att du har fått alla inställningar rätt och att det håller...

NickeL
2013-03-10, 08:29
Tackar!

Ja det får vi hoppas, Ska försöka bygga en större i höst... (lovar dock inte för mycket) hehe :P
Ja den vart riktigt lätt faktiskt, jag är förvånad själv, motorn levererar runt 450-500g thrust så då har jag lite vikt att bolla med också. :)


//Nicke

NickeL
2013-03-10, 13:52
Insåg nu efter taxning att spårvidden på hjulen var för smal och det var för små hjul..

fram med grillpinnarna och bygga nytt ställ!

37486 37487

Påt igen bara! :p

/Nicke

NickeL
2013-03-11, 21:05
Jahopp... sitter här och väntar på att snön ska fara sin väg så att jag kan flyga...

ca 20cm snö på fältet i dagsläget så det lär dröja säkert en månad innan det blir maiden, har testet lite mera ute på gatan och den lyfter.

dock tycker jag att rotorn har svårt att varva upp, det är vanlig Clark Y profil på bladen (som det ska vara)
finns det något knep? hur man ska vinkla bladen eller så?

Thomas
2013-03-11, 21:28
I "neutralläge" ska rotorhuvudet luta ca 7-8 grader bakåt, och varje blad ska luta 3-4 grader framåt i förhållande till rotorhuvudet.
På't igen, bara!

NickeL
2013-03-12, 08:49
Ok tack!

får prova sen

NickeL
2013-03-13, 18:12
vart mycket bättre med 4-5 grader lutning på bladen, nu snurrar de på fint.
Tackar Thomas för det fina tipset :)

Fortfarande 15cm snö ute på fältet... suuck
Men men, den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge antar jag...

//Nicke

Thomas
2013-03-13, 18:27
Sedärja! Kul man kunde stå till tjänst.

Snö?? Kan du (eller någon annan) inte hålla upp mot vinden, låta rotorbladen få fart och handkasta iväg gyron?? Borde funka...

Om inte annat är det mjukt att landa i!

NickeL
2013-03-13, 19:53
klart det går, men jag är lite feg av mig :P
vill prova från marken, då märker jag ju om han lyfter eller inte :sarcastic:

Mjukt? ha, snarare tvärt om, ligger ju ett istäcke över alla snö haha

NickeL
2013-04-05, 17:37
**Detta bygge har avstannat och jag har varken tid eller pengar att bygga färdigt... så detta projekt kommer att säljas på "bytesmarkanden" i Enköping den 21a April**

Fluf
2013-04-05, 19:46
Tråkigt att höra :( Hoppas den hamnar i goda händer.

NickeL
2013-04-05, 19:49
Tråkigt att höra :( Hoppas den hamnar i goda händer.

ja, alldeles för mycket i vägen, står bara och samlar damm... tyvärr
Hoppas även jag att den hamnar i goda händer