handdator

Visa fullständig version : Quad frågor



Peet
2013-02-13, 23:19
Hej alla, är ny på detta forum och har en hel del frågor som jag hoppas få hjälp med.

Jag fixade en anonns på köpes igår och fick många intressanta bud och svar på quadcopters och hexacopters mm

frågor:

1. Vad skall man ha för radio, vilken frekvens? räckvidd?

2. Använder man kristaller till motagaren i dessa?

Kommer säkert fler frågor senare.

Mvh Peet

2013-02-14, 00:39
Hej och välkommen

Exakt vilken radio du ska ha är i slutändan en smaksak. Med multirotor så behöver man en hel del kanaler, så en 8-kanalare är nog att rekommendera då dom brukar vara lite mer avancerade än tex 7-kanalare.

2.4ghz är standardfrekvensen idag och man har inga kristaller. Det finns longrange-system som använder andra frekvenser men dom ca 1.5km som 2.4ghz med standard antenn ger, räcker långt på en multirotor

Peet
2013-02-14, 00:52
Hej och välkommen

Exakt vilken radio du ska ha är i slutändan en smaksak. Med multirotor så behöver man en hel del kanaler, så en 8-kanalare är nog att rekommendera då dom brukar vara lite mer avancerade än tex 7-kanalare.

2.4ghz är standardfrekvensen idag och man har inga kristaller. Det finns longrange-system som använder andra frekvenser men dom ca 1.5km som 2.4ghz med standard antenn ger, räcker långt på en multirotor
Hej, tack.

Då får man ju fråga hur radio och motagare komunicerar om det inte finns kristaller?

Peet
2013-02-14, 01:05
Sökte lite och nu förstår jag lite mer.

Peet
2013-02-17, 16:26
Har nu fått tag på en quad och provat att köra den lite, den drar snett åt ett håll hela tiden men om jag drar upp den högra spaken helt är den i ganska bra balans, vad beror detta på?

Stiffe
2013-02-17, 17:15
Har nu fått tag på en quad och provat att köra den lite, den drar snett åt ett håll hela tiden men om jag drar upp den högra spaken helt är den i ganska bra balans, vad beror detta på?

Vad är det för flightcontrol som styr den ?, inte radion

Peet
2013-02-17, 17:21
Vad är det för flightcontrol som styr den ?, inte radion
Om jag fattat det rätt så är det KK.

Stiffe
2013-02-17, 17:53
Om jag fattat det rätt så är det KK.


Ok då kan jag inte hjälpa dig har aldrig haft ett sånt , Simon tror jag har koll