handdator

Visa fullständig version : DJI - Lurad?!



Lassekar
2013-02-14, 22:47
Hej!

Nu är jag riktigt besviken...
Har investerat i en original Flame Wheel F450 från kinesiska företaget DJI.

På olika sajter har jag innan investeringen läst om DJI´s "Förträfflighet" vad gäller exakthet på deras produkter.

Nu har jag upplevt verkligheten! - Redan vid montering av första originalmotorn på originalarmen till plattformen så stämmer INTE hålen på motor och arm!

36880


Jag fick ta fram min Dremel och slipa "originalhålet" ordentligt innan motorn passade!
- Är Nazan och GPS:en lika "Perfekta" blir inte detta någon rolig resa... :goodnight:

Jag känner mig väldigt osäker och inte minst Lurad!

/Lasse

P.S. Mina vänner kallar mig för "MikrometerLasse", ja, jag är en perfektionist! Kanske detta inte är min grej... - Så uselt... *Grr* D.S.

SteffeB
2013-02-14, 22:59
Men, har du vänt motorn rätt? Hålen är väl på avstånd 16 och 19mm, de sitter inte i kvadrat.

Lassekar
2013-02-15, 00:04
Hej SteffeB och Tack för ditt svar/fundering!

Nog kan jag vara "lite" disträ i andra sammanhang, men inte i detta.
Motorn är monterad i den riktning den ska, allt annat är otänkbart.

36881

Dessutom hade jag koll på avstånden, i mitt fall handlar det om kanske 1-2 millimeter fel på arm/motor.

Ha det gott

/Lasse

SteffeB
2013-02-15, 00:08
Ok, det låter väldigt konstigt. :)

SteffeB
2013-02-15, 00:12
Det passar alltså inte om du vrider motorn 90°?

Lassekar
2013-02-15, 00:29
Hej SteffeB!

Inte mer konstigt än att jag har fått en "batch" från kineserna som passerat produktionen utan kontroll...
Kontroll och kontroll, i Kina fungerar det inte så! - Kopiera och kör på så det ryker!

Trist men sant

/Lasse

P.S. Egentligen ska man inte klaga, man får det man betalar för... D.S.

Defuncta
2013-02-15, 05:34
Hej SteffeB!

Inte mer konstigt än att jag har fått en "batch" från kineserna som passerat produktionen utan kontroll...
Kontroll och kontroll, i Kina fungerar det inte så! - Kopiera och kör på så det ryker!

Trist men sant

/Lasse

P.S. Egentligen ska man inte klaga, man får det man betalar för... D.S.

Ja det är trist att det är så i kina, men jag har aldrig upplevt nått liknade med min F450. Ha i åtanke vad ramen kostar också, det är ingen Cinestar så det blir ju ingen personlig konkurs ;)

Lycka till med bygget! Haft mycket kul med min F450.

Lassekar
2013-02-15, 12:34
Hej Defuncta och Tack för uppmuntran!

Nu har jag kontrollerat övriga armar/motorer och där stämmer hålen.
Börjar tro att det är hålen på motorn som inte satt rätt... *Hmm*

36884

Hålcirkeln på armar och motorer är lite skum, de sitter lite snett från varandra. Inte i en rät vinkel!
- Men det kanske är så på alla motorer/armar?

Håller med om priset, det handlar ju inte om "Rymdforskning", så man får det man betalar för, men det är ändå lite trist...
- Ja, jag är en gnällmåns. :sarcastic:

Trevlig fredag

/Lasse

UndCon
2013-02-15, 12:47
Jämför hålcirkeln på en annan motor...

Reklamera om det är fel, åtminstone meddela att det är fel, bifoga bilderna. Kanske får rabatt eller nya prylar...

Stiffe
2013-02-15, 12:48
Nu har jag kontrollerat övriga armar/motorer och där stämmer hålen.
Börjar tro att det är hålen på motorn som inte satt rätt... *Hmm*



Hålcirkeln på armar och motorer är lite skum, de sitter lite snett från varandra. Inte i en rät vinkel!
- Men det kanske är så på alla motorer/armar?





Var det Steffe försökte förklara för dig nedan :) det är så på de flesta motorer , varför vet jag inte


Men, har du vänt motorn rätt? Hålen är väl på avstånd 16 och 19mm, de sitter inte i kvadrat.

Lassekar
2013-02-15, 13:00
Jämför hålcirkeln på en annan motor...

Reklamera om det är fel, åtminstone meddela att det är fel, bifoga bilderna. Kanske får rabatt eller nya prylar...

Hej UndCon!

Jag har redan haft en "dust" med det kinesiska företaget som jag beställde ifrån.
En av de fyra motorerna var inte ny, den var använd och luktade bränt!
Det tog mig en vecka och drygt 10 mail innan de "erkände" fadäsen...
En ny motor är skickad utan kostnad säger de, men den har inte dykt upp ännu! *Hmm*

= Jag orkar inte med mer mailväxling, det är inte värt besväret helt enkelt! :concern:

Trevlig fredag

/Lasse

Ryssen
2013-02-15, 13:03
Upplevde nog samma sak vid montering av motorerna, fick fila lite men inte så mycket.
Resterande av bygget var klockrent, och Nazan/GPS och motorerna har funkat felfritt i många flygningar nu.

Kenneth E
2013-02-15, 13:07
Tyvärr är det så att ibland kan man hamna lite snett med leverantörna i Asien och de kan faktiskt skita i dig för de vet att du befinner dig på andra halvan av jordklotet.

Det hände mig flera gånger när jag bodde i Kina, då nyttjade jag min flickvän som hade kontakter inom partiet. Då blev det fart kan jag berätta.

Balsa regn

PS. Det gäller att välja rätt flickvän. DS.

Lassekar
2013-02-15, 13:08
Var det Steffe försökte förklara för dig nedan :) det är så på de flesta motorer , varför vet jag inte

Hej Stiffe!

SteffeB skrev: Men, har du vänt motorn rätt? Hålen är väl på avstånd 16 och 19mm, de sitter inte i kvadrat.

Svaret jag gav: Nog kan jag vara "lite" disträ i andra sammanhang, men inte i detta.
Motorn är monterad i den riktning den ska, allt annat är otänkbart.

Om jag fortsätter! Motorn "kan" vridas 180 grader, men då pekar sladdarna ut från armen, inte bra...
Den kan inte vridas 90 grader, då passar bara ett av hålen, = det blir fel hålcirkel.

Hålen sitter inte i kvadrat! Det stämmer precis, inte heller i en rektangel utan i en skum vinkel från varandra...

Trevlig fredag

/Lasse

Lassekar
2013-02-15, 13:14
Hej Kenneth!

Det stämmer det du skriver, lägg till att den kinesiska supporten som läser/svarar på dina mail är "Kass" på engelska... *Pust*

Förväxlingar är mer vanligt än att de begriper vad man skriver! Jag höll på att få "Tuppjuck" när jag läste svaren i några av mailen... *Ha-Ha*
- Det blev till att skriva på enklaste skolengelska, då gick det "lite" bättre. :argue:

Trevlig fredag

/Lasse

Lassekar
2013-02-15, 13:27
Upplevde nog samma sak vid montering av motorerna, fick fila lite men inte så mycket.
Resterande av bygget var klockrent, och Nazan/GPS och motorerna har funkat felfritt i många flygningar nu.

Hej Ryssen!

Missade ditt inlägg i hastigheten...
- Se där, då är jag inte ensam om att ha fått ett "Måndagsexemplar"!

Hoppas också att det "bara" är lite bearbetning som är galet med plattformen, men man får sina onda aningar... *Hmm*

Trevlig fredag

/Pessimistkonsulten :sarcastic:

Kenneth E
2013-02-15, 13:33
Dom använder Google translate för att översätta.

Vilket jag försökte förklara för dem att det fungerar inte, så vi gjorde ett par tester och helt plötsligt blev "landningsbanor" både kycklingar och svordomar med vändande mail.

Lassekar
2013-02-15, 16:18
Hej igen Kenneth!

Ja, inte är det engelska i alla svar man får...
Google translate låter sannolik, men förmodligen en "kinesisk version" eftersom Google är bannlyst i den kinesiska varianten av Internet!

Trevlig fredag

/Lasse

Lassekar
2013-02-16, 01:18
Hej!

Upptäckte att en av de extraarmar jag har beställt till plattformen också har fel hålcirkel!

36897

En vit arm, alla röda har varit helt perfekta.
Slutsats: Det är armarna, inte motorerna som är felaktiga.

Trevlig natt

/Lasse

Sickan
2013-02-16, 08:06
Oj, vilken otur du haft! Jag har köpt ett antal ;) och inte fått en enda dålig. Både röda, vita och svarta har varit perfekta och inhandlade främst från mikrokopter.nu och TBS.

--
S

Kenneth E
2013-02-16, 09:39
OK, det är tråkigt att det inte är perfekt.

Men för att vara från Kina tycker jag det är tillräckligt bra, slipa lite med dremeln och det är klart.

Lassekar
2013-02-16, 11:25
Hej Stickan och Kenneth!

Ja, hela min första beställning någonsin av multirotorprylar blev trist... :concern:

En av motorerna var inte ny utan använd i något sammanhang, i lådan med delarna var tre påsar märkta 330MOT, en påse 550MOT. Propellerpåsarna 550P08 och 550P10, påsarna till fartreglagen 550ESC. Några påsar helt omärkta, slutligen den enda "rätta" påsen 450F BB och 450F BT som innehöll topp/bottenplatta.

- Nu är ju alla prylar "samma" och passar mellan de olika plattformarna, men det kändes ändå som värsta hopplocket man har sopat upp från golvet...

36898

Som man kan se på bilden (Juletid) så ser påsarna hanterade ut, skrynkliga och så. Bilden togs direkt efter att paketet hade anlänt från Kina, jag har inte plockat i prylarna utan lagt upp dem på bordet för foto.

Apropå armarna så har något i efterbearbetningen av hålen felat, det är nog bara slumpen att det i mitt fall är de vita...

Att handla prylarna i Sverige är självklart en god idé, men jag hade inte bråttom med leveransen, priset i Kina var väldigt lockande o.s.v. Men från sajten där jag beställt detta kommer inte mer att beställas! *Ha-Ha*

Andra prylar har jag beställt från England, Tyskland och USA, det har varit perfekt!
Lite från Sverige också, bland annat radion.

Trevlig lördag

/Lasse

Kenneth E
2013-02-16, 12:20
Det man skall tänka på är att, lokalt i Kina säljs oftast detaljer billigt men det är oftast andra sorteringen. De riktiga går på export till resten av världen.

Timtimtim
2013-02-16, 12:39
Vilken återförsäljare köpte du ifrån?

Lassekar
2013-02-16, 14:18
Det man skall tänka på är att, lokalt i Kina säljs oftast detaljer billigt men det är oftast andra sorteringen. De riktiga går på export till resten av världen.

Hej Kenneth!

Jag kan bara nicka instämmande.
- Mina grejor såg ut som något man hittat på golvet... :concern:


Vilken återförsäljare köpte du ifrån?

Hej Timtimtim!

Här är länken till firman och plattformen: http://www.goodluckbuy.com/dji-f450-multicopter-quadcopter-frame-kit-combo-with-esc-motor-propeller.html

Trevlig lördag

/Lasse, som håller tummarna i damernas VM-slalom :eagerness:

Timtimtim
2013-02-16, 14:24
Tackar! Ha en trevlig lördag du också

Stiffe
2013-02-16, 14:42
Hej!

Upptäckte att en av de extraarmar jag har beställt till plattformen också har fel hålcirkel!

36897

En vit arm, alla röda har varit helt perfekta.
Slutsats: Det är armarna, inte motorerna som är felaktiga.

Trevlig natt

/Lasse

Kollade lite på mina bilder då jag också började med en FW 450 och på nån motor är mina kablar utåt i mitt fall en svart arm, är det problemet du anser vara ett fel ? att nån motor får kablarna utåt ? isf förstår jag frågeställningen bättre :)

Sickan
2013-02-16, 15:40
/Lasse, som håller tummarna i damernas VM-slalom :eagerness:

Höll också så många tummar jag kunde, men vi får var glada åt en medalj :)

--
S

Lassekar
2013-02-16, 15:53
Kollade lite på mina bilder då jag också började med en FW 450 och på nån motor är mina kablar utåt i mitt fall en svart arm, är det problemet du anser vara ett fel ? att nån motor får kablarna utåt ? isf förstår jag frågeställningen bättre :)

Hej Stiffe!

Det är precis som du skriver, kablarna vill jag ska peka in mot armarna.
- Eftersom jag är en "Petimeternisse" är allt annat otänkbart för mig. :alberteinstein:

Trevlig lördag

/Lasse, som kikar på skidskyttestafetten "Heja Sverige"

zooks
2013-02-16, 16:46
Hej Timtimtim!

Här är länken till firman och plattformen: http://www.goodluckbuy.com/dji-f450-multicopter-quadcopter-frame-kit-combo-with-esc-motor-propeller.html

Trevlig lördag

/Lasse, som håller tummarna i damernas VM-slalom :eagerness:

Goodbyeluck är tyvärr inte kända för att ha dom bästa grejerna...
Det är rätt ofta dom har kopierade saker och säljer som original.

Lassekar
2013-02-16, 18:24
Goodbyeluck är tyvärr inte kända för att ha dom bästa grejerna...
Det är rätt ofta dom har kopierade saker och säljer som original.

Hej Zooks!

Jag "misstänkte" att så var fallet först, men efter att ha nagelfarit allt innehåll i F450-satsen = Ingjutna DJi logotyper, guldtexten på plattorna, texten på kartongen i metalliclack o.s.v. tror jag mer på det Kenneth skriver: 2:a sortering på prylar!

- Men det är klart, sajten säljer enormt mycket prylar, så hur det är med allt annat har jag ingen aning om... :huh:

Trevlig kväll

/Lasse

Putteman
2013-02-23, 11:03
Jag själv är en van och kräsen mk användare men har skaffat mig en kompett sats Dji 550 hexa med Naza på .
Tycker själv så här om min Dji 550.

Positiva saker :
Styrkortet Naza med Gps helt underbara grejor rakt igenom .
Fartreglagen verkar helt ok

Negativa saker:
Ramen lättbyggd och säkert tålig konstruktion men tung med sin feta fladdriga plast och verkar som den vidarebefodrar vibrationer mycket så jag kommer att byta ut ramen i framtiden till aluminium trä eller kolfiber.

Motorerna har varit ett bekymmer för mig då de verkar obalanserade , Ok de dög när man hade en mindre vibrationskänslig Gopro kamera ombord .5 av 6 Dji Motorer var mer eller mindre obalanserade i mitt fall och sedan själva konstruktionen av propeller axeln som gör det svårt att använda annat än Dji egna proppar , man kan använda sig av Graupners bra proppar men tycker det ändå glappar lite mellan propp och axel . Har i mitt fall bytt ut motorerna till Rctimer Hp2212-1000 Kv vilket gett balans samt tystare gång mera kraft och bättre flygtid :)

Dji Propellrarna V1 10x 4,5 var för allt för mjuka om man har lite last för då böjer de sig och ger dynamisk obalans ,men nu skall det kommit ut en V2 version på Dji's proppar som skall vara hårdare och en annan utformning ( mer likt Graupner E )
Har själv bytt ut till Graupner's E 10 x 5 och är helnöjd , men en grej att tänka på är att när man byter till Graupner så kan man ofta gå upp en propeller tum storlek som i detta fall då till 11'' eftersom det verkar som att Graupner's proppar har smalare blad .

Men detta är ju bara mina egna erfarenheter och allt beror ju på vad tunga grejor man lastar men ,typ av kameror , typ av gimbal , tur att få en bra batch på grejor från kina m,m

Lassekar
2013-02-23, 12:31
Hej Putteman och Tack för ett fint och informativt svar!

Håller med om ramen, lätt att bygga även om jag hade lite problem med hålavstånd på någon arm! :upset:

jag har inte fått igång mina motorer än, men av allt jag har läst om motorerna så utgår jag från att även mina är i obalans...

DJI propparna har blivit nedskrivna på alla forum jag besökt, därför blev det andra proppar från HK, inte några värstingar, de är mjukare än DJI´s original, men "förhoppningsvis" går de inte av!?

Håller med om den dumma axelfattningen på DJI´s originalmotorer, jag har fått brotscha upp hålen på HK-propparna = Inte mycket "gods" kvar runt centrum då motorerna kräver 8mm hål!

Eftersom det verkar vara tradition att krascha x-antal gånger innan man behärskar sin plattform, har jag inte valt några dyrare proppalternativ.

Tanken är att på sikt bygga en större plattform (6-motors) för att lyfta en kamera. Då blir min lilla F450 en bus- och övningsmaskin. Naza MC + GPS flyttas till nya plattformen och F450 får ett enklare styrkort.

- Men det är tankar, först måste F450 upp i luften! :sarcastic:

Trevlig lördag

/Lasse