handdator

Visa fullständig version : Varning - TBS ESC glappkontakt



Johan_vv
2013-02-16, 20:19
Hej,

Skulle vilja dela med mig av ett problem som jag stött på med mina TBS ESC inhandlade i December. Ni som följer TBS forum har kanske noterat detta redan, men för övriga som flyger med dessa Esc så kan det vara värt att kontrollera innan era prylar också ramlar ned i marken.

Problemen startade när jag var ute och flög min Disco med min nya RangeLink installerad. Testerna slutade i en konstig krasch som jag trodde var relaterat till radiolänk problem. Dock insåg jag sedan när jag reparerat klart Discon att ena motorn fungerade till och från. Ibland fastnade den i låst läge och ibland snurrade den vid gaspådrag. Såg då att detta verkade bero på glappkontakt i ena ”bullet-anslutningen” som sitter fastlödda direkt på ESC. Efter lite mer lirkade så exploderade ESCen och motorn blev glödhet innan jag hann dra ur batteriet.

Efter att jag klippt upp krympslangen så tog det inte lång tid att inse att det bara var en tidsfråga innan detta skulle ske. Denna typ av kontakt som är fastlödd direkt på ESCen kan innebära en relativt stor hävkraft med tanke på sin längd, och fästpunkten på kretskortet är extremt liten i förhållande till den utstickande längden, som är ännu längre när motorkontakten sedan är intryckt. I mitt fall så satt Bullet-kontakten fortfarande fast, men det finns en spricka i kopparbanan på kretskortet vilket orsakade glappkontakten. På bilden har jag böjt upp Bullet-kontakten lite extra för att påvisa problemet:
36916

För att åtgärda problemet på mina andra tre fartreglage så slipade jag bort färgen med en glasfiberborste (extremt användbart då den endast tar bort färg och inte kopparn från kretskort) och sen bryggade jag hela avståndet mellan FET och anslutningskontakten med lödtenn:
3691736918

Jag mailade Trappy på TBS som sa att de har haft tre olika versioner av ESC där den första serien var konstruerad på detta sätt och ena rekommendationen för att lösa problemet var då att brygga med lödtenn.

De skickar en ny ESC utan kostnad för min del (samt nya skruvar då de jag fick var gjorda i typ smör) och att jag kan skicka tillbaks de andra tre om jag inte hellre ville fixa dem på egen hand. – Så, TBS var hjälpsamma.