handdator

Visa fullständig version : Canardvinge JAS 39 gripen



Masv
2013-02-17, 15:31
Har byggt en jas39 i foam med fungerande canardvinge.
men åt vilket håll skall den gå?
Om jag drar höjd roder åt vilket håll skall näsan på canarden gå
martin

Thomas
2013-02-17, 15:40
Canarden ska gå NERÅT i bakkakant och uppåt i framkant!

Annars blir det spännande...

Masv
2013-02-17, 15:53
Tackar för infon.
skall genast programmera radion rätt. Hur stora skall utslagen vara ?

Matsa
2013-02-17, 15:55
På Jas Gripen 1/10 som jag bygger ska det bara vara några mm (5) i utslag, prova något liknande kanske.

Matsa...

Scaze
2013-05-22, 00:34
Nu kan jag missminna mig men tror jag hade ganska friska utslag på min Steve Shumate JAS 39 Gripen puch jet.
Men då använde jag de som endast höjdroder å hade ingen elevon mixning. (stavning?)
Håller iaf med om uppåt i framkant :p
En otroligt rolig flygmaskin att hantera, å nu ligger en EDF maskin i min pipeline så att säga.
Behöver bara en bra 3d view ritning i typ .DXF för att kunna CNC skära en.

henke2
2013-05-22, 08:59
Canarden ska gå NERÅT i bakkakant och uppåt i framkant!

Annars blir det spännande...

Är det verkligen så... Kolla på youtubevideos på flygplan med nosvinge och klura på åt vilket håll den rör sig och hur den används. (aldrig som höjdroder)

Stig K
2013-05-22, 10:50
Är det verkligen så... Kolla på youtubevideos på flygplan med nosvinge och klura på åt vilket håll den rör sig och hur den används. (aldrig som höjdroder)

Varför skulle inte nosvingen användas som höjdroder? Jag har en modell av Long-eez och nosvingen är det enda höjdroder som finns och det skall röra sig som Thomas beskriver.

Thomas
2013-05-22, 11:02
Är det verkligen så... Kolla på youtubevideos på flygplan med nosvinge och klura på åt vilket håll den rör sig och hur den används. (aldrig som höjdroder)

Jaså??

Titta 0.55 in i filmen...


http://www.youtube.com/watch?v=4IaWn7kX4Es

Men visst, det går ju alltid att mixa med vanligt höjdroder i bakkant av huvudvingen...

Baua
2013-05-22, 11:08
Tror Marcus kan svara på detta.

Hils
Magnus

henke2
2013-05-22, 11:36
Jaså??

Titta 0.55 in i filmen...


http://www.youtube.com/watch?v=4IaWn7kX4Es

Men visst, det går ju alltid att mixa med vanligt höjdroder i bakkant av huvudvingen...

På Viggen används den som klaff och så förmodligen på de flesta modernare flygplan också. På ex Gripen gissar jag att den om någonting går åt motsatt håll som höjdrodret för att motverka det instabila.

I modellflygsammanhang är det också inte självklart. Tänker vi oss 45graders utslag åt bägge hållen eller tänker vi oss +-5grader? I min mening hade små utslag med gyro på nosvingen varit det närmasta man kan kalla för fungerande canard. Då med funktionen att hålla ner nosen(en smula bara) vid höjdutslag.

(notera att jag inte säger emot er hur man höjer eller sänker nosen på ett flygplan, bara vidgar vyn om canardens användning)

marell01
2013-05-22, 15:17
Tror Marcus kan svara på detta.

Hils
Magnus

Jag kan ju försöka...
För att få ett snabbt on set rate (stavning) på en deltamaskin behövs något som lyfter nosen vid höjdroder-input. Det skall dock inte vara några 45(deg) utan snarare cirka 5-10(deg).
På Viggen används den främre canarden som "bäryta" och klaff vid start och landning. På Gripen används hela canarden som ett hjälproder över hela enveloppen.
Således: Höjdroder på bakre rodren ger Canard framkant upp., Dykroder bak ger canard framkant ner. Om ni tänker er en carvingskida (JAS) så förstår ni skillnaden mot en klassisk slalomskida (Viggen)
Att sen JAS är instabil är en helt annan femma - då får vi börja analysera aerodynamisk instabilitet och tp-instabilitet.
Skillnaden mellan den riktiga JAS och en modell är förenklat att på den riktiga så kan canardens "Noll-läge" ändras beroende på fart och attityd. Detta för att förhindra överstegring (Alfavinkel) eller balancera kärran för en given fart.

Kolla videon nedan vid låg fart. Canarden är då nästan horisontell, hade den varit mer anfallsvinkel hade maskinen slått en bakåtvolt, typ Långholmen, vattenfestivalen.

http://www.youtube.com/watch?v=XlJbG1UbTIg

Kolla denna hur nosvingarna står för att trycka ner nosen och få fart. Tyvärr redan försent...

http://www.youtube.com/watch?v=g1AjtjsV-xg

Här kan ni se hur canarden agerar klaff vid landning.

http://www.youtube.com/watch?v=SkBkXG-eVOo

3:10 in i denna så ser ni canarden vid start.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QJQKCUjcslM
En annan mycket viktig sak canarden gör är att skapa vortex över huvudvingen för förbättrad lyftkraft.

Hoppas detta förklarar det tillräckligt.
mvh

Thomas
2013-05-22, 15:47
Himla bra förklarat!
Har JAS ordinärt höjdroder också där bak? Alltså mix?

På en modell kan jag tänka mig att det räcker med höjdroder (ner-roder) på canarden.

Maroz
2013-05-22, 15:54
Hej! Körde min depron JAS med enbart canarden som höjdroder. Framkant upp för höjd :). Funkade kalas.
http://www.youtube.com/watch?v=ftNrwbQOv8M&feature=youtu.be Min vingliga maiden som exempel...

marell01
2013-05-22, 15:56
Himla bra förklarat!
Har JAS ordinärt höjdroder också där bak? Alltså mix?

På en modell kan jag tänka mig att det räcker med höjdroder (ner-roder) på canarden.

Japp, den har delade roder, två på varje vinge. Den använder olika mycket roderyta beroende på fart.
mvh

Fluf
2013-05-22, 16:43
Himla bra förklarat!
Har JAS ordinärt höjdroder också där bak? Alltså mix?

På en modell kan jag tänka mig att det räcker med höjdroder (ner-roder) på canarden.


Japp, den har delade roder, två på varje vinge. Den använder olika mycket roderyta beroende på fart.
mvh
Kika på denna :) Ganska detaljerad skiss med listning på ca 100 delar på JAS 39
http://statics.atcloud.com/files/comments/131/1311425/images/1_original.jpg

Där står roderytorna benämnda som som outboard och inboard elevon.

henke2
2013-05-22, 16:55
Således: Höjdroder på bakre rodren ger Canard framkant upp., Dykroder bak ger canard framkant ner.
mvh

Det du skriver stämmer förutom just detta som inte alls behöver vara så. Nosvingen hjälper till att de dig det du begär, även utanför ramen om du överknäcker spaken. Men i vissa fall är det ju omvänt att höjdroder ger neråt på nosvingen, eller i alla fall rejält neråt jämfört med vad statiskt neutral är. En sväng exempelvis så drar du fullt höjd medan nosvingen ger rejält motsvarande dyk. Hade man översatt det till en RC-modell så hade det blivit konstigt. Det enda vettiga man kan ha rörligheten hos nosvingen till på en modell är väl i bromsläge efter landningen så att modellen sätter sig ordentligt och inte studsar. :-)

henke2
2013-05-22, 16:58
Japp, den har delade roder, två på varje vinge. Den använder olika mycket roderyta beroende på fart.
mvh

Talar du ens om för kärran att du landar(på en icke datoriserad kärra får man ju bla ge klaff manuellt, reversera manuellt etc) eller fäller du bara ner stället, flyger in och datorn ger klaff etc?

marell01
2013-05-22, 17:32
Under en viss fart och höjd med ställ ute så konfigurerar den sig själv för landning med framkantsklaff, canarderna etc. Vid sättning sker lyftkraftdumpning elefantöron automatiskt för att maximera bromsverkan.

Tapatalk via mobil!

marell01
2013-05-22, 17:33
Redigerad

marell01
2013-05-22, 17:34
Det du skriver stämmer förutom just detta som inte alls behöver vara så. Nosvingen hjälper till att de dig det du begär, även utanför ramen om du överknäcker spaken. Men i vissa fall är det ju omvänt att höjdroder ger neråt på nosvingen, eller i alla fall rejält neråt jämfört med vad statiskt neutral är. En sväng exempelvis så drar du fullt höjd medan nosvingen ger rejält motsvarande dyk. Hade man översatt det till en RC-modell så hade det blivit konstigt. Det enda vettiga man kan ha rörligheten hos nosvingen till på en modell är väl i bromsläge efter landningen så att modellen sätter sig ordentligt och inte studsar. :-)

Jo, men de momenten skippar jag att förklara. Det blir för invecklat på rc-modeller :D Kortfattat är ju att de just skapar vortex som jag skrev högre upp..

Tapatalk via mobil!