handdator

Visa fullständig version : Flaps



grand14
2013-02-20, 21:19
Är lite av nybörjare på rc flyg. Håller på att bygga ihop en multiplex funcub och frågan är hur ställer jag in max endläget på flaps servon mekaniskt?? är det bara att dra den till max för hand eller? eller går den till back själv till nutral direkt man koplar in batteriet eller måste man fixa endläget i radion?? Har en spectrum dx6i.

Michael
2013-02-20, 22:54
Enklast är att ställa radions klaffbrytare i läge upp och montera stötstänger och servoarmar så att klaffarna står i uppfällt läge. Ställ därefter radions klaffbrytare i utfällt läge, och använd radions utslagsbegränsning för att ställa in lagom maxutslag på klaffarna. Figurerna i FunCubens bruksanvisning visar ungefär hur servoarmarna ska stå om jag minns rätt.

Jag hittade en beskrivning för en mer avancerad lösning som visar hur man kan programmera DX6i för att få klaffutslag med tre lägen (uppe, halvt ute och helt ute) genom en fiffig mix som utnyttjar både sändarens klaff- och mixbrytare

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1376363

För dina inledande flygningar föreslår jag att du flyger utan att använda klaffarna överhuvudtaget. När du vant dig vid flygplanet kan du inledningsvis börja med är ca 20 grader för start och långsam flygning och ca 45 grader för landning. Med växande erfarenhet kan klaffutslagen ökas på ganska rejält.

McRegor
2013-02-21, 06:29
Jag håller helt med Michael att du inte bara bör utan skall låta bli allt vad klaffar heter när du är nybörjare för du kommer att ha fullt upp med de primära styrfunktionerna utan att behöva splittra dig på något såpass onödigt (på en nybörjarkärra) som klaffar. Den kärran behöver heller inga klaffar för att flyga långsamt och snällt. Som Michael också säger så kan du så småningom börja testa klaff-funktionen men då bör du vara riktigt van flygare för klaffar ute vid fel tillfälle är inte så bra...
Roger